Olisko pitäny painaa kytkin pohjaan...?
Olisko pitäny painaa kytkin pohjaan...?
Tämä ei liity Ladaan mutta oletan että tämä on asialle sopivin ryhmä.
Multa lähti tässä pari päivää sitten Saabi käsistä eräällä liukkaalla
tiellä Mikkelin lähellä. Ylämäessä perä lähti jostain syystä heittämään,
jolloin yritin tehdä refleksinomaisesti korjausliikettä ratilla ja
sitten se perä heittikin vastakaiseen suuntaan jolloin yritin taas korjata.
Tuon jälkeen koko auto meni 180 astetta ympäri ja päätyi
penkkaan - vastaantulevien kaistan yli.
Onneksi ei ollut vastaantulijoita eikä jalankulkijoita.
Hinauspalvelulle, joka veti auton ylös, tuli maksettua 100 euron oppirahat.
Kaikki kävi niin äkkiä että muistikuvani ovat epäselviä. Ilmeisesti tein
niin että otin vain jalan pois kaasulta mutta en painanut kytkintä alas.
Jarrua en muista painaneeni ollenkaan.
Tällöin moottori tietenkin jarrutti etupyöriä (Saab on etuvetoinen)
mutta takapyörät pyörivät vapaasti. Oletan että auton perä pyrki tulemaan
keulan rinnalle josta johtuen se ei ollut enää hallittavissa.
Olisiko auttanut jos olisin älynnyt painaa kytkimen pohjaan samalla kun
nostin jalan kaasulta?
Multa lähti tässä pari päivää sitten Saabi käsistä eräällä liukkaalla
tiellä Mikkelin lähellä. Ylämäessä perä lähti jostain syystä heittämään,
jolloin yritin tehdä refleksinomaisesti korjausliikettä ratilla ja
sitten se perä heittikin vastakaiseen suuntaan jolloin yritin taas korjata.
Tuon jälkeen koko auto meni 180 astetta ympäri ja päätyi
penkkaan - vastaantulevien kaistan yli.
Onneksi ei ollut vastaantulijoita eikä jalankulkijoita.
Hinauspalvelulle, joka veti auton ylös, tuli maksettua 100 euron oppirahat.
Kaikki kävi niin äkkiä että muistikuvani ovat epäselviä. Ilmeisesti tein
niin että otin vain jalan pois kaasulta mutta en painanut kytkintä alas.
Jarrua en muista painaneeni ollenkaan.
Tällöin moottori tietenkin jarrutti etupyöriä (Saab on etuvetoinen)
mutta takapyörät pyörivät vapaasti. Oletan että auton perä pyrki tulemaan
keulan rinnalle josta johtuen se ei ollut enää hallittavissa.
Olisiko auttanut jos olisin älynnyt painaa kytkimen pohjaan samalla kun
nostin jalan kaasulta?
Voitto
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Re: Olisko pitäny painaa kytkin pohjaan...?
Etuvetoisen saa oikenemaan ns.vetomies ihan rohkeesti kaasua painamalla.
Kannattaa koittaa joskus isolla parkkipaikalla tai jääradalla.
Kääntyy suoraan uskomattomistakin luisuista kunhan "naru" on piukalla.
sitten kun on nokka oikeaan suuntaan niin painetaan se kytkin pohjaan ja pysätään tien sivuun pyyhkimään huosut...
Kannattaa koittaa joskus isolla parkkipaikalla tai jääradalla.
Kääntyy suoraan uskomattomistakin luisuista kunhan "naru" on piukalla.
sitten kun on nokka oikeaan suuntaan niin painetaan se kytkin pohjaan ja pysätään tien sivuun pyyhkimään huosut...

http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Re: Olisko pitäny painaa kytkin pohjaan...?
Olihan takakontissa 100kg edestä tavaraa ja takana aivan olemattomalla pinnalla olevat kovettuneet kitkat? Nämä asiat kannattaa olla mielestäni ensin kunnossa, ennenkuin miettii "mitä olisi pitänyt tehdä toisin".
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Re: Olisko pitäny painaa kytkin pohjaan...?
Tervehdykset toivottelen.
Kaikki mitä jälkeenpäin sanotaan on arvuuttelua. Yleisin tälläisenkin ilmiön aiheuttaja on nopeus, joka on liian suuri tilanteisiin ja olosuhteisiin verrattuna. Auton ajo-ominaisuudet ja kuormituksen jakautuminen sekä rengastuksen kunto ovat suuria vaikuttajia, mutta tärkein vaikutin taitaa kuitenkin olla itse kuljettaja.
Siihen kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta olisiko pitänyt painaa kytkin pohjaa vai ei. Se mikä on tapahtunut on jo historiaa, mutta siitä kannattaa ottaa oppia tulevia tilanteita varten.
Kuormituksen jakautumisen epäsuhdetta pidän aika ratkaisevana tässä tapahtumassa, sillä jos heittää esim. lekan maatapitkin, niin se kääntyy aina siihen asentoon, että varsiosa on taaksepäin.
Tässä mietelmäni, joka on myös yhtä oikea, kuin vääräkin, tai osittain oikea. Iso mahdollisuus on, sen olla ihan "pakoputkesta"
Kaikki mitä jälkeenpäin sanotaan on arvuuttelua. Yleisin tälläisenkin ilmiön aiheuttaja on nopeus, joka on liian suuri tilanteisiin ja olosuhteisiin verrattuna. Auton ajo-ominaisuudet ja kuormituksen jakautuminen sekä rengastuksen kunto ovat suuria vaikuttajia, mutta tärkein vaikutin taitaa kuitenkin olla itse kuljettaja.
Siihen kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta olisiko pitänyt painaa kytkin pohjaa vai ei. Se mikä on tapahtunut on jo historiaa, mutta siitä kannattaa ottaa oppia tulevia tilanteita varten.
Kuormituksen jakautumisen epäsuhdetta pidän aika ratkaisevana tässä tapahtumassa, sillä jos heittää esim. lekan maatapitkin, niin se kääntyy aina siihen asentoon, että varsiosa on taaksepäin.
Tässä mietelmäni, joka on myös yhtä oikea, kuin vääräkin, tai osittain oikea. Iso mahdollisuus on, sen olla ihan "pakoputkesta"
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Olisko pitäny painaa kytkin pohjaan...?
Moi,
Olen monesti selvinyt täpärästi vastaavanlaisista tilanteista pelkällä kytkimen pohjaan painamisella näissä perinteisillä jarruilla varustetuilla autoilla. Tällöin ainakin auton heitteleminen heti rauhoittuu ja se tottelee ohjausta jos vaan älyää kääntää ohjauspyörää sopivan korjaavan liikkeen. Monesti, voi paniikissa ohjaaminen unohtua tai painaa kytkimen lisäksi vielä jarrupolkimen pohjaan. Tällöin mennään metsän puolelle.
Kerran 18 vuotiaana oli kai elämä loppua kesken kaiken meikäläiseltä kun tulin syksyllä väsyneenä yövuorosta aamun tunteina kesärenkailla valkoisen kuuraisella asfalttitiellä. Nopeutta oli noin 80 km/h ja tulin olin tulossa kurviin kun näin myös vastaan tulevan auton valot. Nostin vain jalan kaasulta ja silloin perä irtosi. Älysin heti painaa kytkimen alas ja paniikissa painoin myös jarrupolkimen alas. Aina ennen ulossyöksyä järki totteli sen verran että älysin nostaa jalan jarrupolkimelta, tällöin älysin kääntää rattia tien suuntaan ja taas oltiin suunnilleen tiellä. Mutta paniikissa taas painoin jarrupolkimen pohjaan ja taas oltiin menossa vastakkaisen ojan puolelle kunnes taas älysin lopettaa jarruttamisen ja oikaista autoa. Joka tapauksessa jatkoin tätä voimistelua varmaan 3-4 kertaa ja odottelin samalla rysäystä vastaantulijan kanssa.
Lopulta nopeus oli kuoleentunut ja auto oli keskellä tiellä ja vastaantulijankin oli älynyt hidastaa nopeutta kun oli nähnyt meikäläisen temppuilun tiellä. Kohtaamistilanne vastaantulijan kanssa tapahtui kävelynopeudella. Jalkani tärisivät tämän jälkeen varmaankin 5 minuuttia. Ennen siirtymistä soratielle kokeilen jarruttaa kokeeksi asfaltilla ja huomasin että jarruttaessa ei oikein tapahtunut mitään niillä kesärenkailla. Että liukasta oli. Tästä liukastelusta opin paljon
Olen monesti selvinyt täpärästi vastaavanlaisista tilanteista pelkällä kytkimen pohjaan painamisella näissä perinteisillä jarruilla varustetuilla autoilla. Tällöin ainakin auton heitteleminen heti rauhoittuu ja se tottelee ohjausta jos vaan älyää kääntää ohjauspyörää sopivan korjaavan liikkeen. Monesti, voi paniikissa ohjaaminen unohtua tai painaa kytkimen lisäksi vielä jarrupolkimen pohjaan. Tällöin mennään metsän puolelle.
Kerran 18 vuotiaana oli kai elämä loppua kesken kaiken meikäläiseltä kun tulin syksyllä väsyneenä yövuorosta aamun tunteina kesärenkailla valkoisen kuuraisella asfalttitiellä. Nopeutta oli noin 80 km/h ja tulin olin tulossa kurviin kun näin myös vastaan tulevan auton valot. Nostin vain jalan kaasulta ja silloin perä irtosi. Älysin heti painaa kytkimen alas ja paniikissa painoin myös jarrupolkimen alas. Aina ennen ulossyöksyä järki totteli sen verran että älysin nostaa jalan jarrupolkimelta, tällöin älysin kääntää rattia tien suuntaan ja taas oltiin suunnilleen tiellä. Mutta paniikissa taas painoin jarrupolkimen pohjaan ja taas oltiin menossa vastakkaisen ojan puolelle kunnes taas älysin lopettaa jarruttamisen ja oikaista autoa. Joka tapauksessa jatkoin tätä voimistelua varmaan 3-4 kertaa ja odottelin samalla rysäystä vastaantulijan kanssa.
Lopulta nopeus oli kuoleentunut ja auto oli keskellä tiellä ja vastaantulijankin oli älynyt hidastaa nopeutta kun oli nähnyt meikäläisen temppuilun tiellä. Kohtaamistilanne vastaantulijan kanssa tapahtui kävelynopeudella. Jalkani tärisivät tämän jälkeen varmaankin 5 minuuttia. Ennen siirtymistä soratielle kokeilen jarruttaa kokeeksi asfaltilla ja huomasin että jarruttaessa ei oikein tapahtunut mitään niillä kesärenkailla. Että liukasta oli. Tästä liukastelusta opin paljon
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Olisko pitäny painaa kytkin pohjaan...?
Alla olevat nastarenkaat olivat todellakin jo aikaa sitten nähneet parhaat päivänsä.BME316 kirjoitti:Olihan takakontissa 100kg edestä tavaraa ja takana aivan olemattomalla pinnalla olevat kovettuneet kitkat? Nämä asiat kannattaa olla mielestäni ensin kunnossa, ennenkuin miettii "mitä olisi pitänyt tehdä toisin".
Ja kun kyseisessä kohdassa oli ilmeisesti vähän liikaa nopeutta niin eihän siinä
muuta tarvita...
Voitto
Re: Olisko pitäny painaa kytkin pohjaan...?
Kyllä se kytkin kannattaa painaa pohjaan jos ei ole ihan varma siitä mitä tekee.
Reippaina käymme rekkain alle 

Re: Olisko pitäny painaa kytkin pohjaan...?
Jos Saabin saa heittelehtimään niin suosittelisin rengasliikkeessä käyntiä ja muutamaa tuntia liukkaan kelin radalla. 

Re:
Ja silti tästä iankaikkisen vanhasta asiasta väännetään netissä ja essonpaarissa varmaan loppuun saakkaJusu kirjoitti:Tuollaisten luistojen varalta niiden parempien renkaiden pitäisi tosiaan olla taka-akselilla vetotavasta riippumatta.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Olisko pitäny painaa kytkin pohjaan...?
Voipi olla näinkin?
Itsellä lähti muinoin Saab 900 moottoritien mutkassa yllättävään sivuluisuun. En ymmärtänyt tapahtunutta.
Tuttava, jolla 9000 Saab, vetäisi pöpelikköön suoralla tiellä.
Analyysi näistä tapauksista on, että sohjoa oli kertynyt takalokasuojan sisään, ja kun keli oli pakastumassa takapyörille jäi ahtaasti tilaa. Molemmissa tapauksissa nopeutta n. 100 km/h ja painauma tiessä. Takapyörien ei tarvitse olla kun sekunnin murto-osan lukossa, mikä aiheuttaa kaasupolkimen noston, ja mikä yhdessä takapyörien lukkiutumisen kanssa komean sivuluiston.
Saatan olla väärässäkin.
Itsellä lähti muinoin Saab 900 moottoritien mutkassa yllättävään sivuluisuun. En ymmärtänyt tapahtunutta.
Tuttava, jolla 9000 Saab, vetäisi pöpelikköön suoralla tiellä.
Analyysi näistä tapauksista on, että sohjoa oli kertynyt takalokasuojan sisään, ja kun keli oli pakastumassa takapyörille jäi ahtaasti tilaa. Molemmissa tapauksissa nopeutta n. 100 km/h ja painauma tiessä. Takapyörien ei tarvitse olla kun sekunnin murto-osan lukossa, mikä aiheuttaa kaasupolkimen noston, ja mikä yhdessä takapyörien lukkiutumisen kanssa komean sivuluiston.
Saatan olla väärässäkin.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Olisko pitäny painaa kytkin pohjaan...?
Työnantajan auto/minun työauto on etuvetoinen VW Transportteri ja edessä vasen eturenkaassa ei ole nastan nastaa jäljellä ja kuskin puoleimmaisessa(oik.) eturenkaassa on muutama nasta jäljellä. Takana on hyvät nastarenkaat ja kaikki nastat tallella ja silti liukkaassa kurvissa on takapää lähtenyt pari kertaa hiukan luisuun, miten tämä on mahdollista?
Re:
Kyllä ne paremmat kannattaa laittaa vetävälle akselille. Muuten sulla on äkkiä kaksi sileää ja kaksi lähes uutta vastaavaa rengasta.Jusu kirjoitti:Tuollaisten luistojen varalta niiden parempien renkaiden pitäisi tosiaan olla taka-akselilla vetotavasta riippumatta.
Audin käyttöohjekirjassa on ohje, että paremmat vetävälle akselille ja että renkaiden kulumista pitää seurata ja jos kulumiseroa alkaa syntymään, niin renkaiden paikkaa pitää vaihtaa niin, että paremmat on taas edessä.
-Minusta ainoa ihan maalaisjärjellä kirjoitettu ohje.
Re: Re:
Parempi kaksi sileää rengasta kuin henki pois. Eikä kukaan käske uusimaan aina koko sarjaa renkaita, voi niistä uusia vain 2kpl jos toiset ovat vielä uudenveroiset. Näin ne eivät mene hukkaan. Ei ne valmistajat ole erikseen talvi -ja kesärenkaille noita suosituksia laatineet. Joten ohjekirjoissa puhutaan kesärenkaista, kesällä nyt ei muutenkaan ole niin nöpönuukaa kun pito on aivan toistaluokkaa kuin talvella niin voi vähän renkaita vaihdella ristiin. Itellä tuppaa jostain kumman syystä kulumaan takaa renkaataudiq kirjoitti:Kyllä ne paremmat kannattaa laittaa vetävälle akselille. Muuten sulla on äkkiä kaksi sileää ja kaksi lähes uutta vastaavaa rengasta.Jusu kirjoitti:Tuollaisten luistojen varalta niiden parempien renkaiden pitäisi tosiaan olla taka-akselilla vetotavasta riippumatta.
Audin käyttöohjekirjassa on ohje, että paremmat vetävälle akselille ja että renkaiden kulumista pitää seurata ja jos kulumiseroa alkaa syntymään, niin renkaiden paikkaa pitää vaihtaa niin, että paremmat on taas edessä.
-Minusta ainoa ihan maalaisjärjellä kirjoitettu ohje.

Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.