Sivu 1/2
Ajokortti
Lähetetty: 27.12.2008 10:50
Kirjoittaja ff8728
Pitäisköhän tuohon autokouluun sisällyttää muutama tunti ammattitaitoisen rekkamiehen kyydissä istumista. Henkilöautokorttia ajavaa tarkoitan, tulisi hiukan näkemystä kuinka raskas kalusto käyttäytyy vilkkaassa liikenteessä esim. taajamissa. Mitäpä mieltä esim. Nonnis?
Re: Ajokortti
Lähetetty: 27.12.2008 11:28
Kirjoittaja mixu744
ei lainkaan paha idea. näkisivätpä samalla paljonko se perävaunu voi oikaista risteyksissä kun kääntyy. voisin kyllä vapaa ehtoisesti ottaa jonkun kyytiin. kunhan vaan tietäisi että tulisi samanpäivän aikana takasin tampereelle. mutta harvemmin tuota tapahtuu.
Re: Ajokortti
Lähetetty: 27.12.2008 16:26
Kirjoittaja OA5599
- Off topic mutta tämäkin koskee korttiasiaa, kun uutisissa kertoivat yhdistelmäkortin hinnan nousevan nelinkertaiseksi. Syynä on EU-määräys jossa ajotuntien määräksi tulee 280 tuntia. Tämä muutos tullee voimaan lähiaikoina...olisiko ollut 2010 alusta. Eli nyt noin 1500 €:n kortti onkin pian n. 6000 €.
- Mitä ajatuksia moinen asia herättää ... arvoisat asiantuntijat?
Re: Ajokortti
Lähetetty: 27.12.2008 17:30
Kirjoittaja 1500i
No tulee mieleen lähinnä rahastuksen maku ja ahneus

. Onko tämä siis pelkästään (epäilen) EU:n tuoma hinnan lisäys ja tähän piti päästä

.
Re: Ajokortti
Lähetetty: 27.12.2008 22:11
Kirjoittaja jta
Kyllä ois aiheellista laittaa autokouluun vähintäänkin pari tuntia pakolliseksi vaikka edes istua kyydissä raskaassa kalustossa. Vielä parempi jos pääsisivät vielä ajaan. Ja autohan sais olla mielellään se väh. 16t kuorma-auto. Noilla 12t avolava autoilla kun ei hirveesti saa käsitystä asioista vielä. Saisivat hieman käsitystä kuin paljon tuollanen iso auto tarvii tilaa ja ennen kaikkea että kuin paljon vaatii matkaa pysähtymiseen. Toiseen vaiheeseen vois hyvin sisällyttää tuon kun sopivasti on pimeää ja toivottavasti jopa liukastakin.
OA5599 kirjoitti:- Off topic mutta tämäkin koskee korttiasiaa, kun uutisissa kertoivat yhdistelmäkortin hinnan nousevan nelinkertaiseksi. Syynä on EU-määräys jossa ajotuntien määräksi tulee 280 tuntia. Tämä muutos tullee voimaan lähiaikoina...olisiko ollut 2010 alusta. Eli nyt noin 1500 €:n kortti onkin pian n. 6000 €.
- Mitä ajatuksia moinen asia herättää ... arvoisat asiantuntijat?
Ei taida aivan ajotunteja olla ihan noin paljoa. Meilläkään nyt yhdistelmä puolella ole kuin se 92 tuntia. Teorian määrä on kutakuinkin tuo 280 tuntia. Kun nykyään puhutaan tästä ammattipätevyydestä. Ihan hyvä toisaalta että ei päästetä niitäkään enää kuorma-auton rattiin ammatikseen ajaan jos ei ole kuin autokoulu pohjalla. Siellä kun ei paljoa käydä kuormansidontaa sun muuta alaan liittyvää läpi.
Voisin oikeestaan tähän laittaa linkin niihin videoihin mitä kuvasin tuossa viime viikolla kun käytiin Pudasjärven lentokentällä REAK-koulutuksessa vähän liukasteleen.
Tuossa paketissa on kolme videota eli kuvat, linja-auto porukan ajoa ja sitten yhdistelmä-porukan ajoa.
http://www.megaupload.com/fi/?d=2HHOQDHJ
Re: Ajokortti
Lähetetty: 27.12.2008 22:21
Kirjoittaja Marko
Yhdistelmäkuskina kahta mieltä.Koulutus on oltava vaativaa jo kuorma-auto kortist lähtien.mut älyttömäl rahastuksel tähä lievää kuskipulasee ammattii tuskin nuorii löytyy.
Re: Ajokortti
Lähetetty: 27.12.2008 22:41
Kirjoittaja OA5599
- EU:n svuilta en heti löytänyt linkkiä mutta mm. tämä löytyi muualta:
http://www.pohjolansanomat.fi/cs/Satell ... intaa.html
Lähetetty: 28.12.2008 8:18
Kirjoittaja Jusu
Joutaa noita kyllä kurssitellakin vähän.
Nyt kuorma-auto- ja henkilöautokorttia voi suorittaa yhtä aikaa, kun ottaa tunteja noin 15 lisää.
Kun suorittaa ennen 10.9. 2009 kuorma-auto- tai yhdistelmäajokortin, saa samalla ammattipätevyyden.
Tuollaisella tuntimäärällä nyt tuskin voidaan puhua minkäänlaisesta ammattipätevyydestä...
Tosin ei sitä yhdistelmäkorttia ole tähänkään asti mistään autokoulusta saanut, vaan joko ajokokemuksella, eli vähintään 21-vuotiaana jos on ajanut työkseen vähintään kolme kuukautta yli 12-tonnista kuorma-autoa tai sitten jos on alle 21-vuotiaana suorittanut jonkun ammatillisen koulutuksen johon nuo kolmisensataa tuntia opetusta jo kuuluukin. Silläkään oppimäärällä ei vielä mitään ammattilaista tule, mutta on siinä sentään enemmän oppia kun muutamassa hassussa tunnissa autokoulussa. Mutta sillä pelkällä autokoulusta saadulla C-kortillakin saa silti vielä luvan ajaa jopa viisiakselisia kuorma-autoja 38 tonniin asti...

Ei sekään ihan oikein ole.
Kai siellä autokoulussa voi kuitenkin vielä jotain C1-korttia suorittaa, että saa sitten ajella isompia rinttereitä ja ransiitteja ja chevyvaneja ja muita kuorma-autoiksi rekisteröityjä pakuja.
Re: Ajokortti
Lähetetty: 28.12.2008 12:49
Kirjoittaja jaha
aivan oikein että karsitaan ns harrastajat pois liikenteestä mutta kaikki toitottaa kuljetusalan työvoima pulasta
no a:ketä kiinnostaa istua kolmesataa tuntia koulussa
b kuka maksaa 6000 euroa siitä että saa käydä töissä
tietysti se maksaa tai se käy koulua ketä homma todella kiinnostaa mutta kun kattoo noita reppahousuja kylällä
niin työvoimaa todella tarvitaan!
Re: Ajokortti
Lähetetty: 28.12.2008 12:54
Kirjoittaja jaha
sitä paitsi itse ajoin joskus kesä/heinäkuun taitteessa yhdistelmä kortin tuntui naurettavalta
että vaan kolmekuukautta ajokokemusta??? yhtä hyvin voi olla kolme vuotta vähintää 12tonnisella kuorma autolla
Re: Ajokortti
Lähetetty: 28.12.2008 16:36
Kirjoittaja Nonnis
No koulun kautta muihinkin töihin mennään eikä se koulu ole autokoulu muillakaan aloilla.
Re: Ajokortti
Lähetetty: 28.12.2008 17:49
Kirjoittaja jta
jaha kirjoitti:aivan oikein että karsitaan ns harrastajat pois liikenteestä mutta kaikki toitottaa kuljetusalan työvoima pulasta
no a:ketä kiinnostaa istua kolmesataa tuntia koulussa
b kuka maksaa 6000 euroa siitä että saa käydä töissä
tietysti se maksaa tai se käy koulua ketä homma todella kiinnostaa mutta kun kattoo noita reppahousuja kylällä
niin työvoimaa todella tarvitaan!
Kannattaakin käydä työvoimatoimiston kautta tuo yhdistelmäkurssi. Ei paljoa jää itelle maksettavia kustannuksia ja saat vielä korotetun päivärahan siltä ajalta.
Re: Ajokortti
Lähetetty: 29.12.2008 11:29
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Mielestäni pitäisi palata vanhaan käytäntöön, eli uusille ajokortin haltijoille 80 nopeusrajoitus vuodeksi ja se kasikympinlätkä takaikkunalle. Myös sellainen laki, että jotenkin sovellettaisiin, että tuore kuljettaja ei saisi ajaa jonkun määrätyn teholuokan ylittäviä ajoneuvoja.
Niin kuin moottoripyörillä, on jotain tehorajoja.
Re: Ajokortti
Lähetetty: 29.12.2008 15:13
Kirjoittaja jta
Lada Scandinavia kirjoitti:Mielestäni pitäisi palata vanhaan käytäntöön, eli uusille ajokortin haltijoille 80 nopeusrajoitus vuodeksi ja se kasikympinlätkä takaikkunalle. Myös sellainen laki, että jotenkin sovellettaisiin, että tuore kuljettaja ei saisi ajaa jonkun määrätyn teholuokan ylittäviä ajoneuvoja.
Niin kuin moottoripyörillä, on jotain tehorajoja.
Jotta saataisiin entistä enemmän näitä hulluja ohituksia aikaan? Takuulla se 80 lätkä provosoi monia tekeen hirveitä ohituksia ja härnäämisiä tuolla tien päällä. Tuolla autokoulun kolmiolla on vähän samanmoinen vaikutus.
Tuo teholuokka asia vois olla ihan hyväkin asia kunhan ei mene yhtä liiallisuuksiin kuin mp puolella missä ei kuristetut kevarit edes kulje kuin jotain 80km/h. Tuokin taas on omiaan aiheittaan ylimääräsiä vaaratilanteita.
Re: Ajokortti
Lähetetty: 30.12.2008 22:48
Kirjoittaja _Roberto_
Lada Scandinavia kirjoitti:Mielestäni pitäisi palata vanhaan käytäntöön, eli uusille ajokortin haltijoille 80 nopeusrajoitus vuodeksi ja se kasikympinlätkä takaikkunalle. Myös sellainen laki, että jotenkin sovellettaisiin, että tuore kuljettaja ei saisi ajaa jonkun määrätyn teholuokan ylittäviä ajoneuvoja.
Niin kuin moottoripyörillä, on jotain tehorajoja.
Emmänyt tiiä onko mitään järkee jossain teholuokassa ajokortissa. Oikeesti vaikka siellä autossa olisi 30 tai sitten 200hp niin yhtä pahaa jälkeä niillä saa aikaan. tosin sillä tehokkaalla saattaa jopa päästä alta pois enneku osuu...
ja kokemusta on kun ekana autona oli 200hp turboraato ja nyttne alla on se 34hp kupla tosin kuplalla paljon enemmän läheltä piti tilanteita tosin voihan se siitäkin johtu että vetotapa takapyörillä.
ja ihan hyvähän se on että on vähän enemmän koulutusta tuohon kuorkilla ajamiseen kun jos miettii että minä nyt hyppäisin johonkin 5 akselisen 35t painavan kuorkin rattiin jäiselle tielle niin siitähän sen sitten arvaisi miten kävisi kun kumminkin unohtuisi se paine ilmajarrujen viive ja tunnottomuus.
ja se c1 ajokortti varmaan riittää niille ihan hyvin jotka haluavat isommalla ajaa kuin henkilöautolla koska eikös siinä ole painorjana 7000t