21083 1500i '00 "Kuiskari" Poistui Santaloukon Ladafarmilta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

21083 1500i '00 "Kuiskari" Poistui Santaloukon Ladafarmilta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kuten jo ehkä on tullut selväksi, niin vanhempi versio hankki käyttikseksi ruiskusamaran.

Kyseessä on kolmiovinen, Bosch nelipisteruiskulla varustettu, EURO2 päästötason kulkine. Autolla oli ostohetkellä ajettu 108tkm. Mukana seurasi liikkeen täydellinen huoltokirja - öljytkin oli vaihdettu 7,5tkm:n välein. Faijasta tuli auton toinen onnellinen omistaja.

Kuiskari oli jäänyt edellisen omistajan jäljiltä seisomaan huhtikuussa 2006. Syynä omistajan halvaus. Toisen sairaudella ei toki saa tehdä pilkkaa, mutta lieköhän minkälainen elämäntapa ollut edellisellä omistajalla, kun etupenkin alla oli "grillipapeita" melkoinen läjä. Mutta takaisin asiaan. Auto oli siis ollut samoissa jäljissä 2,5 vuotta. Akku oli toki korjattu parempaan talteen.

Ilmoitus kyseisestä autosta oli tullut keltaiseen pörssiin alle 12 tuntia sitten kun soittelen, että sopiiko huomenna tulla katsomaan. Ja sopihan se. Olimme tosia, jotka olivat paikalla katsomassa. Venäläinen joppari oli käynyt jo katsomassa ja käynnistänyt auton. Oli muuten lähtenyt käytiin ekalla yrityksellä 2,5 vuoden seisonnasta :D

Tavara vastasi myynti-ilmoitusta ja niin lyhyen koeajon jälkeen teimme paperit. Auto toimi hienosti. Esim. jarrut eivät laahanneet ollenkaan! Vikojakin toki oli. Tyhjäkäynti puuttui ja CE-valo paloi. Tankissa oli kuitenkin niin paljon bensaa, että 250km:n matka kotiin taittui ilman ongelmia. Tyhjäkäyntikin löytyi, kun auto lämpeni. Tosin kotiin tultaessa akku oli tyhjä...

Laturista oli diodeita kuollut. Ne vaihtamalla laturi heräsi uudelleen eloon, tosin ensin unohtui kiristää yksi kenttäkäämi kunnolla kiinni ja valo jäi tyhjäkäynnillä hehkumaan :oops:

Vajaan viikon päästä ajelin sitten auton katsastuskonttuurille ja leima tuli heti. Kaikki oli ok.

Nyt kun auto on ollut käytössä kohta 1,5kk ja sillä on ajettu 2tkm, niin ainakin seuraavia huomioita olen tehnyt:

:arrow: Moottori toimii nöyrästi, vetää hienosti myös pienillä kierroksilla.
:arrow: Liian tehokkaat jarrut, menee herkästi lukkoon.
:arrow: Selvästi hiljaisin lada mitä ikinä on tässä tuvassa ollut.
:arrow: Todella kevyt ohjaus.
:arrow: Ajoneston unohtaa kuitata melkein aina.
:arrow: Latausjännite putoaa tyhjäkäynnillä.
:arrow: Lukemani mukaan toimimattomat "indikaattorit" mittariston keskellä toimivat.
:arrow: Toinen etujarru on hirttänyt kerran, mutta se on pitkän seisonnan syytä
:arrow: Kaasu pitää survoa pohjaan, kun matto ei ole kiinni lattiassa.
:arrow: Takakontin kaasupumput toimii!
:arrow: Vaihteistoöljyn mittatikku on kätevä, mutta ilmanputsari pitää poistaa että siihen pääsee käsiksi.
:arrow: Kojelaudan keskellä olevat tuuletusreiät ei pysy kiinni, tarvii varmaan jonkun "patentin"

Mutta kaiken kaikki tähän peliin on oltu tyytyväisiä. Kirjoitellaan sitten jatkossa, miten matka edistyy.
Viimeksi muokannut THI-900, 14.2.2010 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 21083 1500i '00 "Kuiskari"

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Vaihteistoöljyn mittatikku on kätevä, mutta ilmanputsari pitää poistaa että siihen pääsee käsiksi.
Onnistuu se ilmanputsarin oikealta puolelta ja oliko näkö yhteys vasemmalta takaisin laittaessa :lol: ilman putsarin irroitusta olen itse tarkistanut "käsikopelolla se tikku löytyy ja menee takaisin kunhan ei ole hiekkaa tikun ympärillä laatikkoon menossa.
Kojelaudan keskellä olevat tuuletusreiät ei pysy kiinni, tarvii varmaan jonkun "patentin"
Kylmänä eivät tosiaan pysy kiinni,mutta lämpimänä pysyvät kiinni ovat suorastaan jäykät käyttää.

Selvästi hiljaisin lada mitä ikinä on tässä tuvassa ollut.
Onneksi olkoon jos kerran hiljaisempi kuin kaasari samara.Oma ruisku samara 00 myöskin muistuttaa tiiseliä ja petonimyllyä käyntiääneltään ja sätkätykseltään (venttiilit säädetty ei vaikutusta) :evil: :lol:.Jos vertaa tuohon "varaosa"samaraan 1.3 v.88 varma käyntiin lähtijä ja hiljainen vaikka 300tkm ajettu(jos syy onkin siinä) niin paljon hiljaisempi se on ei juuri kuule että se pyörisi kun toisen rouskutuksen/sätkätyksen kuulee kauempaakin. Ollaan naurettu että pitäs tekniikan vaihdos tehdä vanhemmasta tuohoon uudempaa :lol:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 21083 1500i '00 "Kuiskari"

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

1500i kirjoitti:Onnistuu se ilmanputsarin oikealta puolelta ja oliko näkö yhteys vasemmalta takaisin laittaessa :lol: ilman putsarin irroitusta olen itse tarkistanut "käsikopelolla se tikku löytyy ja menee takaisin kunhan ei ole hiekkaa tikun ympärillä laatikkoon menossa.
Joo kyllä se sieltä varmaan löytyis, ainakin nyt kun tietää. Mutta ekalle kerralla totesin paremmaksi ottaa sen mööpelin pois siitä edestä. Samalla kuitenkin tutkin kaasuläpän paskaisuuden.
1500i kirjoitti:Kylmänä eivät tosiaan pysy kiinni,mutta lämpimänä pysyvät kiinni ovat suorastaan jäykät käyttää.
Faija oli siishen porannu pari pelliruuvia stoppareiksi. Että loppui se puhallus nyt sitten kerralla :D

Pari päivää sitten faija laittoi uudet tulpat ja totesi että tyhjäkäynti parani jonkin verran. Tulpat oli huolto-ohjelman mukaan vaihdettu ihan kuten pitääkin, mutta olihan ne jo vanhat. Jostain syystä kärkiväli ei ollut kuin 0,7 vaikka se pitäis olla 1-1,1. Mitenkähän pieni se on ollu kun ne on sinne laitettu.

Myös öljyt ja suodatin tuli laitettua. 5W40 TB Diamond oli merkki. Vanhassa ei näkynyt mitään kummallista, joten siltä osin kaikki on kunnossa.

Tänään kusti polki Luisin Ralliruorin keskiön. Oli muuten sitten varmasti halvin uusi suomesta ostettava. Moposport ja 10€ (Mutta oli kuulkaas viimeinen toi minkä tilasin...). Ratiksi tulee maltillinen, hieman orggista pienempi kolmipuolaratti. Ihan vain siksi, että ratin ja penkin väli on suunniteltu melkoisille siimajaloille, ei pohjalaiselle miehen köriläälle. :D
Viimeksi muokannut THI-900, 7.1.2009 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 21083 1500i '00 "Kuiskari"

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Samaran koneen meteli eli rouskotus johtuu lähes aina helevetin väljistä venttiilin ohjureista. Uusia ei kannata vaihtaa alkuperäisiä vaan kannattaa ostaa tarvikkeena ohjurit ja laittaasellaset. Samalla kannattaa venttiilit hioa että kosketus sattuu kohalleen.

Yleensä jossain vaiheessa tuo ohjurien väljy´ys johtaa venttiilin palamiseen.

Kun samaran kone on kunnossa ja ohjurit tiukat, on se ääneltään kuiskaava. Yleensä se ei sitä ole edes uutena.. Nykyisin. Alkupään samaroissa oli venan ohjurit huomattavasti tiukemmat. Oiskohan uudemmissa syynä ohjurien tolkuttomaan välykseen pelko huonolaatuisen bensan vaikutukseen tiukoissa ohjureissa? No mutta ainakin suomen laadukkaalla gasolla toimii ihan hyvin vaikka ois ohjurit ihan ohjemitassa. Venäjälläkin kun on bensan lisäaineistusta muutettu ja liukasteita ei ole samalla tavalla kun aikoinaan.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 21083 1500i '00 "Kuiskari"

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Nyt on sitten uusi ruori paikollaan ja kiva on ajella. Vilkku palauttaa ja räikkä toimii, eli oli varsin pätevä keskiö. Mutta ei se ihan plug 'n' play kuitenkaan ollut. Ajatuksena keskiössä oli, että ratin takana oleva liukurengas siirretään keskiöön. Liuku.rengaspaketista piti kuitenkin sahata pala pois ja keskiöön tehdä uudet reiät. Originalreiät oli kyllä ihan oikealla jaolla, mutta räikän johdon ja vilkunpalautustapin kolot eivät sitten enää olisi sopineet.

Otin tossa pari kuvaakin galleriaakin varten, mutta valaistus oli niin huono että Nokia N73:sen salama ei riittänyt kuin Afganistanin sotakuvien laatuisiin tuotoksiin. Huomenna siis paremmassa valossa uudelleen.

Faija oli käyny lorottelemassa tankin täyteen. Kohta saadaan kulutustietoakin. Tosin Faijan ajoilla täyden tankin ajamiseen tyhjäksi menee kyllä 1,5kk. Pitänee varmaan vähän "auttaa"...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 21083 1500i '00 "Kuiskari"

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Tuo ratkaisu tuli minullekin mieleen rattia asentaessa kun sitä katselin mutta viitsin kuitenkin käydä katsomassa varaosa autosta ja siitä sain käyvän sellaisen matalan mallisen liukurenkaan. Muuten meinasi olla hieman sopivuus ongelmia rattiakselin muovien kanssa oli hangannut alkuperäiseen rattiinkin syykin löytyi se alapuolen ruuvin muovi oli lohjennut ja muovit ikään kuin lepäsi ratin päällä.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 21083 1500i '00 "Kuiskari"

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Pitkä "käymätön"malli
http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... lonki.html
Lyhyt "käypänen" vanhemman mallisesta ratista. Huono kuva tämän liukurenkaan koosta mutta vanhemman mallisesta käy.
http://www.autoprospect.ru/vaz/2109-sam ... lenie.html
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 21083 1500i '00 "Kuiskari"

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Eli vanhan mallin rattipalikoilla tämä olis sopinu suoraan. No ei me täällä oo ennenkään tehty vain sitä mitä on osattu - me on tehty aina mitä on haluttu. :lol: Ja niin on rattikin ny paikoillaan.

Arvaa hainko tuolta samalta sivulta tota ratin irrotus ohjetta, eikä löytyny. Ei aivan mun venäjän taito riittäny...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 21083 1500i '00 "Kuiskari"

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Luuletko että itse ymmärrän noista kirjoituksista mitään :lol:
englannikisi pitää kääntää jos jotain etsii ja siihenkin jää "hieman" aukkoja :lol:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 21083 1500i '00 "Kuiskari"

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Nyt on kuvia: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... ?album=885

Eilen riitti valo siihen, että ei näyttäny maailma ihan Afganistanilta. Yksi perusvika tästäkin muuten on jo löytynyt. Kun tuolla ekassa viestissä valitin, että jarrut on liian tehokkaat niin siihen voi vielä lisäkaneetiksi sanoa, että ne on vielä takapainotteiset. :( Pitää varmaan rengaspaineilla kompensoida tilannetta.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 21083 1500i '00 "Kuiskari"

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Nyt on tehty Kuiskarille armotonta tuninkia.

Motonetistä tuli hankittua roiskeläpät taakse. Semmoset maltilliset. Ainakin vähän vähenee se sonnan määrä mikä lentää takalasille. Takalasinpyyhin kyllä toimii, mutta silti.

Sitten yhdestä elinluvuottaja-autosta löytyi pakoputkenpää. Sellainen krominen. Sopi niinkun nenä päähän...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 21083 1500i '00 "Kuiskari"

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Laita sellainen lippa sinne takalasin päälle on paljon tehokkampi kuin ne sivusta ilmaa ottavat "siivet" ja paremman näköinen. Viikonloppuna laitoin ja lasi on pysynyt puhtaana niin lumisilla kuin suolatuilla teillä.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 21083 1500i '00 "Kuiskari"

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Joo sellainen todella auttaa. Faijalla oli kakkosgolfissa semmonen. Pitäis kattella jostakin.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 21083 1500i '00 "Kuiskari"

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Tiedä tosta polttoainemittarista sitten mutta nyt tuntui näyttävän aika lailla puoliväliä kun ajaa suoralla tiellä tasavauhtia. Onko siellä sitten puolet jäljellä on eri asia?

Mutta jos on, niin trippi näyttä 295km eli jos laskee 21l / 2,95*100km = 7,12 l / 100km. Ja ajo on ollut vain ja ainoastaa pätkäajoa. Kai se on ihan hyvä sitten. Tarkempaa lukemaa sitten kun (joskus) tuo tankillinen saadaan tyhjäksi. Puolilleen ajamiseen meni noin 3vk :D

Valittelin tuolla tekniset kysymyt puolella välilämpöisenä käyntiin lähdön ajoittaista vaikeutta ja ajoittain ailahtelevaa tyhjäkäyntiä. Niiden kanssa ei nyt ole ollut ongelmia, kun ruiskuttelin kontakti SW:tä tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän asentoanturin liittimiin.

Tosin tänään kun faija lähti 5 asteen pakkasesta noin 40 minuuttia lämmitetyllä moottorilla auto käynnistyi heti, mutta ei jäänyt käymään. Toisella yrityksellä lähti kuin palmun alta. Oli kuulemma toinen kerta, mulle ei ekasta kerrasta uskallettu sanoa :D Mitä tämäkin sitten nyt on?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 21083 1500i '00 "Kuiskari"

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Tänään oli sitten tankkausen aika. Kulutus oli karu - 9,4l/100km. :? Ajo on siis ollut 90% pätkäajoa eli kauppaan ja kotiin ja kauppaan ja kotiin jne. matkaa 2,5km / suunta. Kerran on kuulemma käyty Vähäkyrös jotain mattoja hakemas. Onko toi nyt sitten linjas, mutta sanoohan ohjekirjakin että kaupunkiajon kulutus olis 9,9l/100km. Mutta tuntuu jotenkin paljolta.

Ei ainakaan polttoainemittari näytä symmetrisesti. Eli puoli mittari ei ole todellinen puoli tankkia jäljellä.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Vastaa Viestiin