Tulppa/Sytkäkysymys

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Tulppa/Sytkäkysymys

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Sellasia vaan että piti tänään vaihtaa tulpat, ngk 6pbes, edelliset
oli ihan samanmalliset. Jostain syystä käynti menee aika paljon huonommaksi uusilla tulpilla.
Korjauskirjassa luki että kärkiväli pitäis olla 0,5-0,6 mm, onko se sitten liian vähän kun vanhoissa
50 tkm ajetuissa tulpissa se oli kasvanut jo 0,8 milliin? Taustatietona sytytyspuolesta: katkojan kärkiväli
0,4 mm, tulpanjohdot 1 ½ vuotta vanhat, jakajan kansi on myös uudehko. Puola on varmaan jo aika vanha.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Tulppa/Sytkäkysymys

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No uusissa NGK:n tavistulpissa on nykyään 0,7 mm välys ja olen viskannut sellaisenaan kiinni. Kärkiväli kasvaa parinkympin vaihtovälillä johonkin 0,9 mm ja kärjettömässä riittää paukkua pitemmällekkin.
Jotain mätää täytyy kuitenkin olla jos kärjellinen noteeraa muka tulpan vaihdon jotenkin. Ainoa epäilys kohdistuu siis heikkoon puolaan. Mut tämä ei taas natsaa sen kanssa että jos vanhoissa tulpissa oli isompikin välys :?
Miten tuo huono käynti sitten ilmenee vai kuvitteletko vaan?

Mut 0,5 mm on liian vähän, muuttui 0,6 mm. Tähän kärkivälisuositukseen tuli muutos aikoinaan, kyseinen rätinki löytyy korjausrompulta.
Täytyy myös muistaa että mitä isompi kärkiväli, sitä isompi kipinäteho -> teoriassa parempi palaminen jos vaan löytyy paukkua sytkästä :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Tulppa/Sytkäkysymys

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Kokeilen huomenna isompaa kärkiväliä, jos ei toimi niin
joku uusista tulpista lienee sökönä jo valmiiksi.
Vastaa Viestiin