Venttiilien säätö tarpeen ?
- Vuosaaren Ladamies
- Viestit: 158
- Liittynyt: 31.5.2006 18:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Venttiilien säätö tarpeen ?
Onko venttiilien säätö tarpeen 10 000 km:n välein Lada 1200L : ssa ? Useampi sanonut, että ei tarpeen 10 000 km : n välein. Mikä sopiva väli - 20 000 km ?
Lada 1200L ( 1987 )
Nissan Almera 1,4 LX ( 1996 )
Chevrolet Corvette Convertible 5,7 TPi V8 ( 1990 )
Nissan Almera 1,4 LX ( 1996 )
Chevrolet Corvette Convertible 5,7 TPi V8 ( 1990 )
Re: Venttiilien säätö tarpeen ?
Venttiilien tarkistus on 10tkm välein, tarkistuksessa selviää tarvitseeko säätää. Tämä on alkuperäisen huolto-ohjelman tarkistus väli.
Re: Venttiilien säätö tarpeen ?
Joku 2500-5000 km on hyvä, siinäkin ajassa puolet välyksistä on jo aivan sekaisin. Jos tykkää enemmänkin kierrätellä niin säätö tiuhempaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Venttiilien säätö tarpeen ?
Millä ihmeen konstilla ne saa noissa kilometreissä jo muuttumaan.Jokari kirjoitti:Joku 2500-5000 km on hyvä, siinäkin ajassa puolet välyksistä on jo aivan sekaisin.
Säätötarpeeseen vaikuttaa niin moni asia. Öljyt, bensa, käytetäänkö lohkolämmitintä, missä kunnossa kone muuten on, ja jopa se, miten se käynnistetään.
Meidän remmikone on nyt ollut jo 30tkm hiljaa. Ohjurinkumit kun vaihdoin, niin silloin joutui viimeksi säätämään välyksiä.
Re: Venttiilien säätö tarpeen ?
No ehkä toi 2500 km oli vähän liioitteluaaudiq kirjoitti: Millä ihmeen konstilla ne saa noissa kilometreissä jo muuttumaan.
Säätötarpeeseen vaikuttaa niin moni asia. Öljyt, bensa, käytetäänkö lohkolämmitintä, missä kunnossa kone muuten on, ja jopa se, miten se käynnistetään.
Meidän remmikone on nyt ollut jo 30tkm hiljaa. Ohjurinkumit kun vaihdoin, niin silloin joutui viimeksi säätämään välyksiä.
Pari kertaa kunnon repäisyn jälkeen on ruvennut taas rallatus kuulumaan, mut se ei ole mikään yllätys koska toi venttiilikoneiston rakenne on melko heppoinen ja kunnolla kierrättäessä keinuvivut saa kyytiä.
Nyt kun on toi "parempien" foorumien venttiilivälyksien säätötyökalu käytössä niin sillä on huomattavan tarkka säätää venttiilit noin satkun tarkkuudella. Ei enää paluuta liuskaan...
Mitä noihin muihin tulee niin en tiedä. Hyviä öljyjä käytän aina (en Mobilia), lohkolämmitintä kyllä talvella ja käynnistän sillä tekniikalla jolla se lähtee käyntiin.
Bensastahan on ollut juttua, käytän nykyään ysikasia mutta en siksi että sillä pysyisi venakoneisto ehjänä tai jotain muita sun juttuja. Persdynolla mitaten ysikasilla kulkee paremmin. Johtuu myös osittain noista reippaista ennakoista jota tuo nykyinen jakaja antaa.
Ysifemmalla ei vaan jekkaise niin hyvin ja kaasuun vastaavuus on heikompaa.
Sinänsä kyllä ihmettelen miksi matalapuristeinen antiikkinen maamoottori voi edes noteerata parin oktaaniluvun muutosta...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Venttiilien säätö tarpeen ?
Huomannut vaan, että miten jossain autoissa on tullutkin yhtäkkiä tarvetta säätää venoja, vaikka aiemmin tarvetta ei ole ilmennyt.Jokari kirjoitti: Mitä noihin muihin tulee niin en tiedä. Hyviä öljyjä käytän aina (en Mobilia), lohkolämmitintä kyllä talvella ja käynnistän sillä tekniikalla jolla se lähtee käyntiin.
Muut seikat pysyneet samana, mutta käyttäjä vaihtunut.
Sitten huomasin sellaisen ihan pienen seikan, että uusi käyttäjä ryntäytti aina kylmää konetta. Pienen opastuksen jälkeen oppi käynnistämään oikein ja sen jälkeen ei säätötarvetta enää esiintynyt. Eli palattiin lähtötilanteeseen.
Mun juttuja?Jokari kirjoitti:...Käytän nykyään ysikasia mutta en siksi että sillä pysyisi venakoneisto ehjänä tai jotain muita sun juttuja. Persdynolla mitaten ysikasilla kulkee paremmin. Johtuu myös osittain noista reippaista ennakoista jota tuo nykyinen jakaja antaa.
Ysifemmalla ei vaan jekkaise niin hyvin ja kaasuun vastaavuus on heikompaa.
Sinänsä kyllä ihmettelen miksi matalapuristeinen antiikkinen maamoottori voi edes noteerata parin oktaaniluvun muutosta...
Re: Venttiilien säätö tarpeen ?
Nyt taas pakko kysyä että mitähän korjauksia sillä 98:n käytöllä oikeasti vähennetään?
Jos nyt kyse on esimerkiksi seeteistä ja venttiileistä, niin vanhassa padassa ne kestivät 200 tkm ennenkuin venat alkoivat olla silminnähden melko syvällä seeteissä. Pakoseeteissä oli hienoisia jälkiä, joskaan kynnellä niitä ei edes tuntenut. Paljon pahempaakin voisi olla, esimerkiksi se että venyttää sitä säätöä ja lopulta joku vena palaa...
Juuri varsinkin niistä papan orkkiksista ja muista joilla jurnutetaan vuosikaudet palaa venttiileitä. Yleensä kakkosen pakovena.
Mun koneissa ei esimerkiksi karstaa ole nimeksikään ajotapojen takia. Kunnolla kun antaa hanaa niin vehkeet pelaa parhaiten.
Jos nyt kyse on esimerkiksi seeteistä ja venttiileistä, niin vanhassa padassa ne kestivät 200 tkm ennenkuin venat alkoivat olla silminnähden melko syvällä seeteissä. Pakoseeteissä oli hienoisia jälkiä, joskaan kynnellä niitä ei edes tuntenut. Paljon pahempaakin voisi olla, esimerkiksi se että venyttää sitä säätöä ja lopulta joku vena palaa...
Juuri varsinkin niistä papan orkkiksista ja muista joilla jurnutetaan vuosikaudet palaa venttiileitä. Yleensä kakkosen pakovena.
Mun koneissa ei esimerkiksi karstaa ole nimeksikään ajotapojen takia. Kunnolla kun antaa hanaa niin vehkeet pelaa parhaiten.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Venttiilien säätö tarpeen ?
Samasta kohtaa, kun joka palotapahtuman jälkeen puhaltaa läpi, niin kyllä se venttiili ennemmin tai myöhemmin palaa.Jokari kirjoitti: Jos nyt kyse on esimerkiksi seeteistä ja venttiileistä, niin vanhassa padassa ne kestivät 200 tkm ennenkuin venat alkoivat olla silminnähden melko syvällä seeteissä. Pakoseeteissä oli hienoisia jälkiä, joskaan kynnellä niitä ei edes tuntenut.
98 vähentää noiden rupien syntymistä, kun palaa hallitummin. Samalla pistemäiset lämpökuormat seetillä ja venttiilillä vähenee.
Ei 98 estä venttiilin palamista, mutta vähentää kuitenkin jonkin verran riskiä. Itse tosiaan huomannut, että venttiilien säätötarve vähäisempää 98:lla, niin jostainhan sekin kertoo.
Re: Venttiilien säätö tarpeen ?
Mielenkiintoista. Jaksan oikeasti edelleen ihmetellä mistä ammennat nuo juttusi?
Miten ihmeessä 98 palaa hallitummin sellaisessa autossa joka ei pysty ottamaan kaikkea irti edes ysivitosesta?
Miksi sitten useissa japseissa on liki kympin puristukset ja ne toimii moitteetta satojatuhansia kilometrejä pitempään kuin yksikään Lada, ysivitosella?
Ladassa kun on vielä kohtuu kestävät seetit, vaikka vena kärventyy niin seetissä ei ole jälkeäkään.
Niinkuin yllä kirjoitin, noita venapaloja aiheuttaa Ladassa hyvin usein karstan kertyminen venttiilinreunaan joka jätättää venttiilin auki. Pääasiassa juuri jurnuttavassa ajossa olleita laitteita.
Pitäisikö siis KAIKISSA autoissa käyttää ysikasia jotka on suunniteltu ysivitoselle tai jopa matalemmallekin bensalle?
Sä taisit käyttää ruohonleikkurissakin ysikasia joka on suunniteltu jollekkin 78 tjsp. oktaaniselle bensalle ja puristukset jotain 6:1?
Miten ihmeessä 98 palaa hallitummin sellaisessa autossa joka ei pysty ottamaan kaikkea irti edes ysivitosesta?
Miksi sitten useissa japseissa on liki kympin puristukset ja ne toimii moitteetta satojatuhansia kilometrejä pitempään kuin yksikään Lada, ysivitosella?
Ladassa kun on vielä kohtuu kestävät seetit, vaikka vena kärventyy niin seetissä ei ole jälkeäkään.
Niinkuin yllä kirjoitin, noita venapaloja aiheuttaa Ladassa hyvin usein karstan kertyminen venttiilinreunaan joka jätättää venttiilin auki. Pääasiassa juuri jurnuttavassa ajossa olleita laitteita.
Pitäisikö siis KAIKISSA autoissa käyttää ysikasia jotka on suunniteltu ysivitoselle tai jopa matalemmallekin bensalle?
Sä taisit käyttää ruohonleikkurissakin ysikasia joka on suunniteltu jollekkin 78 tjsp. oktaaniselle bensalle ja puristukset jotain 6:1?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Venttiilien säätö tarpeen ?
No esimerkiksi 98 poistaa jälkikäynnin monessa autossa, jotka siihen ovat taipuvaisia.Jokari kirjoitti:Mielenkiintoista. Jaksan oikeasti edelleen ihmetellä mistä ammennat nuo juttusi?
Miten ihmeessä 98 palaa hallitummin sellaisessa autossa joka ei pysty ottamaan kaikkea irti edes ysivitosesta?
Oirettahan sillä hoidetaan, mutta tuossa esimerkiksi huomaa sen eron.
Kaikissa pienkoneissa, moottorisahoista lähtien suositellaan 98:n käyttöä, jos kysyt asiaaJokari kirjoitti:Pitäisikö siis KAIKISSA autoissa käyttää ysikasia jotka on suunniteltu ysivitoselle tai jopa matalemmallekin bensalle?
Sä taisit käyttää ruohonleikkurissakin ysikasia joka on suunniteltu jollekkin 78 tjsp. oktaaniselle bensalle ja puristukset jotain 6:1?
pienkoneliikkeestä. Halpahallien mainokset sitten erikseen.
Se, että joku auto käy 95:lla ei tarkoita, että sitä on siinä pakko käyttää. Se on minimivaatimus.
Just käänsin uuteen hankintaa ennakkoa lisää ja kyllä muuttui koneen luonne ja käynti. Siinäkin tehtaan oktaanivaatimus luultavasti aika alkainen, joten turvallisin mielin voi 98:lla ajella reippaamilla ennakoilla. Toisessa mun vastaavassa koneessa olivat dynossa kääntäneet 19 astetta lisää tehtaan arvoon.
Lopputulos.
Alkaa olemaan vääntö mukavan alhaalla.
Re: Venttiilien säätö tarpeen ?
Tervehdykset toivottelen.
En ole kuullutkaan tuollaista suositusta, että pienmoottorit, jopa kerralla kaikki suosittelisivat 98 bensaa. Esim. ruohonleikkurit ovat niinkin matalalla puristussuhteella, että toimisivat jotkut jopa alle 92:lla. Ainoa tapaus jossa on huolto-ohje moottorisahojen käyttämän bensan oktaanisuosituksesta tuli vähän sen jälkeen, kun siirryttiin 95 lyijyttömyyteen. Huskvarnan kampiakselin stefat eivät kestäneet sillä ne oli valmistetut aineseoksesta joka ei kestänyt uuden bensiinin liisäaineita. Mutta sitten uusien stefojen tultua suositus oli taas 95. Ps. kaikki toimivat myös 92:lla.
En ole kuullutkaan tuollaista suositusta, että pienmoottorit, jopa kerralla kaikki suosittelisivat 98 bensaa. Esim. ruohonleikkurit ovat niinkin matalalla puristussuhteella, että toimisivat jotkut jopa alle 92:lla. Ainoa tapaus jossa on huolto-ohje moottorisahojen käyttämän bensan oktaanisuosituksesta tuli vähän sen jälkeen, kun siirryttiin 95 lyijyttömyyteen. Huskvarnan kampiakselin stefat eivät kestäneet sillä ne oli valmistetut aineseoksesta joka ei kestänyt uuden bensiinin liisäaineita. Mutta sitten uusien stefojen tultua suositus oli taas 95. Ps. kaikki toimivat myös 92:lla.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
Re: Venttiilien säätö tarpeen ?
Täällä on sitten huonompaa bensaa, koska kolme konetta taisin elvyttää keväällä, kun ei enää 95E syttynyt.Ukki kirjoitti:...Esim. ruohonleikkurit ovat niinkin matalalla puristussuhteella, että toimisivat jotkut jopa alle 92:lla.
Omat 98E koneet lähti ongelmitta käyntiin ja muutkin huoltamani koneet, joissa omistajat käyttävät 98E:tä.
Ja ihan normaali suositus tässä lähialueiden pienkoneliikkeissä tuo 98E. Moottorisahassa jopa kielsivät käyttämästä 95:sta, vaikka valmistaja muistaakseni senkin sallisi.
Mutta jokainen saa toki kaataa omaan tankkiinsa mitä haluaa.
Re: Venttiilien säätö tarpeen ?
Noissa korkeakierroksissa vehkeissä 98:n käyttö voi olla ihan perusteltua, sen mitä juttuja olen lukenut.
Tosin meilläpäin on vingutettu siimaleikkureita sun muita 95E + hyvälaatuisella kaksitahtiöljyllä. Nykyään myös Nesteen pienkonebensalla joka on sekin ysivitosta. Ei näytä vehkeet hajoavan yrittämälläkään...
Mut ysikasin käyttö ei ole kovin perusteltua esimerkiksi perinteisessä sivuventtiili riksrattonissa joka käy vaikka lamppuöljyllä (kokeiltu on
)
Useimmat autot kun säädetty ysifemmaa varten missä se on suositus. Mm. takaveto ruiskulada ei noteeraa mitenkään bensan vaihdosta toisin kuin kaasarilla varustettu sukulaisensa. Ruutassa kun on sytkäkäyrät ruuvattu ysifemmalle...
Minua ei ainakaan henk. koht. kiinnostaa vähääkään kestääkö Ladan seetit ja venttiilit 150 vai 200 tkm tai joutuuko venttiileitä säätämään 10 tai 15 tkm välein. Lada porsii jokatapauksessa ennemmin tai myöhemmin niin huolellisesti että edessä on isohko remppa, olit sitten käyttänyt 92 tai 100 okt. bensaa.
Ps. kaverilla 300 tkm ajettu nipponi jolla varmasti suhattu aina ysifemmalla koska se on suositus, osaatko arvioida monta kilometriä pitemmälle pääsee jos nyt rupeaa käyttämään ysikasia?
Tosin meilläpäin on vingutettu siimaleikkureita sun muita 95E + hyvälaatuisella kaksitahtiöljyllä. Nykyään myös Nesteen pienkonebensalla joka on sekin ysivitosta. Ei näytä vehkeet hajoavan yrittämälläkään...
Mut ysikasin käyttö ei ole kovin perusteltua esimerkiksi perinteisessä sivuventtiili riksrattonissa joka käy vaikka lamppuöljyllä (kokeiltu on
Ei tietenkään. Saahan sitä kaataa vaikka V-poweria tai 105 okt.kisabensaa tankkiin jos siitä kokee hyötyvänsä vakioautossa.audiq kirjoitti:Se, että joku auto käy 95:lla ei tarkoita, että sitä on siinä pakko käyttää. Se on minimivaatimus.
Useimmat autot kun säädetty ysifemmaa varten missä se on suositus. Mm. takaveto ruiskulada ei noteeraa mitenkään bensan vaihdosta toisin kuin kaasarilla varustettu sukulaisensa. Ruutassa kun on sytkäkäyrät ruuvattu ysifemmalle...
Minua ei ainakaan henk. koht. kiinnostaa vähääkään kestääkö Ladan seetit ja venttiilit 150 vai 200 tkm tai joutuuko venttiileitä säätämään 10 tai 15 tkm välein. Lada porsii jokatapauksessa ennemmin tai myöhemmin niin huolellisesti että edessä on isohko remppa, olit sitten käyttänyt 92 tai 100 okt. bensaa.
Ps. kaverilla 300 tkm ajettu nipponi jolla varmasti suhattu aina ysifemmalla koska se on suositus, osaatko arvioida monta kilometriä pitemmälle pääsee jos nyt rupeaa käyttämään ysikasia?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Venttiilien säätö tarpeen ?
Jokari kirjoitti: Ps. kaverilla 300 tkm ajettu nipponi jolla varmasti suhattu aina ysifemmalla koska se on suositus, osaatko arvioida monta kilometriä pitemmälle pääsee jos nyt rupeaa käyttämään ysikasia?
No Audissa on suositus 98 ja 516 tkm on nyt mittarissa. Vielä pysyy 0W-40:kin öljyt ylärajassa, mutta loppuuhan toki kaikki ilo aikanaan.
Ja mikä vaikuttaa mihinkin. Sen vaan olen huomannut, että omat autot toimivat paremmin kuin useat toiset. Ei ole siis ollut tarvetta kyseenalaistaa omia näkemyksiään, koska tuskin ne ihan metsässä ovat, vaikka tosin ei kukaan voi olla kaikessa oikeassa, enkä niin edes väitäkään.
Uskon kyllä vakaasti siihen, mitä kerron, ja en kovin heppoisilla perusteluilla muuta mielipiteitäni. Enkä odota sitä myös muiltakaan.
Lähinnä on tarkoitus jakaa positiivisia kokemuksia toisille. Sellaisia, mistä voi toisillekin olla hyötyä.
Re: Venttiilien säätö tarpeen ?
Ajellaan niillä mersuillakin +500tkm ja varmasti suurin osa käyttää 95:sta kun se on suositus. Mutta koitappas ajaa ladan koneella 500tkm vaikka sitten sillä ysikasilla, taitaa olla noiden koneiden kestävyys ihan eri luokkaa.audiq kirjoitti:Jokari kirjoitti: Ps. kaverilla 300 tkm ajettu nipponi jolla varmasti suhattu aina ysifemmalla koska se on suositus, osaatko arvioida monta kilometriä pitemmälle pääsee jos nyt rupeaa käyttämään ysikasia?
No Audissa on suositus 98 ja 516 tkm on nyt mittarissa. Vielä pysyy 0W-40:kin öljyt ylärajassa, mutta loppuuhan toki kaikki ilo aikanaan.
Ja mikä vaikuttaa mihinkin. Sen vaan olen huomannut, että omat autot toimivat paremmin kuin useat toiset. Ei ole siis ollut tarvetta kyseenalaistaa omia näkemyksiään, koska tuskin ne ihan metsässä ovat, vaikka tosin ei kukaan voi olla kaikessa oikeassa, enkä niin edes väitäkään.
Uskon kyllä vakaasti siihen, mitä kerron, ja en kovin heppoisilla perusteluilla muuta mielipiteitäni. Enkä odota sitä myös muiltakaan.
Lähinnä on tarkoitus jakaa positiivisia kokemuksia toisille. Sellaisia, mistä voi toisillekin olla hyötyä.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.