Sivu 1/2
1600 Turbo projekti.
Lähetetty: 19.10.2008 23:45
Kirjoittaja wese
Terve.
Tässä talven aikana ois tarkoitus päivittää tota mun turbo konetta ens kesää varten ja pari kysymystä ois siihen liittyen.
Ihan perus kone rempan teen, nyt kone levällään ja tarkoitus alkaa kasailemaan tässä lähiaikoina sitä.
Kone koki 2 viikkoa sitten täys tuhon, jakoketjun laahain meni sirpaleiksi, öljypumppu vetäs paskat sisään, sitten hukku öljynpaine ja kaikki alakerran laakerit kilahti...eli nyt aika tehdä evo2...
Kysymys kuuluu onko kukaan leikannut mäntää halki ja mittaillut kuinka paksu laki tossa 1600 männässä on, että uskaltaisinko siitä sitä kuppia hivenen sorvata syvemmäks?
Kannen teen myös uusikisi tähän evo2 moottoriin, tarkoitus vähän sitäki parantaa niin meinasin pako venttiileitä suurentaa/vaihtaa kestävemmäksi, onko kukaan istuttannu ladaan minkään muun auton venttiileitä vai saako tuohon jostain ihan suoraan jostain teräs venttiileitä?
Kantena on nyt 1200 kansi.
Sytytys olis myös tarkous päivittää paremmaksi, nyt käytössä ihan perus kärjetön jakaja kiinteällä ennakolla. Purkamolta löysin turbo saabin 2 toimisen alipaine kellon jonka meinasin istuttaa tohon ladan jakajaan että sais myöhästettyä ahtojen puolella, nyt ennakko sen verran myöhäsellä että ei oikeen vedä tasasesti kaikilla kierros alueilla.
Olis kiva kuullaa miten te muut olette ratkaisseet sytytyksen turbokoneissa.
Tässäpä vielä kuva tosta evo1 koneesta.

Re: 1600 männät + venttiili asiaa.
Lähetetty: 20.10.2008 18:03
Kirjoittaja ihkulainen
Megasquirt ohjaamaan sytkää. Saa itte tehdä kartat. Ja samalla ruisku käyttöön

Re: 1600 männät + venttiili asiaa.
Lähetetty: 20.10.2008 18:07
Kirjoittaja START
onkos ne 1600 männät niillä venakoloilla? vai oliko ne 1300 hihna koneessa? löytyy 3kpl luultavasti 1300hihna koneen kännät jossa aika syvä kolo, todennäkösesti kairattu aika paljon. halkasija näissä siis 79mm ja niistä vois halkastakkin yhen jos vaan on samanlaiset kun sulla, koska ovat tarpeettomat ja epämääräisesti 3kpl
ja saakos esim lautamäellä myytävistä venoista tehtyä käypäsiä?
Re: 1600 männät + venttiili asiaa.
Lähetetty: 22.10.2008 10:49
Kirjoittaja ATS 8x13
Ainakin 1200 ja 1500 moottoreiden tasapäämännät on 9mm paksut. Jos sulla on se 1600sen mäntä missä on valmiiksi se "kuppi", niin 9mm miinus sen syvyys. Siihen minä luottaisin, koska tuskin noita mäntiä on valettu eri paksuisena.
Re: 1600 männät + venttiili asiaa.
Lähetetty: 24.10.2008 11:22
Kirjoittaja IlkkaHe
ihkulainen kirjoitti:Megasquirt ohjaamaan sytkää. Saa itte tehdä kartat. Ja samalla ruisku käyttöön

Juuri meinasin sanoa, että nuinhan se hoituu
Tosin, on siinä hommaa kun verrataan kärettömään sytkään ja kaasariin

Re: 1600 männät + venttiili asiaa.
Lähetetty: 26.10.2008 11:25
Kirjoittaja wese
Niin vähän mua nää tietokoneet kiinostaa että tota megaruuttaa en kyllä tule asentamaan tuohon, kaasareilla mennään. Tuo dellorto riittää varsin pitkälle vaikka onki vain 40, ja siitä on vielä varaa repiä lisää, nyt 28 sisäkurkut, 185 pääsuuttimet, 160 lisäilmat ja 45 kiihytyssuuttimet.
Helppo kaasari muutenki ku tuohon saa freetechnicsiltä painesarjan.
Kestää hyvin ajaa 0,7-0,9 paineilla.
Joo noi männät on ne kuppi männät, eipä niistä kauheasti uskalla ottaa pois, vähän vaan leventää sitä kuppia ja pieni siivu syvemmäksi.
Jakajan väsäilin tuossa, hvyin sai istumaan tuon saabin kellon sinne, kiittitys reijät joutu tekemään uudet ja vähän pilkkomaan jakajan runkoa. Saabin kello ei myöhästä kun sen 3-4 astetta kun siellä on sellanen rajotin holkki ni siitä vähän vingutteli pois ni saa enemmän myöhästystä.
Vauhtipyörästä otettiin reilu kilo pois myös, nyt painoa vaan 5,4 kg...
Seuraavaksi kannen muotoilua tiedossa.
Jos keneltäkään sattuu löytymään 1500/1600 kampiakselia niin olisin kiinnostunut ostamaan, oma meni nii paskaks ettei enää voi edes hioa alikokoon. 2 pytyn kiertarin kaulalta lähteny yli 0,5 mm pois...
Re: 1600 männät + venttiili asiaa.
Lähetetty: 26.10.2008 22:18
Kirjoittaja IlkkaHe
wese kirjoitti:Niin vähän mua nää tietokoneet kiinostaa että tota megaruuttaa en kyllä tule asentamaan tuohon, kaasareilla mennään. Tuo dellorto riittää varsin pitkälle vaikka onki vain 40, ja siitä on vielä varaa repiä lisää, nyt 28 sisäkurkut, 185 pääsuuttimet, 160 lisäilmat ja 45 kiihytyssuuttimet.
Helppo kaasari muutenki ku tuohon saa freetechnicsiltä painesarjan.
Kestää hyvin ajaa 0,7-0,9 paineilla.
Totta, omassa mielessähän kaasarilla on helppo pelailla, ja kun sen vaan viitsii säätää tip top säätöihin, on se varsin toimiva peli. Ja sytkäkin menee noilla jakajilla, kun viitsii tuon ahtopaineen mukaan myöhästyvän sytkänkin väkertää. Ennakkoa pitää olla joka kierroksilla tarpeeksi, muttei missään vaiheessa saa olla vähäänkää liikaa
Mutta mutta, vahvuudet on myös ruiskussa. Säätömahollisuudet on huomattavasti tarkempaa ja säätöalueet laajemmat. Vielä jos haluaa panostaa laajakaista lambdaan, on säätökin "lähes" automaattista. Sytkät joutuu toki myös vaikka "nakuluurit" päässä säätämään kohilleen, ja riskialtista se on sekin, mutta sillä saa tarkemmin sytkän joka kierrosalueella "tappiin" eli turvallisesti mahdollisimman paljon. silloin saa ne viimesetkin voimanrippeet esille, ja hyötykäyttöön.
Seoksissa sama juttu, kun sen seoksen saa jokaisella mahollisella hetkellä optimiksi, saa voimaa paremmin esiin paremmalla hyötysuhteella.
Ja armotta kaasariturbot alkaa olemaan jo sen verta oldskoolia, että esim säätäjiä ei oikeen enää ole! ruiskuja säätää sen sijaan nykyään jo monikin paja (lastuviritys yms..)
wese kirjoitti:Vauhtipyörästä otettiin reilu kilo pois myös, nyt painoa vaan 5,4 kg...
Muistakaahan tasapainotella kunnolla se!

ettei tule silppua..
Onkos teillä muuten vehkeet tuohon tasapainotukseen ja keventämiseen... olis omaan prokkikseen fiuden vauhtis, jolla painoa armottomasti 8kilon pintaan

Re: 1600 männät + venttiili asiaa.
Lähetetty: 28.10.2008 15:33
Kirjoittaja ATS 8x13
Ja ennen kun laitat moottorin kasaan, niin ota kampiakselista öljykanavien tulpat pois ja puhdista kanavat. Omasta oli ainakin aivan tukossa. Vaatii sitten tietenkin uudet roput, mutta kannattaa nähdä vaiva.
Re: 1600 männät + venttiili asiaa.
Lähetetty: 15.3.2009 23:29
Kirjoittaja wese
Nonii, nyt alkaa moottori rojekti olemaan loppusuoralla, tässäpä on tamän talven ahkeroinnin tulos. Paljon parannettiin ja nyt myös toimivaksi todettiin, hienosti vetää, ensi viikolla sitten säädetään penkissä ja katotaan mitä siitä irtoaa.

Re: Tällänen siitä tuli. 1600 Turbo
Lähetetty: 25.3.2009 22:01
Kirjoittaja ihkulainen
Hyvältä näyttää.
Onko jo penkissä käyty? Paljonko hepoja?
Re: Tällänen siitä tuli. 1600 Turbo
Lähetetty: 22.5.2009 23:50
Kirjoittaja wese
Taas askeleen pidemmällä, Lada on tänään katsastettu täysin lailliseksi turbolla ja välijäähdyttimellä sun muilla kilkkeillä.
Re: Tällänen siitä tuli. 1600 Turbo
Lähetetty: 23.5.2009 9:53
Kirjoittaja larbatzi
Mielenkiintoinen projekti mitkä männät sinne tuli ? paljonko penkitit tehoa leimalle ? Paljonko ahto paineet ? Entäs moottorin puritus suhde. ?
Kannattais ehkä askarrella joku lämpö suoja tuohon imu sarjan ahtimen väliin
Re: Tällänen siitä tuli. 1600 Turbo
Lähetetty: 23.5.2009 11:59
Kirjoittaja Mäntä
Mistä hommasit tuon flektin ja syylärin?
Re: Tällänen siitä tuli. 1600 Turbo
Lähetetty: 23.5.2009 12:15
Kirjoittaja Mutis
näyttäis olevan motonetin joku yleismallin flekti. broidilla samanlainen ja osti motonetistä.
Re: Tällänen siitä tuli. 1600 Turbo
Lähetetty: 23.5.2009 20:19
Kirjoittaja wese
Rekisteriotteessa lukee nyt 70,8 kw 0,3 bar ahdoilla.
Männät on 1600 omat kuppi männät ja puristus suhdehan on se vakio 8,5 hyvin tuo tuntuu kestävän kun vaan on oikein säädetty sytytys ja kaasari. Vihdoinkin sain jakajan toimimaan niinku pitää samoin kaasarin. Jakajan rakentaminen on ollut ehdottomasti hankalin homma koko moottoria rakentaessa.
Jäähdytin on 240 Volvosta ja flekti on tarvikemallia, just sopivan matalaa mallia kun tuota tilaa ei liikaa ole.
Laitan päivitettyjä kuvia lisää näytille koko autosta jos jotakuta kiinnostaa katsella.