Sivu 1/2

110 vetämättömyys

Lähetetty: 8.9.2008 21:25
Kirjoittaja RTJN65
Tulimpa ostaneeksi 110 vm2003. 1500 ja se 16Venttiillinen tehopeli.

Ongelma: Ei tunnu olevan konit tallella, Kiihtyy todella huonosti, Tehoton (pienempikin ylämäki ja vauhti hiipuu), Kulutus 8,0 / 100km.

Vaihdettu: Kaasuläpän asentotunnistin, Katti OK, Tyhjäkäynti moottori, tulpat, ilmamassamittari. Mikään noista ei auttanut.

Rupesin tänään vaihtaamaan hihnaa ja ...YLLÄTYS: Kampiakselin ja alahihnapyörän välinen kiila oli lähes poikki (ainakin 2/3 kulunut).

Ilmeisesti tuo kampiakelin pään pultti on ollut löysällä ja tämä on saanut nuo osat liikkeelle joka on lopulta syönyt tuon kiilan. Jako siis pielessä (jäljessä) lähes 1 pykälän verran. Sytty siis oli myöhässä, samoin nokkien ajoitus.

Huomenna Delttaan kysymään uutta kiilaa ja alahihnapyörää :D , Pitäs kai tollaseen alle 5 vuotta olevaan autoon olla kyseiset osat hyllyssä :D :D .

Re: 110 vetämättömyys

Lähetetty: 8.9.2008 21:36
Kirjoittaja Jokari
RTJN65 kirjoitti: Huomenna Delttaan kysymään uutta kiilaa ja alahihnapyörää :D , Pitäs kai tollaseen alle 5 vuotta olevaan autoon olla kyseiset osat hyllyssä :D :D .
Eiköhän nuo löydy...nimittäin venäjältä tilaamalla sikahintaan ja viikkojen toimitusajalla :lol:

Re: 110 vetämättömyys

Lähetetty: 8.9.2008 22:07
Kirjoittaja Jokari
Lukite kova sana tossa pultissa?

Re: 110 vetämättömyys

Lähetetty: 8.9.2008 22:09
Kirjoittaja pressa
RTJN65 kirjoitti: Vaihdettu: Kaasuläpän asentotunnistin, Katti OK, Tyhjäkäynti moottori, tulpat, ilmamassamittari. Mikään noista ei auttanut.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Rupesin tänään vaihtaamaan hihnaa ja ...YLLÄTYS: Kampiakselin ja alahihnapyörän välinen kiila oli lähes poikki (ainakin 2/3 kulunut).
tuossa XXXX kohdassahan joku epäili venttiilejä (puristuspaine mittaus pois sulki sen)
sama epäilijä myös jaon olevan hampaan sivussa (sehän se melkein oli)
Oli taas mielenkiintoinen uusi vikamahdollisuus. Kannattaa ainakin hihnan vaihdon yhteydessä kiristää se alapultti tiukalle.

Re: 110 vetämättömyys

Lähetetty: 9.9.2008 16:18
Kirjoittaja RTJN65
Tässäpä varaosatietoa:

Kiila löytyi Kouvona Deltta-autosta. Tilattiin se Malmille, sillä voi jo korjata jaon kohdalleen.

Alahihnapyörä löytyi Konalan Deltta-autosta, mutta jäi ostamatta kun maksoi 160 eur (joka olisi yli 10% auton hankintahinnasta).Viilataan vanhasta nuo irroituksen tekemät pykälät tasaisieksi ja tehdään lopullinen remppa naapurissa. Tolla rahalla saa tälläinen kielitaioinen kaveri Naapurista ison rempan ladaan ja varaosat päälle.

Tuleepahan jotain hyötyä tosta naapurin kielen opettelusta :D :D :D .

Re: 110 vetämättömyys

Lähetetty: 10.9.2008 20:45
Kirjoittaja RTJN65
Nyt on uusi kiila paikoillaan ja... 110 LÄHTEE KUIN NAPPI PAIDASTA :D :D :D :D :D .

Muuta huomioitua: Lämpenee hitaammin, käy viileämpänä ja polttoaineen kulutus pieneni (oli noin 8,0 l/100km).

Eli kun 110 ja jossa hihnan vaihtoa ei ole tehty, tarkastakaa alapultin kireys ja ettei se ole tehnyt vastaavaa tuhoa kiilalle (helppo homma hihnavaihdon yhteydessä).

Re: 110 vetämättömyys

Lähetetty: 14.9.2008 19:47
Kirjoittaja RTJN65
Jotakin vielä tuosta hinnoittelusta: Viipurista kyseisen osan sain 1,66 eur (kun se Deltta autossa oli 160 Eur).

Joten arvatkaapa ostinko?? :D :D :D :D :D :D

Re: 110 vetämättömyys

Lähetetty: 14.9.2008 21:09
Kirjoittaja Jokari
Siis eihän toi voi olla todellista :lol: Ymmärtäisin jos mokoma pikku käikäle maksaisi 10-20€ Teltassa, mutta että 160€, ei jessus :lol:

Re: 110 vetämättömyys

Lähetetty: 15.9.2008 17:20
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Eipä tullut heti ko. vika mieleen, vaikka olisi pitänyt.

Sinällään ei ole väliä, vaikka kiila olisi kulunut tai puuttuisi kokonaan, tai kiilaura olisi väljistynyt.

Kiilan tehtävä on nimittäin vain helpottaa kokoonpanoa ja oikeaa kohdistusta, ei välittää momenttia. Momentin välittää kitkavoima.

Kokoonpano on syytä tehdä sikälikin huolella (erityisesti vastinpinnat puhdistaen), että ns. kiilahihnapyörä toimii kyseisessä moottorissa vääntövärähtelyn vaimentimena. Hetkellinen momenttihuippu saattaa siten olla selvästi esimerkiksi moottorin nimellisvääntömomenttia suurempi.

Olihan ns. kiilahihnapyörä ehjä?

menestystä

SvS

Re: 110 vetämättömyys

Lähetetty: 14.12.2008 18:14
Kirjoittaja RTJN65
No niin sama vika iski TAAS.

Nyt diagnosoitiin seuraavaa: Tuo kampuran pään pultti pohjaa juuri 0,2mm liian aikaisin. Täten jakopyörä ja kiilahihnapyörä jää löysälle.

Eli taas uusi kiila (eninen taas syöpynyt puoliksi poikki) ja nyt pultista päästä 2mm hiottiin pois.

Tarkastus mittaus ositti että vähintään 1,5mm jää puristusta. Koko paketti liimalla kasaan ja pulttipysslly kiinni (loppukiristys vielä avaimella).

Nyt on vain niin että tuo kampuran kolo on ottanut itseensä, tarttee uuden kampuran.

Eli tästä tulikin isompi remppa.

Re: 110 vetämättömyys

Lähetetty: 14.12.2008 18:28
Kirjoittaja Jaska HKI
Pitääkö koko moottori purkaa? Eikö olisi helpompaa hitsata hihnapyörä kiinni (ja ajella moottori loppuun).Jo on harvinainen vika.Tietysti jos itse tekee ja omalle työlle ei laske mitään niin kannattaa.Kyllä sen hihnapyöränkin irti saisi kun hitsaisi vain lyhet palot ja merkitsisi paikat

Re: 110 vetämättömyys

Lähetetty: 14.12.2008 18:49
Kirjoittaja RTJN65
Jaska HKI kirjoitti:Pitääkö koko moottori purkaa? Eikö olisi helpompaa hitsata hihnapyörä kiinni (ja ajella moottori loppuun).Jo on harvinainen vika.Tietysti jos itse tekee ja omalle työlle ei laske mitään niin kannattaa.Kyllä sen hihnapyöränkin irti saisi kun hitsaisi vain lyhet palot ja merkitsisi paikat
Kyllähän tuokin kävisi mutta kun sitä 100% oikeaa ajoitusta on tosi hankala nyt saada kohdalleen. Siis tuo kampuran ura on kulunut leveäksi ja vaikka on uusi kiila+hihnapuörä niin siinä on jo välystä valmiiksi -> ajoitus heittää hiukan.

Tämähän vaikuttaa venttiilien sekä sytytyksen ajoitukseen.

Itse mietin pienen sokkatapin porausta (hihnapyörän lävitse kampuran päähän).

Re: 110 vetämättömyys

Lähetetty: 14.12.2008 19:21
Kirjoittaja Jaska HKI
Toi voisi olla hyvä idea.Rei'ityksen kun vielä saisi kohdistettua siten että reikä alkaisi hihnapyörän montusta ja päättyisi toisella puolella monttuun niin hihnapyörän kohoumat pysyisi terveinä eivätkä sösi nokkahihnaa.Kyllä on haastetta projektista,mutta eiköhän se Gurulta onnistune.

Re: 110 vetämättömyys

Lähetetty: 14.12.2008 20:09
Kirjoittaja larssi21074
RTJN65 kirjoitti:Jotakin vielä tuosta hinnoittelusta: Viipurista kyseisen osan sain 1,66 eur (kun se Deltta autossa oli 160 Eur).

Joten arvatkaapa ostinko?? :D :D :D :D :D :D
Onkos tässä hihnapyörässä jo värinänvaimennus? Jos on niin älyttömän halvalla sait.

Re: 110 vetämättömyys

Lähetetty: 14.12.2008 22:24
Kirjoittaja 1500i
No ei kai nyt kannata mennä hitsaamaan onhan niitä lukitteita juuri pienille välyksille. Nuo irroitettavien osien hitsaukset ovat niitä viimesen päivän korjauksia ja jos joutuu joskus purkamaan kun tarvitsisi niin ei purkajaa naurata no ladan konettahan harvemmin avataan,kun kerran on kasattu. :lol: