Sivu 1/1
21044 eli RuiskuVarmarin takavalojen irrotus ja vianetsintä?
Lähetetty: 7.9.2008 12:19
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Olisikohan kellään mitään hyvää ideaa tai kokemusta moisesta tempusta?
Tilanne siis on seuraava:
Vasen takavalo ei toimi kokonaisuudessaan. Venäjän röykytys teki sille tepposet. Valojen koppa olisi saatava irti.
Takakontin puolelta pyöreistä aukoista pääsee käsiksi hylsyllä ja jatkovarrella pieniin pultin muttereihin (muistaakseni 5,5 - 7mm), joilla takavalo on kiinni korissa.
Tässä tapauksessa toinen pultti pyörii mukana mutteria pyöritettäessä. Paikka on melko hankala, kuten tiedätte. Sinne voisi ytittää pientä jakoavainta ja pultin pitämistä kiinni pitkäkärkisillä pihdeillä (tuskainen työ ja hidas).
Olisiko vinkkejä, niksejä tai kokemuksia teillä kellään tällaisesta räpellyksestä. Itselleni niitä tietysti pälkähtelee ja päähän kunhan rupean sähläämään. Kerron niistä sitten tässä.
Eli viisaus kelpaa. Kiitos!
Re: 21044 eli RuiskuVarmarin takavalojen irrotus?
Lähetetty: 7.9.2008 16:15
Kirjoittaja Jaska HKI
Onko takavalojen pultit ankkuroitu tekovaiheessa takavalojen muovimassaan? Nyt kun ruostunutta mutteria käännettäessä tämä ankkurointi on pettänyt niin eipä siinä muu auta kuin hallittu väkivalta.Tuttu homma vanhoissa autoissa.Kannattaisi suojata ajoissa kierteet (jälkiviisastelua) ennen niiden lopullista jämähtämistä.Itse käytin aikoinaan vaseliinia ja vaihdoin mutterit messinkisiin jotka eivät ruostu.
Re: 21044 eli RuiskuVarmarin takavalojen irrotus?
Lähetetty: 7.9.2008 20:30
Kirjoittaja Jokari
Uudet valot jostain ja väkivaltaa peliin, siinä se ratkaisu

Re: 21044 eli RuiskuVarmarin takavalojen irrotus?
Lähetetty: 7.9.2008 21:15
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Joku on Väkivaltoinut niitä aiemmin. Eivät moiset ole edes ruosteiset kun kurkin lampulla sinne. Hajotettava kai ne vain on. Tai sitten näen sen hemmetin vaivan ja löysytän sen sellaiseksi, että pääsee näpillä näpläämään.
Re: 21044 eli RuiskuVarmarin takavalojen irrotus?
Lähetetty: 7.9.2008 21:51
Kirjoittaja Joen musikka
Muistelen,että pultti on pitkä.Pane 2 mutteria peräkkäin pulttiin ja kiristä ne keskenään pultin päähän.Sitten ala löysäämään varsinaista mutteria pitäen tuplamutterista.Hyödyksi on putkiavain,jonka saa solautettua koko hoidon läpi.Kun varsinainen mutsku on noussut tuplan pintaan,löysätään sidos ja hoidetaan loput sormin tai lukkopihtien avulla.
Re: 21044 eli RuiskuVarmarin takavalojen irrotus?
Lähetetty: 8.9.2008 2:43
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Re: 21044 eli RuiskuVarmarin takavalojen irrotus?
Lähetetty: 10.9.2008 16:14
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Vasen takavalo irrotettiin väkivalloin. Joku oli tuota vaihtaessaan laittanut täysin sietämättömään paikkaan lukkomutterin ja vääntänyt sen niin kireälle, että se oli suurimmalta osaltaan uponnut pellin reikään. Tulihan se läpi, mutta irtosi väriosa asetelmasta. Saahan se liimattua.
Tuo vasen takakulma on joskus vähän saanut siipeensä ennen minua. Siksipä siihen on vaihdettu valokin. Paljon kirkkaampi on kuin alkuperäinen oikea.
Mutta eipä vaan valoja saatu toimimaan. Sulakepoksi tarkastettiin ja laitettiin voiteita. Poltti yllättäen lampun vilkusta. Lampun vaihto ja vilkkutoimi täysin miten sattuu. Releen kimppuun. Valkoinen johto oli irti ja otti kiinni releen piirilevyyn. Johto paikalleen. Toimii.
Muttei valoja ollenkaan. Virtalukon pohjan rassaus. Vielä kai olisi viiksijohdot tarkastettava. Ne eivät ole murskautuneet ohjauspylvään niveleen. Muovihärpäkkeet ohjauspylvään ympäriltä on purettu jo aikaa sitten.
Onneksi kynnyslistat on jo olleet irti. Ne tietysti sitten uudelleen hemmettiin ja johtoja seurailemaan. Ja tietysti yleismittari jäi Kuusaalle.
Johonkinhan ne valosähköt katoavat. Kun vaan löytäisi jostain sen paikan. Ihanaa pelata sähköjen kanssa
PS: Juuri saatiin tuo Kaverin 2Raivausauto lataamaan. Onneksi oli rojulaturi tuolla everybody -ostoksien joukossa. Joskus on hyvä kun ostaa miittinkistä kaikkea turhaa roinaa. Toisen laturin purkasin. Hiilet siihen oli juuri vaihdettu. Sisällä oli pahoja hapettumia. Ja tietenkin kaikkea könttiä. Sittenpä nähdään saadaanko se toimimaan.
Re: 21044 eli RuiskuVarmarin takavalojen irrotus?
Lähetetty: 11.9.2008 9:53
Kirjoittaja Mara
Siis ajovalotko ovat kadonneet, vai parkit kanssa?
Suosittelen lähtemään liikkeelle siitä, että katsot onko johdot kunnolla kiinni valokatkaisijassa, mulla hävisi kerran valot kun liitin irtosi.
Myös toista katkaisijaa kannattaa kokeilla.
Re: 21044 eli RuiskuVarmarin takavalojen irrotus?
Lähetetty: 11.9.2008 11:34
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Re: 21044 eli RuiskuVarmarin takavalojen irrotus ja vianetsintä?
Lähetetty: 12.9.2008 13:30
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mutta eipä se voi katkaisimesta olla kiinni kun toinen valo pelaa.
Täytynee piruuttaan kokeilla mitä tekee kun laittaa valoautomatiikan päälle. Sitten kai se on vaan alettava katselemaan johtonippuja. Saaketin yleismittari kun livisti mukanani Kuusaalle, eikä lähtenyt matkaan takaisin. PerusMeininkiä.

Re: 21044 eli RuiskuVarmarin takavalojen irrotus ja vianetsintä?
Lähetetty: 12.9.2008 19:41
Kirjoittaja pikku-maukka
ne mihin ne lamput tulee ei ota siihen "piirilevyyn" kunnolla kiinni siitä johtuu monesti tuo valojen toimimattomuus. Niistä lähteee sellaset pellin lipareet siihen levyyn vääntele ne kireemmäks tai jotai ja se liitin kannattaa kahtoo onko hapettunu ja että sieltä on pinnit ok.
Re: 21044 eli RuiskuVarmarin takavalojen irrotus ja vianetsintä?
Lähetetty: 12.9.2008 21:53
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Johtoliittimen ja piirilevyn kytkeytyminen on tarkastettu, putsattu ja laitettu vähän johtavaa kamaa väliin. Täytyy ehken vielä sitäkin räpeltää. Kyllähän siellä on monta mahdollista pukkipaikkaa.
Re: 21044 eli RuiskuVarmarin takavalojen irrotus ja vianetsintä?
Lähetetty: 12.9.2008 22:54
Kirjoittaja pikku-maukka
juujuu nuo teet itselle kanssa viimekatsastuksessa ongelmia mutta toivottavasti saat kuntoon
.