Maakaasuauto
Lähetetty: 31.8.2008 18:13
Nyt tuli tehtyä heräteostos – tilasin maakaasuauton! Reilun kilometrin päässä asunnostani on Gasumin tankkauspiste, joka on häirinnyt silmääni edullisella polttoaineella jo puoli vuotta. Päädyin ostamaan Opel Combo Tour 1.6 CNG maakaasuauton, koska se on edullisin ja vähäpäästöisin maakaasuauto: yhdistetty kulutus tuottaa 133 g/km hiilidioksidia. Sen alle ei pääse kuin todella pikkuautot, ja Opel Combo Tour on sentään tila-auto; tavaratila suojaverhon alla 510 litrasta 2700 litraan penkit taitettuna.
Vieläkään ei ole myynnissä Suomessa muita vaihtoehtopolttoaineita kuin maakaasu. Vety-autot näyttävät olevan ikuinen lupaus, joka ei milloinkaan toteudu. Sähköautojen kehitystä yritetään estää valtiovallan ja autoteollisuuden tahoilta: valtiovalta verotuksellaan ja autoteollisuus kehittämällä vain polttomoottoreita. Plug-In hybridiautotkin odottavat tuloaan markkinoille. Toyota Prius ei ole säväyttänyt: siihen ei saa vetokoukkua, jota pidän välttämättömänä lisävarusteena. Tekniikan maailman lehden, 60’000 km kestotestissä, Priuksen keskikulutus oli 5.82 l/100 km eli 1.5 € litrahinnalla 8.73 €. Maakaasu kilohinta on tänään 1.11€. Opel Combo Tour 1.6 CNG kuluttaa kaupunkiajossa 10’100 l /100 km (6.6 kg) 7.33 €/100 km, maantiellä 5’900 l/100 km (3.9 kg) 4.33 € ja yhdistetyssä ajossa 7’500 l/100 km (4.9 kg) 5.44 €. Maakaasutankkeihin mahtuu yhteensä 110 litraa, eli 19 kg maakaasua – tankatessa keskimäärin 17.5 kg maakaasua 200 bar paineella. Tällä määrällä ajaa kaupungissa 288 km, maantiellä 487 km ja sekalaisessa ajossa 388 km. Kun kaasu loppuu vaihtaa auto automaattisesti bensalle, jota on 14 litraa (n. 200 km). Laskin, että vastaava bensa-auto vie 100 km 9.40 € ja diesel 10.18 €, jos ajomäärä on vuodessa 15’000 km. Bensa-auto on maakaasuautoa selvästi halvempi, ja diesel kalliimpi, joten maakaasuautolla pitää ajaa 60’000 km bensa-autoon nähden, ennen kuin alan säästää rahaa itselleni. Sitä ennen säästän vain luontoa.
Maakaasu on metaania (CH4), jota Gasum tuo Venäjältä Imatran kautta Etelä-Suomeen aina Tampereelle asti. Tällä hetkellä tankkauspisteitä on 10, mutta niiden määrää on lisääntymässä 30 pisteeseen vuoteen 2010 mennessä. Jotkut sikalat tekevät sikojen jätteistä metaania. Tätä biokaasua myydään Jyväskylän seudulla. Kaatopaikoilta otetaan talteen 570 GWh metaania, mutta tätä määrää voitaisiin helposti satakertaistaa. Hirveintä on, että ihmisten ulosteet huuhdotaan juomakelpoisella vedellä, ja sitten se puhdistetaan takaisin juomakelpoiseksi käyttämällä valtavasti energiaa, kun tämä jäte voitaisiin muuttaa helposti metaanipolttoaineeksi. Biojätteistä saadaan 60% metaania ja 40% hiilidioksidia. Metaani on ilmakehässä 21 kertaa pahempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, eli jos se laitetaan autoon, niin se muuttuu vaarattomammaksi hiilidioksidiksi. Maakaasuauto tuottaa 40 kertaa vähemmin syöpää aiheuttavia hiukkasia kuin nykyaikainen dieselauto, ja 10 kertaa vähemmin typpioksideja. Siksi Helsingin kaupunki on ottanut maakaasubusseja käyttöönsä.
Koeajoin Opel Combo Tour 1.6 CNG maakaasuauton. Ensimmäinen vaikutelma on auton hassu ulkonäkö: matala konepelti ja korkea kori. Kun autoon istuu, olo on kuin akvaariossa: katto on todella korkealla, ja tuulilasi on valtava. Taustapeilit ovat myöskin lainattu rekasta. Opel on kuitenkin hyvin henkilöauton oloinen, ja sitä on helppo ajaa. Takamatkustajille on liukuovet, jotka ovat näppärät parkkialueella – ei tarvitse kolhia muita autoja. Ainoastaan korkea kynnys haittaa takamatkustajien liikkumista, mutta tämä koskee vain vammaisia. Tehoja maakaasuautossa ei ole kuin 69 kW, mutta vääntö tulee mukavasti alhaisilla kierroksilla, joten kaupunkiliikenteessä on helppo ajaa. Tehostettua ohjausta on helppo pyörittää, ja se tuntuu mukavalta. ABS jarrut ovat kevyet käyttää, ja ne pysäyttävät auton nopeasti. Joka pyörässä on levyjarrut, koska autoa myydään pakettiautonakin. Kun lähdin koeajon jälkeen ajamaan Ladallani, niin en meinannut saada autoa kääntymään ja sitten en pysähtymään – voi miten ihminen tottuu nopeasti keveyteen! Ladailuni kesti 1976 - 2008. Vaikka minusta on tullut luopio, niin sisältäni olen vielä ladailija – yritän säästää!
Vieläkään ei ole myynnissä Suomessa muita vaihtoehtopolttoaineita kuin maakaasu. Vety-autot näyttävät olevan ikuinen lupaus, joka ei milloinkaan toteudu. Sähköautojen kehitystä yritetään estää valtiovallan ja autoteollisuuden tahoilta: valtiovalta verotuksellaan ja autoteollisuus kehittämällä vain polttomoottoreita. Plug-In hybridiautotkin odottavat tuloaan markkinoille. Toyota Prius ei ole säväyttänyt: siihen ei saa vetokoukkua, jota pidän välttämättömänä lisävarusteena. Tekniikan maailman lehden, 60’000 km kestotestissä, Priuksen keskikulutus oli 5.82 l/100 km eli 1.5 € litrahinnalla 8.73 €. Maakaasu kilohinta on tänään 1.11€. Opel Combo Tour 1.6 CNG kuluttaa kaupunkiajossa 10’100 l /100 km (6.6 kg) 7.33 €/100 km, maantiellä 5’900 l/100 km (3.9 kg) 4.33 € ja yhdistetyssä ajossa 7’500 l/100 km (4.9 kg) 5.44 €. Maakaasutankkeihin mahtuu yhteensä 110 litraa, eli 19 kg maakaasua – tankatessa keskimäärin 17.5 kg maakaasua 200 bar paineella. Tällä määrällä ajaa kaupungissa 288 km, maantiellä 487 km ja sekalaisessa ajossa 388 km. Kun kaasu loppuu vaihtaa auto automaattisesti bensalle, jota on 14 litraa (n. 200 km). Laskin, että vastaava bensa-auto vie 100 km 9.40 € ja diesel 10.18 €, jos ajomäärä on vuodessa 15’000 km. Bensa-auto on maakaasuautoa selvästi halvempi, ja diesel kalliimpi, joten maakaasuautolla pitää ajaa 60’000 km bensa-autoon nähden, ennen kuin alan säästää rahaa itselleni. Sitä ennen säästän vain luontoa.
Maakaasu on metaania (CH4), jota Gasum tuo Venäjältä Imatran kautta Etelä-Suomeen aina Tampereelle asti. Tällä hetkellä tankkauspisteitä on 10, mutta niiden määrää on lisääntymässä 30 pisteeseen vuoteen 2010 mennessä. Jotkut sikalat tekevät sikojen jätteistä metaania. Tätä biokaasua myydään Jyväskylän seudulla. Kaatopaikoilta otetaan talteen 570 GWh metaania, mutta tätä määrää voitaisiin helposti satakertaistaa. Hirveintä on, että ihmisten ulosteet huuhdotaan juomakelpoisella vedellä, ja sitten se puhdistetaan takaisin juomakelpoiseksi käyttämällä valtavasti energiaa, kun tämä jäte voitaisiin muuttaa helposti metaanipolttoaineeksi. Biojätteistä saadaan 60% metaania ja 40% hiilidioksidia. Metaani on ilmakehässä 21 kertaa pahempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, eli jos se laitetaan autoon, niin se muuttuu vaarattomammaksi hiilidioksidiksi. Maakaasuauto tuottaa 40 kertaa vähemmin syöpää aiheuttavia hiukkasia kuin nykyaikainen dieselauto, ja 10 kertaa vähemmin typpioksideja. Siksi Helsingin kaupunki on ottanut maakaasubusseja käyttöönsä.
Koeajoin Opel Combo Tour 1.6 CNG maakaasuauton. Ensimmäinen vaikutelma on auton hassu ulkonäkö: matala konepelti ja korkea kori. Kun autoon istuu, olo on kuin akvaariossa: katto on todella korkealla, ja tuulilasi on valtava. Taustapeilit ovat myöskin lainattu rekasta. Opel on kuitenkin hyvin henkilöauton oloinen, ja sitä on helppo ajaa. Takamatkustajille on liukuovet, jotka ovat näppärät parkkialueella – ei tarvitse kolhia muita autoja. Ainoastaan korkea kynnys haittaa takamatkustajien liikkumista, mutta tämä koskee vain vammaisia. Tehoja maakaasuautossa ei ole kuin 69 kW, mutta vääntö tulee mukavasti alhaisilla kierroksilla, joten kaupunkiliikenteessä on helppo ajaa. Tehostettua ohjausta on helppo pyörittää, ja se tuntuu mukavalta. ABS jarrut ovat kevyet käyttää, ja ne pysäyttävät auton nopeasti. Joka pyörässä on levyjarrut, koska autoa myydään pakettiautonakin. Kun lähdin koeajon jälkeen ajamaan Ladallani, niin en meinannut saada autoa kääntymään ja sitten en pysähtymään – voi miten ihminen tottuu nopeasti keveyteen! Ladailuni kesti 1976 - 2008. Vaikka minusta on tullut luopio, niin sisältäni olen vielä ladailija – yritän säästää!