Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Hiljais eloa... Aamuja 40 jälellä, ja nyt on tuo turbo polaris vieny aikaa viikonlopuista, ompahan sekin kohta ajelu kunnossa
Noh, ladaan on tuota keulaa hitsailtu kasaa, ja onhan tuo ajokunnossa ollu, ja ihan hyvin potkii. Nyt on kuulerit ja syylärit tosin irti, pitää hitsata ja maalata tuo keula kuntoon.
Osia tuli uusia äskettäin:
Etutukivarret
Täydellinen setti uretaanipuslaa keulaan (Myös vakaajaan)
Alapallonivelet
Myös jottain muuta pientä räpellettävää on tullu osteltua näillä hurjan suurilla päivärahoilla (400€/kk)
Noh, ladaan on tuota keulaa hitsailtu kasaa, ja onhan tuo ajokunnossa ollu, ja ihan hyvin potkii. Nyt on kuulerit ja syylärit tosin irti, pitää hitsata ja maalata tuo keula kuntoon.
Osia tuli uusia äskettäin:
Etutukivarret
Täydellinen setti uretaanipuslaa keulaan (Myös vakaajaan)
Alapallonivelet
Myös jottain muuta pientä räpellettävää on tullu osteltua näillä hurjan suurilla päivärahoilla (400€/kk)
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Tervehdys
Paas harkintaan seuraava juttu. Kun etit autoon turboa ota pieni pakopesä ja iso puhallin. Lähtee pienillä kierroksilla turbottamaan ja alavääntö on hyvä. Kun pakopaine nousee pakosarjassa alkaa pakopesä ahistamaan pakokaasun kulkua ja meno loppuu. Mutta kun laitat irtonaisen halvatun ison hukkaportin systeemiin, niin pakopesän alkaessa ahistaa alkaa hukkaportti heittää pakokaasua pihalle, jolloin paine pakosarjassa pienenee ja turbo pitää yllä samaa painetta koko kierrosalueen. Tää on periaate Holsetin HY 35 turbossa. Tohon käy 60 mm Tial hukkaportti.
Jyrki-boy
Paas harkintaan seuraava juttu. Kun etit autoon turboa ota pieni pakopesä ja iso puhallin. Lähtee pienillä kierroksilla turbottamaan ja alavääntö on hyvä. Kun pakopaine nousee pakosarjassa alkaa pakopesä ahistamaan pakokaasun kulkua ja meno loppuu. Mutta kun laitat irtonaisen halvatun ison hukkaportin systeemiin, niin pakopesän alkaessa ahistaa alkaa hukkaportti heittää pakokaasua pihalle, jolloin paine pakosarjassa pienenee ja turbo pitää yllä samaa painetta koko kierrosalueen. Tää on periaate Holsetin HY 35 turbossa. Tohon käy 60 mm Tial hukkaportti.
Jyrki-boy
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
"Kun etit autoon turboa ota pieni pakopesä ja iso puhallin. Lähtee pienillä kierroksilla turbottamaan"Jyrki-boy kirjoitti:Tervehdys
Paas harkintaan seuraava juttu. Kun etit autoon turboa ota pieni pakopesä ja iso puhallin. Lähtee pienillä kierroksilla turbottamaan ja alavääntö on hyvä. Kun pakopaine nousee pakosarjassa alkaa pakopesä ahistamaan pakokaasun kulkua ja meno loppuu. Mutta kun laitat irtonaisen halvatun ison hukkaportin systeemiin, niin pakopesän alkaessa ahistaa alkaa hukkaportti heittää pakokaasua pihalle, jolloin paine pakosarjassa pienenee ja turbo pitää yllä samaa painetta koko kierrosalueen. Tää on periaate Holsetin HY 35 turbossa. Tohon käy 60 mm Tial hukkaportti.
Jyrki-boy
Sanooko kompressorin "surge limit" sulle mitään?
Ja mitä noihin muihin juttuihin tulee, niin aika metsässä mennään.
Pakosarjan paineen lasku hukkaportilla vaikuttaa defacto suoraan ahtopaineeseen. Et voi laskea pakopainetta laskematta ahtopainetta samalla. Ihan sama vaikka olis minkä kokoinen hukkaportti. Se isompi portti vaan aukeaa vähemmän.
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Iltoja
Viimeiksi kun oli penkissä, niin 0,9 bar 360 hp 400 Nm. Ajossa kytkin ei kestänyt ensimmäistäkään vetoa, vaan sano ittensä irti jo nelosella, joten täyttä aikaa ei saatu, eikä huippuja. Nopeus oli 220 ja 1000 kierrosta jäljellä koneessa. Vitosta ei enää kannattanut käyttää ollenkaan. Ensi kesänä näkee miten menee. Nyt kestää nostaa ahdot 2 bar asti. En ala väittelemään aiheesta, mutta kun auto on kunnossa, niin ilmoitan miten se pelasi. Kytkimen piti kestää 550 Nm, mutta OP metallissa mittaus kertoi aivan muuta.
Jyrki-boy
Viimeiksi kun oli penkissä, niin 0,9 bar 360 hp 400 Nm. Ajossa kytkin ei kestänyt ensimmäistäkään vetoa, vaan sano ittensä irti jo nelosella, joten täyttä aikaa ei saatu, eikä huippuja. Nopeus oli 220 ja 1000 kierrosta jäljellä koneessa. Vitosta ei enää kannattanut käyttää ollenkaan. Ensi kesänä näkee miten menee. Nyt kestää nostaa ahdot 2 bar asti. En ala väittelemään aiheesta, mutta kun auto on kunnossa, niin ilmoitan miten se pelasi. Kytkimen piti kestää 550 Nm, mutta OP metallissa mittaus kertoi aivan muuta.
Jyrki-boy
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Jyrki-boy kirjoitti:Iltoja
Viimeiksi kun oli penkissä, niin 0,9 bar 360 hp 400 Nm. Ajossa kytkin ei kestänyt ensimmäistäkään vetoa, vaan sano ittensä irti jo nelosella, joten täyttä aikaa ei saatu, eikä huippuja. Nopeus oli 220 ja 1000 kierrosta jäljellä koneessa. Vitosta ei enää kannattanut käyttää ollenkaan. Ensi kesänä näkee miten menee. Nyt kestää nostaa ahdot 2 bar asti. En ala väittelemään aiheesta, mutta kun auto on kunnossa, niin ilmoitan miten se pelasi. Kytkimen piti kestää 550 Nm, mutta OP metallissa mittaus kertoi aivan muuta.
Jyrki-boy
Mittasitko pakopaineita samalla? Eräässä vehkeessä mitattiin HY35 ahtimella pakopaineeksi 1.8bar jolloin ahdot oli 1.1bar. Kahden kilon ahdoilla voi olla pakopaineet jo ns. kohdallaan
Ps.
8 pesälläkö mennään?
Viimeksi muokannut Klasu, 5.12.2009 1:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
ihmeen paljon käyttävät noita hy35 ahtimia mikäli ne on täysin käyttökelvottomia.
ainakin alta 2litran myllyissä heräilee kuulemma mukavasti ja riittää aika pitkällekkin.
mutta mitäpä minä niistä tietäsin, ei käytännön kokemusta
ainakin alta 2litran myllyissä heräilee kuulemma mukavasti ja riittää aika pitkällekkin.
mutta mitäpä minä niistä tietäsin, ei käytännön kokemusta
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Käytetäänhän niitä juu mutta aika moni myös valittelee verrattain korkeita pakopaineita. Ja onhan se nyt kuitenkin dieseliin tarkoitettuna aika edullinenkin vaihtoehto.START kirjoitti:ihmeen paljon käyttävät noita hy35 ahtimia mikäli ne on täysin käyttökelvottomia.
ainakin alta 2litran myllyissä heräilee kuulemma mukavasti ja riittää aika pitkällekkin.
mutta mitäpä minä niistä tietäsin, ei käytännön kokemusta
Optimi olisi kuitenkin, että ahdot on suuremmat kun pakopaineet. Tällöin voidaan käyttää sitä overlappia joka tuo kivasti lisää vetoja myös off boost ajoon. Pienellä pakopuolella ja isolla kompuralla tulee helposti ongelmia pakopaineiden kanssa ylhäällä ja kompressorin sakkaamisella alhaalla.
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Tervehdys
Kasin pakopesä ja paine mitattiin penkissä. Tuolloin mulla oli kiinni pienempi hukkaportti.
Paineensäätö tapahtuu suoraan hukkaportista. Down pipe 100 mm, putki 88, 2x simmons 250 mm ovaali, Hukkaportti yhtyy pakoputkeen down pipen jäkeisestä supistuksesta. Hukkaportin putki on 60 mm.
Ton penkityksen jälkeen on autoon laitettu myös C&B nokat, koska myös nokka-akselit voivat aiheuttaa painetta pakosarjaan.
Katotaan nyt se penkitys ja siitä saatava tieto, niin sen jälkeen on pohjaa keskustelulle.
Jyrki-boy
Kasin pakopesä ja paine mitattiin penkissä. Tuolloin mulla oli kiinni pienempi hukkaportti.
Paineensäätö tapahtuu suoraan hukkaportista. Down pipe 100 mm, putki 88, 2x simmons 250 mm ovaali, Hukkaportti yhtyy pakoputkeen down pipen jäkeisestä supistuksesta. Hukkaportin putki on 60 mm.
Ton penkityksen jälkeen on autoon laitettu myös C&B nokat, koska myös nokka-akselit voivat aiheuttaa painetta pakosarjaan.
Katotaan nyt se penkitys ja siitä saatava tieto, niin sen jälkeen on pohjaa keskustelulle.
Jyrki-boy
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Vaikka täällä kirjottelee niitä ihan oikeita asiantuntijoitakin (helmiä sioille minun mielestäni heidän asiantuntemuksensa tälle foorumille), niin pitää muistaa että tällä foorumilla turbo- ja vaparivehkeissä on tärkeintä se noin 1000 kierroksen piikki ennen punarajaa. Puristukset mieluiten noin seitsemään ja vähintään puolitoistakiloa ahtoa jotta saa rispektiä ahtopaineella. Nämähän rakennetaan myös pelkästään dynoa, kavereita ja numeerisia tehoarvoja silmällä pitäen, käytettävyydellä ja ajettavuudella ei ole v*tunkaan väliä. Tärkeintä on että alhaalla toimii kuin 1200cc vakiolada ja ylhäällä repii niin v*tusti tai ainakin luullaan niin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
tuo on totta, mutta ei ihan noin radikaalia
kaikkihan riippuu käyttötarkotuksesta ja siitä minkä verran pystyy laittaan kyhnyä siihen myllyyn.
mutta kyllä minä ainakin arvostan budjetti virityksiä jos ne toimii. eri asia se kun lyyään turbo kylkeen ja toivotaan ettei hajoo ekaan vetoon.
mutta jos nyt ei sotketa kokonaan tätä topikkia kinaamalla mikä on oikein ja mikä ei.
kaikkihan riippuu käyttötarkotuksesta ja siitä minkä verran pystyy laittaan kyhnyä siihen myllyyn.
mutta kyllä minä ainakin arvostan budjetti virityksiä jos ne toimii. eri asia se kun lyyään turbo kylkeen ja toivotaan ettei hajoo ekaan vetoon.
mutta jos nyt ei sotketa kokonaan tätä topikkia kinaamalla mikä on oikein ja mikä ei.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Ei haittaa, tuleepahan jotain täytettä tänne hilijais elon keskelle
Loppusota ohi, aamuja 20, joista 12 lomilla. Eli alakaa pikkuhiljaa olemaan hyvällä mallilla taas elämä. Jajajaja, viime yönä ajettiin tolla surullisen kuuluisalla turbo polariksella Ihan kivaltahan tuo tuntuu, jäällä päästiin kengittämään tosissaan.
Ja tämä tarkottaa sitä, että taas voijjaan siirtyä latan kimppuun! nythän sille ei ole tapahtunu tasan mitään.
Talbotin taru on mun osalta ohi. Lada-jussi(!) tulee tänään hakemaan sen poies
Loppusota ohi, aamuja 20, joista 12 lomilla. Eli alakaa pikkuhiljaa olemaan hyvällä mallilla taas elämä. Jajajaja, viime yönä ajettiin tolla surullisen kuuluisalla turbo polariksella Ihan kivaltahan tuo tuntuu, jäällä päästiin kengittämään tosissaan.
Ja tämä tarkottaa sitä, että taas voijjaan siirtyä latan kimppuun! nythän sille ei ole tapahtunu tasan mitään.
Talbotin taru on mun osalta ohi. Lada-jussi(!) tulee tänään hakemaan sen poies
- Lada-Jussi
- Viestit: 10211
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
tulihan nähtyä turbo-projektikin ja kerättyä Talbotti talteen
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Mites lada edistyy? Pistähän päivitystä pitkästä aikaa jos oot viel jatkanu rojektias..
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
No intistähän tuota viikko sitten päästiin, ja TJ0 pirskeet "vähän" piteni, ja eilettäin päästiin vasta väkertään ja tuo turbo polariskin vie vielä vähän aikaa, vaikka onkin ajokunnossa jo.
Noh eilettäin sitten siitin johotuksia (Siirsin nyt sittenkin KAIKKI piuhat tosta vänkärin loksun päältä sisälle autoon.) Nyt ne vaan roikkuu tossa vänkärin jalatilassa, joten melko rumaa kateltavaa Pitää kiinnittää ne tuonne kojelaudan alle, mut voi olla ettei oikeen mahu enää hanskalootaa, muttei se nyt niin haittaakaan...
Tuli tehtyä myös alumiinistä turbon pakopesän päälle lämpösuoja. Eipähän näy _pieni_ pakopesä kellekkään
Muutenkin tarkotus nyt alakaa nää "hipohipo" hommat eli ahtoputken siisteiksi ja maaliin, kuten myös tuo uus keula kuntoon.
Kuvvii tullee ehkä myöhemmin..
Nyt vaan kävi kuitenki niin, että tänään sain paikan Lapinteollisuusrakennukselta, eli tästälähtien viikot ja joskus vkloputkin menee raksalla 7:00-16:00 joten saas nyt nähdä sitten mitä sen jälkeenkään enää jaksaa ladaa värkätä/kerkeää.
Noh eilettäin sitten siitin johotuksia (Siirsin nyt sittenkin KAIKKI piuhat tosta vänkärin loksun päältä sisälle autoon.) Nyt ne vaan roikkuu tossa vänkärin jalatilassa, joten melko rumaa kateltavaa Pitää kiinnittää ne tuonne kojelaudan alle, mut voi olla ettei oikeen mahu enää hanskalootaa, muttei se nyt niin haittaakaan...
Tuli tehtyä myös alumiinistä turbon pakopesän päälle lämpösuoja. Eipähän näy _pieni_ pakopesä kellekkään
Muutenkin tarkotus nyt alakaa nää "hipohipo" hommat eli ahtoputken siisteiksi ja maaliin, kuten myös tuo uus keula kuntoon.
Kuvvii tullee ehkä myöhemmin..
Nyt vaan kävi kuitenki niin, että tänään sain paikan Lapinteollisuusrakennukselta, eli tästälähtien viikot ja joskus vkloputkin menee raksalla 7:00-16:00 joten saas nyt nähdä sitten mitä sen jälkeenkään enää jaksaa ladaa värkätä/kerkeää.
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
hitto, aikaa saada auto ajoon, ainoastaan 2kk... Pitäs penkittääkkin noh, mahollista son, mut pitäs koittaa sisustaakin koittaa tehä. hitsi ei töiltäkään oikeen kerkee.