Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
voi pojat, kyllä on näköjään muillakin hauskoja suunnitelmia
ite huomannut että hienot suunnitelmat meinaa kaatua ajan ja rahan puutteeseen, tai lähinnä nuo syyt pitkittää näitä projekteja, toivon mukaan sulla käy paremmin
ite huomannut että hienot suunnitelmat meinaa kaatua ajan ja rahan puutteeseen, tai lähinnä nuo syyt pitkittää näitä projekteja, toivon mukaan sulla käy paremmin
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Nyt napsahti parin kuukauden jälkeen ladakin vähän eteenpäin. Painotus sanalla vähän
Tein kuulerin päälle uutta palkkia. tosin vasta lattaraudan verran menee rautaa siitä päältä, lisätään kun saahaan kulmarautaa. Kone pellin (ulkopellin siis, vahvikkeet poistettu) ja uuden palkin väliin jää n. 2mm pelivaraa noh, millikin riittäis. Kuulerilla on nyt siis uudet kiinnikkeet jo valamiit ylläällä sekä allaalla.
Ahtoputken turbolta kuulerille hitsailin jo alustavasti uusiksi, vanha kun jäi lyhyeksi nyt kun tuo kuuleri siirty, ja täysin perseestähän se muutenkin oli, pitää nuista nykysistä sitten tehä siistit. Myös suht siistin kumiputken löysin romujen seasta jolla saahaan ilma kulkemaan suodattimelta turbolle. Oli justiisa oikeissa paikoissa mutkatkin että nyt se suodatin on vänkärin lampun takana "piilossa" voi sitten vaikka nyppästä valon poisa ja tunkia suodattimen pihalle haukkomaan raitista ilmaa Tein myös ns kiihytys suppilon joka tulee tuonne suodattimen sisään, koska turbon sakkaus äänet rupes aiemmin ainaki ujeltamaan tuon suodattimen ja normi suoran putken kanssa, niin tuo vois auttaa siihen, ja kuulus puhas suhahtelu niinku ilman suodatintakin ennen. Tosin eihän tuo kovin sakkaile koska on tuo thyyyyning dumppi, mutta aina kaasua höllätessä se kerkeää muutaman uljahuksen päästää ennen ku tuo liian kireälle säädetty dumppi kerkiää suhahtaa
Ja tuo syyläri asia pitäs saaha kuntoon, pitäs jostain hankkia isompi syyläri, vaan ei tunnu löytyvän niin taidan laittaa tuon orgiksen, ja vaihtelee sitten joskus isomman jos vielä tarvetta.
Tein kuulerin päälle uutta palkkia. tosin vasta lattaraudan verran menee rautaa siitä päältä, lisätään kun saahaan kulmarautaa. Kone pellin (ulkopellin siis, vahvikkeet poistettu) ja uuden palkin väliin jää n. 2mm pelivaraa noh, millikin riittäis. Kuulerilla on nyt siis uudet kiinnikkeet jo valamiit ylläällä sekä allaalla.
Ahtoputken turbolta kuulerille hitsailin jo alustavasti uusiksi, vanha kun jäi lyhyeksi nyt kun tuo kuuleri siirty, ja täysin perseestähän se muutenkin oli, pitää nuista nykysistä sitten tehä siistit. Myös suht siistin kumiputken löysin romujen seasta jolla saahaan ilma kulkemaan suodattimelta turbolle. Oli justiisa oikeissa paikoissa mutkatkin että nyt se suodatin on vänkärin lampun takana "piilossa" voi sitten vaikka nyppästä valon poisa ja tunkia suodattimen pihalle haukkomaan raitista ilmaa Tein myös ns kiihytys suppilon joka tulee tuonne suodattimen sisään, koska turbon sakkaus äänet rupes aiemmin ainaki ujeltamaan tuon suodattimen ja normi suoran putken kanssa, niin tuo vois auttaa siihen, ja kuulus puhas suhahtelu niinku ilman suodatintakin ennen. Tosin eihän tuo kovin sakkaile koska on tuo thyyyyning dumppi, mutta aina kaasua höllätessä se kerkeää muutaman uljahuksen päästää ennen ku tuo liian kireälle säädetty dumppi kerkiää suhahtaa
Ja tuo syyläri asia pitäs saaha kuntoon, pitäs jostain hankkia isompi syyläri, vaan ei tunnu löytyvän niin taidan laittaa tuon orgiksen, ja vaihtelee sitten joskus isomman jos vielä tarvetta.
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Osta minulta siihen kevennetty vauhtis .......... ja ja saat lisää fiat osaa niin kyllä kelpaa
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
maukkaita kesän ääniä ne vaan on, meinaan sakkaukset. ei siinä mitään pahaa ole.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Markku: Johan mulla on jo kevennetty vauhtis, ei vaan mikään äärimmäisyyksiin viety, vaan hieman kevyempi vain kuin ladan orggis. Muut fiat osathan kiinnostaa aina, ja eikös sulla ollu tuo fiatin moottorin raatokin nurkissa
Start: Joo, en mie sitä suhahusta, vaan kun pintakaasulla liputtelee ja hiemanki höllää, niin se ujallus häirihtee Meinaa on tosia herkässä että se uljahtaa, suhahus nyt ois vaan ressevän kuulonen no jospa tuo tuon pitemmän imuputken ja ton "kiihytys suppilon" avulla muuttus häiritsevästä kivemman kuuloseksi. Dumppikin mulla on vaan sen takia kun seon pyöriny nurkissa jo pari vuotta niin sama laittaa paikoilleen.
hitsi ei meinaa saaha pitempiä lomia millään lävitte niin ei oikeen kerkeä ladaakaan laittamaan. Jospa se taas ens vkloppuna nytkähtäis eteenpäin kun on sentään kolme (!!) päivää lomaa
Start: Joo, en mie sitä suhahusta, vaan kun pintakaasulla liputtelee ja hiemanki höllää, niin se ujallus häirihtee Meinaa on tosia herkässä että se uljahtaa, suhahus nyt ois vaan ressevän kuulonen no jospa tuo tuon pitemmän imuputken ja ton "kiihytys suppilon" avulla muuttus häiritsevästä kivemman kuuloseksi. Dumppikin mulla on vaan sen takia kun seon pyöriny nurkissa jo pari vuotta niin sama laittaa paikoilleen.
hitsi ei meinaa saaha pitempiä lomia millään lävitte niin ei oikeen kerkeä ladaakaan laittamaan. Jospa se taas ens vkloppuna nytkähtäis eteenpäin kun on sentään kolme (!!) päivää lomaa
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Markun puolesta voin kai vastata että tuo koneen raato on myyty jokkikseen Sileäkylkiseen sopiva startti on kyllä vielä hyllyssäIlkkaHe kirjoitti:Markku: Johan mulla on jo kevennetty vauhtis, ei vaan mikään äärimmäisyyksiin viety, vaan hieman kevyempi vain kuin ladan orggis. Muut fiat osathan kiinnostaa aina, ja eikös sulla ollu tuo fiatin moottorin raatokin nurkissa
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Ääääh, en tieä miten on ollu niin epäselvää, mutta väännetään nyt rautalangasta niin ette mulle tota tarttia tyrkytä
Yhistelmä on tämä:
-Ladan kone
-Fiatin 5v sileäkylkinen kepin jatkopalalla
-Fiatin tappikonetekniikan 4v lootan kytkinkoppa (tartti vänkärin puolella)
-Fiatin 2.0TC:n vauhtipyörä kevennettynä ja pultin reijät holkitettu 10mm --> 8mm (juuri se teiltä ostettu)
-Fiatin 2.0TC:n normi massalevy kytkin, ja ilmeisesti se moposportin jämäkämpi paineasetelma.
Ja tärkein:
-Ladan ORGINAALI startti, joka siis vakiona KAIKISSA takaveto ladoissa
Ja siis, tämä yhistelmä toimii TÄYSIN MUOKKAAMATTOMANA, eli pultinreijät kytkinkopassa raiskaamattomat (oke, pultit on jtn 15mm pitemmät ku ladan orggis) startti TÄYSIN raiskaamaton (eli solenoidit ja hammaspyörät orkkista)
Eli, te ootta tarjonnu moneen otteeseen sitä fiatin tarttia, niin näillä puheilla varmasti ymmärrätte että se ei etes passaa enää nykyään tohon mun härveliin Tarkotus ei ole siis tunkea herneitä kenenkään nenään, vaan väännellä tämäkin asia liiallisesta ajasta johtuen rautalangasta
Yhistelmä on tämä:
-Ladan kone
-Fiatin 5v sileäkylkinen kepin jatkopalalla
-Fiatin tappikonetekniikan 4v lootan kytkinkoppa (tartti vänkärin puolella)
-Fiatin 2.0TC:n vauhtipyörä kevennettynä ja pultin reijät holkitettu 10mm --> 8mm (juuri se teiltä ostettu)
-Fiatin 2.0TC:n normi massalevy kytkin, ja ilmeisesti se moposportin jämäkämpi paineasetelma.
Ja tärkein:
-Ladan ORGINAALI startti, joka siis vakiona KAIKISSA takaveto ladoissa
Ja siis, tämä yhistelmä toimii TÄYSIN MUOKKAAMATTOMANA, eli pultinreijät kytkinkopassa raiskaamattomat (oke, pultit on jtn 15mm pitemmät ku ladan orggis) startti TÄYSIN raiskaamaton (eli solenoidit ja hammaspyörät orkkista)
Eli, te ootta tarjonnu moneen otteeseen sitä fiatin tarttia, niin näillä puheilla varmasti ymmärrätte että se ei etes passaa enää nykyään tohon mun härveliin Tarkotus ei ole siis tunkea herneitä kenenkään nenään, vaan väännellä tämäkin asia liiallisesta ajasta johtuen rautalangasta
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
ettei kuitenkin olis 12mm --> 10mmIlkkaHe kirjoitti: pultin reijät holkitettu 10mm --> 8mm
ja mulla muuten sama paitti vinokoneen pyörä ja ilman jatkopalaa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Tais ollakin.
Eikös vinokoneen vauhtiksen ET ainakin ole eri? milläs sovituksella se sulla menikään siihen?
Eikös vinokoneen vauhtiksen ET ainakin ole eri? milläs sovituksella se sulla menikään siihen?
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
bolt on
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Eilen yöllä ajeltu taas turbo ladalla.
Eli tein uudet ahtoputket ja neste putket ja jonkun honda civicin flektinkin tuonne taiteilin. Toimii, mutta ahastahan sinne tuli. Pitänee suosiolla ostaa tuohon se muovinen matala flekti.
Käytöshän tuossa ei sen kummempi ollut mitä aiemmin, mutta mukavahan soli päästä suhhauttelemaan Ja enää ei tuota yllä puhuttua ulvahtelua kuulunut, eli lienee onnistunut se "kiihytys suppilo" homma.
lukkoa tuo vaan kaipailis, helpolla kyllä sutaa kakosella kaasusta kurvissa, muttakun pelkästään toinen ratas niin eipä se liika helposti kylkimyyryä faltilla mene Alustakin nyt kyllä täysi raakile.
Kuvia tulee joskus, jos tuosta keskeneräsestä konehuoneesta nyt niitä kovin kehtaa otella
Eli tein uudet ahtoputket ja neste putket ja jonkun honda civicin flektinkin tuonne taiteilin. Toimii, mutta ahastahan sinne tuli. Pitänee suosiolla ostaa tuohon se muovinen matala flekti.
Käytöshän tuossa ei sen kummempi ollut mitä aiemmin, mutta mukavahan soli päästä suhhauttelemaan Ja enää ei tuota yllä puhuttua ulvahtelua kuulunut, eli lienee onnistunut se "kiihytys suppilo" homma.
lukkoa tuo vaan kaipailis, helpolla kyllä sutaa kakosella kaasusta kurvissa, muttakun pelkästään toinen ratas niin eipä se liika helposti kylkimyyryä faltilla mene Alustakin nyt kyllä täysi raakile.
Kuvia tulee joskus, jos tuosta keskeneräsestä konehuoneesta nyt niitä kovin kehtaa otella
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Vähän fiksattu säädetty ja ajettu.
Kummasti käytös muuttu kun laitto sytkäennakon ohjauksen käyttöön (aiemmin 10asteen kiinteä ennakko)
Jaja, tulipa laitettua turboruuvi paikoilleen, ahtoja oli sitten login mukaan 0.95 maximillaan Hienosti kesti, vaan paukahti tuolta kaasuläpän tienoilta joskus hätäsesti tulpattu reika auki minne lie lens se vanaha atsteekin lambda joka siihen letkuun oli törkätty
Jotain tuolla konehuoneessa tapahtuu kun paineet on tuolla 0.8. joku vinkasee tai rääkäsee taisiis ainakaan kovin terveeltä kuulosta sytkä ennakkoja säätelin reippaasti pienemmälle, silti kuuluu tuo kysseinen ääni. Voipi olla että kaveri ei kusettanu kun sano että tuo turbo voipi ulvahella Luulimpa sillon kun tuo tulppa poksahti poies, että menikös turbosta pakosiivet paloiksi kun ei enää ahdot noussu yli 0.3barin Seokset ainakin pyssyy suht hyvin kohillaan. Tuli lambda näyttöönkin jotain järkeä kun sai nuo ennakot nousemaan etes johonki.
Nii ja piristykö se? khyyyyl nakkeli perää kuivalla asfaltilla kivasti kaasulla, ja soralla löytyy pitoja vasta 4vaihteella... pers tuntumalta ollaan jo yli 140hp
Logi tuosta max ahtopaineesta Suuttimissakin on hieman varaa vielä.
Maski ja keula yleensäkin vielä(kin) kesken...
Uudet ahtoputket. Tuo turbon ja kuulerin välinen pohjamaalissa, vielä pitäs muutama pikku kolonen vaikka kitata jonka jälkeen maalit päälle.
Hienostihan se kuuleri sopi
Kummasti käytös muuttu kun laitto sytkäennakon ohjauksen käyttöön (aiemmin 10asteen kiinteä ennakko)
Jaja, tulipa laitettua turboruuvi paikoilleen, ahtoja oli sitten login mukaan 0.95 maximillaan Hienosti kesti, vaan paukahti tuolta kaasuläpän tienoilta joskus hätäsesti tulpattu reika auki minne lie lens se vanaha atsteekin lambda joka siihen letkuun oli törkätty
Jotain tuolla konehuoneessa tapahtuu kun paineet on tuolla 0.8. joku vinkasee tai rääkäsee taisiis ainakaan kovin terveeltä kuulosta sytkä ennakkoja säätelin reippaasti pienemmälle, silti kuuluu tuo kysseinen ääni. Voipi olla että kaveri ei kusettanu kun sano että tuo turbo voipi ulvahella Luulimpa sillon kun tuo tulppa poksahti poies, että menikös turbosta pakosiivet paloiksi kun ei enää ahdot noussu yli 0.3barin Seokset ainakin pyssyy suht hyvin kohillaan. Tuli lambda näyttöönkin jotain järkeä kun sai nuo ennakot nousemaan etes johonki.
Nii ja piristykö se? khyyyyl nakkeli perää kuivalla asfaltilla kivasti kaasulla, ja soralla löytyy pitoja vasta 4vaihteella... pers tuntumalta ollaan jo yli 140hp
Logi tuosta max ahtopaineesta Suuttimissakin on hieman varaa vielä.
Maski ja keula yleensäkin vielä(kin) kesken...
Uudet ahtoputket. Tuo turbon ja kuulerin välinen pohjamaalissa, vielä pitäs muutama pikku kolonen vaikka kitata jonka jälkeen maalit päälle.
Hienostihan se kuuleri sopi
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Mitäs meinaat rakentaa tuohon konehuoneen etureunaan jäykisteeksi tuon ahneuksissaan poisleikatun palkin tilalle?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Wapuksi 2010 ajoon*
Tuohon kuulerin etupuolelle ylös (maskista hiukka ylemmäs) tulee vielä yks kulmarauta (3mm vahvuudella, n. 3-4cm särmä) tueksi, ja nuo tuonne laidoille jäävät kolmiot hitsaillaa myös millin parin pellillä umpeen. Ja tuohon kuulerin sivulle, tai takapuolelle tulee myös pystypalkki ehkä pulteilla kiinni.
Tutkailin tuota orggis palkkia, niin muuten ihan hyvä tollanen ontto, muttakun ei jatku onttona tuonne laidoille asti, vaan siinä päälipelti ja se ala pelti yhistyy yhteen ssuurinpiirtein noilla kohin mistä mulla on katkastu tuo palkki. Ja ne pysty palkitkin on vähän mitä on, joten veikkaan että tuosta tulee vähintäänkin yhtä luja ku orggiksesta, painossa ehkä hävitään joku kilo.
Maski liitetään myös tuohon yläpalkkiin, tukee sekin jo jotain (maskissa myös tuohon kuulerin päätyjen kohille tulee pysty palakin)
Tutkailin tuota orggis palkkia, niin muuten ihan hyvä tollanen ontto, muttakun ei jatku onttona tuonne laidoille asti, vaan siinä päälipelti ja se ala pelti yhistyy yhteen ssuurinpiirtein noilla kohin mistä mulla on katkastu tuo palkki. Ja ne pysty palkitkin on vähän mitä on, joten veikkaan että tuosta tulee vähintäänkin yhtä luja ku orggiksesta, painossa ehkä hävitään joku kilo.
Maski liitetään myös tuohon yläpalkkiin, tukee sekin jo jotain (maskissa myös tuohon kuulerin päätyjen kohille tulee pysty palakin)