Sivu 1/1

Venttiili naputtaa??

Lähetetty: 5.8.2008 16:59
Kirjoittaja Revolver
Päivää Toverit!

Näinkin simppeli kysymys tällä kertaa että miksi minulla naputtaa joku venttiileistä? Venttiilit olen säätänyt moneen kertaan ja tarkasti siihen 0,15mm jonka ohjekirja kertoo kylmänä. Mutta kuitenkin vaan joku venttiili sielä naputtaa :(

Ohjekirja kertoo seuraavaa:

"Imu- ja pakoventtiilien naputus
1. Suuri välys nokan ja keinuvivun välillä
2. Säätöruuvin kierre kulunut
3. Venttiilijousi katkennut
4. Suuri välys venttiilivarren ja sen ohjaimen välillä.
5. Yhden tai useamman nokan epänormaali kuluminen".

Ykkösen voi alkuaan unohtaa, koska välykset on säädetty. Säätöruuvin kierteet ovat kaikki silmämääräisesti kunnossa. Venttiilijouset ovat silmämääräisesti kunnossa. Nelosesta ei voi tietää. Nokkaakseli näytti ihan hyvältä kun sitä käytin irti, ei epänormaalia kulumista.

Autossahan on nyt turbo (http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 24&t=19915), mutta tämä ei ole vaikuttanut asiaan nimittäin naputusta oli myös ennen turbon asentamista. Ääni on niinkin harva että sanoisin että vain ja ainoastaan yksi venttiili sielä komppaa muita kovempaa.
Mitäs keksisin koneen kiusaksi jotta lopettaisi naputtamisen?

Kiitoksia!

Re: Venttiili naputtaa??

Lähetetty: 5.8.2008 20:31
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Missä kunnossa on nokka-akselin nokat? Vanhemmissa Lada malleissa ventt.säätöjärjestys oli sellainen, että säädettiin sytytysvuorossa olevan syl. pakoventtiili ja edellisen imu. Ladan syt. järjestys oli, muistaaksani, 1. 3. 4. 2. Eli 1 pako 2 imu. 3 pako 1 imu. 4 pako 3 imu. 2 pako 4 imu. Kannattaa kokeilla tällä järjestyksellä.

Re: Venttiili naputtaa??

Lähetetty: 5.8.2008 22:24
Kirjoittaja Jokari
No jos kerran olet säätänyt välykset varmasti oikeassa järjestyksessä ja kunnolla niin ei jää paljoa vaihtoehtoja.
Uusi nokkahan siellä on laitettuna kun vanhan nokan yhdestä nokasta petti karkaisu ja nokka meni aivan hirveän näköiseksi ja naputti niin pirusti , mut en kuollaksenikaan muista uusittiinko keinuja, pitää kysyä.
Eli jos siellä on kunnolla kulumaa jossain keinussa, niin varmasti naputtaa.

Mulla on tossa omassa 1500S:ssä yks keinu ihan montulle kulunut ja naputtaahan se, ei auta säätö mitään...

Re: Venttiili naputtaa??

Lähetetty: 6.8.2008 21:30
Kirjoittaja jta
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Missä kunnossa on nokka-akselin nokat? Vanhemmissa Lada malleissa ventt.säätöjärjestys oli sellainen, että säädettiin sytytysvuorossa olevan syl. imuventtiili ja edellisen pako. Ladan syt. järjestys oli, muistaaksani, 1. 3. 4. 2. Eli 1 imu 2 pako. 3 imu 1 pako. 4 imu 3 pako. 2 imu 4 pako. Kannattaa kokeilla tällä järjestyksellä.
Ja myöskin onnistuu tuo venttiilin säätö kun ykkösessä venttiilit vaihtaa eli saksaa niin nelonen säädetään. Kakkonen saksaa niin kolmonen säädetään, kolmonen saksaa niin kakkonen säädetään ja kun nelonen saksaa niin ykkönen säädetään. Eli siis molemmat venttiilit saa aina kerralla. Omien kokemuksien perusteella onnistuu tuolleenkin.

Re: Venttiili naputtaa??

Lähetetty: 6.8.2008 21:43
Kirjoittaja pressa
eihän ketju kolise? Joskus ketju voi pitää lähes samanlaista ääntä kuin venttiilien napina. Itse menin kerran avuksi kun venttiiliä säädettiin ja äänen lähde olikin löysä ketju.

Re: Venttiili naputtaa??

Lähetetty: 7.8.2008 14:54
Kirjoittaja Revolver
Hyvin on tullut ideoita ja vastauksia, kiitos!

Venttiilit olen säätänyt täältä löytyvien säätöohjeiden mukaan. Ensin ykköspytty YKK:n sillon säädetään nelosen venat sitten pöyritetään puolikierrosta kampiakselia jne jne.

Ketjun ei myöskään pitäisi olla löysällä koska sen olen kyllä kiristänyt niinkun ohjekirjassa kerrottaan. Lukitusmutteri auki, veivillä pyörittää kampiakselia pari kierrosta ja lukitusmutteri takas kiinni. Ja voihan sen tehdä julmallakin tavalla että menee ylämäkeen perä ensin, lukitusmutteri auki, viitonen päälle, ja sitten antaa pyöriä vähän matkaa alas mäkeä ja mutteri taas kiinni.

Jokari, oletkos jos saanut tietoa että vaihdettiinko keinuvivut samalla kun nokkaakseli vaihdettiin? Olen ehkä kohtapuoliin menossa venäjälle niin voisin katsoa jos sieltä löytyisi uudet keinut :)

Re: Venttiili naputtaa??

Lähetetty: 7.8.2008 15:32
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Tehtaan edustajat antoivat tälläisen syt.vuor. olevan syl. pako jne. erikoisohjeen, sillä saksausmenetelmällä saattaa säädettävän syl. nokat saattavat olla jo lähempänä vettiileitä ja välys jää isoksi. Säätökohdat katsotaa nokka-akselissa olevan ajoitusmerkin mukaan. Varsinkin vanhalla ketjulla joka on venynyt ja kiristelyjen takin ajoitus on karvanverra myöhäsellä.
Ketjunkiristämisessä pitäisi kammella pitää ns. veto päällä, kun lukitusmutteri kiristetään. Tässä vaiheessa olisi olla kaveri, mutta vähälläharjoittelulla sen tekee yksikin mies jalalla kampea painaen. Jos ei näin kiristä, niin nokka-akseli tahtoo lipsahtaa useimmiten löysälle puolelle. Näin silloin 70 luvulla.

Re: Venttiili naputtaa??

Lähetetty: 7.8.2008 16:41
Kirjoittaja Mara
Itse olen venttiilien säädön yhteydessä kiristänyt ketjua kampeamalla varovasti kiristinkenkää jollain raudalla samalla kun pyöritän konetta, jonka jälkeen tiukannut kiristimen.
Liikaa ei saa kammeta, ettei turhaan kuluta kiristinkenkää.

Re: Venttiili naputtaa??

Lähetetty: 7.8.2008 16:53
Kirjoittaja Jokari
Revolver kirjoitti: Ketjun ei myöskään pitäisi olla löysällä koska sen olen kyllä kiristänyt niinkun ohjekirjassa kerrottaan. Lukitusmutteri auki, veivillä pyörittää kampiakselia pari kierrosta ja lukitusmutteri takas kiinni. Ja voihan sen tehdä julmallakin tavalla että menee ylämäkeen perä ensin, lukitusmutteri auki, viitonen päälle, ja sitten antaa pyöriä vähän matkaa alas mäkeä ja mutteri taas kiinni.
Muista että kiristin ei todellakaan aina toimi niinkuin sen pitäisi, voi jättää ketjun löysälle helpostikin.
Itse kiristän aina ketjun toisen käsiparin kanssa, mutteri kokonaan pois, nelonen tupaan ja kaveri työntää eteenpäin. Samalla pitää sormea mutterin alta paljastuneen tapin päällä; kun tappi painuu mahdollisimman syvään niin stop ja mutteri kireälle.
Jokari, oletkos jos saanut tietoa että vaihdettiinko keinuvivut samalla kun nokkaakseli vaihdettiin? Olen ehkä kohtapuoliin menossa venäjälle niin voisin katsoa jos sieltä löytyisi uudet keinut :)
Joo eilen kyselin ja keinuja ei ole vaihdettu. Samalla kannattaa vaihtaa myös keinujen jouset. Nokka on siis upouusi eli ei mikään käytetty.

Re: Venttiili naputtaa??

Lähetetty: 7.8.2008 17:02
Kirjoittaja Yogi
Tuossa mun amerikanhimmelissä on myös säädettävät venttiilit. Keinuvivut ovat kuluneet uralle ja säätämälläkään ei saa nakutusta pois, mutta säätövaraa kyllä on pulteissa. Uudet keinut ajattelin talvella laittaa.

Re: Venttiili naputtaa??

Lähetetty: 7.8.2008 20:35
Kirjoittaja Revolver
Ukki: kiitos erikoistietämyksestä! Yritän ehkä tuossa viikonloppuna säätää venttiilit sinun ohjeiden mukaan, saan varmasti kaverin avuksi niin pystyn sitten myös kiristämään ketjun kunnollisesti.

Jokari: OK, nuo keinut. Alan niitä vaihtamaan ja myös jousia jos en saa naputtelua pois säätämällä venat tuolla toisella tavalla ja varmasti kiristämällä ketjun kireälle.
Hienoa tietää että nokka on upouusi. Katselin sitä kyllä kansirempan yhteydessä että näytti aika minimaalisen kuluneelta!