Sivu 1/1
Sähköautot - Nyt!
Lähetetty: 27.7.2008 10:38
Kirjoittaja paavon
Tänään oli
Helsingin Sanomissa aihe kuinka
Sähköautot - Nyt! yhteisö meinaa vanhoja (muutaman vuoden vanhoja) corolloita muuttaa sähköautoiksi, kyllähän sähkö-nappis ois kova peli!
http://www.sahkoautot.fi/faq#toc29 osoitteesta,
2.10. Mistä konvertoidun sähköauton hinta koostuu?
Suunnilleen seuraavasti:
Runko 10 000 € + akut 12 000 € + moottori ja ohjain 3000 € + muu sähkö 1500 € + työt 1500 € - polttomoottoriauton myydyt osat 500 € = 27 500 €
Nämä luvut eivät tarkkoja, tarkoitus on tässä ainoastaan antaa käsitys mittasuhteista. Lopullisiin hintoihin vaikuttavat rungon ikä, neuvottelutulos moottorin ja akkujen toimittajan kanssa, auton runkoon tarvittavat perushuollot (mm. ruosteensuojaus) ja töiden hinnoittelu.
Hohoo onkohan joku edes vakavissaan harkinnu sähköladan tekemistä? On kyllä akuilla hintaa aika yllättävän paljon! Ja hieman muutenkin heikkoa tuo akkutekniikka, 150km perusakustolla pääsee liikkumaan. Olikos sähköladoja joskus tehty rajan takana? Jotenkin hämärä mielikuva että jotain kotteroita joskus olisi tehty.
Mutta halvaksi se tulee, jos on uskomista noihin,
* sähköauto kuluttaa n. 10-15 kWh sadalla kilometrillä
* polttoaineena tämä vastaa n. 2,3 litraa
* kotitöpselistä ladattuna tämä "polttoaine" maksaa n. 0,74 € / litra
100km ajo maksaa alle 2 euroa.
Ehkä vielä tekniikka kehittyy joskus että sähköautotkin yleistyvät, vastahan niitä on pitkälti yli 100 vuotta ollu olemassa

Re: Sähköautot - Nyt!
Lähetetty: 1.8.2008 10:24
Kirjoittaja Tupolev
Minulla on se käsitys, että nykyisellä lainsäädännöllä sähköauto Suomen tieliikenteessä on täysin mahdoton ajatus, sillä verot ovat ylitsepääsemättömät. Sähköauton vuotuinen käyttövoimavero on 20-kertainen dieselvero tai 330-1500 euroa/päivä. Käyttövoimavero maksetaan kokonaispainon mukaan, joten koska akut painavat paljon, niin veroa on myös paljon. Kai veroihin on tulossa muutos ilmastomuutoksen takia.
Lähetetty: 1.8.2008 16:43
Kirjoittaja Jusu
Sähkökäyttöisen ajoneuvon käyttövoimavero on yhtä suuri kuin vastaavan dieselkäyttöisen ajoneuvon.
Re: Sähköautot - Nyt!
Lähetetty: 2.8.2008 11:15
Kirjoittaja Pavlovits
Tuntuisi aika ihmeelliseltä jos tuota verotusasiaa ei olisi huomioitu hankkeen ollessa noinkin pitkällä.
Re: Sähköautot - Nyt!
Lähetetty: 6.8.2008 19:49
Kirjoittaja Tupolev
Minun tiedot sähköautoista ovat jääneet pahasti jälkeen. Luin tänään, että pääministeri Matti Vanhanen aikoo poistaa sähköautoilta dieselveron kokonaan pois, jotta ihmiset alkaisivat ostaa Plug-In hybridejä, joilla voi pelkästään sähkövoimalla ajaa yli 150 km. Plug-In hybridiautoja alkaa tulla markkinoille ensi vuonna. Vanhanen ei uskonut, että puhtaat sähköautot sopisivat Suomeen pitkien välimatkojen takia.
Re: Sähköautot - Nyt!
Lähetetty: 7.8.2008 19:32
Kirjoittaja THI-900
Vaasan korkeakouluilla (Vaasan AMK, SYH ja Vaasan YO) on yhteinen johonkin suzukin pikkupakun kopaan kasattu ElCat sähköauto. Ilmeisesti kyseessä on aika vanhaa teknologiaa edustava laita, mutta kumminkin. Olen itse käynyt kerran sillä kotona Laihialla ja kyllä oli uskomattoman hiljainen ajaa. Ja ennen kaikkea helppo.
Matkavauhdin ollessa 70km/h jäi sähköä vielä 35km:n matkan jälkeen akkuihin noin 25%. Huippunopeus autolla oli noin 100km/h. Töpseli vain seinään ja menoksi. Mallissa oli sekä kolmivaihe että yksivaihe pistoke. Lautausajat olivat ihan suoraan verrannollisia mitä töpseliä kulloinkin käytettiin. Yksivaiheella meni 25% täyteen noin 6 tuntia. Mitä olen autoa huoltaneiden / hoitaneiden ihmisten kanssa jutellut, niin tavalliset lyijyakut korvaamalla, esmes litium polymeereillä (über hifi hig technology) käyttömatka kasvaisi 6 kertaiseksi ja tehokin paranisi jonkin verran.
Kai noita posti aikanaan käyttikin. Yö latauksessa ja päivällä jakeluajo.
koska auto oli valtion omaisuutta siitä ei tietenkään veroa maksettu.
Re: Sähköautot - Nyt!
Lähetetty: 7.8.2008 22:44
Kirjoittaja rotsi4
Jokin rinnakkain istuttava mönkiä voisi olla sopiva runko sähkökulkineelle. Niissähän on lavakin valmiina akuille. Tuollaisten mönkkärien paino on jotain 400kg tyhjänä vastaan auton 1000kg, eli turhaa akkujen voimalla liikuteltavaa massaa tulisi reilusti vähemmän.
Ja kevyissä nelipyörissä ei taida veroja olla.
Vanhassa tekniikanmaailmassa 90-luvulta oli kuplasta tehty sähköauto..jutun valossa vaikutti pätevältä vehkeeltä. Mitähän autolle kuulu nykyään?
Re: Sähköautot - Nyt!
Lähetetty: 22.8.2008 12:42
Kirjoittaja Lesnaja Sobaka
Miksi ei saman tien uutta 2107 sähköladaa?
Togliatissa uuden 2107:n henkilökuntahinta on 4600 dollaria. Tästä voisi päätellä, että korin, alustan ja sisustuksen tehdashinta olisi karkeasti arvioiden 2000-2500 dollaria. Siihen kun lyödään sähkömoottori ja akut kiinni, lopputuotteen hinta olisi suurin piirtein sama kuin mitä maksaa uusi bensakäyttöinen (länsi)auto. Olisiko markkinoita?
Re: Sähköautot - Nyt!
Lähetetty: 20.12.2009 19:02
Kirjoittaja lada.h.s
Itse olen sitä mieltä että sähköautot ym muut he**etin viherpiperrys huuhaa keksinnöt pitäis täällä Suomenmaassa kieltää!!!!
Järki meinaa mennä kun aina teeveessä ,radiossa ja lehdissä syytetään vanhempia autoja ja niiden omistajia tämän maapallon saastuttamisesta
ja täällä Suomessa pitäisi kaikki ei "ympäristöystävällinen" autoilu sekä eläminen kieltää.Tästä hyvänä esimerkkinä hehkulamppukielto,kun
hyvä tuote kielletään EU:n markkinoilla myös niissä maissa jossa niiden lämpöätuottava vaikutus on hyödyllinen, niin se on ajattelemattomuutta!
Eräässä lehdessä syyllistettiin suoraan museoajoneuvoharrastajia "turhanpäiväisestä ajamisesta erittäin saastuttavilla ja ympäristölleen haitallisilla
ajoneuvoilla" en usko että esim Nappis Lada saastuttaa kovinkaan paljoa tätä maailmaa jos verrataan Usan Kiinan ja Venäjän päästöihin niin
suomalaisella ajoneuvoharrastuksella/käyttöajolla vaikka se hoidettaisiin 50 luvun autoilla tai vaikka polttaisimme miljoonia hehkulammpuja
turhaan niin en usko maailman saastuvan yhtään sen enempää kuin nytkään!
Nykypäivän tavoitteena taitaa olla poistaa kaikki yli 15-20 vuotiaat autot jopa ikuisesti pois liikenteestä.Tähän sanon vaikka olen vain 15 vuotias
niin kun saan ajokortin niin ajan vain sellaisella autolla kuin haluan välittämättä siitä että kuinka paljon se saastuttaa.Toivon vain että silloin on
vielä saatavilla normaaliin polttomoottoriin sopivia polttoaineita.Eräällä tutun tutulla oli joskus kanttilada (asui Venäjällä) niin se toimi myös
nestekaasulla, jospa tästä ratkaisu Ladojen harrastamiseen myös tulevaisuudessa.Kuinkahan ko.muutos onnistuu "vakio"Ladaan?
Re: Sähköautot - Nyt!
Lähetetty: 20.12.2009 20:22
Kirjoittaja THI-900
lada.h.s kirjoitti:niin se toimi myös
nestekaasulla, jospa tästä ratkaisu Ladojen harrastamiseen myös tulevaisuudessa.Kuinkahan ko.muutos onnistuu "vakio"Ladaan?
Kaipa tuota satsia saa venäjältä vieläkin - Oli niitä suomessakin aikanaan. Ongelmana taitaa vain olla - ah niin ihanan suomen valtion järjestelemä - käyttövoimavero. Mutta jos kukkaro on kunnossa, niin mikä ettei.
Minusta paras olisi, että kaikki verot tulisi siirtää suoraan polttoaineen hintaan. Jos et aja - et myöskään maksa veroa. Siitäkin huolimatta, että yhteensä kaikilla ajoneuvoillani vuosittain ajan yhteensä noin ~65tkm.
Re: Sähköautot - Nyt!
Lähetetty: 31.12.2009 16:33
Kirjoittaja -Oll1-
THI-900 kirjoitti:Minusta paras olisi, että kaikki verot tulisi siirtää suoraan polttoaineen hintaan. Jos et aja - et myöskään maksa veroa. Siitäkin huolimatta, että yhteensä kaikilla ajoneuvoillani vuosittain ajan yhteensä noin ~65tkm.
Ei tossa muuta, mutta kyllä ketuttais ostaa vielä kalliimpaa bensaa kuin nykyään, toisin sanoen maksaa veroa ajamisesta autolla, joka ei ole rekisterissä!

Re: Sähköautot - Nyt!
Lähetetty: 1.1.2010 2:31
Kirjoittaja konkelo
muistan kuinka auto koulun opettaja vannoi kakkosvaiheen tutkinnossa ettei sähkö autot koskaan tule yleistymään suomessa
yks sähkö autojen ongelma on juuri tuo kylmä käynnistys miten onnistuu -20 asteen pakkasessa

Re: Sähköautot - Nyt!
Lähetetty: 1.1.2010 13:51
Kirjoittaja Pavlovits
Pullosta ryyppyä kaasuttimeen.
Re: Sähköautot - Nyt!
Lähetetty: 1.1.2010 22:54
Kirjoittaja khj-582
Niin tämä sähkön jäätyminen pakkasella on tosiaan olemassaoleva ongelma.
Tuli itsellä konkreettisesti vastaan suomi-valmisteisessa ranskanleivässä nimeltä Röhnö.
Raislerin sytty-yksikkö kestää muuten paremmin pa(s)kkasta kuin Dösölliér vastaava.
Siitä huolimatta että talpotaatissa oli Jenkkivalmisteyksikkö, piti siihen asettaa yli 20 asteen pakkasilla lämpökynttilän alukuori jäähdytysripojen väliin ja poltaa siinä teelusikallinen tenttua ennen käynnistysyritystä. Yksikön lämmittelyn jälkeen lähti vaikka ei olisi ollut roikassa.
Ja niille jotka tietää ettei sähkö jäädy, tutkikoot puolijohteiden lämpötilakäyttäytymistä ja kehukoot sitten lisää.