Sivu 1/2

Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 12.5.2008 15:37
Kirjoittaja harka
Huomasin tuossa hieman pidemmässä maantieajossa että vuoden 88 Lada 1200S:n voima tuntuu olevan pahasti hukassa, kaupunkiajossa ei sanottavia ongelmia ole. Mutta jos kone käy jo kuumana ja 80-100km/h nopeudessa tulee eteen loivakin ylämäki niin nopeus tuntuu hyytyvän täysin jonnekin 60km/h luokkaan ja kestää tolkuttomati ennenkuin pääsee taas norminopeuksiin. Pienemmän vaihteen tarjoaminen ei auta, kierrokset kyllä nousee mutta vääntöä ei vaan löydy. Lisäksi jos tuollaisen ajon jälkeen tulee risteys ja pitää lähteä kiihdyttämään nollasta taas norminopeuksiin, tässä kestää minuutti tolkulla aikaa.

Mistähän kannattaisi lähteä ongelmaa ensimmäisenä etsimään? Tässä hieman asioita jotka voi auttaa.

- Kulutus sekalaisessa ajossa 10.5l/100km ja pelkässä maantieajossa tasan 9l/100km
- Kylmänä käynnistyy hyvin ja kylmällä koneella ryyppy päällä ajaessa tuntuu voimaa olevan ok.
- Lämpinä käynnistys on hankalampaa, monesti saa pitkäänkin startata ennenkuin kone hyrähtää käyntiin.
- Aika ajoin ajettaessa bensa haisee runsaasti, ei kuitenkaan mitään näkyviä vuotoja ole näkynyt.
- Lievää nykimistä silloin tällöin.
- Kaasun ollessa pohjassa tahtoo hyytyä, pieni kaasun nosta auttaa.
- Juuri mitatut päästöt joutokäynnillä: CO=0.18, HC=52, CO2=14.10, O2=2.20
- Tulpat juuri vaihdettu, vaikuttaisi että se vähensi hieman nykimistä.
- Jälkikäyntiä esiintyy aika ajoin.
- Huippunopeus hukassa, parhaimmilaan päässyt noin 110km/h nopeuteen. Toisaalta kerran maantiellä tuntui että menohaluja olis ollut vaikka kuinka, 100 nopeudesta lähti kaasua lisättäessä kiihtymään hienosti vaikka en huippunopeutta tuolloin päässytkään kokeilemaan. Olisiko sitten ollut myötätuuli, en tiedä :)

Toivottavasti näiden avulla löytyisi apuja tähän.

Re: Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 12.5.2008 16:00
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Ensimmäiseksi ilmanputsaripatruuna, kohon-neulan tiiveys, pensasuodatin, varsinkin se kaasarissa oleva, pensapumppu. Siinä vianetsinnän alkua.

Re: Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 12.5.2008 16:03
Kirjoittaja Jokari
harka kirjoitti: - Lämpinä käynnistys on hankalampaa, monesti saa pitkäänkin startata ennenkuin kone hyrähtää käyntiin.
Takavetoisen kaasariladan ominaisuus eli tässä kohtaa ei vikaa.
harka kirjoitti: - Lievää nykimistä silloin tällöin.
- Kaasun ollessa pohjassa tahtoo hyytyä, pieni kaasun nosta auttaa.
- Jälkikäyntiä esiintyy aika ajoin
- Kulutus sekalaisessa ajossa 10.5l/100km ja pelkässä maantieajossa tasan 9l/100km
Kyseisen kaasarimallin ominaisuuksia.
harka kirjoitti:Juuri mitatut päästöt joutokäynnillä: CO=0.18, HC=52, CO2=14.10, O2=2.20
Hieman saisi ruuvata tyhjäkäyntiseosta rikkaammalle, mut ei siinä muuta ole.

Mites sytkäpuoli muuten? Sytkäennakko, katkojan kärkiväli, pyörijät, jakajan kannet sun muut?

Todennäköisesti vika on kuitenkin taas jälleen kerran kaasarissa. Kuulostaa niin normaali Ozonin vioilta.
Ota karburaattori irti ja laita se atomeiksi, puhdistele paikat jne. tai koita toisella kaasarilla.
Tsekkaa tarkkaan kaasarin bensansuodatin, voi olla tukossa myös.
Sohlo bensapumppu voi myös aiheuttaa kyseisiä oireita, eli kakku meinaa loppua isoimmilla tehoilla.

Re: Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 12.5.2008 20:48
Kirjoittaja jta
Itellä väsyny bensapumppu aiheutti noita oireita että isoilla nopeuksilla ei jaksanu vetää mutta pienillä pelas ihan hyvin. Vaihdoin pumpun ja hävis nuo ongelmat. Samalla silloin vaihoin virranjakajan kannenkin kun oli päässy huonoon kuntoon.

Re: Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 13.5.2008 6:12
Kirjoittaja ff8728
Tasaisela ajolla pääsin omalla keskikulutukseen 7,5 l/100km, vedätyksillä suuremmissa nopeuksissa kulutus oli 11 l/100km. Pientä nykimistä esiintyy, veto kuitenkin puhdasta koko käyntialueen.
Lämpimänä tulee jotaki outoa lisä-ääntä, hiukan niinkun pelti hankaisi johonkin, Siis vedättäessä tuo ääni, häviää kun löysää kaasua. Ei kyllä menoa haittaa, pitäähän ladassa olla ääntäkin.

Re: Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 14.5.2008 16:59
Kirjoittaja harka
Kiitoksia kaikille näistä ajatuksista ja lisääkin saa laittaa jos jotain tulee mieleen. Toivottavasti Lada saisi pian takaisin koko "voimansa" :)
Jokari kirjoitti:
harka kirjoitti:
- Kulutus sekalaisessa ajossa 10.5l/100km ja pelkässä maantieajossa tasan 9l/100km
Kyseisen kaasarimallin ominaisuuksia.
Vähän suurilta kyllä nuo lukemat meikäläisen korvaan kuulostaa, tuossa juttelin auton edellisen omistajan kanssa ja hän sanoi että matkassa kyllä on päästy tuohon 7.5l/100km. Ja sekalaisessakin ajossa tuon alle mitä minulla nyt.
Jokari kirjoitti:
Mites sytkäpuoli muuten? Sytkäennakko, katkojan kärkiväli, pyörijät, jakajan kannet sun muut?
Sytkäpuolta ei ole vielä tsekattu, sen tiedän että reilu vuosi sitten (noin 5000km) sitten tähän on vaihdettu jakaja ja tulpanjohdot. Luulisi että silloin on myös sytytys katsottu. Viisivuotta (noin 20 000km) sitten tähän on vaihdettu kärjet.

Re: Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 14.5.2008 21:47
Kirjoittaja jta
Eikös nuo kärjet jo tuolla 5000km matkalla kumminkin ois pitäny säätää tai ainakin tarkistaa jo parikin kertaa? Muistikuva ois että parin tuhannen jälkiin säätö/tarkistus. Tällä koneella ei oo tuota korjausopasta niin ei pysty tarkistaan. Eli kato nyt kuitenkin tuo sytkäpuolikin säätöihin. Yllättävän isot vaikutukset silläkin kulkuun ja kulutukseen jos ei sytkät ole kunnossa.

Re: Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 15.5.2008 18:48
Kirjoittaja Lada-Mies
jta kirjoitti:Eikös nuo kärjet jo tuolla 5000km matkalla kumminkin ois pitäny säätää tai ainakin tarkistaa jo parikin kertaa? Muistikuva ois että parin tuhannen jälkiin säätö/tarkistus. Tällä koneella ei oo tuota korjausopasta niin ei pysty tarkistaan. Eli kato nyt kuitenkin tuo sytkäpuolikin säätöihin. Yllättävän isot vaikutukset silläkin kulkuun ja kulutukseen jos ei sytkät ole kunnossa.
Kymppitonnin välein ohjekirja kehoittaa tarkastamaan ja tarvittaessa säätämään katkojan kärjet. :wink:

Re: Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 20.5.2008 19:30
Kirjoittaja harka
Tänään laitettiin uusi ilmanpuhdistin ja bensapumppu, pikaisen koeajon perusteella näillä ei ollut vaikutusta tuohon hyytymiseen. Eli seuraavaksi varmaan täytyy tarkastaa miten sytkä on kohdillaan ja toivoa että se ratkeaa tuolla.

Mutta mikäli ei siitäkään ole apua niin ilmeisesti sitten täytyy suunnata etsintä kaasuttimen puoleen. Tuossa kun katselin motonetin valikoimaa, niin ei näyttänyt olevan korjaussarjoja saatavailla. Uskaltaako tuota kuinka ruveta purkamaan eli saako sen purettua ja kasattua ilman ylimääräisiä tiivisteitä ym tai onko tuohon "atomeiksi" laittoon jotain vinkkejä?

Re: Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 20.5.2008 21:09
Kirjoittaja ,_,/ukka
Joo, sytkä ekaks. Mulla 1200s:ssä ei oikein hyvää kohtaa sytkäennakolle löytynyt. Ohjearvoon laitettuna tuntui että pätkii ja puutuu yläkierroksilla, tosin ei se nyt noin paha ollut kuin mitä omastasi kerroit. Jos taas käänsi lisää ennakkoa, tuli äkkiä kaasua polkastaessa pieni puutuminen, mutta kiersi ja veti sitten ihan yläkierroksille asti. Ajelin siis sytty hieman liian aikaiselle säädettynä ja hyväksyin nopeassa polkaisussa pienen viiveen kaasuun vastaamisessa.

,_,/ukka

Re: Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 21.5.2008 9:09
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Saako esittää ihmettelyni aiheeseen sytysennakon muuttuminen. Periaatteessa kohdalleen asetettu ennakko ei itsestään muutu. Hieman kuitenkin katkojankärkien kulumisen myötä. Useassa tapauksessa ei jakajaa tarvitse käännellä ennakon säätämiseksi kärkien vaihdon jälkeen. Sama tilanne myös kärjettömillä systeemeillä. Mikä sitä ennakkoa teidän mielestä muuttaa niin paljon, että jakajaa täytyy käännellä?

Re: Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 21.5.2008 9:44
Kirjoittaja pressa
kärkiväli muuttuu koska jakajassa olevaa voiteluhuopaa ei ole öljytty. Kärjissä oleva laahain joka jakajan nokkaa seuraa kuluu.

Re: Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 21.5.2008 11:39
Kirjoittaja ,_,/ukka
pressa kirjoitti:kärkiväli muuttuu koska jakajassa olevaa voiteluhuopaa ei ole öljytty. Kärjissä oleva laahain joka jakajan nokkaa seuraa kuluu.
Nimenomaan näin. Yhdesti kärjet omaan ladaani vaihdoin ja se laahain oli selvästi kuluneempi kuin uusissa kärjissä. Kärjettömissä ei tätä kulumista tapahdu ja siksi ne on huolettomampia.

,_,/ukka

Re: Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 21.5.2008 13:52
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Kärkien kohdalla asia on tietysti näin, joka kuluminen muuttaa jonkunverran ajoitusta, mutta itse sytytyksen perusajoitushan pysyy samana, jos jakajaa ei käännetä jompaan kumpaan suuntaan. Sitä ilmiötä minä vain ihmettelin ja kyselin, että miksi yleisimmin ensimmäisenä käydään ajoituksen kimppuun olipahan mikä vehe tahansa kysymyksessä. Vaikka olisi tyristorisytytykset joissa ajoitukset ovat kiinteät, taas on poikkeuksia, niin melkein aina on aloitus kysymyksellä: "Onko sytytyksenajoitus kohdallaan? Kaikissa laitteissahan perusajoitukset eivät muutu jos niitä ei tarkoituksella tai vahingossa muuteta.

Re: Hyytyy, voima kateissa. Mitä tehdä?

Lähetetty: 21.5.2008 13:58
Kirjoittaja aropupu
Myöskin nokkahihnan ,-ketjun "kuluminen" aiheuttaa ennakonmuutosta..Eikös se Ladassakin ole omalla pyörällä..