1700i:n kevyt piristys

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Lada1500SL
Viestit: 121
Liittynyt: 28.12.2005 12:22
Paikkakunta: Kangasala

1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja Lada1500SL »

Tarkoitus olis saada vähn kutiteltua tuota ruiskutekniikkaa ennenkuin sen sinne axtec:in nokalle laitan. Paljonko uskaltaa lohkoa madaltaa kun nuo männät on aikas lähellä lohkon tasoa ykk:ssa? Tai saako siihen tasapäisiä mäntiä noiden kupillisten mäntien tilalle? Päästöjen rajoissa tätä viritetään eli minkähänlaista nokka suosittelisitte tähän? Itse olen aika aloittelija näissä viritys hommissa vaikka muuten kyllä on tekniikka tuttua. Siinäpä muutama päällimäinen mieltä askarruttanut kysymys, olisin kiitollinen hyvistä vinkeistä. Haulla koitin tästä aiheesta hakea mutta en ollut varma mitä uskaltaa tehdä ettei pamahda päästöt yli.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja START »

ei siihen kovin kireetä nokka voi kyllä laittaa kun sitten tulee päästöt jo ongelmaksi, sopivia asteita nosto en kylläkään osaa sanoa
mittaappas tarkasti paljonko jää vaille lohkon pinnasta, ite ei viimeks tullut mitattua muutakun silmämääräsesti kahtottiin että tulee aika lähelle. mimmosia puristuksia olet ajatellut?
mites bensan syöttö? et kai vakio ruiskulla meinannu pärjätä? tosin tuplissa tulee taas kerran katsatus ja päästöt vastaan

onko se niin hirveen vaikeeta ajatella ostaa joku tarpeeksi vanha kori jossa ei tarvisi miettiä päästö ongelmia?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
khonkonen
Viestit: 264
Liittynyt: 12.8.2004 22:18
Paikkakunta: OULU

Re: 1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja khonkonen »

Tähänhän on monenlaista konstia olemassa. Jopa siihen alkuperäisen 1-piste ruutan piristämiseenkin.
Ensimmäinen asiahan on, että jos tällasta aletaan tekemään ni rahaahan siihen palaa.
Lohkosta kärsii ottaa roinaa vähän toista milliä pois ja vielä kannestakin pikku siivu. Mäntien venttiilien koloja suurennellaan sopivaksi ja kaikki ne mitataan moottori kohtaisesti. Mitään yleis mittoja ei ole hyvä antaa, ku varsinkin venäjän toleranssi on mitä on. Ja se jos aletaan tekemään tollasia puristuspaineen nostoja niin sillonhan alakerran on hyvä olla kunnossa, eli uutta laakeri, ehkä laakeri pintojen koneistus/ hionta.
Imu kanaviin ei pysty tässä 1,7 koneessa oikeen vaikuttamaan ku kuitenki ovat näissä ja hiukan paremmin viilattu kohdalleen, mutta kannattaahan nekin tarkistaa.
Sit jos aletaan vielä enemmän piristämään niin venttiilien vaihto suurempiin vaikuttaa toisaalla.
1-piste ruutan piristämiseenkin on tosiaan keinoja. Bensapainettahan siinä voidaan säätää, polttoaine/ilma suhdetta voidaan säätää, erikokoisia suuttimia siihen on olemassa ja tottakai paremmin virtaavaa ilmansuodatintakin kannattaa harkita.
Nokkiahan on erilaisia olemassa koneisiin ja jokaisella virittäjällä on niihinkin oma näkemyksensä. Toki tässä asiassa vaikuttaa nyt ne päästöt enemmän siihen.
Sit on vielä pakoputkiston muokkaus. 1,7 koneessahan pakoputki alkaa hyvin, eli on noin 2 tuuman putkea auton alle, mutta katalysaattorin jälkeen supistuu pienemmäksi. Ja toki katalysaattorikin vaikuttaa tehoihin ja myös päästöihin.

Tässä nyt jotain ajatuksia. Tästä voi viisaammat kertoa enemmän.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja START »

khonkonen kirjoitti:Imu kanaviin ei pysty tässä 1,7 koneessa oikeen vaikuttamaan ku kuitenki ovat näissä ja hiukan paremmin viilattu kohdalleen, mutta kannattaahan nekin tarkistaa.
ei ne 1700 kanavat ole yhtään sen paremmat kuin muissakaan
ja viilaamista kannattaa suorittaa paineilma vingulla (muista 6mm istukka) ja jyrsin terällä ja kotikonstein suurta parannusta saa kun ottaa sieltä kanavan sisäkurvista tavaraa pois (eli loiventaa venttiilille kääntyvää mutkaa)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: 1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja Mara »

START kirjoitti:kotikonstein suurta parannusta saa kun ottaa sieltä kanavan sisäkurvista tavaraa pois (eli loiventaa venttiilille kääntyvää mutkaa)
Onko näin? :shock:
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja START »

kyllä ainakin pers dynolla
(tosin samalla kertaa pikkasen suurennettiin koko kanavaa ja laitettiin virinokkaa ja uutta kaasaria, joten mikä näistä nyt sitten eniten vaikutti niin sitä en tiejä) mutta johan sen nyt järkikin sanoo
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

En kyllä noin tekis, mutta jokainen tavallaan, tai persdynollaan...
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Lada1500SL
Viestit: 121
Liittynyt: 28.12.2005 12:22
Paikkakunta: Kangasala

Re: 1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja Lada1500SL »

No olis kai se ollu helppo ottaa vanha koppa projektiksi, mutta tää nyt on jo koriltaan läpikäyty joten se asia voidaan jättää sikseen. Ne männät on vajaan millin lohkon alapuolella, että ainakin sen verran siitä vois raapasta pois ja sitte kannesta vielä vähän. 1-pisteruutta säilyy paikoillaan kun tuo vaatii kuitenkin muutos katsastuksen laittaa tuo 1700 axtecin pellin alle. Jos vien nokkaa hiottavaksi niin olisko jotain paikkaa jota voisistte suositella?
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Stefa kirjoitti:En kyllä noin tekis, mutta jokainen tavallaan, tai persdynollaan...
Mara kirjoitti:
START kirjoitti:kotikonstein suurta parannusta saa kun ottaa sieltä kanavan sisäkurvista tavaraa pois (eli loiventaa venttiilille kääntyvää mutkaa)
Onko näin? :shock:
Joo samaa mieltä ole että ei ihan näin..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

START kirjoitti:kyllä ainakin pers dynolla
(tosin samalla kertaa pikkasen suurennettiin koko kanavaa ja laitettiin virinokkaa ja uutta kaasaria, joten mikä näistä nyt sitten eniten vaikutti niin sitä en tiejä) mutta johan sen nyt järkikin sanoo
varmaan se nokka ja kaasari vaikutti enemmän kun se kansi :?
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja START »

en tiejä mutta melkeen vetoo uskallan lyödä että virtaa paremmin kun ladan vakio
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

START kirjoitti:en tiejä mutta melkeen vetoo uskallan lyödä että virtaa paremmin kun ladan vakio
Jos halkaisijaa on isonnettu, niin kyllä varmaan penkissä virtaakin enempi mitä vakio. Mutta, että onko se sitten hyvä onkin toinen asia :roll: Tuolla tempulla saa huippukierroksille jotain ja alhaalta kuolemaan. Kyllähän se silloin tuntuu persdynolla terävämmältä kun alhaalta hukkuu vimeisetkin. Eri asia sitten olisi miltä tuo tuntuisi jos kansi olisi oikein tehty...

Jossain tuota temppua on käytetty, koska noin saadaan virtaus ajettua suoraan ikäänkuin venttiilin yli kääntymättä. Tosin huono puoli on se, ettei siinä virtaa kuin venttiilin etureuna ja siten suuri osa virtauspinta-alasta jää käyttämättä. Eli vaatii oikeasti isot venttiilit toimiakseen kunnolla. Toisekseen virtausnopeus jää sitten niin alas, ettei alhaalta pelaa ollenkaan. Nykyään tuota ei enää käytetäkkään koska paljon parempi tulee vähän eri tempuilla. Ei kai vaan ole lueskeltu sitä vanhaa punaista kirjaa..? Jos on, niin vinkkinä että se kirjoittajakin on kääntänyt kantansa jo vuosia sitten :wink:
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Re: 1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Avartaa kanavia alkupäästä ja pieni kuristus venttiilin tykö,jos mahdollista.
Näin saadaan alkuun enemmän virtausta mikä kiihtyy loppuun kuristuksen vuoksi.

Eikä liian loivia mutkia,muuten pyörteily häiriytyy ja sekoittuminen heikkenee.
Avatar
Lada1500SL
Viestit: 121
Liittynyt: 28.12.2005 12:22
Paikkakunta: Kangasala

Re: 1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja Lada1500SL »

Tällänen pieni kysymys vain, että kun ruiskun johtosarjasta lähtee musta-punainen johto auton johtosarjaan niin eikös tämä ole heräte joka kytketään niin, että kun kääntää virrat päälle niin boksi saa silloin herätteen?
Avatar
Aapo89
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2006 14:21
Paikkakunta: Oulu

Re: 1700i:n kevyt piristys

Viesti Kirjoittaja Aapo89 »

Lada1500SL kirjoitti:Tällänen pieni kysymys vain, että kun ruiskun johtosarjasta lähtee musta-punainen johto auton johtosarjaan niin eikös tämä ole heräte joka kytketään niin, että kun kääntää virrat päälle niin boksi saa silloin herätteen?
Lada infosta löytyy sähkökaavio.
Lada 1200s/1700cc
Vastaa Viestiin