turbo imusarja ja pakosarja
turbo imusarja ja pakosarja
minkä kokoisesta putkesta olette tehnyt 1500 turbon pakosarjat ja kuinka pitkät,imusarjat itsellä olisi tarkoitus tehdä 38mm sisä halkaisija noin 35mm onkohan tuo tarpeeksi suurikokoistaolisiko jollakin lainata minulle 1500 koneenkansi hajonnutkin kansi kelpaisi
Re: turbo imusarja ja pakosarja
Pakosarjan kooksi sisähalkaisijaltaan 32 käyrät on sopivia, imusarjaan tuo 35 linee aika lähelle. Pakosarjasta mahdollisimman lyhyt ja jos turbon ei alas mahdu ja joutuu tekemään akunpaiklle kuten mulla niin 4-2 mallinen sarja. Turbon herääminen heikkenee merkittävästi pakosarjan tilavuuden kasvaessa.
Niin ja mulla on vielä ihan orkkis pakosarja käytössä josta kahdella putkella turbolle, rakenteeltaan tuo on varsin hyvä ja toimiva joskin hieman ruma. kuva
Niin ja mulla on vielä ihan orkkis pakosarja käytössä josta kahdella putkella turbolle, rakenteeltaan tuo on varsin hyvä ja toimiva joskin hieman ruma. kuva
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
minulla on tällähetkellä tuollainen vakio pakosarjasta jatkettu malli käytössä. eikö tuollainen 4-1 pakosarja ole paras turbolle ja sarjan putkien ilmeisesti pitäisi olla saman mittaisia
Saman mittaisista putkista tahtoo monesti tulla liian pitkät, eikä sillä juurikaan mitään etua turbokoneessa saavuta esim wrc autoissakaan ei kaikissa ole samanmittaisia putkia. 4-2 pakosarja taas on selvästi 4-1 pakosarjaa parempi kun turbo on jaetulla pakopesällä, kuten kunnon kokoiset yleensä ovat. Joka toinen pakopulssi siis eri kanavaan niin ei sylinterit sotke toisiensa toimintaa. Silloinkin kun on käytössä 1 kanavainen pakopesä saa kaksi osaisesta pakosarjasta suuremman hyödyn kun tekee sarjan laipasta väliseinää pakopesän sisälle ulottumaan sinne asti missä kanava rupeaa kapenemaan.
Kaverin bmw projektiin tehtiin uusi sarja missä kaikki putket ovat erimittaiset, laitteen mukana tulleen tilalle missä putket oli lähes saman mittaiset. vanhalla turbo heräili kunnolla jossain 3500 kierroksilla kun taas uudella jo 2000 joten ero on varsin suuri.
vanha
uusi
1 sylinterin putkessa oleva ylimääräinen mutka ei ole pituuden takia, vaan se piti tehdä että sai järkevän muodon 1 ja 4 syl putkien yhtymäkohtaan niin että öljynpaluuputkikin mahtuu (menee pakosarjan putkien välistä). 2 sylinterin putkihan tuossa on tosi lyhyt eikä 3sylinterin putkikaan ole lähelläkään 4 sylinterin putken mittaa. Turbona tuossa on ihan perus garret3 jakamattomalla pesällä eli tuolla ei vielä saa täyttä hyötyä siihen mitä jaetulla pakopesällä olevasta turbosta.
Kaverin bmw projektiin tehtiin uusi sarja missä kaikki putket ovat erimittaiset, laitteen mukana tulleen tilalle missä putket oli lähes saman mittaiset. vanhalla turbo heräili kunnolla jossain 3500 kierroksilla kun taas uudella jo 2000 joten ero on varsin suuri.
vanha
uusi
1 sylinterin putkessa oleva ylimääräinen mutka ei ole pituuden takia, vaan se piti tehdä että sai järkevän muodon 1 ja 4 syl putkien yhtymäkohtaan niin että öljynpaluuputkikin mahtuu (menee pakosarjan putkien välistä). 2 sylinterin putkihan tuossa on tosi lyhyt eikä 3sylinterin putkikaan ole lähelläkään 4 sylinterin putken mittaa. Turbona tuossa on ihan perus garret3 jakamattomalla pesällä eli tuolla ei vielä saa täyttä hyötyä siihen mitä jaetulla pakopesällä olevasta turbosta.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Mulla on pakosarja tehty sillein että jokaisessa putkessa on samanlaiset käyrät. ja putket on erimittaset. eikä ole jaettua pako pesää.
ahtoja on jo 2500rpm 1bar ja ihan perus garret3
ahtoja on jo 2500rpm 1bar ja ihan perus garret3
itsellä on rakenteillä 1500 kone garret to 3 mutta tuo on coswortin ahdin kai sitä voisi kokeilla tuollaista missä olisi mutkat samanlaiset mutta putken pituudet olisivat vähän erilaiset