Lada tärisee - yhä
Lada tärisee - yhä
Hei,
onko jollain kokemuksia takaveto-Ladan tärisemisestä 4. ja 5. vaihteilla (nopeutena 80 km/h ylöspäin)? Oman autoni tärinä on nykyään em. tilanteessa infernaalista. Autoon vaihdettiin pari päivää sitten toinen kardaani, mutta homma ei muuttunut tärinän osalta miksikään.
Kun kirjoitin asiasta aiemmin, niin jotkut kehottivat tasapainottamaan pyörät. Sen teen ensi viikolla, mutta kun en uskalla toivoa sen auttavan.
Onko jollain takavetoladailijalla kokemusta kun laakeri/itse osa alkaa pettämään:
a) vetoakselista
b) (taka)pyörästä
c) "siitä akselista, joka tulee vaihteistosta ja yhdistyy kardaaniin"
No, nämä on nyt pohdinnan alla syiksi, jos renkaiden tasapainotus ei auta.
Alkaa tuntua, ettei ainakaan mun yksilöstä ole käyttöautoksi - yli puolitoista vuotta Ladailua takana ja puolitoista kuukautta on pisin aika ilman isompaa vikaa!
RIKU
onko jollain kokemuksia takaveto-Ladan tärisemisestä 4. ja 5. vaihteilla (nopeutena 80 km/h ylöspäin)? Oman autoni tärinä on nykyään em. tilanteessa infernaalista. Autoon vaihdettiin pari päivää sitten toinen kardaani, mutta homma ei muuttunut tärinän osalta miksikään.
Kun kirjoitin asiasta aiemmin, niin jotkut kehottivat tasapainottamaan pyörät. Sen teen ensi viikolla, mutta kun en uskalla toivoa sen auttavan.
Onko jollain takavetoladailijalla kokemusta kun laakeri/itse osa alkaa pettämään:
a) vetoakselista
b) (taka)pyörästä
c) "siitä akselista, joka tulee vaihteistosta ja yhdistyy kardaaniin"
No, nämä on nyt pohdinnan alla syiksi, jos renkaiden tasapainotus ei auta.
Alkaa tuntua, ettei ainakaan mun yksilöstä ole käyttöautoksi - yli puolitoista vuotta Ladailua takana ja puolitoista kuukautta on pisin aika ilman isompaa vikaa!
RIKU
tärisee
Eksoottinen ehdotus:
Jos olet Kouvolasta, ajeleppa tuonne paikalliselle City-TB:n huoltsikalle ja yritä saada omistaja hetkeksi auton rattiin.
Kovin on kiireinen mies, mutta uskoisin pienen lenkin riittävän hänelle vian paikallistamiseen.
Kokemuksesta voin sanoa, että harvoin nykyisin tapaa niin asiantuntevaa ja asioista huolehtivaa ja tietävää ihmistä.
Muutkin ovat asian huomanneet, päätellen ruuhkasta pihalla.
terveisin myös "saman pikkukaupungin poika"
Jos olet Kouvolasta, ajeleppa tuonne paikalliselle City-TB:n huoltsikalle ja yritä saada omistaja hetkeksi auton rattiin.
Kovin on kiireinen mies, mutta uskoisin pienen lenkin riittävän hänelle vian paikallistamiseen.
Kokemuksesta voin sanoa, että harvoin nykyisin tapaa niin asiantuntevaa ja asioista huolehtivaa ja tietävää ihmistä.
Muutkin ovat asian huomanneet, päätellen ruuhkasta pihalla.
terveisin myös "saman pikkukaupungin poika"
Tärisevä Larssi
No danke schön vaan vihjeestä matulakielellä - pitää koittaa vaikka tuota viimeistä oljenkortta sitten, jos niin voi sanoa, koska olisihan tietty hyvä tehdä luotettava diagnoosi viasta ennenkuin vaihtaa seuraavan osan. Jos City-TB:n ukko on noin kova kasvo niin tässähän alkaa jo toivo herätä.
Siis kiitos vinkistä, arvoisa Kalevi-fani! Muuten - mitä romanttista on Kullasvaarassa, sehän on vanhan kaatopaikan reunaa?
http://www.dff.fi/kullroi/
T:R.
Siis kiitos vinkistä, arvoisa Kalevi-fani! Muuten - mitä romanttista on Kullasvaarassa, sehän on vanhan kaatopaikan reunaa?

http://www.dff.fi/kullroi/

T:R.

No jos ei kardaanin vaihto tuonut apua (vaihdoitko myös sen kumiosan?), niin sitten on kysymyksessä jokin muu. Jos tärinä alkaa yli 80 Nopeuksissa ja ei ole millään tavalla riippuvainen nopeudesta, niin sitten etu pyörät taakse ja takapyörät eteen. Jos tärinä alkaa tuntumaan ratissa niin silloin vika on renkaissa.
Jos vika on edelleen olemassa niin sitten menee vaikeammaksi.
Jos taka pyörän laakeri on rikki: öljyvuotoa hihnoille ja jos ottaa pyörästä kiinni niin on tavallaan klappia ja ei pyöri kunnolla. Jos laakeri on ehjä ei päittäisvälystä pitäisi juuri olla.
Jos perän laakeri pettää niin silloin välys tuntuisi kardaanissa jos sitä nostaa perästä ylös päin (jos kardaani on irti niin silloin välys olisi ulospäin).
Jos taasen vihteiston perä laakeri pettää niin silloin välystä ( selvästi havaittava väljyys) tuntuu kardaanin kiinnitys laipassa )jos kardaani on irti.
Noista lähtisin vikaa hakemaan.
Jos vika on edelleen olemassa niin sitten menee vaikeammaksi.
Jos taka pyörän laakeri on rikki: öljyvuotoa hihnoille ja jos ottaa pyörästä kiinni niin on tavallaan klappia ja ei pyöri kunnolla. Jos laakeri on ehjä ei päittäisvälystä pitäisi juuri olla.
Jos perän laakeri pettää niin silloin välys tuntuisi kardaanissa jos sitä nostaa perästä ylös päin (jos kardaani on irti niin silloin välys olisi ulospäin).
Jos taasen vihteiston perä laakeri pettää niin silloin välystä ( selvästi havaittava väljyys) tuntuu kardaanin kiinnitys laipassa )jos kardaani on irti.
Noista lähtisin vikaa hakemaan.
Lada rules
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Alfamerin kirjasta löytyy seuraavia ehdotuksia: Vetoakselien laakerit kuluneet, Nivelakselin laipan ruuvit löysällä, Nivelakseli epätasapainossa, Pyörät vaativat tasapainotusta, Ohjauskulmat väärät, Vanteet vääntyneet, Kuluneisuutta ohjausvivustossa, tukivarsien pallonivelissä tai tukivarsien akselien holkeissa, etujousi katkennut. Osanhan olet jo huomioinut. Ohjauskulmat huomaa jo ennen täristämistä renkaiden kulumisena.
Oletko käyttänyt väkivaltaa jarrurummun irroituksessa niin, että se on mahdollisesti epätasapainosta.
Minäkin olen kuullut, että CityTB:ssä tehdään hyvää työtä.
Vai on pikkukaupungin pojat tehneet uuden levyn.
Oletko käyttänyt väkivaltaa jarrurummun irroituksessa niin, että se on mahdollisesti epätasapainosta.
Minäkin olen kuullut, että CityTB:ssä tehdään hyvää työtä.
Vai on pikkukaupungin pojat tehneet uuden levyn.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
ööh
huomasin tossa ensimmäistä kertaa Samaralla hurjastellessani yli 100 km/h että täristää kun vauhtia on yli 100 mittarissa, sitten kun on 130 ei enää vaivaa niin paljoa. tarttee katsoa kun vaihtaa kesärenkaat, että vieläkö täristää sitten....

-
- Viestit: 475
- Liittynyt: 26.9.2003 8:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
- Viesti:
Kesät?
Eikös Jussi ole vielä kesärenkaita vaihtanut?
Talvirengaskausi on lain mukaan joulu-tammi ja helmikuun ajan. Nastarenkaita saa käyttää 1.11-31.3. tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin, myöhemmän ajankohdan ollessa määräävä. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, kun keli sitä edellyttää.
Talvirengaskausi on lain mukaan joulu-tammi ja helmikuun ajan. Nastarenkaita saa käyttää 1.11-31.3. tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin, myöhemmän ajankohdan ollessa määräävä. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, kun keli sitä edellyttää.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kesät?
noinkos se menee.... no eihän täs vielä kiirettä huomennahan on vasta toista pääsiäispäivää seuraava maanantai ja täällä maalla keliolosuhteet edellyttää vielä nastojen käyttöäMartigan kirjoitti:Eikös Jussi ole vielä kesärenkaita vaihtanut?
Talvirengaskausi on lain mukaan joulu-tammi ja helmikuun ajan. Nastarenkaita saa käyttää 1.11-31.3. tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin, myöhemmän ajankohdan ollessa määräävä. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, kun keli sitä edellyttää.

Ladan tärinästä
Kiitos kaikille, jotka kommentoivat autoni ongelmaa!
Nyt epäily ongelmanaiheuttajasta kohdistuu taka-akseliston pyörimiseen.
Vihjeen perusteella käytin sen eilen Kouvolan City-TB:llä ja homma siellä huoltamolla toimi maineenveroisesti! Odottamattoman hyvää ja huolellista palvelua! Suosittelen!
Autoni ongelmaan Tuli jopa uskottava selitys siihen, mikä on vialla. Kun auto nostettiin ylös ja "ajettiin", niin tärinä alkoi siinä 80km/h kieppeillä. Vikana on ilmeisesti heitto takapyörien pyörinnässä, että sen erotti silmilläkin!
Kun renkaat otettiin takaa pois, niin myös itse jarrurummut vipattivat epätasaisesti. Näin vikaa ei saa pois ainakaan sillä, että tasapainottaa renkaat ja keskittää ne pyörän napaan oikein (autossa on alumiinivanteet ja niihin liittyy keskittämisongelma).
Nyt on ajatuksena hommata autoon kokonaan uusi taka-akseli perineen jarrurumpuineen päivineen. Toinen vaihtoehto on uusia jarrurummut(niiden kuorista puuttuu paloja) ja edetä siitä kohti tärinän poistamista.
Jos koko taka-akseliston löytäisi niin saisi ehkä myös öljyävuotamattoman perän ja vesikelillä täristämättömät jarrutkin (tai sitten ei).
T:Riku
Nyt epäily ongelmanaiheuttajasta kohdistuu taka-akseliston pyörimiseen.
Vihjeen perusteella käytin sen eilen Kouvolan City-TB:llä ja homma siellä huoltamolla toimi maineenveroisesti! Odottamattoman hyvää ja huolellista palvelua! Suosittelen!
Autoni ongelmaan Tuli jopa uskottava selitys siihen, mikä on vialla. Kun auto nostettiin ylös ja "ajettiin", niin tärinä alkoi siinä 80km/h kieppeillä. Vikana on ilmeisesti heitto takapyörien pyörinnässä, että sen erotti silmilläkin!
Kun renkaat otettiin takaa pois, niin myös itse jarrurummut vipattivat epätasaisesti. Näin vikaa ei saa pois ainakaan sillä, että tasapainottaa renkaat ja keskittää ne pyörän napaan oikein (autossa on alumiinivanteet ja niihin liittyy keskittämisongelma).
Nyt on ajatuksena hommata autoon kokonaan uusi taka-akseli perineen jarrurumpuineen päivineen. Toinen vaihtoehto on uusia jarrurummut(niiden kuorista puuttuu paloja) ja edetä siitä kohti tärinän poistamista.
Jos koko taka-akseliston löytäisi niin saisi ehkä myös öljyävuotamattoman perän ja vesikelillä täristämättömät jarrutkin (tai sitten ei).

T:Riku
Vetarit menee väärän kun tökkää vaikka talvella käsijarrukäännksellä rotvallin reunaan tai ihan mihin vaan sladissa kun ötkkää kunnolla. Usein ei vanne väänny mutta vetoakseli vääntyy.
Toinen hyvä arvaus on rumpujen irroitus, jos irroittaja ei tiedä mitä tekee ja hakkaa isolla lekalla siihen rummun ja vetoakselin kiinityskohtaan niin todennäköisesti on kierossa. Tätä epäilen jos rummuista muutenkin on palasia pois?
Toinen hyvä arvaus on rumpujen irroitus, jos irroittaja ei tiedä mitä tekee ja hakkaa isolla lekalla siihen rummun ja vetoakselin kiinityskohtaan niin todennäköisesti on kierossa. Tätä epäilen jos rummuista muutenkin on palasia pois?