2107 1600SL -90 IIZI

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Pikkukompassi tänään testissä. Näytti kokoajan oikeaa etukulmaa kohti. Eli magneettinen pohjoinen oli auton etukulmassa. Eikä millään muuttunut suunta vaikka miten ajeltiin. Ajattelin että ottanee johonkin muuhun magneettiin kuin siihen pohjoiseen. Harmitus tietysti suurta.

Sittenpä irrotin vekottimen ja käänsin sitä 180astetta. Ja alkoi toimimaan. Ja toimii edelleen. 1euron lelu, joten ajattelin ettei voi toimia. Mutta hyvin näytti sitten käyvän.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taas IIZIäkin räpelletty. Mitähän lie tässä eräänä päivänä katselin moottoritilaa ja havaitsin että pakosarjan vasemmasta pultista puuttui mutteri. Pultti oli sen verran likainen ettei se ole aivan äskettäin siitä irronnut. Epäilenpä ettei sitä ole koskaan siihen edellisen remontin jälkeen laitettukaan. Ja minun aikanani ei pakosarjaan ole koskettu.

Sittenpä tutkimaan lisää. Myös oikean reunan mutteri puuttui! Ihme ettei pakosarja ole vuotanut. No, mutterinlaiton kimppuun. Oikean puoleinenhan on helppo asentaa, mutta se vasen on siellä lämppäriin menevän ja tulevan putken takana. Olipa siinä laittaminen. Joutui tekemään jos jonkinlaista kommervenkkiä ennen kuin sen sai edes kohtuullisesti kiristettyä. No, sielläpä se nyt sitten on.

Pitänee katsoa vielä uudelleen kaikki imu- ja pakosarjan mutterit.

Tässä muutama kuva IIZIstä:

Kuva

Kuva
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kävin vielä roplaamassa kaikki imu- ja pakosarjan mutterit ja olivat paikoillaan. Sain vielä kiristettyä vasemmanpuolisen käyttämällä 2 erikokoista mutkalenkkiä ja tulpanavainholkkia pienemmän momenttivartena. No, toivotaan että tämä operaatio ei saa nyt sitten vuotoja aikaan kun niitä ei ilman noita kahta mutteria ollut. Kaikkea ihmeellistä nämä sitten kätkevätkin piiloihinsa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Palailin tuossa Koulukatua keskustasta Kanervalaan päin. Edessä kiihdytteli pienten poikien R-Type Honda. Katu on nelikaistainen tuossa loppupäässään. Jäivät siinä sitten junnailemaan eteen ja hiljensivät varmaan tahallaan kävelyvauhtiin. Vaihdoin kaistaa ja ajelin vajaa 40km/h kuten siinä rajoitus onkin. Jäivät vierelle kaasuttelemaan. Hiljentelin vielä kun edessä oli punaiset.

Lie NeitiHauHau vilkuillut poikia etupenkiltä kun halusivat välttämättä ajaa rinnalla. Minulla oli valojen jälkeen kääntyminen vasempaan Kanervalan suuntaa. Mitä lie pojat tuumasivat kun koittivat kovastikin kiihdyttää viereiseltä kaistalta Kajaanintietä pitkin.

Jos olisimme vaikka molemmat kurvanneet Kanervalan ABC -asemalle tai Mesikkaa niin olisin pihassa sanonut:

"Ei poijaat voi lähteä viivalle. Ahtopaineet on kyllä aika alhaiset, mutta ei riitä pitoa näin märällä tiellä."
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Käytiinpä sitten Su 7.8. vähän enämpi turistireissussa KarjalanRaukoillaRajoilla kuin yleesä. Ei pelkkää kovaa ajoa Sortavalaan ja kaupoille minkä jälkeen Suomeen. Nyt tuli vietettyä tämän reissun parissa vajaat 14tuntia.

Kahden auton voimin lähdettiin Joensuusta. Toinen 21043 tyhjennettiin ensin Kännykkätien pajalle. Kertokoon asianosainen itse tämän kohtaloista.

Rajalla oli JONOA!!! Kello ei ollut kuin aamukahdeksaa ja jonoa. Eipä ole moista nähty ihan äskettäin. Liekö menty lomien viimeistä viikonloppua tai yritetty hakea parannusta lomakrapulaan, mutta jotain outoa oli tekeillä.

Retken tarkoitus oli vähän seikkailla kylillä ja tarkemmin tutustua Kaalamoon. Tämä kylä jää normaalin reittini itäpuolelle. Monta kertaa olen meinatellut käydä tutkimassa tuon reitin, mutta ei sitä itsekseen tule lähdettyä. Kartanlukijaa tarvitaan ja seikkailuseuraa kun ei tiedä mitä vastaan tulee.

Jätettiin toinen Lata rajalle ensimmäisen kaupan pihaan. Sehän on ollut normaali käytäntö jos kahdella ajellaan rajasta yli. Vaihdeltiin vähän rahaa ja tankattiin IIZIin 15litraa että päästään Sortavalaan vaikka vähän tarvisi kierrelläkin.

Lesnaja Sobaka lupasi linkitellä reittikartan tai laittaa jonkun kuvan tähän. Minä vaan kertoilen. Kaalamon tie eroaa Ruskealassa suorasta reitistä Sortavalaan. Risteyksenä on Herran Kukkaron risteys ja siellähän on suomalaisten rakentama kirkko nähtävyytenä aivan lähellä. En tosin pannut kirkkoa merkille. Saattoi olla vähän puskassa.

Tie Kaalamoon on pääasiassa hiekkatietä. Oltiin sen verran onnekkaita että oli satanut. Pitkästä aikaa satanut. Muutenhan ainakin täällä Joensuussa on ollut lähes rutikuivaa. Matkalla kyllä saatiin Tohmajärven risteyksestä asti mahtavaa kaatosadetta ja vasta lähellä rajaa alkoi sade loppua. Venäjän puolella sitten ei sadellut mutta hiekkatiestä näki että jonkun verran on sadellut kun pölypilveä ei IIZIn perässä näkynyt.

Laittakoon Lesnaja Sobaka Neuvostoasiantuntijana kommentteja Kaalamon kylästä. Sen verran voin kommentoida että hänen mukaansa kyseessä oli esimerkillinen neuvostokyläidylli. Minulle jäi mieleen että lähes jokaisen isomman kerrostalon pihalla oli värikkäät lasten leikkikentät. Lisäksi asiantuntijamme luki erään mahtavan betonirakennuksen seinästä että siinä sijaitsee kirjasto. Kirjasto oli panssarioven takana ja rakennus oli hienosti länässä ja halkeillut. Muuten kylää hallitsi lämmityslaitoksen piippu ja uuden ajan merkkinä rakenteilla olevat tsassouna ja sen vieressä jokin toinen ortodoksisuuteen viittaava uusi rakennus.

Taajamissa ja asumuskeskittymien lähellä tiet ovat aina todella paljon huonompikuntoisia kuin näiden välillä. Ainakin tämän olen tässä Sortavalan Lähi-Karjalassa todennut. Näin oli Kaalamonkin suhteen. Välillä hiekkatie oli todella hyvää ja heti Kaalamon alkaessa lähestyä saatiin kunnon kuoppia, sortumia ja muuta epämääräistä tiepohjaa. No, kylissä ja kaupungeissa on sitten jo aivan totaalihuonoja tiepätkiä heti jos lähdetään näiden kaduille. Esim. Sortavalan läpi kulkeva päätie on Helylästä asti Sortavalan etelälaidalle juuri peruskorjattu ja asfaltoitu. Sen sijaan kaikki Sortavalan kaupungin sivukadut ovat järjettömässä kunnossa. No, on siellä joitain ihan helpostikin ajettavia katuja, mutta varovasti kannattaa ajella jos ei tunne pommipaikkoja.

Mutta pällistimme sitten siellä Kaalamossa muutaman lenkin, mutta tyypillistä on että mitään lenkkejä ei pysty ajamaan vaan kadut ja tiet johtavat umpiperiin, talonpihoihin tai muuten vaan sen verran epämääräiseen paikkaan että käännyttävä on. Kaalamo näytti kuitenkin melko eläväiseltä. No, toivottavasti kartanlukijamme ja enemmän neuvostoaikaa ja sen historiaa tunteva matkakumppanini kertoo jotain oikeaa asiaa Kaalamosta.

Jatketaan tarinaa muilla herkullisilla yksityiskohdolla myöhemmin. Polttoaineasemahavainnointi jatkui ja saatiin ihan valokuvadokumentaatiotakin. Saatetaan jopa aloittaa alkuperäisten ABC eiku A3C -polttoainejakeluasemien Bongausketju. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nyt lähti IIZI Vaihtoon!!!

"Huippuhyvitys autostasi nyt 2600e!"

Vaihtaessasi Lada 2107 uuteen ilmastoituun HyiTai i20 -malliin. Nykyinen autosi riittää käsirahaksi.

HyiTai i20 3d 1.2 Classic
-----------------------
Kokonaishinta 13.392,70e + Toimituskulut 600e
Hyvitys vaihtoautostasi 2600e (* Tulee olla ajokuntoinen ja katsastettu)
Kuukausierä (60kk) 230e**


** Luottoaika 60kk, perustamismaksu 145e ja käsittelymaksu 8e/kk. Todellinen vuosikorko 7,81%

Miten tästä voisi kieltäytyä??? :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Tämän kartan mukaan suunnistettiin.

Kuva

Reitti kulki sillä tavalla, että Ruskealan kohdalta poikettiin pois Sortavan tieltä Kaalamoon päin. Sen jälkeen reittiä Hanki - Leppäselkä-Helylä. Tuolta tieltä olisi päässyt myös rajan pintaan Pyhäjärven vasemmalle rannalle Ristilahteen. Suunnistamista hiukan vaikeutti tuolla seuduin, että tienviittoja ei ole, koska alue on ainakin ollut rajavyöhykettä. Vanha rajavyöhykkeen varoitustaulu oli tien varressa vähän Kaalamon taajaman jälkeen. Nykyisestä tilanteesta on vaikea sanoa mitään varmaa. Pres. Medvedevin allekirjoittama ukaasi, joka sisältää luettelon rajavyöhykkeeseen kuuluvista piirikunnista, on kyllä Moskovasta annettu. Rajavyöhykkeellehän on ulkomaalaisella asiaa vain jos on saanut siellä liikkumiseen FSB:n myöntämän erityisluvan, jota pitää hakea kuukautta ennen aiottua matkaa.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa vaikeus on siinä, että Moskovasta annettu ukaasi ei mainitse Sortavalaa rajavyöhykkeeseen kuuluvaksi. Sortavalan hallinnollinen piirihän ulottuu Suomen rajalle asti. Mutta kukaan ei osaa varmaksi sanoa, lasketaanko Sortavalaksi tässä tapauksessa vain Sortavalan kaupungin alue, vaiko koko hallinnollinen piiri.

Venäjän suurlähetystön verkkosivut ilmoittavat kyllä optimistisesti, että sivuilta löytyy myös kartta rajavyöhykkeestä Karjalan tasavallan alueella, mutta kun karttaa klikkaa, se ilmoittaa, että karttaa päivitetään.

Rajavyöhykkeelle luvatta tunkeutuvallehan on luvassa varoitus ja sakkoja. No, vaikka kukaan ei tunnu varsinaisesti tietävänkään missä vyöhyke on, emme nyt kuitenkaan lähteneet aivan rajan pintaan urheilemaan. Pieni koukkaisu nyt kuitenkin...
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Puikkolaanhan on ilmestynyt se Rajavartioviranomaisen koppi molemmin puolisine puomeineen. Tässä lie aiemmin sijainnut Miliisikoirankoppi. Sen näköinen putka siitä ainakin purettiin jo pahasti ränsistyneenä. Puomilla siis voidaan sulkea Puikkolassa rajaliikenne. Kaikki isot autot määrätään siinä kopilla pysähtymään, kun tulevat Värtsilää ja Suomea kohti. Lienee tällä putkalla jotain tekemistä noiden uusien raja-aluesäädösten kanssa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuolla A3B -Ladakuvissa olikin hyvää kerrontaa tähän retkeen ja sen bongauskohteisiin liittyen.

Nuo viimeiset kuvat Värtsilästä saatiin sen takia, että rajalla oli MieletönJono! Tankattiin ja päätin että mennään kylälle piknikille josta jo tuolla kerroin. Kylälle kurvattaessa näin tuon oranssivalkoisen paalun tienvieressä polttoainehintoineen. Piknikin jälkeen etsimään tuota liikenneasemaa. Muistan kerran käyneeni Värtsilän kylällä se jossain alamäessä oli. Silloin en muista noita A3C -värejä nähneeni vaan pelkän harmaan kentän säiliöineen. Usko alkoi mennä miutta sitten vaisto ohjasi tuolla hienolla polttonesteasemalle.

Reilun tunnin päästä palattiin rajalle ja jono oli täysin samaa luokkaa kuin aiemmin. Jäätiin jonoon jurnuttamaan ja aika meni kuin siivillä kun antoi sen olla omassa autuudessaan. Lähellä rajapuomia tuntui jo että toivottavasti jono ei liiku jatkuvasti, että saa nukkua tai olla nirvanassa ratin takana.

Tullitarkastuksessa TulliTäti kyseli onko minulla Salatavaraa. Sama nainen oli aikaisemminkin kysellyt minulta tuota mairean hymyn kera. Näytin auliisti varaosalootani ja siitä sikisi keskustelu jossa viranomainen epäili TakaPotkun kytkintä traktoriosaksi. Ja hauskaahan meillä oli molemmilla.

Huonoa oli kaupoilla muuten. Nijet, Nijet, Nietu. Ja vakivaraosamyyjäkin oli taas vapaapäivällä. Toinen kauppa oli suljettu "teknisistä syistä." En jaksanut kaikkia kauppoja koluta joten KRIINIin tarkoitettuja osia jäi paljon hankkimatta. Mutta turistireissullahan olimme, joten ei mennyt päivä pilalle.

Täytyy yrittää houkutella useamminkin tuttavia tällaisille turistireissuille. Tuollaiset päivän seikkailut ovat tervettullutta vaihtelua.

Mutta tutkanpitäjiä ei tosiaankaan enää näy. Onhan noita miliisiautoja muutama aina liikkelleä, mutta normaalirysät ovat tyhjiä. Edes Karjalankadun siltaa eivät enää jouda vahtimaan. Aina on ollut puistossa auto valvomassa että isot autot eivät aja siltaa pitkin. Myllerrystä siis Miliisi/Poliisi -organisaatiossa on näin ulkomaisen liikennöijänkin silmin havaittavissa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jatketaan vielä vähän noista polttoainejakeluasemista. Kirjoitin tuolla aiemmin kahdesta puretusta polttoaineasemasta. Nyt näyttää siltä että ainakin Sortavalan asemaa aletaankin remontoida. Rakennustarviketta on piha täynnä.

Suuri osa asemista on tosiaankin polttoainejakeluasemia. Joissain kyllä on tupakkaa, lehtiä, juomia ja lasinpesunestettä. Mootoriöljyjä esim. on turha hakea. Ja tässä taas tarkoitan näitä Värtsilän ja siitä Sortavalan tienoossa sijaitsevia asemia.

Lesnaja Sobaka varmaan tarkentaa tähän noiden kertomieni East Oil -asemien oikean nimen. Hän ainakin kommentoi, että nekin olisivat "Valtion" jakeluasemia. Lyhenne oli jotain TPK, TKP... No odotellaan asiantuntijalausuntoa.

Laitellaan nyt vielä tähän kuvat, noista OranssiValkoisista asemista:

Kuva
Kuva
Kuva

Tuosta viimeisen kuvan paalulta oli itse jakeluasemalle IIZIn matkamittarin mukaan n. 4km vaikka kyltissä on 3km. Tosin reitti kulki Värtsilän kylän läpi. Täytyy ajaa kokeeksi suoraan siitä mutkasta josta käännytään kylälle. Josko sieltä pääsisi suoraan asemalle. Joki on kyllä ylitettävä jossain. Mutta kenties 3km tarkoittaa sitä oikoreittiä. Ja tuolle asemalle ei varmasti vahingossa eksy. Täytyy ajaa monta tienpätkää ja kääntyä takaisin ennen kuin vahingossa osuu oikeaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Lesnaja Sobaka varmaan tarkentaa tähän noiden kertomieni East Oil -asemien oikean nimen. Hän ainakin kommentoi, että nekin olisivat "Valtion" jakeluasemia. Lyhenne oli jotain TPK, TKP... No odotellaan asiantuntijalausuntoa.
Ne sinivalkoiset asemat ovat Tjumenskaja neftjanaja kompanija eli TNK-ketjun asemia. Sortavalan TNK-asema on samalla paikalla, missä oli neuvostoaikaan kuulemma valtion bensaputka. Muuten en osaa sanoa TNK-puulaakin omistussuhteista tai muustakaan yhtään mitään. Paitsi että nimi tuo mieleen melkein 40 vuotta vanhan viisun Tjumenskaja neft
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Joen musikka
Viestit: 1934
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Huomasittehan että Matkaselän huoltsikka on tyhjänä ja aidattuna?Yhtiötä en muista mutta viikko sitten piti lähteä takaisin Puikkolan tankille "sydän kylmänä". :oops: SedanCruiserin tankkiin mahtui 38,2 ! :D
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja samarai »

Mukavia retkijuttuja ja АЗС-bongauksia! Muistuu hyvin mieleen samanlaiset neukkutyyliset bensajakeluasemat, joita oli vielä 90-luvun alussa runsaasti Virossakin ennenkuin joutuivat jyrän alle. Niitä kutsuttiin ainakin siellä "Kalonka"-nimellä, mikä tulee siitä mittarijakolaitteesta. Kunnon kalonkkasta löytyi aseman takaa puinen "reikälattiassa-peltik" henkilökohtaisia tarpeita varten ja parhaasta jopa teräksestä tai betonista tehty "estakaad", jolla sai tehtyä kulkupeliin tarvittaessa alustaremonttia.

Tuo oranssivalkoisen näyttäisi omistavan petroskoilainen Palmira Traiding, jolla on Karjalan alueella АЗС-ketju.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Köröteltiin tänään Joensuusta Heinolaan katsomaan Peliitat - KooKoo -harkkapeliä. Mukavasti kulkee. Ja kaikki vaviskaa: Lyijyllisellä 92 -oktaanisella! Taitaa sytty tuolle litkulle kohdillaan kun kulkee ihan normaalisti. Mitään jälkikäyntejä ei ole eikä nakutuksiakaan. Ja uudet tulpanjohdot vaikuttivat melko paljon siihen, että minkäänlaisia syttykatkoja ei ole. No, onko tuota kulkua testattu kunnolla kun muutama ohitus reilu 110km/h ja muuten matkavauhti 75 - 95km/h. Mutta se viisari 100 on erinomainen matkavauhti. Ja jyrkissä ylämäissä hyytyköön alle. Ei tätä viitsi vedättää ja kengittää turhaan.

Edellisellä etelänretkellä vähän huolestutti kun siinä viisarin mukaan vähän yli 100 kuului melkoista jurinaa ja täristi. Ja vain veto päällä. Ääni tuli edestä. Nyt tarkkailtuani ääntä väitän että pakoputki resonoi vaihdelootaan. Etupätkä 2haaraosan liepeiden ei pitäisi olla niin lähellä vaihdelootaa, mutta tämä asentamani putki tuli niin, että siinä ei ole juuri kuin haju välissä. Josko se tuolla tietyllä alueella ajettaessa 5vaihteella tekee tuon. 4 samaa ei ilmene samoilla kierroksilla. Tiedä sitten. Pakoputkisto on melko äänekäs ja kun takakontista on riisuttu kaikki muka eristävä muovi ja mitä siellä nyt sitten on niin kuuluuhan se. Ja etenkin se taka-akseliston ylittävä mutka kun on niin lähellä koppaa niin juriseehan se.

Heinolasta sitten kohti Kuusaat. Ajelin aika reippaasti sitä 100 80-alueellakin. Sitten satasen alueella alkoi perään kertyä porukkaa. Monella ei ollut kiire vaan nautiskelivat IIZIn peräpeilistä. Yksi hurjailijaporukka hyökkäsi valkoisella kanttistakapotkulla ohi mahtavasti päristen. Taisivat havaita takaa kohtalotoverin ja halusivat tulla tervehtimään. Kovasti tööttäilivät ja puivat nyrkkejä. Ei vais kun huiskuttelivat tervehdykseksi. Vastasin vähän laiskasti. Näytti että oikea etu-umpio olisi ollut kokonaan pois. En käsitä miten se kohta muuten olisi niin mustalta voinut näyttää. Mahdollistahan kaikki on näiden kanssa. Eivät nuo sitten kauas pötkineet, mutten viitsinyt ottaa kiinni ja ajaa Letkassa. Oma matkavauhti oli niin sopiva.

Reilun 9tunnin retki. Joku 380km. Oli tarve tulla Kuusaalle vähän järjestelemään asioita, katsomaan matkalla tuo peli ja La ja Su Tykkimäkeen SyysRylläykseen. Pari edellistä jäi väliin. Mutta vastahan palasin näiden pariin 4vuotta sitten pidettyäni 20vuoden tauon. Huomenna siis koko päiväksi pärinän pariin. Ajoissa paikalle, eväät, tuoli, NeitiHauHau ja osallistujalista. En kyllä ymmärrä mikä tuossa Jokkiksessa ja etenkin Tykkimäen radassa on niin lumoavaa että siellä jaksaa istua 6tuntia lauantaina ja vielä kauemmin sunnuntaina. Koskaan ei ole tehnyt mieli lähteä kesken pois oli keli mikä tahansa. Joskus jää odottamaan vielä lisää. No, nämä jututhan eivät ole mitenkään rationaalisesti selitettävissä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

samarai kirjoitti:Mukavia retkijuttuja ja АЗС-bongauksia! Muistuu hyvin mieleen samanlaiset neukkutyyliset bensajakeluasemat, joita oli vielä 90-luvun alussa runsaasti Virossakin ennenkuin joutuivat jyrän alle. Niitä kutsuttiin ainakin siellä "Kalonka"-nimellä, mikä tulee siitä mittarijakolaitteesta. Kunnon kalonkkasta löytyi aseman takaa puinen "reikälattiassa-peltik" henkilökohtaisia tarpeita varten ja parhaasta jopa teräksestä tai betonista tehty "estakaad", jolla sai tehtyä kulkupeliin tarvittaessa alustaremonttia.

Tuo oranssivalkoisen näyttäisi omistavan petroskoilainen Palmira Traiding, jolla on Karjalan alueella АЗС-ketju.
Kalonka-nimitys kuulostaa jotenkin tutulta. Pitää kysäistä ensi kerralla tietä kalonkalle ja kuunnella mitä tulee vastaukseksi.

Vielä noita näkee neukkuasemia siellä täällä. Ainakin Petroskoista muistan yhden. Vepsänmaan kyliltä jokusen todella kauniin, jos sattuu olemaan silmää sellaiselle estetiikalle. Tuli viime reissulla mieleen, että pitää ruveta kulkemaan kamera mukana ja taltioimaan jäljellä olevia neuvostoarkkitehtuurin helmiä tältäkin kantilta. Äärifunktionalismiksi minä A3C-asemien taiteellista kompositiota kutsun.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Vastaa Viestiin