Sivu 1/2
Tapit jumis
Lähetetty: 14.4.2004 0:40
Kirjoittaja LEPAKKO-LADA
Pesin tuossa päivällä ladan ja samalla vaihdoin kesägummit alle. Eturenkaita vaihtaessani ajattelin putsata jarrupalat ajan keräämästä moskasta ja ehkä hieman hioa ruostetta levyjen reunoilta, mutta jäi ajatuksen asteelle. Syynä tähän oli jumittuneet "jarrulevyjen ohjaintapit" (oikea nimi hakusessa), eli ne kaksi metalli puikkoa jotka pitävät jarrupalat pakoillaan. Irroitin sokat ja yritystä löyty sekä pihdeiltä, että vasaralta, mutta ei auttanut.

Mitä tein väärin ja mitä jätin tekemättä?
Onko aihetta sivuttu aiemmin, kun on sellanen hämärä kutina? En kyllä löytänyt arkistosta.
Lähetetty: 14.4.2004 1:54
Kirjoittaja Vanja-eno
Osta uudet tapit.
Hommaa tapin paksuinen tuurna, jolla lyöt vanhat tapit ulos
Nyt pystyt tuurnaa avuksikäyttäen lyömään kovempaa, jolloin ne lähtee kyllä ulos.
Lopuksi palat paikalle uusilla tapeilla.
Lähetetty: 14.4.2004 9:04
Kirjoittaja RTJN65
Ja toi tuurna vois olla pikkasen ohkasempi kuin tappi. Ja muista ettet lyö jarrusatulan tapin korvakkeeseen. Sillä vaikka satulat ovat terästä niin sylinterit ja korvakkeet ovat alumiiniä.
Jos ovat pitkään olleet paikallaan niin kannattaa ensin yrittää putsata niitä tappeja vaikka teräsharjalla. Kun tapit on vähän irti niin lyö niitä vähän takaisin ja pyöräytä vaikka pihdeillä. Putsaa lisää harjaamalla.
Ton jälkeen sitten varovasti naputtelemalla tapit pois paikoiltaan.
Älä käytä vanhaa tappia toisen vanhan tapin poistoon.
Lähetetty: 14.4.2004 9:19
Kirjoittaja wilma=lada
tolla tapin lyöntisysteemillä minäkin olen irrottanut mutta kunhan muistaa että toi jarrusylinteri on alumiinisekoitetta. voi murtua. olen laittanut noihin tappeihin kuparitahnaa kevyesti koska toi teräs ja alumiini hitsautuu tosi tiukkaan kiinni. saat sitten seuraavalla kerralla ne paremmin irti.
Lähetetty: 14.4.2004 10:55
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Mä olen käyttänyt raakaa väkivaltaa, eli kulmahiomakonetta. Eli tapit poikki tarvittaessa levyn molemmilata puolilta. Joskus riittää yksi katkaisu, sillä kuuman tapin saa vedettyä irti. Katkaisu kannattaa kuitenkin tehdä huolellisesti, koska sitä tilaa ei kuitenkaan ole ylettömästi. Lyömallä voi tosiaakin saada satulasta irtoamaan palasen.
Sitten kun asennat uudet tapit, niin laita niihin jarruvaseliinia. Jos aktiivisuutta riittää ja aikaa on, niin aina renkaan vaihdon yhteydess ottaa tapit irti, putsaa ja laittaa uudet vaseliinit. Samalla voi tehdä sen homman, mitä nytkin aikoit.
Juuri näin
Lähetetty: 14.4.2004 17:01
Kirjoittaja Jusu
Lyömistä tulisi välttää, nitkuttelee mieluummin hyvillä pihdeillä ja pieni lämmityshän auttaa aina, koska alumiini laajenee enemmän kuin teräs.
Mieluummin kuitenkin tuota jarruvaseliinia kun kuparitahnaa. Alumiini saattaa tykätä kyttyrää kuparista. Itse laitoin vaseliinia viime jussina ja äskettäin renkaita vaihtaessani taas roplasin ja hyvin irtosi.
Onneksi Ladassa on satulan mäntäkin alumiinia. Fiudessa on teräsmäntä alusatulassa ja se osaa pienenkin seisonnan jälkeen olla juntturassa...
Lähetetty: 14.4.2004 20:00
Kirjoittaja ladamaster
Huomaa, että korvakkeet tosiaan saattavat murtua, jos irroitus on kovin väkivaltaista.
Joskus kun tapit ovat olleet jumissa olen sokkien irroituksen jälkeen naputellut tappia ensiksi "sisään" ja sitten taas irti. Näin "heijaamaalla" ovat pikkuhiljaa irronneet. Kun ovat likahtaneet sitten ohkaisella tapilla irti. Vähän myös varovasti CRC:tä tapin ja rungon liitoskohtiin ja antaa muhia vähän aikaa.
Lähetetty: 14.4.2004 21:23
Kirjoittaja afrika
ladamaster kirjoitti:Huomaa, että korvakkeet tosiaan saattavat murtua, jos irroitus on kovin väkivaltaista.
Joskus kun tapit ovat olleet jumissa olen sokkien irroituksen jälkeen naputellut tappia ensiksi "sisään" ja sitten taas irti. Näin "heijaamaalla" ovat pikkuhiljaa irronneet. Kun ovat likahtaneet sitten ohkaisella tapilla irti. Vähän myös varovasti CRC:tä tapin ja rungon liitoskohtiin ja antaa muhia vähän aikaa.
no siinä se tulikin. juuri noin ne lähtee. meinaan tänä aamuna vaihdoin jarrupalat ja toisella puolella oli sitten viimesenpälle jumissa. se tuurna on hyvä mikä on lada työkaluissa. tosin se tuntuu olevan kertakäyttötuurna
A_A
Lähetetty: 14.4.2004 21:39
Kirjoittaja LEPAKKO-LADA
Kiitoksia tipeistä. Pitänee koittaa uudestaan, sitten kun luonto suo meille taas aurinkoisen ja lämpimän päivän. Meinaan voi olla suht törkyses kondikses noi jarrut ku rupeevat aina välillä laahaamaan.
Re: Juuri näin
Lähetetty: 15.4.2004 6:44
Kirjoittaja arpati
jusu kirjoitti:Lyömistä tulisi välttää, nitkuttelee mieluummin hyvillä pihdeillä ja pieni lämmityshän auttaa aina, koska alumiini laajenee enemmän kuin teräs.
Mieluummin kuitenkin tuota jarruvaseliinia kun kuparitahnaa. Alumiini saattaa tykätä kyttyrää kuparista. Itse laitoin vaseliinia viime jussina ja äskettäin renkaita vaihtaessani taas roplasin ja hyvin irtosi.
Onneksi Ladassa on satulan mäntäkin alumiinia. Fiudessa on teräsmäntä alusatulassa ja se osaa pienenkin seisonnan jälkeen olla juntturassa...

Mistäs tommoset satulat olet löytäny? Mää olen ny 4 eri larssen satulat avannu (16 kpl mäntiä!) ja kaikissa ollu teräsmännät...vähän outoa kyllä kun kaikissa muissakin jarruíssa mitä olen avannu on juuri näin että alumiini sylinteri ja teräsmäntä...ellei si ole ollu molemmat terästä...
Jos tarkoitat tolla jarruvassulla sitä rubber greasee niin oma kokemus on kyä että ei paljoa ruostumista haittaa....edes sylinterissä......no voi olla eroja valmistajien suhteenkin tietty......Alumiini ei ol sylinterin sisältä syöpyny vaikkei sillä niin merkitystäkään olis (tiiviste rengas) mutta (teräs) mäntiin tulee kuoppautumaa ja tiivistys heikkenee....Viimeksi heitin raakasti kuparivassua joka paikkaan....katotaan seuraavan rempan aikana si onko haitannu elämää....enempi luulen alumiinisylinterin (ja vanteiden) tykkäävän kyttyrää maantie suolasta...rasvahan siinä suojaa antaa kun taas rubber grease ei ol kovinkaan hyvin pinnoilla pysyvää....Tappeihin voi vetää normivassuakin tai mosrasvaa.....sylinteriin noi ei sovi ko tarttis olla sellaista ettei alenna jarrunesteen kiehumispistettä....kuparirasvathan on kuumankestäviä eli tuskin haittaavat menoa sitäkään kautta....
Tappien suhteen voimaa voi joskus tarvita eli ei lähde aina nitkuttamalla sitten vaan satula irti ja ruuvipenkkiin ja kunnon mäiskettä tapin ja pajavasaran kanssa...kun saa vähän liikahtaan niin si cerssiä ja edestakaisin lyömistä.....Noi tapit on aika kovia eli tulee silmille / poikkee herkästi varsinkin siitä sokan reiän kohdalta.....Alumiinia en saanu rikki toistaiseksi mutta useita hyviäkin sylintereitä meni romuihin kun edellinen oli vääntäny ilmausruuvit kiinni ja lujaa eikä tietenkään vaihtanu uusia eli kannat paskana ja lisäksi menivät poikki vaikka koneellakin koitti pienillä paineilla (käsin olis menny heti poikki).....
Noi RTJN65 venäjän tuomiset kuullosti niin hyviltä että niitä on ny tulossa kahteen autoon, eli täydellinen satula uutta osaa

Lähetetty: 15.4.2004 8:33
Kirjoittaja Jankos
Ilmausruuvin muuten saa irti vaikka olisi poikkikin, kun ottaa 8mm mutterin ja migillä hitsaa sen siihen nysään kiinni...
Lähetetty: 15.4.2004 9:55
Kirjoittaja wilma=lada
jo menee pilkun n...eksi,jarrurasvaa,vaseliinia ja kuparitahnaa tästähän puuttui vielä toi alumiinitahnakin lisätäänkö joukkoon akkunaparasvakin!
vitsi vitsinä poijjaat! niin en se minäkään kyllä ole nähny alumiinisia jarrumäntiäkään vaikka ne tekeekin monta osaa siitä . kerran kytkinremppaa tehdessäni kaveri ihmetteli alumiinistä vaihdelaatikkoakin(onhan jarrurummut yms.) kun alumiinistä laittaa vain muka kalliimpiin autoihin osia siitä. alumiini on venäjällä kuulemma halvempaa kuin teräs. tekisivät sitten esim. helmapelleistä lähtien siitä niin ei ruostu!ei kestä mutta pinnottais sitten.onko muuten näin että näissä uudemmissa ladoissa pellit ruostuu helpommin kun vanhemmissa?tais mennä mun teksti itse pääasiasta kauas!
Lähetetty: 15.4.2004 9:56
Kirjoittaja wilma=lada
jo menee pilkun n...eksi,jarrurasvaa,vaseliinia ja kuparitahnaa tästähän puuttui vielä toi alumiinitahnakin lisätäänkö joukkoon akkunaparasvakin!
vitsi vitsinä poijjaat! niin en se minäkään kyllä ole nähny alumiinisia jarrumäntiäkään vaikka ne tekeekin monta osaa siitä . kerran kytkinremppaa tehdessäni kaveri ihmetteli alumiinistä vaihdelaatikkoakin(onhan jarrurummut yms.) kun alumiinistä laittaa vain muka kalliimpiin autoihin osia siitä. alumiini on venäjällä kuulemma halvempaa kuin teräs. tekisivät sitten esim. helmapelleistä lähtien siitä niin ei ruostu!ei kestä mutta pinnottais sitten.onko muuten näin että näissä uudemmissa ladoissa pellit ruostuu helpommin kun vanhemmissa?tais mennä mun teksti itse pääasiasta kauas!
Lähetetty: 15.4.2004 12:30
Kirjoittaja arpati
Jankos kirjoitti:Ilmausruuvin muuten saa irti vaikka olisi poikkikin, kun ottaa 8mm mutterin ja migillä hitsaa sen siihen nysään kiinni...
Ei saa! Tai sitten on liian hyvä tuuri

...kyä se korkkaa vaan uudestaan jos sen joku nutipää on kine vetäny apinan raivolla ja aika vielä tehny tehtävänsä hapettumisen muodossa

.....M8 pultti ei kestä kovinkaan hyvin hitsaamista eli menee pehmeeksi vasta joku M10 alkaa kestää sen verran että voi olla hyötyä......valurautasesta osasta sen saa vielä kun lämmittää mutta alumiiniin se puree entistä paremmin kiinni....
Lähetetty: 15.4.2004 20:37
Kirjoittaja Jusu
Tuo alumäntä voi olla kyllä vale, kun ei ole ite tarvinnu purkaa. Kaveri väitti että ne on alumiinia kun ne ei seisoessaankaan (3 vuotta maata vasten) olleet hirttäneet kiinni. Taas piti kuulopuheelta möläyttää...
Yhden kaverin 127:ssa oli ostettu toinen ihan uusi toinen jarrusatula ja puolen vuoden seisonnassa oli menny jumiin. Piti poksauttaa paineilmalla mäelle.
Tuo vaseliini mitä olen itse käyttänyt ei ole rubber greasee vaan jotain muuta... En muista merkkiä, se oli jotain sellaisessa pienessä valkoisessa tuubissa. Pitänee tarkistaa...
Tuon 127:n muljattu ilmausruuvi lähti sillä tavalla, että ensin CRC:tä nippa täyteen, sitten sytkärillä tuleen. Paloi hetken ja meni vähän mustaksi mutta lähti irti, kun otti hyvillä tonkosilla kiinni ja nitkautti. Kyllä se tuntuvasti lämmähti kun meinasi näpit palaa...