Sivu 1/2

nokkasta ja venat..

Lähetetty: 13.4.2004 21:35
Kirjoittaja mika
Nii onko olemas vaara et venat osuu mäntään jos on kiree nokka? :? kokemusta kellään? kuinka kiree on maksimi et ollaan turvallisella puolel?

kiree ja kiree

Lähetetty: 13.4.2004 21:45
Kirjoittaja Jankos
No kyllähän ne ottaa kiinni monenlaisillakin nokilla.

Helpottais jos nyt himean enemmän kertoisit nokasta, eli:
- kuinka paljon venttiilit on auki saksaamiskohdassa, eli kun imutahti vaihtuu pakotahtiin
- maksiminosto
- paljonko kannesta pois
- paljonko lohkosta pois
- mikä kone
- millä männillä (männissä koloa vai ei)

Lähetetty: 14.4.2004 8:00
Kirjoittaja mika
entisessä koneessa ei ollut koloa et onkohan nyt 2105 1.5 koneessa nuita koloja?

Lähetetty: 14.4.2004 8:37
Kirjoittaja arpati
Ei, 1500 koneessa männät kuten 1200, 1600 koneessa männissä keskellä pyöreä syvennys olisko ollu jotain 10 - 15 mm kapeempi kuin mäntä ja muutaman millin syvä, 1300 remmikoneessa oikein venakolot ja vakiona saa remmi mennä rauhassa poikki jos en väärin muista...

Testaus onnistuu muovailuvahalla eli nölli sitä männän päälle ja varovasti pyöräyttää alakertaa silleen kun ne venat saksaa...kantta ei kannata ruuvata kine ettei mene venat väärään...käytetyn tiivisteen kanssa tietty ja mittailee siitä muovailuvahasta sitten tarviiko tehdä mäntään koloa rakoa kai tarttis olla ainaski milli tai enämpi kun konetta kuiteski vingutetaan..tai no jos jollakulla parempaa tietoa ja kokemusta nin korjatkoon ton mitan :wink: Mulla on vielä homma vaiheessa :lol:

Ongelmia ei kuitenkaan 1500/1600 koneella tule kovin herkästi jos lohkon tasosta ei oteta pois, koska männän ja tason väliin jää 1.8 mm (liikaa :roll: ) väliä + tiiviste ~1 mm ...1200 & 1300 moottoreissa mäntä tulee tasalle. Ja se alkuperäinen tiiviste menee tosiaan ~1 mm vahvuiseksi ja Payen tarvike pahvi on reilusti paksumpi käytettynäkin

kone

Lähetetty: 14.4.2004 9:18
Kirjoittaja Jankos
Ööö tota...

2105 1.5 konetta ei ole olemassakaan mutta oletan että sulla on siis 2105 korisesta l1.5 kone?

Kun pystyt kertomaan nuo edellisessä viestissäni olevat asiat, niin pystyn kyllä ihan suoralta kädeltä sanomaan ottaako kiinni ja paljonko jää väliä...

Onko sulla kansi pois vai laitatko nokan kiinni suoraan kokonaiseen koneeseen? Mikäli suoraan koneeseen niin täytyy irtokannessa mitata paljonko on auki ja samalla tehdä ajoitusmerkit jotta sen saa kohdalleenkin joskus.

Riittävä välys venttiilin ja männän välissä on kun konetta pyörittelee ilman kansipahvia ja venttilit ei ota mäntiin kiinni.

Lähetetty: 14.4.2004 16:04
Kirjoittaja mika
Nii mä tarkotinki et 2105 kori ja siitä on otettu 1.5 kone..
Laitan nokan kiinni kokonaiseen koneeseen josta kantta EI ole laskettu eikä lohkosta otettu ainetta pois... Eli mun nokka laitetaan hiottavaksi ja jne... et minkä asteinen nokka laitetaan näin "kilpa käyttöön"? päälle 300? Minkä verran nostoa kantsii laittaa? jos kantta laskee sit joskus pari millii...

nokka

Lähetetty: 14.4.2004 16:25
Kirjoittaja Jankos
Kyllä sinne vakiokoneeseen saa aika tiukan nokan laittaa ilman kolojen tekoa. Mulla on sellanen olo että saksatessa saa venttiilit olla lähes 5mm auki kun kaikki hilppeet on vakiota.

Aika rajukin nokka saa olla, mutta toisaalta tulee vastaan hiomisen perusasiat, eli ilman säädettävää nokkapyörää ei ihan kovin suurinostoista ja asteista pysty käyttämään/tekemäänkään.

Mikäli olet laittamassa virtasen maurille nokan hiottavaksi, niin pystyy sulle kertomaan minkälainen nokka onnistuu tehdä vakioajoitukselle. Vai oletko hommaamassa heti alkuun säädettävän nokkapyörän?

Veikkaukseni asteiksi on 280 ja nostoa reilu n. 10mm ehkä 10,5mm...

Kyllä tuokin varmasti riittää ja tuollaset nokat toimii vielä alhaaltakin.

Lähetetty: 14.4.2004 18:29
Kirjoittaja mika
Mut kilpa käyttöön... menisköhän joku 290-300 asteinen?? Onko kukaan laittanu ketjua pykälän ennakkoon? vai meneekö liian härskiksi touhuksi?
Muutes pyytävät ihan armottomia hintoja nuista säädettävistä nokkapyöristä... :(

Lähetetty: 14.4.2004 20:36
Kirjoittaja Jankos
Ei kyllä mene pykälää ennakkoon. Aika lähelle jos on kannesta ja lohkosta pois, mutta jos nokka on lähelle niin se ei ole hyvä!

Tuosta säädettävästä nokkapyörästä on ollut aiemminkin juttua: http://nanno.homeip.net/ladaboard/viewtopic.php?t=622

Tuolta näet kuvia ja juttua muutenkin, eli sen pystyy näppärä koneistaja helposti tekemään eli jos on tuttua koneistajaa niin painostamaan vaan.

Lähetetty: 14.4.2004 21:01
Kirjoittaja mika
Ääh.. minä sinne mitään säädettävää nokka pyörää laita.. tiiän yhen jolla on yli 300 asteinen ja eikä mitään säädettävää nokkapyörää.. jos laitan 280 asteisen tilalle yli 300 niin onko huonompi/parempi? ajetaan talla pohjassa... 8)

Lähetetty: 14.4.2004 21:04
Kirjoittaja LEPAKKO-LADA
Kuule jankos kun oot noi tietäväinen heppu, niin pystytkö antaa mulle ihan personal viriohjeet ton kannen ja nokan kaa? Eli tarkotus laskea kantta (eikö oo hyvä työstää vinoon). Kuinka monta milliä? Entäs venttiilit ja kanavat. Kannattaako pistää uusiks? Mistä uudet? Sit se nokka-akseli paljonko nostoa ja sit ne kulmat? Pistä sellaset ohjeet, että kun lyön ne kannen kanssa koneistamon pöytään niin ne tietää siel mitä tehdä (eli oltava tarkat). Palotilat ajattelin muotoilla itse, kun tuolt löyty sen senverta selkeet ohjeet et pitäs ensikertalaiseltaki onnistuu http://ktwww.pspt.fi/w11183/lada/kansi.html. Niin koneena ois 1200 ja tulis ihan työmatka/katu käyttöön. Enkä haluis uutta nokkapyörää laittaa.

Jos pystytte tässä auttamaan, niin kiitokseni on erittäin suuri :D . Onhan täällä foorumissa tietoa entuudestaan, mutta niistä sen oikean poimiminen vaatii jo tiettyä ammattitaitoa, joka miut puuttuu.

Lähetetty: 14.4.2004 21:05
Kirjoittaja mika
minkä asteinen on ladan vakio nokka? :?

Lähetetty: 15.4.2004 17:41
Kirjoittaja Jankos
Ladan vakionokan asteista ei mulla ole tietoa...

Tuolta nettisivuilta mun mielestä löytyy kaikki tarvittava tieto mitä tuon kannen parantamiseen tarvii. 1200 koneessa tulee vaan helposti männän ja venttiilin väli pieneksi, koska mäntä tulee tuossa koneessa 1,7mm korkeammalle kuin 1,5/1,6 vakiokoneissa.

Tärkeintä tuossa on palotilan muotoilu, kanavien puhdistus valujäljistä, imusarjan kohdistus kanteen ja puristusten nosto.

Nokasta en osaa sanoa muuta kuin että pyytää hiomaan katunokan, niin ei tule liian hankalaa konetta käytössä.

Tuo nokkapyörä ei tietenkään ole tärkeä jos siviilikoneen tekee, kun siihen vakionokkapyörään voi tietysti porata reiän oikeaan kohtaan, kun sen vaan ensin löytää!

Mutta mikäli aikoo pelata enemmänkin noiden ladan koneiden kanssa kannattaa nokka-pyörään sijoittaa, sijoitus koska saa käytettynäkin rahat hyvin pois!

Lähetetty: 15.4.2004 21:44
Kirjoittaja mika
helkutti mä siihen mitään löysää katunokkaa laita!! ajatelkaa nyt et kilpa käytössä katunokka.. :lol: :lol: :lol: . ho hoijaa.... :o
Koneen tarvii "pelata" vain jollain 4000-7000 rpm kohalla... ainaki joku lähemmäs 300 päällekki ehkä.. et sanokaapa et pitääkö koneelle tehä jotain et jos laittaa 300 asteisen nokan et ei ota venat mäntiin jos ottavat?

Lähetetty: 15.4.2004 22:08
Kirjoittaja Stefa
Ei noihin asteisiin kannata aina tuijottaa, mielummin hyvä ajettava kun raakaa huipputehoa. tuossa talven jääradoilla pieksin yhtä corollaa moneen otteeseen vaikka tehoissa hävisin n. 40 hevosta, nokka heräsi vasta 5000rpm:ssä ja auto oli vakiolootalla -> kierrokset putosi aina vaihdettaessa tehoalueelta, ei pärjännyt edes paikaltaan lähdettäessä.