Sivu 1/2
1600SL IIZI Kuusaan reissuilla ja vielä Mikkeliin.
Lähetetty: 12.3.2008 9:03
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Aloitetaanpa tässä tämä reissukokemusjuttu jo varoiksi. Matkahan ei ole edestakaisin kuin 650km, mutta ainahan sitä kokemuksia saattaa kertyä. Säätelin tuossa tosiaan tuota kytkintä ja säädän sitä ennen lähtöä hieman takaisinpäin. Siitä olikin otsake tuolla teknisissä.
Kuusaalle mennään hakemaan 2105 puskuria ja pensatankkia. Molemmille on täällä Joensuussa kuulemma käyttöä. Kymenlaaksossa taas on takavalot ja etujarruletkujen kiinnitysmutterit kelpaamassa harrastajille. Muutenkin haen tarvikkeita tulevia TIINEen ja IIZIn remontteja varten.
Mutta mikä tärkeintä, menen katsomaan intohimoani Mestistä. Niin ja onhan se koti käytävä tarkastamassa, vaikka siellä hyvä TalonNainen onkin.
Reipasta menoa minulle

Re: 1600SL IIZI Kuusaan reissulle.
Lähetetty: 12.3.2008 22:24
Kirjoittaja Joen musikka
Ihanko aamusta lähdet?Jotain sinnepäin vietävää...? Ei tuu just mieleen.

Eikä oo ees vapaapäivä.
Re: 1600SL IIZI Kuusaan reissulle.
Lähetetty: 12.3.2008 22:33
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Reissu tehty ja KooKoon pelistä justiin tultiin kotiin. JokiPo hävis näköjään toisessa jatkoerässä typerän jäähyn takia. Kookoo sentään voitti ja meni välieriin.
Reissu meni hyvin ja kytkin oli mukava. Nyt aion uskaltaa mitata tuon polttoainekulutuksen tarkkaan. Edellinen tankki puolet kaupunkia ja puolet tätä reissua n. 85km/h yli kymppi satasella.
Ei oikein mitään raportoitavaa. Kaksi rekkaa päästin kauniisti vilkuttaen ja hiljentäen ohi. Toinen ei oikein tajunnut mitä aioin. Ei taida enää olla tuo tien antaminen kovin tavallista.
Nastat lähtee alta heti kun pääsen Joensuuhun. Ei niillä noita kuivia teitä viitsi raapia. Jos tulee vielä talvi niin en aja. Jo on hemmetti sitä rapinaa. Niin ja kuraläpät laitetaan kuntoon välittömästi. Ja laitetaankin kunnolliset.
Mitenhän tuo 1600SL käyttäytyisi jos siihen laittaisi katalysaattorin? Täysin hullu ajatus, mutta kommentteja voisi olla kiva saada.
Huomenna alkaa osien purku Raadosta. Kiva olla välillä Kuusaal.

Re: 1600SL IIZI Kuusaan reissulle.
Lähetetty: 16.3.2008 14:44
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Katsellaan tässä Kuitusen hiihto ja lähdetään kohti Joensuuta rajanpintaa pitkin. Tullessa ajelin Varkaus-Mikkeli kautta. Mukana on nyt kaikkea pientä rojua vietäväksi Joensuun Tovereille.
Olin ostanut joskus kaasaripuhdistusainetta. Lurautin sitä vähän tankkiin. Ei tuo lie paljon hyödytä, mutta mitä muutekaan noilla sitten tekee muuta kuin käyttää. Kytkinnestettä en näyttäisi kuluvuan. Tarkkaillaan tilannetta.
Katsotaan tuleeko minkäänlaisia kokemuksia tällä matkalla.
Re: 1600SL IIZI Kuusaan reissulle.
Lähetetty: 16.3.2008 18:45
Kirjoittaja Joen musikka
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
Nastat lähtee alta heti kun pääsen Joensuuhun. Jos tulee vielä talvi niin en aja. Mitenhän tuo 1600SL käyttäytyisi jos siihen laittaisi katalysaattorin? Täysin hullu ajatus, mutta kommentteja voisi olla kiva saada.

Talvi tulee huomenna.Soita jos tarviit kyytiä.

Voin samalla antaa sen katin nii voit kokeilla.

Re: 1600SL IIZI Kuusaan reissulle.
Lähetetty: 16.3.2008 21:45
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Justiin tulin Joensuuhun. Nastat on alla. Ne lähtee vasta ennen seuraavia ajoja. Kattiasiaan palataan. Ja matkakokemuksiin.
Re: 1600SL IIZI Kuusaan reissulle.
Lähetetty: 17.3.2008 11:16
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Reissu siis heitetty. Joensuuhun tulin eilen uutisille. Alkumatka Simpeleelle kuivaa asfalttia ja sen jälkeen hivenen kosteaa suolattua pintaa. Niin vähän kosteutta, etteivät rekat edes saaneet sumusuihkua aikaan. Ehkä pientä jäätä.
Yllättävän moni osasi kiittää kun annoin tietä, ehkä 2/3. Ajelin itse 70-100km/h. Keskimäärin kuitenkin 85km/h. Matkalla on 3 kuudenkympin aluetta, joilla kameroista huolimatta voi ajaa sen 70. IIZIssä on neulantarkka mittari.
Yksi Talbotti oli hyytynyt tiensivuun. Varoituskolmio oli ja valot päällä. Konepeltikin taisi olla pystyssä. Vanhahkolta näyttänyt pariskunta oli pihalla pyörimässä. Miksen pysähtynyt, sitä mietin vasta kun 10km olin ajellut ohi.
Alkumatka autonkuljetusrekkojen keulamaskeja katsellessa. Samaan suuntaan en saavuttanut yhtään enkä perääni saanut. Loppumatka kovin hiljaista. Joitain meni ohi ja kiitoksen kanssa.
Voi sanoa, että tuo IIZI kulkee kuin ajatus. Siinä tietenkin tulee olla niitä katkoja, joista olen maininnutkin, välillä. Ehkä 5nykäisyä tuolla matkalla. Auto on hiljainen, kulkee kiemurtelematta, tottelee ohjausta terävästi ja on vakaa. Taisin nimetä pelin alkujärkytyksen jälkeen ajatellen aivan oikein. IIZIä matkantekoa kun vielä asensin sen puukuulaistuinpäälisen.
Mutta, mutta! Mihin hävisi polttoaineen kulutus? Ensimmäisellä pidemmällä matkalla Jouluna meni sataseen ainakin 10l. Varkaudessa ostin menomatkalla tankin täyteen eli 36l. Lirutin korkkiin asti. Vähän Somerharjun jälkeen tullessa otin kympin, että riittäisi Joensuuhun eli yhteensä 46l. Nyt on mittarissa n.600km ja 1/3tankkia jäljellä. Samoilla renkailla ajeltiin kuin jouluna. Alla Nappiken orginaali peltilevyt ja norm.renkaat.
Voisiko syynä kulutuksen putoamiseen olla se, että kone oli totaalitukossa ostaessani sen? Sillä oli ajettu max 15km kerralla tai päivässä usean vuoden ajan. Jopa 10v. ajo oli ollut tuota luokkaa.
Ajotapani, joka on säilynyt samana yli 10v. tietenkin vaikuttaa, muttei selitä muutosta. Ei ajeta urissa. Ei kesällä eikä talvella. Ei kiihdytellä ylämäkiin eikä väkisin pidetä ylämäessä nopeutta yllä. Alamäissä annetaan vauhdin kiihtyä. Tullaan vapaalla hidastettaviin kohtiin. Ei pelätä peltipoliiseja vaan havaitaan ne ajoissa ettei tarvitse jarruttaa.
Muutos on ehkä siinä, että olen luopunut tuosta 3000r/min momenttiajosta. Ajan siis vitosella alhaisemmillakin kierroksilla. TIINEessä se ei ole mahd. kun on vain 4loota.
Aion nyt ajaa tankin totaali tyhjäksi. Minulla on pensakanikka takapaksissa. Mitenhän on? Mitä kaikkea haittaa saan itselleni jos imaisutan tankin aivan tyhjäksi? Varoittakaa hyvät ihmiset tällaisen kokeilun surkeista seurauksista. Omalle hölmöilylleni tuskin silti voin mitään.

Re: 1600SL IIZI Kuusaan reissulle.
Lähetetty: 20.3.2008 11:55
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
KooKoo VOITTI eilen! Pääsen siis toiselle Kuusaan reissulle. Peli lauantai-iltana ja lähtö aamulla.
Pelkän pelin takia lähden mutta aion tienata matkarahat. TalonNaiseni, eli vuokralaiseni saa kustantaa matkan. Hänellä on jonkinlainen fiksaatio siitä, ettei hän viitsi maksaa lämmityspuista, kun niitä on hänen kotonaan Rääkkylässä vaikka koko kylän polttaa. Siis hän haluaa kuljetuttaa puut sieltä n. 320km päästä. Hän ei siis halua maksaa puista vaan polttonesteistä. Hän haluaa lämmittää bensalla.
Minä vedän hänelle kuorman ja saan bensarahat. Tuon kärrin takaisin ja saan ylimääräiseen polttoaineeseen kuluvan hinnan. Mielestäni täysin typerää, mutta koska olen peliin tulossa niin minullehan tästä on hyötyä. Samalla roudaan taas kaikkia tarvikkeita tulevia rassailuita varten.
IIZIin on asennettava etukuraläpät. Sen minä poika teen. Vasemmalle puolelle tulee tavallinen TakaVedon takaläppä ja oikealle puolelle tulee läppä jossa lukee isolla LADA. LADAläpät ostin IdänIhme miittinkistä. Vaihteisto öljyjä en vaihda vielä, kun ei ole vehkeitä vaihtoon. Ne saan Kuusaalt. Niitä huutelemiani kesäkumeja en nyt vielä vaihtanut. Veto tarvitsee pitävät renkaat. Muuten tiet tulevat olemaan kuivat, siitä olen varma.
Miltähän mahtaa tuntua vedättää iso kuomukärryllinen puita? Voipa polttonestettä kulua melkoisesti. Matka ainakin vie reilusti aikaa. Läpänlaittoon.

Re: 1600SL IIZI Kuusaan reissulle.
Lähetetty: 20.3.2008 15:32
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Juuri tuli tieto, että kuormaa en saakkaan mukaan Kuusaalle. Lienee parasta jättää IIZI lepoon ja matkustella junalla. Mutta mitenkäs minä sitten sitä krääsää raahaan mukanani. Mennään me pojat ja Tytöt IIZIllä.

Re: 1600SL IIZI Kuusaan reissulle.
Lähetetty: 21.3.2008 9:36
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Se on sitten Päästäinen ja reissu on valmistumassa. Kelit suojii ja homma pelaa.
Kummien ja Levyjen vaihtoa tässä suunnittelin. Niin ettäkö kesäkummit? Ei nyt sentään. Kummipojalle jäisi ikävä minua jos liikkuisin kiljotiinina kadulla ja törttönä teillä. Itselleni en niin paljon laske, mutta jäisihän noita surijoita joku. Niin ja onhan minulla Neiti HauHau, joka joutuisi piikille ilman minua.
Vaihdan renkaat ja levyt että saan viedä samssa kuormassa nuo priimaNokialaisnastat kotiin. Laitan alle Karhulasta kaverille haetun 21044varkun talvikumit, joista nastat on katkottu ja lytätty.
Re: 1600SL IIZI Kuusaan reissulle.
Lähetetty: 23.3.2008 19:33
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jatketaan tätä turhaa juttusarjaa muka matkakokemuksista.
Vaihdoin siis alle vanhat talvikumit, joista nastat oli katkottu ja ne näkyivät kantoina siellä syvällä koloissaan. En minä niitä nypitellyt. Yhden hullun homman sentään osasin jättää tekemättä. Renkaat ovat 175 leveät Continental Viikingit. Vaihto siksi, että sain roudata priimarenkaat tänne jemmaan, koska tiet olivat kuivat ja autossa oli tilaa kuljettaa.
Meinasin, että mittailen ilmanpaineet pihassa kuntoon Ladan omalla mittarilla. Minusta se näytti ainakin sinnepäin minkä silmämääräisesti ilmoja katsoin olevan. Meinasin vielä pumpata huvikseni LadaPumpulla paineet kohdilleen, mutta laiskottikin ja jätin mittailut ja ilmailut huoltoasemavehkeiden tehtäväksi.
Joensuun Kirkkokadun TB sai palvella paineenantajana. Mennessä sinne ihmettelin käsittämätöntä muljahtelua ja pomputtelua. No paineet olisivat sotkussa. Mittarin mukaan paineissa ei ollut kuin hienosäätövara. Ihmettelin. Vasen eturengas näytti melkosta tyhjältä ja vehje veti sen suuntaan.
Muistinhan minä, etteivät huoltoasemat vastaa ilmausmittariensa näytön oikeellisuudesta. Renkaat tuntuivat alla antavan melkoisen tehosekotinmaisen vatkauksen. Kaksi rengasta oli hiukan kulunut, toinen sisä- ja toinen ulkolaidaltaan. Vanteisiin oli merkitty pyörimissuunta, koska sitä ei kumikehällä ollut ei ulko eikä sisäpuolella. Myös renkaiden sijainti oli merkitty. Minä sekoittelin tätä sijaintia sen mukaan, miten ne kuluneisuudeltaan näyttivät parhaiten sopivan yhteen.
Vanteiden tasapainotuspainot näyttivät olevan paikoillaan ja uusiakin olivat. Renkaatkaan eivät olleet mitenkään erityisen kuluneet. Vain nastat oli saatu pilalle. Eikä vatkaus tasapainovialta tuntunutkaan. Aivan kuin renkaat olisivat olleet jämähtäneet soikeiksi. Tai sitten jossakin renkaassa olisi ollut jostain kovasta lukkojarrutuksesta johtuva monttu. No vatketta kumminkin.
Päädyin sitten aikoinaan Tolosenmäkeen Kiteelle. Uusi painetarkastus. Hirvittäviä heittoja paineissa tuon mittarin mukaan. Samanlaisia lukuja kuin kahdesta Ladan omalla mittarilla mitattuna. 1.4 , 1.8 , 1.5 , 1.3 lämpimillä renkailla näytti olevan. Ei ihme että muljahtelee. Laitoin reippaat paineet. Eteen 2.0 ja 1.9, enemmän vasemmalle vähkäyksen vähentämiseksi. Taakse 2.1. Matkanteko tuntui paljon tasaisemmalta.
Muljahtelu ja väristys vähenivät koko ajan matkan aikana. IIZI alkoi kulkeakin suoraan. Ei se nyt niin suloisesti kulkenut kuin noilla paksissa olevailla Hakkapeliitoilla, mutta tarpeeksi. Paino tosin tuntui ajaessa. Muutakin kamaa oli mukana painamassa.
Simpeleen Änkilän TB. Paineiden tarkastus ja hiven lisää ilmaa. Eteen tasaisesti 2.0 ja taakse 2.1. Kevyt virkistäytyminen. Ja matkaan katselemaan rekkajonoja. Kyllä sille VeliVenäläiselle näyttävät länsiautot kelpaavan. No kelpaahan meillekin Lada.
Matkaa taitettiin polttoainetta säästäen ja aikaa kuluttaen. Nyt on tankattuna 81litraa ja ajettu on 1068km. Vähän alle puolitankkia jäljellä. Enempää en ostele. Ajan tyhjäksi. Mukaan kanisterit. Kulutusmittaus harrastusta siis.
Mitäs sanotte rengaspaineista? Näitä renkaita ei ole tarkoitus käyttää tämän kevään jälkeen. Niillä ei ole oikein edes käyttöarvoa. Nythän tuli taas talvi, joten rauhallista ajoa takaisin Joensuuhun. Alemmat ilmanpaineet näyttivät vaikuttavan pompotteluun ja muljahteluun sitä lisäävästi. Mikähän noita muljuttaa?
Re: 1600SL IIZI Kuusaan reissulle.
Lähetetty: 24.3.2008 12:14
Kirjoittaja Pavlovits
Ja KooKookin hävisi.
Re: 1600SL IIZI Kuusaan reissulle.
Lähetetty: 24.3.2008 12:17
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Niin teki, mutta näin minulle mahdollistui IIZIllä reissu katsomaan pronssiottelua. Tiistaina ratkeaa onko se Kajjjaanissa vai Mikkelissä. Molempiin Joensuusta lähes sama matka eli reilu 200km.
Ja varmasti mennään Neiti HauHaun kanssa. Ostinhan jo vanituotteen, KooKoo kaulaliinan. Ai niin ja onhan minulla, kuten oli 80-luvun innostusvuosinanikin, KooKoo Kalsarit! Murhaa menoo.

Re: 1600SL IIZI Kuusaan reissulle.
Lähetetty: 25.3.2008 16:44
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Nyt sitten nämä kaksi Kuusaan reissua ovat ohi. Minullahan oli tarkoitus vähän mittailla IIZIn kulutusta ja niinpä minä poika teinkin.
Ajoin mielestäni ihan hemmetin taloudellista ajoa aikaa ja vaivaa säästämättä. Tankit täytettiin korkkiin asti ja kokeilu lopetettiin siihen, että moottori ei saanut enää polttoainetta. Tankki imettiin siis niin kuiviin kuin pystyi.
Tuloksia: Matkoja kertyi 1193km. Polttoainetta tuohon kului 81litraa. Mukaan laskettiin litra Masinolia tai mitä tuo nyt oli.
Nopea päässälasku: 81litraa / 11,93 = 6,7896 eli pyöristettänee 6,79 eli 6,8litraa / 100km.
Murha tulos! Käsittämätön
Suuri osa siis maantieajoa. Vähän kaupunkia ja toisinaan kuormaa päällä. Aivan eri lukemia kun Jouluna samoilla matkoilla. Mukava havaita, että viitseliäisyydellä päästään alhaisiin kulutuksiin noilla 1600SL vehkeillä. No, aina ei jaksa tuollatavoin ajaa.
Polttoainemittari tuossa on aivan huippu. Se alkaa vilkutella melko aikaisessa vaiheessa. Sitten sillä pääsee n. 80km kun valo palaa kokoajan. Mutta hienointa siinä on se, että valo sammuu ennen poltooaineen loppumista. Valon sammuttua on matkaa oltava huoltoasemalle tai varatankille 5km. SuperLuxuksessa on luksus polttoainemittarikin

Re: 1600SL IIZI Kuusaan reissuilla ja vielä Mikkeliin.
Lähetetty: 28.3.2008 11:04
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jatketaan tähän sarjaan vielä yksi retki. Sitten saa riittää.
Tämä retkisarja on IIZIn NeitsytAjoa minulla. Ennen näitä reissuja en ollut heittänyt kuin yhden Kuusaan keikan jouluna. Silloin n.660km yhteensä. Tämä Reissurupeama on jo aivan toista luokkaa.
Lähden siis Mikkeliin katsomaan Jukurit-KooKoo pronssiottelua. Matkaa kertynee 413km. Siis aika reipas rupeama yhteensä. Olisiko tuo sitten vajaa 1600km tässä ihan reilun parin viikon sisällä. Mitä tuhlausta ja ympäristötuhoa!
Vaihdan siis laatikkoöljyt synteettisiin. Tänään lirutan kamat sisään ja kokeilen sitä ylitäyttöä. Kytkimen vapaaliikettä säädin vielä eilen hieman suuremmaksi. Eli lyhensin työtötankoa. Aiemminhan olin sitä pidentänyt ja ottanut vähän takaisin. En kuitenkaan ollut tyytyväinen kytkimen toimintaan. Katsotaan nyt sitten
Nyt ei ajella enää ääritaloudellisesti eikä ole tarvetta mittailla kulutuksia. Pääsen siis alle 7litraa/100km tarvittaessa. Nyt menee varmaan yli 8litraa.
Katsotaan miten Jätkän käy ja tietysti KooKoon! Pronssia haetaan ja se on iso voitto se.