Teräsvauhtipyörä

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
vesman

Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja vesman »

Eli pitäs teettää teräsvauhtipyörä ja pitäs tietää onko mahdollista
tehdä ladan vauhtipyörää mallina käyttäen kytkinpintaa 228mm.
Tarkotus olis käyttää tota fiuden 228mm paineasetelmaa.
Ja missä hinnoissa noi suurinpiirtein on??
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Re: Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

0-euroa jos tunnet jonkun laserleikkaajan,sorvilla vaan oikeanmoiseksi koneistus.
Tarkoitus tehdä varastoonkin muutama kpl niin teräs kuin alumiinisia vauhtipyöriä.
Myyntiin näitä ei tuli kuin kokonaisen moottorin kanssa
onte

Re: Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja onte »

kestääkö muka alumiininen vauhtipyörä?
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Re: Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Niitähän ihan myydäänkin ladaan suoraan.
http://www.clutchnet.com/search.php?mode=search
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Stefa »

vesman kirjoitti:Eli pitäs teettää teräsvauhtipyörä ja pitäs tietää onko mahdollista
tehdä ladan vauhtipyörää mallina käyttäen kytkinpintaa 228mm.
Tarkotus olis käyttää tota fiuden 228mm paineasetelmaa.
Ja missä hinnoissa noi suurinpiirtein on??
Eli jos ymmärsin oikein, niin haluat tehdä vauhtiksen, joka on ladan ulkomitalla, mutta fiiun 228mm kytkinasetelmalle? En sano ihan satavarmaksi, mutta väittäisin ettei onnistu ihan helposti. Tulee nimittäin kytkinasetelman kiinnityspultit puoliksi hammaskehään. Eli onnistuu kun jyrsii hammastuksen suoraan vauhtipyörään -> jos joku suostuu tekemään niin on kallista. Voisi onnistua myös sorvaamalla hammaskehää ohuemmaksi ja siten suurentaa ite vauhtista. Tarkasta toteamalla itse, nämä on vanhoja muisteloita kun noita joskus pyörittelin.

Pari vaihtoehtoista ratkaisutapaa. Oletan, että ny puhutaan takavedosta? Käytä fiiun vauhtista, holkita reiät ja jyrsi kytkinkoppa sopivaksi, tai käytä fiiun laatikkoakin. Tai kahlaile läpi joidenkin muiden merkkien kytkinasetelmia jos löytyy pienemmällä halkaisijalla oleva. Jos pyörän kerta tekee, niin sitten on ihan sama mille asetelmalle sen tekee.

Yleisesti vauhtiksista: fiatin vauhtikset siis ovat ulkohalkaisijaltaan ladaa isompia ja 1,6 on 10mm kiinnityspulteilla ja paksulla hammaskehällä -> ladan vauhtis käy suoraan. Ei voi tapittaa isolle (215/228) kytkimelle. 2l vaparin ja turbon pyörät ovat 12mm kiinnityspulteilla, eli tarvii holkittaa jos laittaa ladaan. Ohut hammaskehä, eli vaparin pyörän voi tapittaa turbon kytkimelle (215->228). Vino- ja pystykoneiden vauhtikset eroavat offsetiltään, siten että jos käyttää vinokoneen pyörää esimerkiksi ladan laatikon kanssa, niin starttia saa upottaa koppaan noin 10mm.

Että jos laitat tarkkaan kokoonpanon mitä meinaat, niin arvotaan sitten järkevää ratkaisutapaa. Piirustuksiakinhan noista vauhtiksista on jos tietää mitä tahtoo...
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

ilmeisesti haetaan katukäyttöön pitävämpää kytkintä... tuo sintteri kytkin on kyllä hieman huono ajaa neljän ruuhkassa, mutta tuolla ladaracing porin linkittämillä sivuilla ainakin oli jos jonulaista verisota niin asetelmista kuin kytkimistä
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
vesman

Re: Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja vesman »

Joo takavetoon tulossa ja katukäyttöön hiemman mukavampaa kytkintä ajaa.
Laatikoks tulee fiatin sileekylkinen laatikko. Ja sitten löytyy vielä tollanen
2.0 tc vauhtis 215mm kytkimelle. Kytkinkopassa vaan startin paikka väärälläpuolella tossa laatikossa,
sopisko ladan orkkis tilalle vai hommata fiatin vastaava??
Mutta jos teettää tolla fiatin vauhtiksella sen vaan kytkinpintaa 228mm ja
pultin reijät 10mm??
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Mara »

vesman kirjoitti:Kytkinkopassa vaan startin paikka väärälläpuolella tossa laatikossa,
sopisko ladan orkkis tilalle vai hommata fiatin vastaava??
Riippuu moottorista, jos on Ladan omalla koneella, ei startti mahdu mitenkään kuskin puolelle.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Re: Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja markku »

vesman kirjoitti:Joo takavetoon tulossa ja katukäyttöön hiemman mukavampaa kytkintä ajaa.
Laatikoks tulee fiatin sileekylkinen laatikko. Ja sitten löytyy vielä tollanen
2.0 tc vauhtis 215mm kytkimelle. Kytkinkopassa vaan startin paikka väärälläpuolella tossa laatikossa,
sopisko ladan orkkis tilalle vai hommata fiatin vastaava??
Mutta jos teettää tolla fiatin vauhtiksella sen vaan kytkinpintaa 228mm ja
pultin reijät 10mm??
Ja varaudu hyvillä peltisaksilla vaihtamaan fiat laatikko , joutuu melkoisesti muokkaamaan ladan tunnelia .
vesman

Re: Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja vesman »

Ladan omalla koneella tulee.
tunnelin saa silputtua rälläkällä ja millin laikalla :D
Avatar
1800tc
Viestit: 114
Liittynyt: 6.1.2006 18:54
Paikkakunta: mikkeli

Re: Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja 1800tc »

vesman kirjoitti:Joo takavetoon tulossa ja katukäyttöön hiemman mukavampaa kytkintä ajaa.
Laatikoks tulee fiatin sileekylkinen laatikko. Ja sitten löytyy vielä tollanen
2.0 tc vauhtis 215mm kytkimelle. Kytkinkopassa vaan startin paikka väärälläpuolella tossa laatikossa,
sopisko ladan orkkis tilalle vai hommata fiatin vastaava??
Mutta jos teettää tolla fiatin vauhtiksella sen vaan kytkinpintaa 228mm ja
pultin reijät 10mm??
Laatikkoon käy 1600 työntötanko koneisen 131:n sileäkylkisestä kytkin koppa ja siinä on startti oikealla.ladan koppa ei käy tohon sileä kylkiseen.
Joo joutuu tunnelia muokkaamaan paljon mut se on helppo homma ei muuta ku rälläkkää ja hitsiä.....

Tuossa nestekytkin viritystä siihen koppaan..

http://s103.photobucket.com/albums/m131 ... IM0623.jpg

http://s103.photobucket.com/albums/m131 ... IM0622.jpg
Viimeksi muokannut 1800tc, 10.3.2008 21:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
lada 2105 -81 2,0 tc turbo ic.
http://s103.photobucket.com/albums/m131 ... IM1053.jpg
MB c200 CDI -01
ATS 8x13

Re: Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Alumiinisessa vauhtipyörässä täytyy olla teräksinen pinta kytkinlevylle.
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Re: Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Jep, muuten kuluu puhki melko nopiasti
1200sport

Re: Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja 1200sport »

mistä noita teräspyörii saa ostaa ja mitä maksaa. Antaaks paljo tehoo lisää?
Avatar
khonkonen
Viestit: 264
Liittynyt: 12.8.2004 22:18
Paikkakunta: OULU

Re: Teräsvauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja khonkonen »

1200sport kirjoitti:mistä noita teräspyörii saa ostaa ja mitä maksaa. Antaaks paljo tehoo lisää?
Niitä ei myydä ihan kenelle tahansa. Ensin pitää todistaa, että harrastaa tosissaan ladoja ja et osaa ajaa ladalla, johon asennetaan teräsvauhtipyörä. Niiden hinnat pyörii 100-500 euron haarukassa riippuen paljonko haluaa ladaansa tehoa. Ilman tätä teräsvauhtipyörää ei kannata alkaa edes yrittään ladaan yli 100 hepan lisäystä.
Vastaa Viestiin