Samaran / 110:n vilkkukytkin paremmaksi
Lähetetty: 9.3.2008 17:37
Kyseisen vilkkuviiksen vakio ominaisuuksiin kuuluu voimakas rusahdus käänneltäessä. Myös sellainen vika saattaa myöhemmin esiintyä että vilkun palautus jompaankumpaan suuntaan häviää. Mikäli palautus on jo hajonnut niin näistä ohjeista ei ole sitä korjaamaan mutta mikäli viiksi on vielä ehjä niin näillä ohjeilla sille saa lisää käyttöikää. Ja onhan se mukava että vilkkukytkin ei käänneltäessä pamahtele.
Eli ensimmäisenä puretaan vilkkukytkin irti. Se tapahtuu purkamalla ratin ympärysmuovit ja tämän jälkeen viiksi lähtee kun painaa sen lukitus väkäsiä ja vetää irti kohti kuskin ovea. Tämän jälkee johtotöpselin voi ottaa irti.
Sitten kammetaan pienellä meisselillä siitä kansi irti ja poistetaan itse viiksi osa. alla olevassa kuvassa viiksi on vielä paikallaan mutta kansi on irti. Kuvassa näkyy "laitteisto" jolla viiksen asennot lukitaan. Kuten kuvasta näkyy se tapahtuu nini että jousikuormitettu nappula kammetaan eri koloihin.
Parannuksen tarkoituksena on hioa noista nuolen osoittamista kulmista tavaraa pois että nappula siirtyy herkemmin uuteen asentoon. Toisessa kuvassa sama kohta hiottuna eli kulmat on pyöristetty. Kun kulmat on mukavan pyöreet niin laitetaan vaseliiniä liukupintaan ja kasataan kytkin. Nyt meillä on pehmeästi toimiva ja kestävämpi vilkkukytkin!
Ja kylläpä on hauskaa kun matkustajilta ei turaha paska housuun vilkun palautuessa!
Huomioitavaa:
Kulmia ei kannata pyöristää liikaa ettei viiksestä häviä tunto. Eli kulmat kannattaa pyöristää niin että kytkin toimii pehmeästi mutta mahdollisuus vilkun "väläytykseen" sen päälle kytkeytymättä jää.
Vilkkukytkiä on myös sellaisia joissa tuon jousukuormitetun nappulan päässä on rulla. Kannattaa tarkistaa että se pyörii eikä ole jumissa.


(kuvat löytyy isompana galleriassa=> http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... ?album=790 )
Eli ensimmäisenä puretaan vilkkukytkin irti. Se tapahtuu purkamalla ratin ympärysmuovit ja tämän jälkeen viiksi lähtee kun painaa sen lukitus väkäsiä ja vetää irti kohti kuskin ovea. Tämän jälkee johtotöpselin voi ottaa irti.
Sitten kammetaan pienellä meisselillä siitä kansi irti ja poistetaan itse viiksi osa. alla olevassa kuvassa viiksi on vielä paikallaan mutta kansi on irti. Kuvassa näkyy "laitteisto" jolla viiksen asennot lukitaan. Kuten kuvasta näkyy se tapahtuu nini että jousikuormitettu nappula kammetaan eri koloihin.
Parannuksen tarkoituksena on hioa noista nuolen osoittamista kulmista tavaraa pois että nappula siirtyy herkemmin uuteen asentoon. Toisessa kuvassa sama kohta hiottuna eli kulmat on pyöristetty. Kun kulmat on mukavan pyöreet niin laitetaan vaseliiniä liukupintaan ja kasataan kytkin. Nyt meillä on pehmeästi toimiva ja kestävämpi vilkkukytkin!

Huomioitavaa:
Kulmia ei kannata pyöristää liikaa ettei viiksestä häviä tunto. Eli kulmat kannattaa pyöristää niin että kytkin toimii pehmeästi mutta mahdollisuus vilkun "väläytykseen" sen päälle kytkeytymättä jää.
Vilkkukytkiä on myös sellaisia joissa tuon jousukuormitetun nappulan päässä on rulla. Kannattaa tarkistaa että se pyörii eikä ole jumissa.
(kuvat löytyy isompana galleriassa=> http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... ?album=790 )