Apua: 2105 '95. toimii kylmänä huonosti, ei yhtään lämpimänä
Lähetetty: 3.3.2008 13:48
Kerrompas tilanteen mahdollisimman tarkasti, kaikkine epäolennaisine tietoineen.
Ostin tuosa talven alussa itselle talviautoksi ladan, ja kauanhan se ehti ehjänä olevankin. Ainoana vikana ostohetkestä lähtien oli kaasarin 2. kurkku, joka ei auennut ollenkaan. Joten se "vetopiikki" jäi tältä autolta huomaamatta
. En silloin kuitenkaan jaksanut edes tarkastella vikaa sen tarkemmin, koska entinen omistajakin oli sillä ajellut kauan sillälailla, ja itselläkin se tuntui toimivan ihan hyvin. Aikaa kului, ja huolettomia kilometrejä ajelin (mitänyt sillontällön bensan katku pölähti sisälle, ja pari kertaa virtaa pitänyt lainata kaapeleilla tojotakuskeilta), kunnes..
Eräänä kauniina aurinkoisena, noin -10 asteisena pakkaspäivänä peruutin parkkiruudusta pois, pykälsin ykköstä silmään ja nostin kytkintä alkoi kone välittömästi booaamaan. Refleksinä kytkin pohjaan heti ja runttaus kaasulle, ja kierrokset nousi taas ihan nätisti, ja matkaan taas päästiin. Heti ymmärsin ettei kaikki palikat ole enää kohdallaan, mutta rohkeasti lähin ajamaan kohti määränpäätä (noin kolmen kilometrin päähän, kaupungissa). Ensimmäisissä liikennevaloissa kone alkoi taas köhimään, ja ei meinannu ottaa enää kierroksia ollenkaan. Varsinkin heti kun nosti kytkintä, eli kun kuormitti moottoria niin kone vain meinaa sammua.
Parin liikennevalon jälkeen ja pyyhittyjen hikikarpaloiden jälkeen kun pääsin perille, ja ajamaan takasippäin, auto hyytyi ensimmäiseen ylämäkeen, eikä kuollakseenkaan käyntiin. Sattumoisin siinä lähistöllä oli muutama kaveri, ja alettiin arpomaan heidän, ja kuuden olutpullon kanssa vikaa. Kävi siinä joku ladatietäjäki kertomassa axtekkien päälle jotain
. Itse aloin epäillä suorilta tätä kansamme kauneinta teknistä suoritusta: axtekkia, kun taas kaveri uskotteli kipinäpuolella olevan ongelmia. Virranjakajan kansi ja pyörijä olivat ainakin alkuperäiset, ja hyvinkin loppuun kuluneet. Kaasari voideltiin crc:llä, ja tutkittiin sitä mekaniikkaa....
Kone saatiin käyntiin aina sillontällön, ja se tuntui toimivan aika moitteetta, kun joku oli auttamassa 2. kurkun kanssa, jos sen sammutti tukehduttamalla, niin sen jälkeen sai taas sahata kunnolla käyntiin, mutta yleensä käynnistyi lopulta. Mielenkiintoisen efektin päästää, kun kaasua painaa hitaasti pohjaan asti, kuuluu kaasarin suunnasta kovaa suhinaa, mutta jos kaasun lämäsee kerralla pohjaan, ei suhinaa kuulu.
Ostin uuden virranjakajan kannen, pyörijän, bensafiltterin, ilmanputsarin, mutta käynnille ei tapahtunut mitään. Tulppia en ole vaihtanut, olivat kyllä nokiset mutta ehjät.
Sitten kysymyksiin:
1. Miten pakollisia nämä axtekit on näihin vähäpäästösiin härveleihin, kun tuo alipaineletkujen määräkin pistää jo hitsit.
2. Jos jollain on ehjää axtekkia antaa rahtikulujen hinnalla, o(s)tan.
3. Megaruutta on käynyt mielessä, unohdanko heti (ei tekisi mieli tunkea rahaa ns. "turhuuteen".)
4. Kuuntelen myös tarjouksia imusarjoista weberin kaasareihin.
5. [suhtaudu varauksella] Ostanko tojotan? [/suhtaudu varauksella]
Ostin tuosa talven alussa itselle talviautoksi ladan, ja kauanhan se ehti ehjänä olevankin. Ainoana vikana ostohetkestä lähtien oli kaasarin 2. kurkku, joka ei auennut ollenkaan. Joten se "vetopiikki" jäi tältä autolta huomaamatta

Eräänä kauniina aurinkoisena, noin -10 asteisena pakkaspäivänä peruutin parkkiruudusta pois, pykälsin ykköstä silmään ja nostin kytkintä alkoi kone välittömästi booaamaan. Refleksinä kytkin pohjaan heti ja runttaus kaasulle, ja kierrokset nousi taas ihan nätisti, ja matkaan taas päästiin. Heti ymmärsin ettei kaikki palikat ole enää kohdallaan, mutta rohkeasti lähin ajamaan kohti määränpäätä (noin kolmen kilometrin päähän, kaupungissa). Ensimmäisissä liikennevaloissa kone alkoi taas köhimään, ja ei meinannu ottaa enää kierroksia ollenkaan. Varsinkin heti kun nosti kytkintä, eli kun kuormitti moottoria niin kone vain meinaa sammua.
Parin liikennevalon jälkeen ja pyyhittyjen hikikarpaloiden jälkeen kun pääsin perille, ja ajamaan takasippäin, auto hyytyi ensimmäiseen ylämäkeen, eikä kuollakseenkaan käyntiin. Sattumoisin siinä lähistöllä oli muutama kaveri, ja alettiin arpomaan heidän, ja kuuden olutpullon kanssa vikaa. Kävi siinä joku ladatietäjäki kertomassa axtekkien päälle jotain

Kone saatiin käyntiin aina sillontällön, ja se tuntui toimivan aika moitteetta, kun joku oli auttamassa 2. kurkun kanssa, jos sen sammutti tukehduttamalla, niin sen jälkeen sai taas sahata kunnolla käyntiin, mutta yleensä käynnistyi lopulta. Mielenkiintoisen efektin päästää, kun kaasua painaa hitaasti pohjaan asti, kuuluu kaasarin suunnasta kovaa suhinaa, mutta jos kaasun lämäsee kerralla pohjaan, ei suhinaa kuulu.
Ostin uuden virranjakajan kannen, pyörijän, bensafiltterin, ilmanputsarin, mutta käynnille ei tapahtunut mitään. Tulppia en ole vaihtanut, olivat kyllä nokiset mutta ehjät.
Sitten kysymyksiin:
1. Miten pakollisia nämä axtekit on näihin vähäpäästösiin härveleihin, kun tuo alipaineletkujen määräkin pistää jo hitsit.
2. Jos jollain on ehjää axtekkia antaa rahtikulujen hinnalla, o(s)tan.
3. Megaruutta on käynyt mielessä, unohdanko heti (ei tekisi mieli tunkea rahaa ns. "turhuuteen".)
4. Kuuntelen myös tarjouksia imusarjoista weberin kaasareihin.
5. [suhtaudu varauksella] Ostanko tojotan? [/suhtaudu varauksella]