Sivu 1/3
IMUILMAN KIIHDYTIN
Lähetetty: 10.4.2004 1:38
Kirjoittaja LEPAKKO-LADA
OLISKOS AIVAN PÄÄTÖNTÄ RAKENTAA JÄÄHDYTTÄJÄN PROPELIN TAAKSE JONKINLAINEN SUPPILO JA SITTEN OHJATA SEN KERÄÄMÄ ILMA KAASARIIN? EI TUO MIKÄÄN TURBO OLISI, MUTTA KYLLÄ MAALAISJÄRJEN MUKAAN PITÄISI JOHONKIN VAIKUTTAA JA "AHDIN" OLISI MYÖS KIERROKSIIN SIDOKSISSA, EIKÄ MAKSAISI OIKEASTAAN MITÄÄN. KUULIN VAIN ETTÄ OVAT RÄTTÄREIHIN JOTAIN TUOLLAISIA RAKENNELLEET JA AJATTELIN ETTÄ TOIMISKO LADASSA, KUN ON KONEHUONEESSA TILAAKIN.

niih
Lähetetty: 10.4.2004 8:59
Kirjoittaja Lada-Jussi
tai jos harrastaa puskurien irrotusta kanttimallista jää nokkaa komeat pyöreät reijät joista voisi vetää putken suoraa imuun, ottais ilmaa aika hyvin....?

Lähetetty: 10.4.2004 13:24
Kirjoittaja LEPAKKO-LADA
JOO! MINÄKIN ALUKSI AJATTELIN TUOLLASTA LADA-JUSSIN EHDOTUSTA JA VAIKKA PUSKURIT OVATKIN PAIKALLAAN, NIIN ONNITTUUHAN TUO ETUSÄLEIKÖSTÄ. LISÄKSI SAIS MOOTTORI KYLMEMPÄÄ ILMAA. UNKARISSA TUO ON KAI SUHT SUOSITTUA. SIVUSTON MOOTTORI KUVISSA SUURIMMASTA OSASSA LÖYTYI PUTKI ILMANSUODATTIMESTA ULKOILMAAN, TAVALLA TAI TOISELLA.
PROPELI VAIHTOEHTO OLISI SIDOKSISSA KIERROKSIIN (EIKÖ OLE YKSI AHTIMEN PERUS EDELLYTYKSIA), SIKSI AJATTELIN SITÄ PAREMMAKSI. KOMMENTTEJA, OLISKO TUOSTA MITÄÄN HYÖTYÄ (EDES 0.1 ILMANPAINETTA LISÄÄ), VAI MENISKÖ AJAN HUKKAUKSEKSI. TALOUDELLISESTI OIS VAIKEA SUURIA SUMMIA HÄVITÄ.
OISKO VIEL JOITAIN MUITA YKSINKERTAISIA
VIRIVIKKEJÄ, JOITA EI FOORUMISSA OLE KÄSITELTY, MUTTA JOTKA TOIMISIVAT JA KIUSAAVAT NIIN KEKSIJÖITÄÄN, ETTEI NUKUTUKSI SAA.
SIIS JOTAIN TODELLISI VOIMANLISIÄ, EI TEINITUNAUSTA. KUN ON JO TUO KUMILEPAKKO, NIIN EN KARVANOPPIA TARTTIS.
Lähetetty: 11.4.2004 9:28
Kirjoittaja Martigan
LEPAKKO-LADA kirjoitti:
OISKO VIEL JOITAIN MUITA YKSINKERTAISIA
VIRIVIKKEJÄ, JOITA EI FOORUMISSA OLE KÄSITELTY, MUTTA JOTKA TOIMISIVAT JA KIUSAAVAT NIIN KEKSIJÖITÄÄN, ETTEI NUKUTUKSI SAA.
Kyllähän vinkkejä löytyy: Caps Lock kannattaa kirjoittaessa pitää pois päältä. Pelkästään isoja kirjaimia lukiessa, tuntuu kirjoittaja huutavan.

Lähetetty: 11.4.2004 15:41
Kirjoittaja NesteHukka
Martigan kirjoitti:LEPAKKO-LADA kirjoitti:
OISKO VIEL JOITAIN MUITA YKSINKERTAISIA
VIRIVIKKEJÄ, JOITA EI FOORUMISSA OLE KÄSITELTY, MUTTA JOTKA TOIMISIVAT JA KIUSAAVAT NIIN KEKSIJÖITÄÄN, ETTEI NUKUTUKSI SAA.
Kyllähän vinkkejä löytyy: Caps Lock kannattaa kirjoittaessa pitää pois päältä. Pelkästään isoja kirjaimia lukiessa, tuntuu kirjoittaja huutavan.

Jep, ja saa lisäksi epäilemään kirjoittajan fiksuutta...
Lepakko-Ladalle, kyllähän noita kaikenlaisia kokeiluja on jokainen propellihattu varmaan jossakin vaiheessa kokeillut, mutta fakta on, että tuollaisilla virityksillä ei kyllä ole mitään virkaa muuta kuin tekemisen ilo.
Turboahtimen akselilta voitaisiin mitata aikamoinen teholukema muuten, siihen ei syylärin ropellit yllä.
Lähetetty: 11.4.2004 16:52
Kirjoittaja tolstoi
Onhan toi systeemi käytössä melken kaikissa vähän paremmissa moottorisahoissa!
Lähetetty: 11.4.2004 17:14
Kirjoittaja NesteHukka
tolstoi kirjoitti:Onhan toi systeemi käytössä melken kaikissa vähän paremmissa moottorisahoissa!
2-tahtimoottoria ei voikaan ahtaa, mutta sen huuhtelua voidaan parantaa tuollaisella. Lieneekö hyötysuhteeltaan paras polttomoottori 2-tahti diesel, joka vaatii huuhtelun toteuttamiseen ahtimen.
Lähetetty: 11.4.2004 17:39
Kirjoittaja RTJN65
Mulla on mopossa tollanen sydeemi jossa edessä (ajovalon alta) on imuilman otto aukko (muotoiltu sellainen). No paikallaan moottori kuulemma kehittää tollaset 98 heppaa ja jos vauhtia on yli 150km/h niin tehoa pitäisi oleman 106 hepan luokkaa. Mopo on siis Kawasaki ZZR 600 vuodelta 2002. 4 sylinterinen ja 16 ventiilinen. Kiertää maksimissaan 14.000 RPM (alkaa sitten punainen) ja vauhti 6 pykälällä on 240km/h.
Lähetetty: 11.4.2004 18:28
Kirjoittaja Stefa
Hieman offtopic tuohon hyötysuhteeseen. Taitaa tuommoisilla 2-tahtisilla ahdetuilla vakiokierrosmoottoreilla (hieno määritelmä

) olla hyötysuhde siinä 0,55 tienoilla, korjatkaa jos joku tietää paremmin.
Onhan noita erilaisia ram-air systeemejä ollut käytössä vaikka kuinka kauan. Pitäisin parempana tuota keulasta otettavaa ilmaa koska jäähdyttimen läpi imetty ilma on yleensä aika lämmintä, ja tuo lämpö kumoaa jo reilusti tuon "ahdon" vaikutuksen ja lisää vielä osaltaan moottorin lämpökuormaa. Aika teoreettista mutta kyllä tuolla ilmanotolla jonkun lisähepan saa kovissa vauhdeissa. Veikkaisin vain että nuo pari hevosta löytyy helpommin esim. koneen säätöihin hieman perehtymällä, toisaalta ei tuosta ilmanotosta haittaakaan ole.
Lähetetty: 11.4.2004 19:02
Kirjoittaja NesteHukka
Stefa kirjoitti:Hieman offtopic tuohon hyötysuhteeseen. Taitaa tuommoisilla 2-tahtisilla ahdetuilla vakiokierrosmoottoreilla (hieno määritelmä

) olla hyötysuhde siinä 0,55 tienoilla, korjatkaa jos joku tietää paremmin.
Onhan noita erilaisia ram-air systeemejä ollut käytössä vaikka kuinka kauan. Pitäisin parempana tuota keulasta otettavaa ilmaa koska jäähdyttimen läpi imetty ilma on yleensä aika lämmintä, ja tuo lämpö kumoaa jo reilusti tuon "ahdon" vaikutuksen ja lisää vielä osaltaan moottorin lämpökuormaa. Aika teoreettista mutta kyllä tuolla ilmanotolla jonkun lisähepan saa kovissa vauhdeissa. Veikkaisin vain että nuo pari hevosta löytyy helpommin esim. koneen säätöihin hieman perehtymällä, toisaalta ei tuosta ilmanotosta haittaakaan ole.
Kyllähän se totta on, että ram-air systeemeitä käytetään moottoripyörissä nykyään. Eri asia on sitten se, että noi ei yleensä toimi ihan randomilla, eli vaatii vähän jopa suunnittelua, ja seoksien säätämisessä on sitten varmaan mielenkiintoinen homma.
Jos tehoa haluaa lisää, niin suosittelisin ihan perinteistä virittämistä. Jos Lada on kyseessä, niin esim se Weberin DGV kaasari, jos haluaa virityksen, joka on valmis tunnissa.
Lähetetty: 11.4.2004 23:50
Kirjoittaja Turbiini
Kyllä 2tahtisiakin voi ahtaa ja nimen omaan turboahtaa, se vain vaatii että pakopaine kasvaa samassa suhteessa ahtopaineeseen nähden. Jenkeissä on myynnissä moottorikelkkoihin turbosarjaa joku kestevoideltu kuulalaakeri turbo joka asennetaan alkuperäisen pakoputken alkuosan perään kiinni. En nyt muista missäpäin nettiä olen nähnyt kuvan semmoisesta.
Lähetetty: 12.4.2004 9:32
Kirjoittaja micco
Tuossa olis yksi esimerkki:
http://www.aerocharger.com/zhp.htm
Mukava muuten tuo "kestovoideltu" ahdin kun sen voi laittaa mihin asentoon tahansa.
Lähetetty: 12.4.2004 11:09
Kirjoittaja LEPAKKO-LADA
JEPS, ELI SE SIITÄ "TURBOSTA". MIETIN VAIN, ETTÄ OLISI OLLUT HELPOMPI ALOTTAA TUO LADAN PIRISTYS "PIRKKA-NIKSEISTÄ". EI OLIS POKKAA HETI TUOTA TOIMIVAA KONETTA AUKAISTA. ASENTAJAN TAIDOT KUN RAJOITTUVAT VAIN MONEN VUODEN TAKAISIIN MOPON RASSAUKSIIN. Ja kai se on sitten kirjoitettava pienillä kirjaimilla, ettette heti kättelyssä yksinkertaaseks leimaa.

Lähetetty: 12.4.2004 15:13
Kirjoittaja j_rinta
en tiä meneekö topicin sivuun mut:
onko siitä kakskurkkusesta weberistä nimellistä hyötyä, bensankulutus ainaki taitaa nousta merkittävästi?
Lähetetty: 12.4.2004 16:28
Kirjoittaja NesteHukka
j_rinta kirjoitti:en tiä meneekö topicin sivuun mut:
onko siitä kakskurkkusesta weberistä nimellistä hyötyä, bensankulutus ainaki taitaa nousta merkittävästi?
On siitä isommat kurkut, ja suurin hyöty on siitä, että jo Ladassa on tää alipainetoiminen kakkoskurkku, niin sillä weberillä saa alakierroksillekin tehoa ihan toiseen malliin.
Jos bensan kulutus arveluttaa, niin kannattaa jättää virittämättä. Teho ei tule ilmaiseksi.
Sinänsä olen kyllä kuullut juttuja, että Weber Ladassa voisi jopa pienentää bensankulutusta, johtuen yksinkertaisesti tasalaatuisemmasta seoksesta.