Sivu 1/3

2107 1600SL IIZI 1991

Lähetetty: 1.3.2008 11:33
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ensi viikolla siis koittaa taas mielenkiintoinen episodi kun saan käydä näyttämättässä tuota uusinta lelua KatsastusPojalle. Ainon mennä Joensuus Q-mihiin näyttämään sitä. Kun kävin 21044 NEITIn näyttämässä niin poika pyysi, että tuohan ensi vuonnakin hienoja Ladoja näytille, joten onhan se mentävä kun niin kauniisti pyydetään. Ei tuo hintakaan pahalta kuulosta: 19e + päästömittaus.

Kävin eilen Tuomari Nurmion keikan jälkeen kokeilemassa jarruja. Olinhan jarruputkittanut sen takapäänään ihan itse ja ensimmäistä kertaa. Jarrupainesäädinkin tuli herkisteltyä. Menin Joensuun raviradan pitkälle parkkipaikalle, 50km/h vauhtia ja kunnon lukkojarrutus. Ja kas! IIZI pysyi täysin suorassa luistelevassa lukkojarrutuksessa.

Olin epäillyt noita jarruja, koska ne pitävät hieman epätasaista täristävää jurinaa aivan hiljaisissa jarrutuksissa. Liinat kenties kuluneet hieman epätasaisesti edellisellä omistajalla. Mutta ihmettelin tosiaan miten hallitusti nuo jarrut pitivät pelin suorassa.

Mutta käsijarru. Sitähän ei takavedoissa taida saada ottamaan tasaisesti vaikka miten värkkäisi vai onko jollain sellainen takaveto, jonka kässäri on täysin balanssissa? Minulla ei ainakaan koskaan ole ollut moista ihmettä noissa leluissani.

Niin käsijarrulla. 50vauhtia ja käsijarrun rykäisy päälle. Kauniisti, mutta selvästi auto kääntyi vasemman kautta 180asetetta eli takaisin tulosuuntaansa. Voisi kenties kokeilla vielä uudelleen, mutta sittenhän tuon jarrutesterissä näkee.

Vielä täytyy takapään T-kappale sitoa taka-akseliin putkiliittimellä eli lemmarilla. Yksi putkilinja, joka on kahdella korvakkeella takakontin sisäseinässä on irti. En löytänyt sopivia peltiruuveja virittäessäni putkia. Katsotaan mitä Poika sanoo. Eipä noissa taida muissakaan ne korvakkeet enää olla jäljellä. TIINEen T-kappalekin näyttäisi olevan lohkeillut, eikä se ole taka-akselissa kiinni, mutta mitään ei tuosta olla leimalla koskaan sanottu.

Kaksi pientä reikää on vasemman puoleisen takarenkaan kurakaaren etuosassa. Niistä ei voi tuo leima jäädä kiinni.

No, ensi viikollapa nähdään.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 1.3.2008 17:26
Kirjoittaja lada 1200s
Hep! Täällä on käpsy 1,0 ja 1,1 kN ja viimme vuonna eri teloilla 1,3 ja 1,2 kN.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 1.3.2008 17:44
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Voipa tosiaan olla, että kun minulla oli tuo käppärisysteemi irti niin niitä tarvitsee vähän säädellä. Käytän kuitenkin näytillä. Kerran pyysivät säätämään käppäriä tuossa TIINEessä. Muuten ovat aina menneet läpi. En usko, että käppärin kanssa isoja ongelmia tulee.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 1.3.2008 17:52
Kirjoittaja Jokari
Kieltämättä tehokas käsijarru sulla takavedossa jos hiekalla viidenkympin vauhdissa saa ympäri vedettyä.
Itselläni ei ainakaan tapahdu vastaavassa muutakuin olematonta hidastumista ja pyörät saattavat napsahtaa lukkoon ehkä puoli sekuntia ennen pysähtymistä
Itseasiassa jopa lumipinnalla ei tunnu saavan takapyöriä lukkoon.
Jarruvoimat on kuitenkin hyvät ja tasaiset ja ovat aina olleetkin.

Ei siinä minusta mitään ihmeellistä ole, ei tuollaisella käsijarrusysteemillä vaan yksinkertaisesti saa hyvää jarrutustehoa. Pysäköintiin se kyllä kelpaa ja siihenhän se on tarkoitettukin :D

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 1.3.2008 17:56
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Niin teillä siellä rakkaassa Kymenlaaksossa on ehken hiekkaa parkkipaikoilla. Täällä on ihanaa puhtaanvalkoista lunta. Eli parkkipaikka, jossa kokeilin jarruja oli tosiaankin luminen. Ei jäinen vaan tamppautunut lumi. Täytyy käydä vielä kokeilemassa kovemmassa vauhdissa.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 5.3.2008 13:19
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jaahah! Kohta lähdetään leimalle. Ostin liian ison letkuliittimen eli klemmarin siihen T-kappaleen kiinnitykseen. Täytyy kokeilla meneekö nippusidekiinnitys läpi. Käsijarruvaijeria olisi voinut hieman kiristää, mutta kokeillaan sekin ja käydään näyttämässä jos ei kelpaa. Saapi nähdä miten IIZIn käy.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 5.3.2008 15:42
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
ÄÄÄH! Ei tullu leimaa. Ei ne suostunu kattomaan koko peliä. Murhat jonot oli Kuurnankadun Q-miehissä. Kaks ja puol tuntia ainakin. Varasin ajan huomoselle. Kävin taas luisuilemassa jarruilla parkkipaikalla. Käyttöjarru toimii edelleen moitteettomasti. Käppäri toimii vaihtelevasti. Välillä liu´uttaa suoraan ja välillä kääntää vasemmalle. No huomenna näkee.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 5.3.2008 18:00
Kirjoittaja Pavlovits
"Kävin eilen Tuomari Nurmion keikan jälkeen kokeilemassa jarruja. Olinhan jarruputkittanut sen takapäänään ihan itse ja ensimmäistä kertaa. Jarrupainesäädinkin tuli herkisteltyä. Menin Joensuun raviradan pitkälle parkkipaikalle, 50km/h vauhtia ja kunnon lukkojarrutus."

Neljäkymmentä vuotta sitten vedettiin sitä ravirataa ympäri VW 1600 L:lllä. Vähän pahaan kuntoon se rata jäi.
Vieläkö lienee rata samalla paikalla Mehtimäellä.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 5.3.2008 21:10
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Samalla paikalla rata on. Modernisoitu vaan hieman.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 6.3.2008 15:08
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No, sittenpä se uusi Tekninen osa napsahti hanskaan. Tietyin lisäyksin tosin.

Vasemman takarenkaan kotelon etuosassa oleva happanema sai merkinnän "Korjauskehotus" paperiin. Itse oli vielä reijän rassanut oikein esiin raapimalla kaikken puhkiruostuneen mössön siitä pois.

Kuulemma kuukausi aikaa laittaa, vaikkei näyttämässä tarvitse käydä. Aion kokeilla ja olla välittämättä moisista aikarajoista. Ei tiennyt KatsastusPoika sitä, miten PoliisiSetä mahdollisesti huomattuaan ajan umpeutuneen käyttäytyisi. Saapi nähdä.

Vasen takajarrurumpu on soikea. Siitä nykivä, jyristävä ja epätasainen jarrutus hitaissa vauhdeissa. Sainkohan se itse soikeaksi hakatessani sitä irti. Toisaalta se oli kyllä kumman tahmea lähtemään jo ensimmäisellä kerralla. Tietenkään en muistanut sitä käsijarrukonstia silloin vaan paukuttelin. Olisi tosin ihme, että koko rumpu menee paukuttelemalla soikeaksi. Olisikohan kulunut epätasaisesti vai voiko se jarrutuspinta siinä edes kulua?

Siistissä kunnossa kuulemma on peli ja tekniikka moitteetonta sanottiin minulle.

Oli muuten Q-miehissä ruuhkaa. Poikakin vaikutti niin kiireiseltä, ettei tuntunut olevan aikaa haasteluihin. Koko päivä oli kuulemma täynnä varauksia. Olisikohan ollut, että neljän jälkeen oli vapaita aikoja. Olivat pidentäneet aukioloa kuuteen. Hintahan oli kaikkineen tuo 29e.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 6.3.2008 16:54
Kirjoittaja Pavlovits
Ei kai se oikein jarrutuksessa voisi soikeaksi mennä. Sehän on vähän kuin sorvissa pyörittäisi.
Siitä tulikin mieleen joku venäläinen köyhä patentti, jossa rumpu kiinnitetään väärinpäin (sisäpuoli ulospäin), suurin vaihde päälle, reilusti kierroksia ja sorvitaltalla/viilalla tai vastaavalla rumpu pyöreäksi.

Lähetetty: 6.3.2008 17:12
Kirjoittaja Jusu
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Vasemman takarenkaan kotelon etuosassa oleva happanema sai merkinnän "Korjauskehotus" paperiin. Itse oli vielä reijän rassanut oikein esiin raapimalla kaikken puhkiruostuneen mössön siitä pois.

Kuulemma kuukausi aikaa laittaa, vaikkei näyttämässä tarvitse käydä. Aion kokeilla ja olla välittämättä moisista aikarajoista. Ei tiennyt KatsastusPoika sitä, miten PoliisiSetä mahdollisesti huomattuaan ajan umpeutuneen käyttäytyisi. Saapi nähdä.
Jaa siis pyörän etupuolella reikä, suoraan helmakoteloon?
Ja että ihan viranomaisille víttuillaksesi annat sen olla?
No, saapihan ensi vuonna hakata koko helman auki...

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 6.3.2008 18:30
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Se reikä tulee paikattavaksi tässä keväällä. Helmat käydään läpi, poistetaan halmalistat, puhalletaan kotelot puhtaiksi, tarkastetaan niiden kunto, kenties ruutattaan sisään massaa jos ovat sen arvoiset. Kyljistä tapetaan ruosteet, pohjamaalataan ja vedetään mustalla massamaalilla aitovenäläiseen tapaan.

Näitä vaan ei ehditä tehdä kuukaudessa, kun on tuossa vähän muuta. On tuo TIINEkin paikkailtava. Täytyy nyt katsoa kumman teen ensin.

Pohjassa oli tosiaankin kaksi aiempaa paikkausta. Kuskin puoleiset vedetty ulkopuolelta ja repsikan puollella sisäpuoliset. Melko siistiä työtä.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 7.3.2008 12:29
Kirjoittaja Honecker
Rumpu voi mennä soikeaksi monella tavalla. Yleisin tapa lienee se, että jarru hieman laahaa ajossa ja rumpu kuumenee. Sitten kuuma rumpu jäähtyy äkisti esim. ajamalla vesilätäkköön (alkutalven hyiset lammikot pahoja). Nopea jäähtyminen aiheuttaa soikeutta.

Re: 1600SL IIZI Leimalle

Lähetetty: 7.3.2008 12:39
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Täytynee vaihtaa moinen soikea rumpu. Yhdet rummut on varastossa.