Sivu 1/2
jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 15.2.2008 21:05
Kirjoittaja liukastelija
Mun kulmarauta 2105 -95 1500S ei meinaa sammua toisinaan ihan niinkun pitäisi. Tai siis sammuu melkeen kokonaan ku kääntää avaimesta virrat pois, mutta sitten taas hörähtää ja sammuu melkeen kokonaan, hörähtää... Ajotus on säädetty merkkiin, tulpat ja tulpanjohdot on uudet. Kone ja Lada toimii muuten erittäin hyvin. Mikä neuvoksi?
Re: jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 15.2.2008 21:13
Kirjoittaja Jokari
Onko kenkää annettu riittävästi? Pykälää kylmemmät tulpat (esim. NGK BP7ES niinkuin asteekkiin kuuluukin)?
Vesisumutus vois tepsiä mahdolliseen karstaan ja ysikasia kannattaa koittaa myös (vaikkei se mikään ratkaisu olekkaan)

Re: jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 15.2.2008 23:02
Kirjoittaja Joen musikka
Mieluummin sitä vettä kuin ysikasia!Kuitenkin ehotan vähintään 5 km kaheksaakymppiä kakkosella.
Sydämeen se käy,mutta ken vitsaa säästää,se Ladaa vihaa!
Re: jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 16.2.2008 9:17
Kirjoittaja ff8728
Siis ilmeisesti karstaa koneessa, reippaalla menolla asia hoituu, (Timo Mäkinen tyyliin)
Re: jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 16.2.2008 16:41
Kirjoittaja liukastelija
Unohtu tosiaan sanoa, että moottorissa ei varmasti ole karstaa, niin sydämellä se on kenkää saanut. Ysikasiakin olen kokeillu useamman tankillisen kerrallaan, ei taida vika olla sielläkään..
Kyseessä ei siis asteekki vaan ihan perus kaasarikone.
Timo mäkinen tyyliin.. hehheh, aika hyvä..
Re: jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 16.2.2008 18:31
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Tyhjäkäynti 800-900 rpm ja Nesteen bensaa, pitäis sammua kerralla.
Re: jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 17.2.2008 10:24
Kirjoittaja liukastelija
Tyhjäkäynti täsmää, nykyisin olen tosin tankkaillu milloin missäkin. Teen seuraavaksi täsmäiskun Nesteelle!
Re: jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 17.2.2008 10:31
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Jälkikäynti ei välttämättä tarkoita, että jossain olisi jotakin vikaa, karstaa tms. Erityisesti talvilaatuinen bensiini syttyy melko herkästi kuumassa palotilassa.
Ruiskukoneet sammuvat aina avaimesta, koska polttoainesyöttö katkeaa sähköisesti.
Samasta syystä on monessa kaasuttimessa sähköventtiili tyhjäkäyntipiirissä, veikkaisin, että Sinunkin autossasi on. (En valitettavasti tunne ko. kaasutinta.) Vuotaako venttiili vanhuuttaan?
Joskus jälkikäyvä moottori sammuu kiltisti, kun kaasun painaa pohjaan samalla, kun virta katkaistaan. (Palotilan seinämälämpö ei riitä kuumentamaan suurta ilma-bensiiniseosmäärää syttymispisteeseen asti.)
Ja jos ei muuten sammu, niin sitten vaihteella ja kytkimellä.
Bensiinin oktaaniluvulla ei ole juurikaan vaikutusta (kyse ei ole nakutuksesta), eikä bensiiniyhtiön merkillä sitäkään vähää.
SvS
Re: jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 17.2.2008 10:38
Kirjoittaja liukastelija
Tein syksyllä kaasarirempan, eli kaikki suuttimet, tiivisteet ja kalvot on uusia. Kaasari oli sieltä simppelimmästä päästä. Vanhat kalvot oli hajalla, joten kone alkoi luonnollisesti toimimaan ihan eri tavalla (lue paremmin). Samassa yhteydessä sai vanhat tulpat ja niiden johdot vaihtua uusiin. Jälkikäyntiongelmaan ei kuitenkaan näillä ollut juuri vaikutusta. Ongelmaa ei myöskään esiinny joka kerta sammutettaessa, vaan vika on ajoittaista (tulee ja menee miten huvittaa).
WTF?
Re: jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 17.2.2008 10:49
Kirjoittaja jaasu
minullaki oli jälkikäyntiä vähäaikaa sitte tossa 1200. säädin hieman sytyä ja kaasaria ni nyt pelaa moitteetta.
Re: jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 17.2.2008 17:48
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Toveri Sladimir kirjoitti:Tyhjäkäynti 800-900 rpm ja Nesteen bensaa, pitäis sammua kerralla.
Tuo tyhjäkäynti juuri siksi, että solenoidin sulkiessa tyhjäkäyntipiirin moottori ei saisi ainetta muuta kautta. Aikoinaan huomasin polttoaineen merkillä olevan vaikutusta jälkikäyntiin. Nämä karstatutkimukset osoittivat Nesteen polttoaineen paremmuuden. Korjaamohommissa huomasin, että Nesteen polttoaineeseen siirtyminen lopetti asiakkaan valituksen jälkikäynnistä. Jälkikäynti valittajilla oli lähes sataprosenttisesti eräs tietty polttoaineketju, mutta kokeilu Nesteen bensalla lopetti jälkikäynnin. Onko näillä laaduilla nykyään mitään eroa, sitä en osaa sanoa. Eipä tuo kokeilu paljoa maksa. Tulipa kerran vastaan eräs Englannin ihme, joka ei sammunut muutakuin vaihteella. Jälkikäynti oli sen verran voimakasta, että röhinää riitti ainakin minuutin verran. Sen jälkeen oli uskottava ja sammutettava vaihteella. Epäiltiin jo, että tulppiin tulee jonkinlainen kipinä, mutta kaikkien tulpanhattujen roikkuessa lohkoa vasten oli sekin epäilys poistettu. Kone vain jatkoi höristelyään. Eipä tähän auttanut Nesteen Bensakaan.
Re: jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 17.2.2008 18:10
Kirjoittaja liukastelija
Toveri Sladimir kirjoitti:Toveri Sladimir kirjoitti:Jälkikäynti valittajilla oli lähes sataprosenttisesti eräs tietty polttoaineketju, mutta kokeilu Nesteen bensalla lopetti jälkikäynnin.
ST1 llä olen tankkaillu kun se on tossa vieressä.. Liekö aika vaihtaa huoltamomerkkiä..
Re: jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 17.2.2008 23:22
Kirjoittaja jta
Mulla on itellä kans sama ongelma. Jälkikäyntiä esiintyy satunnaisesti. Katkojankärkiväli on oikea ja sytkän ajotuskin on oikea. Virranjakajakin on viime kesänä vaihdettu ja venttiilivälyksetkin säädetty muutama tuhat kilsaa sitten. Loppunu kyllä ideat jo että missä vika piilee eikä oo jaksanu enää ees yrittää ettiä vikaa. Karstanen kone tuskin on kun kierrätetty on välillä ja reilusti. Niin 95 shellin bensaa käytän kun ei oo varaa 98/v-poweriin. Tosin 98/v-powerilla ei jälkikäyntiä kyllä koskaan ilmennyt että liekkö tuo tuosta sitten kiinni.
Mutta eikös vm-95 pitäisi kuitenkin tuo axtec kaasari olla? Kun vähäpäästöinenhän tuon pitäisi olla vai ootkos vaihtanu siihen toisen kaasarin?
Re: jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 17.2.2008 23:37
Kirjoittaja Jokari
Mullakin oli jälkikäynnin kanssa pirusti ongelmia vielä silloin kun auto oli orkkiskunnossa. Mikään ei tuntunut auttavan, ei vesisumutukset, polkemiset, sytkäennakon säädöt tms. 98 kyllä vähensi jälkikäyntiä, muttei kyllä poistanut ongelmaa kokonaan.
Sen jälkeen kun investoin uuteen weeperin kaasariin ja kunnolliseen kärjettömään sytkään, niin ei ole jälkikäyntejä esiintynyt KERTAAKAAN

Ei minkäänlaisia yskähdyksiä edes ysivitosella jota pääasiassa käytän. Bensaa on tullut ostettua Teboililta, Shelliltä, Ritoililta, Nesteeltä, ST1:ltä yms. enkä ole huomannu mitään eroja ominaisuuksissa.
Ja mitään sähköisiä tyhjäkäyntisuuttimia ei ole jos joku niin luuli.
Tää ei sitten ollut weeperi-mainos vaan oma ratkaisuni asiaan, joka on osoittautunut erittäin toimivaksi.
Re: jälkikäynnistä eroon?
Lähetetty: 17.2.2008 23:44
Kirjoittaja Mara
Mulla auttoi jälkikäyntiin tulppien vaihto kutosista seiskoihin.