Sivu 1/1
1500 s vm-92 jäähdytinnesteen vaihto
Lähetetty: 6.4.2004 21:44
Kirjoittaja Habbis
Hellurei arvoisat keskustelupalstan ihmiset,
voiko joku neuvoa miten 92-vuosimalliseen 1500 s:ään vaihdetaan jääh-
dytinnesteet ja onko se kovinkin mutkikas ja vaivaloinen operaatio sekä
mitä työkaluja siihen tarvitaan.
Etukäteen suuret kiitokset.
Terv.
Habbis
Lähetetty: 6.4.2004 21:57
Kirjoittaja jta
Noh... Itse asiassa eihän tuo kummonen operaatio ole... Jäähdyttimestä lasket nesteet ulos, lohkon kyljessä virran jakajan puolella on sellanen tyhjennys proppu mistä lasket lohkosta ulos nuo nesteet. Muistaakseni tuossa ei ollu erillistä tyhjennys proppua tuolla jäähdyttimellä mutta siitä kun irrottaa sieltä ihan alhaalta tuon flektin lämpöanturin niin sieltä saa ainakin tyhjennettyä. Ja tuo nesteiden lisäyshän sitten että kaadetaan vain jäähdyttimeen nestettä ja käytellään ja kun nestettä alkaa imeytyä niin lisätään sitä mukaa... Mutta voihan sen tehdä että irrottaa sen minnekkä tulee ylävesi letku kiinni moottorin puolella niin sieltä kaatelee ensin lohkoon nesteet ja letku kiinni ja sitten jäähdyttimen käyttö. Niin joo ja lämppärin vipu kuuma asentoon. Niin vaihtuu sieltäkin ne nesteet... Ja sitten käyttö lämpimäksi ja tarkistellaan että on tarpeeksi nestettä... Olikohan siinä kaikki... Taispa olla... Täsmentäkööt joku jos huomaa puutteita.
Lähetetty: 6.4.2004 21:58
Kirjoittaja RTJN65
Äkkiä tulee mieleen kaksi tapaa: 1. Luontoystävällinen 2. Ja luonnolle pitkät.
1. Ota ensin hiekkapelti irti moottorin alapuolelta (8mm ja 10mm avaimet). Sitten tarkasta onko syylärissä tyhjennys roppua (todennäköisesti ei). Voit ottaa syylärin termostaattianturin irti jolloin vedet tulee ulos. Tätä varten aseta astia syylärin alapuolelle johon vanhat nesteet menevät. Voit huuhtasta systeemiä jos vaikka pelkkää vettä annat puutarhaletkulla syylärin korkista. Termostattianturi kiinni (olikohan 32mm) ja uudet nesteet sisään. Hiekka pelti paikoilleen. Tarkasta pakkaskestävyys koekäytön jälkeen.
2. Termostattianturi irt. Nesteet pihalle. Lisää vettä puutarhaletkulla surutta sisään.Termostattianturi kiinni. Uudet nesteet.
öh
Lähetetty: 7.4.2004 19:04
Kirjoittaja Lada-Jussi
Lada Infossa on takavetoisen huolto sivulla selitystä kyseisestä operaatiosta
http://www.ladakerho.net/docs/info/muut/tyo.htm#m14 (lähes suoralinkki)
Lähetetty: 7.4.2004 20:41
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Kyllä mulla ainakin oli 92 1500 s:ssä jäähdyttimessä tyhjennystulppa. Lisäksi lämmityslaitteen ylempi letku kannattaa irroittaa ennen täyttämistä. Letku laitetaan kiinni vasta, kun uutta nestettä alkaa tulla letkusta ulos. Näin varmistetaan, ettei lämmityslaitteeseen jää ilmataskua. Jos sellainen jää, tulee talvella vilu. Vielä kannattaa huomioida, että jos letkuissa on alkuperäiset lemmarit, kannattaa ostaa uudet. On paljon helpompi kiristää.
Lähetetty: 8.4.2004 8:41
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Ei pitäisi koskaan niin varmasti sanoa, että kyllä mulla ainakin oli. Onhan siitä jo aikaa, kun viimeksi olen tuohon malliin nesteitä vaihdellut, että voin muistaa väärinkin. Mutta sieltä syylärin alavesisäiliöstä kennoston alapuolelta se löytyy, jos on. Toisaalta miksi siellä olisi erillenen proppu veden poistolle, kun ne nesteet tulee ihan iloisesti ulos sieltä lämpömittarin reijästäkin.
Lähetetty: 8.4.2004 8:48
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Edelleen hätähosusu.
Siis lämpömittarin anturin reiästä.
Lähetetty: 9.4.2004 0:29
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Piti ihan käydä katsomassa, mille se syylärin alapää näyttää -88 2107:ssa. Siellä oli anturi ja tyhjennysproppu rinnakkain.