Sivu 1/2

VAZ-2106 - 1977 - SUPERLADA

Lähetetty: 1.2.2008 22:38
Kirjoittaja raul
Superlada. Otsikko juontaa tarinansa vuoteen 1977 ja Tekniikan Maailman koeajoon.
Tarinan sankarista voi lukea lisää AI:n sivuilla http://lada1970.1g.fi/, sieltä löytyy koko stoori ja lisäksi Tuulilasin koeajo otsikolla "Isoveli" (löytyy myös omalta sivultani), ihan samalla autolla ajettu.

Kuva




Mistäs nyt tuulee? Autoilun historian siipien havinaa on aistittava pääkaupunkiseudulla taas aavistuksen enemmän, hain nimittäin "Sipulille" kaveriksi toisen tuplalampun.

Жигули 1600, sisämarkkinamalli, poikkeaa vientiversiosta jonkin verran. 31 vuotta vanhaan koeajokuuluisuuteen löytyy yhtäläisyyksiä muun muassa vuosimalli (ensirek. 21.2.1977) ja mikä ihastuttavinta, väri. Auto ei tietenkään ole enää uusi, joskaan sillä ei kuulemma koskaan ole lähdetty ajamaan edes märällä kelillä, saati sitten talvella. Pikkuvirheitä on paljon, eikä montaa suoraa pellinpalasta löydy. Silti mielestäni tallinhämärissä (sattumoisin muuten taas) ottamani nokia-kuvat eivät tee oikeutta autolle. Sisustus on vaalea, ovipahveihin tuli tuona vuonna koristekirjailut, kuten myös rattiin, viikinkivenelogolla höystettynä. Joku pönttö on repinyt hienot niskatuet pois etupenkeistä. Mietin kyllä sitäkin että toveri on jättänyt toverimallista toverin niskan tukemiset pois länsimaisena hapatuksena. Aidoilla ladatovereilla on kuitenkin tunnetuin ajoasento kaukana näistä niskatuista :roll:

Niin, mites nyt tähän päädyttiin. Oikeastaan olin ostamassa erästä Moskvitshia, seurasin auton myynnin ohella http://www.mosseliiga.ee/ -sivuston kauppatoria josta vähän aavistelin auton menevän kaupaksi ennenkuin ehätän itse paikalle tinkimään viimeisetkin turhat kroonit pois. Niinhän siinä sitten kävikin ja oli otettava varasuunnitelma käyttöön, siirtyen 150 kilometriä etelään. Oikeastaan koko tarina sai alkunsa kumminkin tästä sirosta kaunottaresta. SA:n entinen YK-turistisotilasbussi, "Läyhä", Namibiat sun muut pimeimmät Afrikat kiertänyt Lahti-korinen Scania K112 saa uuden kunniakkaan palvelusmääräyksen etelänaapurissamme 8)

Muuten oli ihan kivaa, auto kulki tosi hyvin mutta tietenkään pikkuprinsessa ei tykännyt seuraavana aamuna miellyttävän hyytävässä vesisateessa suoritetusta huoltamisestaan. Parituntiseksi venähtänyt palikka-operaatio saatiin kuitenkin kunnialla läpi. Melko tarkkahan tuo on kärkivälistä, mutta että vielä kynttilänkin liekkivälistä :shock: onneksi tallin perukoilta löytyi Ladan alkuperäinen kärkivälimitta jolloin hatusta heitetty 0,8 saatiin korjattua vasaran avulla oikeaoppiseksi. Höh, eikä silti lähtenyt, vaihdoin jo (hätä)päissäni syttyjohdotkin, kunnes kaveri tajus siirtää ennakkoa (aamulla auto nimittäin lähti käyntiin vähän niinkuin kylmä iso dieselmoottori jolla on virta viittävaille loppu) vanhan eestiläisen ladaviisauden mukaan, paras käyntiääni, sitten vähän myöhäsemmälle :lol: Niin, tähän väliin kaupalliset tiedotteet nimittäin

-kärjet 2 kpl
-kondensaattori
-tulpanjohdot
-tulpat
-pyörijä
-jännitteensäädin
-ilmansuodatin

yhteensä ~28 €uroa, sähköosat harvinaisen laadukkaantuntuista saksalaisvalmistetta, pyörijä oli vielä orggis sdelanoe v SSSR. Vielä pitäs kun vaan sais aikaseks vaihtaa jakokettinki ja öljyt uusiin. Eilen tulin takas kotiin ja lähdin samantien vaihtamaan talvirenkaat alle, miltei nyyberit Nordmannit löyty kellarista :roll: Kiitos Sakelle hyvistä kaupoista, nää on ne jotka sulta ostin! Ei ollu muuten pohjaan suolapeikko iskenyt ollenkaan :priest: Niin ja uudenuutukaisen keulamerkin vaihdoin myös, näissähän on ollut punaista, kuten koeajoautossa, sekä mustaa. Alunperin on varmaankin ollut tässäkin punainen, pitäs vielä selvittää onko toi nyt pahakin virhe.

Nyt on ehditty taivaltaa yhdessä jonkun 400 kilometriä, auto kulkee hyvin, paljon vähemmän tätä tarvii ajaa kuin Sipulia, jarrutkin on paremmat tai ainakin tehokkaammat. Oon oikeastaan todella tyytyväinen etten päässyt kaupoille siitä mossesta :o Moottorin käynti on vielä karkea, taitaa kulutuskin olla hieman korkea... :roll: sytytyksen säädän vielä uudestaan uuden jakajankannen ja lampun kanssa. Tai sitten vois vaihtaa tyystin järjettömään jakajaan.

Tänään pääsin töistä just sillai että olin katsastusaseman ovenrivassa kiinni kello 20:03, eli kolmisen minuuttia myöhässä. Kuulumisten lisäksi olisi tietysti halunnu kysellä että mitäs sarjaa kilpiä niillä ois ollu tarjolla, eihän sitä nyt ihan mitä tahansa yhdistelmiä tämmöiseen KGB-autoon huolita :evil:
Tullissa meni Vilhovuorenkadulla kokonaista 10 minuuttia, suurin osa tietysti siinä kun vielä vapisevin käsin yritin kirjoitella autotuonti-ilmoitusta tai mikä se nyt ikinä olikaan. Tyttö otti kopiot täyttämistäni kaavakkeista, löi toisen leiman maahantuloilmoitukseen ja se oli siinä, verotuspäätös tulee jälleen postissa.

Pomo muuten sano kun ajoin ulos laivasta näytille tän kanssa että noin nuori ja nyt jo noin sekasin, mitähän se silläkin tarkotti :lol:

Re: SUPERLADA

Lähetetty: 2.2.2008 0:30
Kirjoittaja sakke
Noni, löytyhän se kirjoituskonekin. Jos olisin kateuteen taipuvaista sorttia, niin voisin ehkä harmitella että miksei ittelläni ole tollasta, mutta kun en ole niin onnitt... tai miks kaikki aina onnittelee ihmisiä hienosta autosta? Ehdotan ennemmin mitalia siitä että tuot tommosia Suomeen.

Kiva kuulla, että pääs talvinakkulit noin arvokkaaseen käyttöön, itte pitäs vielä jostain ostaa tahi vuokrata jotku sotkimet Mobiliaa varten.

Re: SUPERLADA

Lähetetty: 2.2.2008 0:37
Kirjoittaja raul
sakke kirjoitti:Kiva kuulla, että pääs talvinakkulit noin arvokkaaseen käyttöön, itte pitäs vielä jostain ostaa tahi vuokrata jotku sotkimet Mobiliaa varten.
Jepulis, ihan nätisti menee näilläkin, kuin myös alla ensin olleilla Bridgestone B320 kesäkumeilla (samat kuin 2103:ssa muuten...) ja pitoa on, kuviohan ei ollut juurikaan kulunut ja taispa kaikki piikitkin olla tallella!

Eiköhän sulle jotkut löydetä Mobiliaa varten, jos ei niin sitten hyppäät kutosen kyytiin :D

Re: SUPERLADA

Lähetetty: 2.2.2008 6:04
Kirjoittaja samarai
Voi kyllä ihan hyvällä omalla tunnolla onnitella Raulia historiallisesta teosta, kun tietää, että tätä ei varmasti tuunata. :wink: Komea malli tämä on ja on ollut varmasti kyllä joku supertavaritskin 70-luvulla, joka tollasella silloin ajeli ENSV:ssä. :)

Re: SUPERLADA

Lähetetty: 3.2.2008 16:05
Kirjoittaja Lada-Jussi
tosta jo isot rispektit, vaikka onkin tuontiauto (ei suomi historiaa) niin on toi parempi kuin ei yhtään 1600 mallia Suomessa. Näillä näkymin edes kohtuu kunnossa säästyneitä 70-luvun 1600 malleja ei ole yhtään (ei tilastotietoa), uudempi 80-luvun vientiversioita näkee jonkin verran. Tosta kai varmaan puuttu takalasinlämmitin verrattuna vientimalleihin? Muutenhan tuo idän luxus malli (aikanaan nopein neuvostohenkilöauto) oli kotimarkkinoillakin lähes yhtä hyvin varusteltu kuin viennissä. Itellä toi vastaava on Suomi-auto mutta muunnos 21061 eli 1,5 koneella. Auto on vähän ajansaatossa kärsinyt ja ehkä se joskus vielä näkee uuden tulemisen.... tai sitten ei, on kuitenkin rekisterissä vieläkin.

Re: SUPERLADA

Lähetetty: 3.2.2008 21:11
Kirjoittaja raul
Lada-Jussi kirjoitti:Näillä näkymin edes kohtuu kunnossa säästyneitä 70-luvun 1600 malleja ei ole yhtään (ei tilastotietoa)
Oho, tollastapa en ois arvannutkaan. No toisaalta kalliimmaat Ladat eivät koskaan keikkuneet oikein myyntilistoissa korkealla.
Lada-Jussi kirjoitti:Tosta kai varmaan puuttu takalasinlämmitin verrattuna vientimalleihin?
Nimenomaan, vaikka en sitä tuohon kirjoittanutkaan. Niin ja se on mielenkiintoista että mittaristossa ei vielä ole symboleja varoitusvaloille. Oman kokemukseni mukaan niitä alkoi tulla 1976-1977, oisko tähän toveriversioon laitettu sitten "mitähyllystälöytyy" vanhempi versio vaiko peräti vaihdettu mittaristo. Auton historiasta ei ole kummempaa tietoa kuin että oli tämän myyjän isoisän auto, eli yhdellä omistajalla vain ollut, eikä vanaisa koskaan lähtenyt edes märällä kelillä tällä ajelemaan 8) :lol: No ainakaan talvisin ei ole ajeltu, pohja on todella siisti.
Lada-Jussi kirjoitti:(ei suomi historiaa)
:lol: :D

Entäs mitäs Jussi osais kertoa tuosta keulamerkistä? Onko punainen ainoa oikea?

Re: SUPERLADA

Lähetetty: 3.2.2008 22:37
Kirjoittaja Lada-Mies
raul kirjoitti:Onko punainen ainoa oikea?
Juurikin näin, mustataustaiset merkit tais vakiintua vasta joskus 90-luvun alussa.. :wink:

Re: SUPERLADA

Lähetetty: 4.2.2008 6:58
Kirjoittaja Lada-Jussi
Joo jepulis, synkkä ei mustille merkeille :lol:

tässäkin varmaan olisi valistuksen paikka, kun porukka tuo hulluna 2103 autoja ja niitä on jo joka nurkalla, nyt on jollain sitten 2106 autokin, vielä kun joku keksis tuoda orkkiksen vanhan 21011:n kun kaikki suomiyksilöt alkaa olla jo mätääntymässä takapihoilla.

mä luulisin että noita mittareita on ollut erillaisia eri maihin, tyyliiin: kotimarkkinoille ilman merkintöjä, länsieurooppaan symboleilla, jenkkeihin mailinäytöllä ja teksteillä symbolien sijaan. Onhan joihinkin ruotsinmalleihin ympätty keskikonsoliin turvavyöstä muistuttava merkkivalokin

Re: SUPERLADA

Lähetetty: 5.2.2008 14:17
Kirjoittaja raul
Rekisteröintikatsastus suoritettu tänään huomautuksitta 8) Takajarruissa oli 20% eroa kuten uumoilinkin, mutta sallitun rajoissa pysyi siis.

Heti perään vaihdoin koneeseen Teboil Silverit 10w40 ja SCT-suodattimen 8) koneessa olleet öljyt olivat tosi litkua...mitälie... :?

Re: SUPERLADA

Lähetetty: 5.2.2008 22:40
Kirjoittaja samarai
Oliskohan ollut Ziguli õliä? :wink: Pitänyt sitä joskus kokeeksi itsekin ostaa mutta jäänyt kuitenkin.

Hienokuntoisen kutosen kyllä toit, nythän se nähtiin ihan silmilläkin. :)

Re: SUPERLADA

Lähetetty: 5.2.2008 22:49
Kirjoittaja raul
Ja kiitos samarai kuvista (miittitopikissa), hyvinhän ne onnistu siellä hämärässä sateisessa ilmassa, tais olla vähän joku parempi laite käytössä.

Pitäs noi peltivanteet hioo ja maalata ennen mobiliaa... :o

Re: SUPERLADA

Lähetetty: 5.2.2008 23:13
Kirjoittaja samarai
Ei ollut todellakaan mikään parempi laite vaan kohta 5v. vanha peruspokkari Canon Powershot 2Mp - eli jo täysin arvoton laite rahallisesti. Mutta parempia kuvia sillä kyllä saa kuin esim. tolla Nokian kännykälläni jossa on myös toi 2Mp. :) Ja eihän sitä enää uutta kameraa voi ostaakaan jos ajattelee hankinnan vaikutusta ilmastomuutokseen. :shock: :lol:

Re: SUPERLADA

Lähetetty: 6.2.2008 7:41
Kirjoittaja Lada-Jussi
Sun pitäis löytää siihen jostain orkkisvanteet, en tarkemmin kattonu mitkä siinä oli, mutta ei ainakaan orkkismallia, turha niitä tuninkeja hioa, laita vaikka suomituning tarvikekapseli päälle. kaiken kaikkiaan hieno peli oli, hyvä kun orkkis kaasarit ja virranjakajatkin vielä löytyi paikaltaan, niskatukiahan saa napattua vaikka jostain 1200 ällästä, jossa muistaakseni aivan samat (huomaa että 80 luvun vientimallin 2106:ssa on erillaiset niskatuet, sellasia ei saa laittaa, jos niitä nyt yleensä mistään saakaan)

Re: SUPERLADA

Lähetetty: 21.3.2008 0:57
Kirjoittaja raul
Nyt on joo orggisvanteet kyhmyillä haussa, jotta sais hienot kromikapselitkin esille. Toinen vaihtoehto vois olla 21074:n alut.

Pientä päivitystä sikäli että hain nyt 1600:nkin kilvet, hylkäsin aiemmin miettimäni CXY-414 -kilvet ja päädyin tälläiseen melko kotoiseen ratkaisuun:

:wink:

Re: SUPERLADA

Lähetetty: 21.3.2008 11:14
Kirjoittaja raul
Ihmetystä aiheuttaa edelleen, öljynvaihtojen jälkeenkin, selkeä "vetisyys" öljytikkua tarkistaessa. Aivan selvästi on siis vettä joukossa, mut miten hitossa. Paisarista ei ainetta häviä... :?