Sivu 1/1

Ruisku samaran ruiskut GM vai Bosch ?

Lähetetty: 22.1.2008 11:05
Kirjoittaja xander
Onko kellään kokemusta kumpi noista ruiskuista luotettavampi ennemmin käytetty GM vai tuo Bosch.
Jostain olen lukenut että tuossa GM:ssä vähemmän vikoja/häiriöitä ? :shock:

Re: Ruisku samaran ruiskut GM vai Bosch ?

Lähetetty: 22.1.2008 11:49
Kirjoittaja ladamaster
Mitä olen kuullut ja täältä kokemuksia seurannut, on GM Samaroissa ollut vähemmän ongelmia, kuin Bosch vehkeissä.
Tämähän ei tarkoita, ettei Gm:ssä ole ollut vikoja.

Re: Ruisku samaran ruiskut GM vai Bosch ?

Lähetetty: 22.1.2008 17:40
Kirjoittaja mam
GM ruiskujen ongelmattomuus johtunee siitä että ne on valmistettu tuontiosista. Boschit taas ensimäisten jälkeen Venäjällä valmistetuista lisenssiosista ja osissa näistä (lähinnä anturit) on ollut vikoja. Laatu kyllä on parantunut koko ajan. Varsinainen tietokone lienee ollut varmatoiminen?

Esimerkiksi hyviä lasinnostimia on saanut tarvikeosina Venäjältä jo vuosia.

Re: Ruisku samaran ruiskut GM vai Bosch ?

Lähetetty: 22.1.2008 18:39
Kirjoittaja Lada-Jussi
voisin yhtyä edellisiin puhujiin, myös mam:in perusteluun mistä tuo ero johtuu, (jos ruiskut olis tehty neuvostoliiton aikaan, niin olisi ne ollut ehkä toimivia)

ite olen ajanut GM ruiskuisilla Samaroilla joiden ajomäärät on ollut 85-105tkm, 135-165tkm, 147-202tkm, 175-178tkm ainoastaan yksi jäähdytysnesteen lämpötila-anturi on vian takia tarvinnut vaihtaa ja yksi johtoliitosvika. Vikadiagnostiikka GM:ssä on huonompi, joten vikoja saa etsiä perinteisin tavoin, Boschissa voi käyttää edullista ajotietokonetta joka näyttää vähän ehkä liikaakin koodia. Toisaalta ei äidin 100tkm ajetussa 2001 Euro-3 bosch Samarassakaan mitään vikoja ole ollut ruiskussa, auto on ollut äitillä uudesta lähtien. Mutta useassa samanikäisessä 110:ssä olen ollut näkemässä vaikka mitä anturivikaa tms.

Re: Ruisku samaran ruiskut GM vai Bosch ?

Lähetetty: 22.1.2008 23:25
Kirjoittaja samarai
Itse olen ajanut tolla 96- Samaralla n. 109 tkm. ja ainoastaan se lämpöanturi on vaihdettu. Ei ole kyllä tohon 110:iin vielä itse vaihdettu yhtään palikkaa n. 30tkm. ajon aikana, eikä mitään muutakaan osaa kuin jarruletkut. Ostettaessahan sillä oli ajettu jo 220tkm, joten ehkä niitä jotain on edellinen omistaja uusinut.

Re: Ruisku samaran ruiskut GM vai Bosch ?

Lähetetty: 23.1.2008 7:25
Kirjoittaja Jouska
Samaa kerron kuin muut GM ruiskusamaran omistajat. Ainoastaan se lämpötila-anturi vaihdettu ruiskuun yhdeksän vuoden aikana jonka auto on ollut minulla. Autohan oli -95 Samara. Eli ei valittamista.

Re: Ruisku samaran ruiskut GM vai Bosch ?

Lähetetty: 23.1.2008 9:01
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Olisiko asia myös niin, että GM-varusteiset autot eivät ole OBDII-malleja ja Bosch-varusteiset ovat?

OBDII vaatii huomattavasti tehokkaampaa valvontaa kaikkien niiden toimintojen suhteen, joilla on merkitystä pakokaasujen puhtauteen, jolloin on loogista, että virheilmoituksiakin syntyy enemmän.

OBDII:n virheilmoitukset eivät kaikki suinkaan tarkoita sitä, että komponenteissa olisi varsinaista vikaa.

SvS

Re: Ruisku samaran ruiskut GM vai Bosch ?

Lähetetty: 23.1.2008 16:44
Kirjoittaja larssi21074
Olen samaa mieltä edellisen kanssa siitä että obd autoissa vikavalo syttyy helpommin kuin vanhemmissa. Esimerkiksi aktiivihiilisäiliön huuhteluventtiili sytyttää mi-valon uudemmissa mutta vanhemmissa ei sytytä. Vanhemmissa muutenkin on alkeellisempi diagnostiikka ja tämä taas on parempaa uudemmissa bosch ruiskuissa. Ja tietenkin se on myös boscheissa hyvää että ovat ympäristöystävällisempiä.

On totta että osa gm-osista on parempi laatuisia mutta silti ainakin oma vaaka kallistuu boschin puolelle paremmuudessa. Juuri tuon hyvän diagnostiikan ja luontoystävällisyyden perusteella! :D
Oikeestaan mulla on palanu välillä hermot tuohon gm-diagnoosi systeemiin kun siitä ei välillä meinaa löytyä vika millään huonon diagnostiikka mahdollisuuden takia! Se vika ei ikinä ole silloin päällä kun saa testeripiuhan kiinni!

Re: Ruisku samaran ruiskut GM vai Bosch ?

Lähetetty: 23.1.2008 18:51
Kirjoittaja Jaska HKI
On Board Diagnostic nostaa kissan pöydälle.Ei muuten liity mitenkään Tiedonantajaan :lol:

Re: Ruisku samaran ruiskut GM vai Bosch ?

Lähetetty: 23.1.2008 20:07
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo GM ei ole koskaan OBDII (tosin jossain jenkkimallissa tais olla GM joku US98 normi, mikä kai on sama ku euro-3, mut ei sellasia suomessa), mutta Bosch on sekä Euro-2 että Euro-3 (eli OBDII)

se on totta että GM:stä ei saa kotikonstein ku pari koodia vilkuttelemalla valoa ja silloinkin pitää olla vika päällä, mutta sinänsä, kun ei GM:ssä ole mitään vikaa koskaan niin mitäs noilla koodeilla tekee. Bosch 7.0:n kylmäkäynnistysominaisuudet on kuulemma aika huonot ja olen usein ollut GM Samaran raadoilla elvyttämässä ryytyneitä 110 Ladoja talvella. Itellä ei ole edes lohkolämmitysmahdollisuutta ja aina on käynnistynyt GM. Jatkuva osien vaihtelu ei ole ympäristöystävällistä :lol:

Mutta en käyttäisi ensimmäisenä kriteerinä Samaran ostossa ruiskun tyyppiä, kumpikin menee, mutta konelan mulkkujen takia ei mm. Samara Sedania ole myyty enää Bosch aikana Suomessa.

Re: Ruisku samaran ruiskut GM vai Bosch ?

Lähetetty: 23.1.2008 20:22
Kirjoittaja larssi21074
^viitaten..
Monesti on sellasia vikoja gm-ruiskuisissa samaroissa että ei anna vikakoodia mutta aiheuttaa vttumaista käytöstä. Siinä ei auta tökätä pistoketta enää siinä vaiheessa kun vika on jo hävinny. Eikä se paljon kerro vaikka saat vian luettua silloin kun vika olisikin päällä kun ei nää parametrejä.. :?

Bosch ruiskujen etu on se että testerillä voi tarkastaa muistiin jääneet dtc:t ja näkee jopa missä olosuhteissa vika on ilmennyt! Ja näät testerillä enemmän parametrejä kuin gm-vehkeistä. :D Ei nuo vikakoodit läheskään aina kerro totuutta, parametreihin on tutustuttava ja niiden väliseen suhteeseen. Ja jos joku "deltan mulkku" sanoo että ei löytyny vikakoodeja tai aletaan vaihtaa arviosta osia niin sit niitä vehkeitä ei tosiaan osata käyttää.

Tehtaan koulutustilaisuudessa käytiin tosi paljon just tuota diagnostiikkaa läpi ja vika löytyy lähes varmasti ruiskusta istumalla perseelleen kuskin pallille ja alkamalla tutkimaan järjestelmällisesti järjestelmää! Eli jos et osaa käyttää testeriä kierrät kehässä vai missä se oli. :D Testerillä kun voi monet komponentit testata osajärjestelmätestien avulla! Eli MINÄ RAKASTAN BOSCH RUISKUJA!! GM-ruiskuista en tykkää. No oon kyllä GM-osia naittanu omaankin bosch ruiskuun eli taidankin vaan rakastaa tätä nykyistä diagnostiikkaa! :D

Re: Ruisku samaran ruiskut GM vai Bosch ?

Lähetetty: 24.1.2008 13:28
Kirjoittaja Samara87/88
lyhyitä kokemuksia muutamasta ruiskusamarasta.

Bosch 2 lähipiirissä+essonshellibaari jutut kertoo karua kieltä, jos tykkää hetelmäpeleistä yms niin kannattaa, valot vilkkuu samalla tavalla koskaan et tiedä mitä voitat ensi kerralla :D


gm ruisku itellä alla, 130tkm mittarissa nyt joista ite 15tkm, mahtava vehjes, vääntöä tarpeeksi ja tehoa sen verran kun on, ikinä ei mitään häikkää vielä moottoripuolella, lähtee keli kun keli nikottelematta ilman lämmitystä.

mut, nääkin on yksilöitä, ihan turhaa yleistää, voi olla gm ruisku joka kusee koko ajan tai bosch joka toimii kuin unelma. mut kokemuksia kai kyseltiin, ite pysyn GM vehkeissä, tämän perusteella ainakin. Eihän sitä tiedä millon se hajoo 8)

Re: Ruisku samaran ruiskut GM vai Bosch ?

Lähetetty: 24.1.2008 17:51
Kirjoittaja Lada-Jussi
Mikä muuten tärkeää niin ainakin Euro-3 Bosch ruiskuisissa on 5 hv enemmän tehoa (kuka tietää onko euro-2 bosch Samaroissa 78 hv, kuten 110:ssä on ruiskusta riippumatta) tuokin tuntuu jo aika hyvin.

2000-lukuisissa Samaroissa on muuten vain heikentynyttä laatua, ruostuvia osia yms. Uuden kojetaulun (jota myös GM malleissa) BSK järjestelmä joka varoittelee nestemääristä yms on sellainen joka vilkuttelee herkästi turhaa kun anturit hajoilee, mutta ajoon ne ei vaikuta, onneksi Samarassa ei ole merkkiääniä kuten 110:ssä, se hermostuttaa enemmän.

Paras vaihtoehto olisi uusi Kazakstanilainen Samara Sedan vanhalla 21099 korilla, 2114 "eurokojetaululla" ja 1,6 litran Bosch 7.9. ruiskuisella moottorilla, siinä on yhdistetty uutta ja vanhaa hyvää tyylikkäällä tavalla.