Sivu 1/1

Atsteekkiongelma

Lähetetty: 11.1.2008 23:10
Kirjoittaja Vantahe
Mikähän mahtaa olla tuossa Axtecissa ongelmana, kun käy lambdan mukaan laihalla koko ajan paitsi ryyppy päällä ja kaasua pumpatessa jolloin kiihdytyspumppu ruikkii vähän lisäkeittoa? Joutokäynnillä lamdan jännite sahaa edestakaisin, niinkuin pitääkin. Lisäksi vetoja on todella vähän(80km/h on työn ja tuskan takana) ja nykii välillä tosi paljon. Auto on 2105 vm-95.

Vaihdoin tänään rikkinäisen pääsolenoidisuuttimen uuteen, koska oletin nykimisen johtuvan siitä, mutta ongelma vain paheni - luultavasti siksi, että vanha suutin oli juuttunut jatkuvasti auki, kun tuo uusihan taas ei sitä ole. Tutkin kaikki letkuliitokset, enkä löytänyt mitään kummempaa. Paria liitosta hieman tiukkasin. Otin myös kaasarin kannen auki ja tein uuden tiivisteen. Sieltäkään en silmämääräisellä tarkastuksella löytänyt mitään kummempaa. Neulaventtiili päästi läpi ehkä hitusen nihkeästi, mutta kyllä siellä kammioissa bensaa näyttäisi käydessä olevan. Täyskaasutunnistimenkin mittasin ja tuntuisi toimivan. Eli ilman alipainetta kytkin on pois päältä, eli ei johda, ja alipaineen kanssa naksahtaa päälle, eli johtavaksi.

Tuli mieleen, että voisiko noissa solenoidisuuttimissa olla väärän kokoiset suutinkärjet. Joutukäynti oli muistaakseni 50 ja pääsuutin jotain 70-90. Tuossa uudessa solenoidissa tuli mukana ilmeisesti joutokäyntisuutin, jonka koko oli 41. Alkaa olla ideat lopussa... Olen kyllä kuullut, että näiden laittaminen on ihan henkimaailman juttuja, mutta en nyt ihan näin pahaksi tilannetta ajatellut... :?

Re: Atsteekkiongelma

Lähetetty: 11.1.2008 23:15
Kirjoittaja ladamaster
Luepas tarkkaan kaikki axtec jutut ja tarkista kaikki johdot, suuttimet vielä.
Axtec tietämystä on, axteccia palvotaan vielä, joten apua jostain Sinulle löytyy...

Minä en vaan niistä tiedä mitään.

Re: Atsteekkiongelma

Lähetetty: 11.1.2008 23:40
Kirjoittaja RTJN65
Todella selventävä kysymys. VANTAHE näyttää tietävän Asteekeista paljon.

Miten lamdan ilmooittama laiha seos ilmenee?? tyhjäkäynnillä vai kierroksilla??.
Tyhjäkäyntiin auttaa seosruuvi (kaasarin jalassa) ja kierroksille bensapinnan nosto.

Jos bensapintaa nostaa liikaa -> likaa soppaa-> päästöt pielessä.

Mutta nämä ohjeet vain jos muuta asiat on OK. (ei imuvuotoja, sytty OK jne,,,).

Re: Atsteekkiongelma

Lähetetty: 12.1.2008 13:40
Kirjoittaja Vantahe
Kierroksilla tasakaasulla ilmenee. Miten lähelle niiden kohojen pitää tulla niitä kurkistusreikiä? Olisiko tuosta kaasuvivustosta jossain kuvaa, kun näyttää siltä, että kakkoskurkku ei avaudu ainakaan paikallaan kaasutellessa missään tilanteessa ja tahtoo jumiutua auki, jos liikuttelee?

Re: Atsteekkiongelma

Lähetetty: 12.1.2008 16:38
Kirjoittaja Vantahe
Noniin, otin Ladasta pienen erävoiton alkuperäisen vian kuitenkaan katoamatta. Eli tuo kakkoskurkku ei auennut. Mikäli oikein vivustosta ymmärsin, niin ryypyn pitäisi jossain vaiheessa kytkeä kakkoskurkku käyttöön, mutta tuota vivustoa pari tuntia renkattuani totesin, että tuo vipu, jonka pitäisi painaa kakkoskurkun "lukitussalpaa" ei liiku missään vaiheessa mihinkään. Tein sitten sellaisen viritelmän, että vedin tuon vivun rautalangalla siten, että se pitää kakkoskurkun jatkuvasti käytössä. Ainakin lämpöisenä pelaa.

Edelleenkin osakaasulla tasaisella kuormalla menee reippaasti laihalleen, mutta heti, kun kakkoskurkku aukeaa, menee seos hitusen rikkaalleen, niinkuin pitääkin. Voidaanko siis olettaa, että vika on joko ykköskurkun suuttimissa tai solenoidisuuttimissa?

Re: Atsteekkiongelma

Lähetetty: 12.1.2008 20:06
Kirjoittaja RTJN65
Ku0t0en sanoin. Hyvä asteekki diagnoosi. Solenoidi suutin vaihtoon. Ja tarkastus sen jälkeen :D .

Re: Atsteekkiongelma

Lähetetty: 12.1.2008 22:18
Kirjoittaja Vantahe
Kyllä noi molemmat solenoidit siis pelaa, mutta en ole varma, onko nuo niiden suutinkoot oikein. Mitkä ne pitäis olla tossa 1,5l koneessa?