Sivu 1/1
Airbag ratti
Lähetetty: 6.1.2008 20:50
Kirjoittaja Lada-Jussi
Pystyykö Eurosamaran Airbag rattia irrottamaan ilman että se pussi räjähtää naamalle, pakko kai se on jotenkin, että voi tehdä korjaustöitä? Riittääkö jos akun ottaa irti?
Re: Airbag ratti
Lähetetty: 6.1.2008 21:20
Kirjoittaja pressa
akun miinuskenkä irti
antaa olla muutaman tunnin ilman sähköjä
irrota airbagin johdot
siirrä bagi johonkin syrjään remontin ajaksi
kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä
kun laitat akunkengän paikalleen niin älä ole ratin edessä
äläkä ensimmäisellä kertaa kun käännät virta-avaimesta virtoja päälle
mikäli bagi ei poksahda virtoja laitettaessa ei se enää myöhemminkään remontin takia poksahda
Re: Airbag ratti
Lähetetty: 7.1.2008 7:02
Kirjoittaja lada combi
Onkos näissä Euro Samaroissa mekaaninen turvatyyny, kun ei ole kuin tuo ohjauspyöränturvatyyny...
Onko airbagille merkkivaloa, jos ei ole niin silloin todennäköisesti mekaaninen...
Asiasta tietoiset voisivat kertoa

Re: Airbag ratti
Lähetetty: 7.1.2008 7:30
Kirjoittaja pressa
lada combi kirjoitti:
Onko airbagille merkkivaloa, jos ei ole niin silloin todennäköisesti mekaaninen...
bagille on merkivalo, en tiedä onko mekaaninen vai ei mutta onhan niitä muitakin vanhoja autoja joissa on pelkästään kuskille tyyny.
Re: Airbag ratti
Lähetetty: 7.1.2008 8:23
Kirjoittaja ladamaster
Airbagin merkkivalo on ratissa Eurosamarassa.
Re: Airbag ratti
Lähetetty: 7.1.2008 10:34
Kirjoittaja Lada-Jussi
onko toi airbag muuten pakollinen varuste jos se autossa on uutena ollut, eli jos bagi menee rikki niin onko se pakko sitten korjata?
Re: Airbag ratti
Lähetetty: 7.1.2008 12:17
Kirjoittaja THI-900
AirBag ei ole pakollinen, jos samassa mallisarjassa on myyty sellaisia autoja, missä ei ole ollut Bagia. Pitää muutoskatsastaa Bagittömäksi.
Re: Airbag ratti
Lähetetty: 7.1.2008 14:10
Kirjoittaja larssi21074
...ja lisäksi täytyy vaihtaa ohjausakseli koska eurosamarassa on erilainen. Että muutos tapahtuisi laillisesti pitäisi vaihtaa myös bagittömän hammastanko eli kaikki ohjauslaitteet kyseisestä mallista. Vaikka hammastanko on sama..
Muutenhan tuo ohjausakseli ei eroa mutta airbagillisessa se on n. 10cm pidempi ja alapäässä on erillinen nivel lisäksi.
Irrotus tai vaihto toiseen autoon on helppoa koska kaikki äly on tuossa ratissa eikä sille tule kuin maatto ja virta 15 oman sulakkeen kautta kellojouselle ja siitä itse airbag yksikölle joka on ohjauspyörän keskiössä.
Muissa ladoissa eli priorassa, kalinassa ja 110:ssä on erilainen airbag ja niillä on erilliset hidastuvuustunnistimet ja ohjainlaite. Kalinassa ja priorassa ainakin on koska niissä on vöiden esikiristimet, 110:stä en ole varma.
Re: Airbag ratti
Lähetetty: 7.1.2008 14:58
Kirjoittaja Lada-Jussi
käykö Euronojausakseli ja venäläisen ratti toisiinsa tai perinteisen ohjausakseli ja euron ratti toisiinsa, mikäli ei mietitä laillista kokonaisuutta vaan yleensä sitä saako kasaan? onko larssilla euron kaavioita olemassa, mulla on vain noita 110 airbag kaavioita?
Re: Airbag ratti
Lähetetty: 7.1.2008 17:30
Kirjoittaja larssi21074
Venäläinen ratti käy euron akseliin mutta jää töröttämään n. 10cm ulompana kuin orkkis!

Ja viikset myös jää kauemmas eikä viiksien vilkkujen nastat käy. Eurossa on toinen vilkkujen nastoista liimattu kiinni.
Euron airbag ratti ei käy venäjän samaran akseliin. Jää liian syvälle. Niin ja onhan eurossa ne rattiakselin muovitkin erilaiset.
Ja huom! Eurossa on ratin ja akselin välissä on soviterinkula joka helposti jää huomaamatta. Sillä saa sovitettua samaran akselin boorit airbag-rattiin.
Kytkentäkaaviota ei ole mutta purin kahdesta eurosta kojelaudan kun metsästin airbagiin kuuluvia osia ja niinhän se on että ei siellä muuta ole kuin maadoituskarva ja jännite virtalukolta 15 navalta. Totesin tuon airbagin "toiminnan" lisäksi sillain että panin sille virtaa suoraan akusta. Valo syttyi, paloi vähän aikaa ja sammui kuten sen kuuluukin.
Hidastuvuustunnistin on siis siellä ratin sisällä ilmeisesti samassa jötikässä missä on itse panos ja tyyny. Kovin luotettava tuo airbag ei samarassa ole, oon nähny monta pahasti keulakolaroitua eurosamaraa jossa panos ei ole lauennut. Tuo airbaggihan on muistaakseni länsimainen hitachin tekele eli jokarikaan ei voi syyttää ryssän laatua.

Re: Airbag ratti
Lähetetty: 7.1.2008 18:09
Kirjoittaja Jokari
larssi21074 kirjoitti:Tuo airbaggihan on muistaakseni länsimainen hitachin tekele eli jokarikaan ei voi syyttää ryssän laatua.

Se nyt lienee ihan yksi ja sama onko tollasessa kipossa turvatyynyä tai ei, huonosti siinä käy kuitenkin kun ajaa neljääkymppiä kuuseen...

Re: Airbag ratti
Lähetetty: 7.1.2008 18:23
Kirjoittaja Jaska HKI
Re: Airbag ratti
Lähetetty: 7.1.2008 18:26
Kirjoittaja Jokari
Viisas mies kun itsestäänselvyydetkin tietää!

Takavedolla varsinkaan kannata törmätä mihinkään koiraa suurempaan...
Re: Airbag ratti
Lähetetty: 7.1.2008 18:38
Kirjoittaja lada combi
larssi21074 kirjoitti:Kytkentäkaaviota ei ole mutta purin kahdesta eurosta kojelaudan kun metsästin airbagiin kuuluvia osia ja niinhän se on että ei siellä muuta ole kuin maadoituskarva ja jännite virtalukolta 15 navalta. Totesin tuon airbagin "toiminnan" lisäksi sillain että panin sille virtaa suoraan akusta. Valo syttyi, paloi vähän aikaa ja sammui kuten sen kuuluukin.
Hidastuvuustunnistin on siis siellä ratin sisällä ilmeisesti samassa jötikässä missä on itse panos ja tyyny.
Eli ratissa on kaikki laitteet (ohjainlaite, hidastuvuustunnistin, panos, tyyny...). Eli on samantapainen kuin mekaaninen, jossa kanssa kaikki laitteet ratissa. Eli eroaa vaan siten mekaanisesta, että on sähköllä ohjattu
pressa kirjoitti:lada combi kirjoitti:
Onko airbagille merkkivaloa, jos ei ole niin silloin todennäköisesti mekaaninen...
bagille on merkivalo, en tiedä onko mekaaninen vai ei mutta onhan niitä muitakin vanhoja autoja joissa on pelkästään kuskille tyyny.
Tätä olenkin pohtinut, että millainen on tuon Euro Samaran turvatyynyjärjestelmä (Larssihan sen jo selvittikin tarkemmin asiasta tietävänä)
Pelkällä ohjauspyörän turvatyynyllä varustetut autot saattavat olla mekaanisella turvatyynyjärjestelmällä (ei merkkivaloa, voi olla valonpaikka) Esim. Toyotan vanhemmissa malleissa (Corolla, Carina, Camry) on paljon mekaanisellaturvatyynyllä... Siksi heitinkin vaan tuon kysymyksen ilmoille, kun ei ole tullut tutustuttua tuohon Euro Samaran turvatyyny järjestelmään