Sivu 1/2

Takavakaaja?

Lähetetty: 7.12.2007 2:01
Kirjoittaja urpo600
Mikä tää mahtaa olla?
Näyttäys ihan kuin se olis joka "takavakaaja"

Kuva
Kuva

Re: Takavakaaja?

Lähetetty: 7.12.2007 7:13
Kirjoittaja pappa- igor
no sehän se taitaapi olla :shock:

Re: Takavakaaja?

Lähetetty: 7.12.2007 11:27
Kirjoittaja ladaracing pori
On noita parempiakin versioita nähty,sellainen joka tulee myös akseliin kiinni.
Käyttötarkoitusta en vaan keksi sille näillä teillä,pitohan siitä häviää sisemmältä pyörältä jos ei lukkoa ole.

Re: Takavakaaja?

Lähetetty: 7.12.2007 13:53
Kirjoittaja mickey-69
ladaracing pori kirjoitti:On noita parempiakin versioita nähty,sellainen joka tulee myös akseliin kiinni.
Käyttötarkoitusta en vaan keksi sille näillä teillä,pitohan siitä häviää sisemmältä pyörältä jos ei lukkoa ole.
Joo, näinhän se on..., kyllä taka-akselin pitää keinua mahd. vapaasti... Kaksi pyörää kun vetää paremmin kuin yksi...

Re: Takavakaaja?

Lähetetty: 7.12.2007 16:09
Kirjoittaja ss127
Toi toisessa kuvassa oleva punainen vakaaja on Fiat Argentan takavakaaja. Unkarin pojat käyttävät aika paljon tuota.Se nimittäin menee suoraan Ladan taka-akselin pitkittäistukien tilalle.

Re: Takavakaaja?

Lähetetty: 7.12.2007 20:10
Kirjoittaja ATS 8x13
Meinaan kokeilla takavakaajaa omaan autoon. Lähinnä kiinnostaa se, että miten se vaikuttaa asfaltilla auton yli/ aliohjautuvuuteen. Kun on tuplavakaaja ja mersun jouset edessä niin oletan että takavakaajaa käyttämällä puskeminen vähenee kun perä irtoaa luisuun herkemmin. Soralla se kyllä saattaa heikentää pitoa, mutta muuttaa kyllä autoa aina yliohjaavaan suuntaan. Toisaalta jos autossa on vakaajat molemmissa päissä ja auto kääntyy hyvin mutkiin niin jousia löysäämällä voidaan ainakin jossain olosuhteissa saada lisää pitoa (kun kallistelu pysyy samalla kurissa). Mutta tässäkin jälleen kerran vaikuttaa kaikki kaikkeen, joten kannattaa kokeilla paljon eri ratkaisuja.

Re: Takavakaaja?

Lähetetty: 11.12.2007 8:18
Kirjoittaja Stefa
ATS 8x13 kirjoitti:Meinaan kokeilla takavakaajaa omaan autoon. Lähinnä kiinnostaa se, että miten se vaikuttaa asfaltilla auton yli/ aliohjautuvuuteen. Kun on tuplavakaaja ja mersun jouset edessä niin oletan että takavakaajaa käyttämällä puskeminen vähenee kun perä irtoaa luisuun herkemmin. Soralla se kyllä saattaa heikentää pitoa, mutta muuttaa kyllä autoa aina yliohjaavaan suuntaan.
Noinhan se juuri menee, kun pito huononee niin perä irtoaa herkemmin ja auto yliohjaa. Eli driftinkihommia.
ATS 8x13 kirjoitti:Toisaalta jos autossa on vakaajat molemmissa päissä ja auto kääntyy hyvin mutkiin niin jousia löysäämällä voidaan ainakin jossain olosuhteissa saada lisää pitoa (kun kallistelu pysyy samalla kurissa). Mutta tässäkin jälleen kerran vaikuttaa kaikki kaikkeen, joten kannattaa kokeilla paljon eri ratkaisuja.
Ideanahan olisi saada kaikki pyörät pysymään mahdollisimman hyvin tiessä kiinni. Vakaajien kanssa vaan on se ongelma, että ne sitovat pyörät toisiinsa. Eli jos ajaa monttuun, niin pyörä irtoaa tiestä koska vakaaja ei anna seurata tietä. Tai jos ajaa toisen pyörän töyssyyn, niin toinenkin nousee irti tiestä. Mutta tosiaan moni asia vaikuttaa. Kuitenkaan ei ehkä kannata kokeilla mahdollisimman paljon eri ratkaisuja, vaan vähän fundeerata hommaa ensin tai kopioida jonkin muun ratkaisu :roll:

Re: Takavakaaja?

Lähetetty: 11.12.2007 12:36
Kirjoittaja ATS 8x13
Vakaajathan vaikuttaa auton kallistumaan ainoastaan kaarreajossa. Suoraan ajettaessa ne ei saa vaikuttaa auton ominaisuuksiin, koska muuten jousitus ja iskunvaimennus ei toimisi niin kun niiden kuuluu toimia. Tietysti liian jäykkiä vakaajia ei kannata käyttää, koska silloin käyttäytyminen on varmasti edellä mainittua. Mutta kyllä ne vakaajatkin kiertyy ja jousen sekä iskunvaimentimen vaikutus painaa rengasta kohti maata. Jos olen ymmärtänyt oikein niin vakaajat toimivat ainoastaan jousituksen apuna mutkissa.

Re: Takavakaaja?

Lähetetty: 11.12.2007 16:12
Kirjoittaja ladaracing pori
Kerrohan ihmessä kuvien kera kokemuksista,itse en tuohon usko.
kannnattaisiko kumminkin tutustua auton alustan toimintaan jostain viritysoppaasta ensin??
ladastakin tarvisi heivata nelilinkki pois ja tehdä 3-linkki :shock:

Re: Takavakaaja?

Lähetetty: 11.12.2007 16:42
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Kallistelunvaimentimesta taitaa yksinkertaisin malli olla etuveto Ladojen taka-akseli. Kokemukseni perusteella paras jousitus kaikkine vakaimineen, jotka pyrkivät pitämään auton korin vakioasennossa ajoalustaansa nähden, ottaen huomioon pitkittäis- ja poikittaiskiihtyvyydet tai hidastuvuudet, on Citroen Xm Berlinen kaasuhydraulinen jousitus. Tietysti silläkin on rajansa, mutta tälläisillä ns. tavallisilla autoilijoilla ne olivat varmasti kaukana. Ja toisaalta kaikki hyvä ja erikoinen maksaa. Muistelen, että samaan aikaan olisi uuden Citikan hinnalla saanut ostettua 20kpl. uusia Ladoja.

Re: Takavakaaja?

Lähetetty: 14.12.2007 20:14
Kirjoittaja Stefa
Ei ole edes kovin vaikeaa tehdä esimerkiksi autoa joka kallistuukin sisäkurvin puolelle mutkassa. Eikä tarvitse yhtään vakaajaa. Moni ei tule edes ajatelleeksikaan mikä kaikki alustan toimivuuteen vaikuttaa ja ainakin musta peräpää on keulaa hankalampi :? Pääpointtina kun kuitenkin on, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Siksi yleensä ollaankin aivan metsässä kun aletaan sorkkia ja nämä teinitontitukset vasta hyviä ovatkin.

Aloittakaa vaikka: tällä.

Re: Takavakaaja?

Lähetetty: 16.12.2007 15:08
Kirjoittaja ATS 8x13
Eihän esim. asfalttiradalle tai rallin sora ek:ille voida tehdä samanlaista alustaa. Se pitäisi tajuta jokaisen. Mutta kertokaa ihmeessä, että miksi esim. Mitsubishi Lancer ralliautoissa on joissakin versioissa auton sisältäsäädettävät (jäykkyyssäätö) vakaajat molemmissa päissä autoa? No tietysti sen takia, että auton kääntyvyyttä voidaan helposti muuttaa vaikka kesken ek:n. (käykö esim. kartturi samalla muttamassa ajon aikana taka-akselin tuentaratkaisun? En oikein usko.) Ja miten takaveto-Ladan esim. etuvakaaja vaikuttaa mitenkään mihinkään kun tasaisella ajetaan suoraan? Ja samasta tilanteesta jarrutetaan tai kiihdytetään? Ei juuri mitenkään, koska se on käytännössä saranoitu kaikista kiinnityksistä autoon. Ja kun sitten vielä kopioidaan kaikille samanlaiset ratkaisut, niin siinä sitä vasta tarvitseekin ajatella.

Re: Takavakaaja?

Lähetetty: 16.12.2007 16:46
Kirjoittaja ladaracing pori
Kannatta nyt otaa selville asioita ennenkuin huutelee niitä,lue ajatuksella tuo fiat foorumin alusta topic.
P.s. Jos mitsun otat vertailukohdaksi niin siinä on erillisjousitus perässä EI OLE JÄYKKÄ AKSELI kuten ladassa.

Re: Takavakaaja?

Lähetetty: 16.12.2007 18:26
Kirjoittaja Jaska HKI
ladaracing pori kirjoitti:Kannatta nyt otaa selville asioita ennenkuin huutelee niitä,lue ajatuksella tuo fiat foorumin alusta topic.
P.s. Jos mitsun otat vertailukohdaksi niin siinä on erillisjousitus perässä EI OLE JÄYKKÄ AKSELI kuten ladassa.
Näin on.Myös Wartburgissa oli erillisjousitus takana ja sillähän voitettiin pikkuluokan SM aikoinaan.Ei nyt hevosvankkureita aleta verrata Autoihin :lol: :lol:

Re: Takavakaaja?

Lähetetty: 16.12.2007 23:14
Kirjoittaja elmeri racing team
tosta vakaajasta sen verran että kokeilee ladaa ilman etuvakaajaa ja vakaajankanssa niin huomaa eron meillä on tuplavakaaja omassa rallipelissä eikä ihanheti pois oteta.Etupään tukivarsien kiinnityksiä joutu muuttelemaan aika paljon että edes jollain tavalla toimii takapää muutettu aikaradikaalisesti nyt kääntyy ja on vetopitoja huomattavasti enemmän kun ennen.Toi mitsu juttu ,onko niitä suomenrallipoluilla kun n,ja a,ryhmänlaitteita ja niistä ei varmaankaan saa edes poistaa noita vakaajia eikä varmaan liiemmin lisäillä,voin olla väärässäkin .Kyllä melkein väittäisin ladankohdalla että etupään kanssa joutuu painimaan enemmän kun takapään ei meinaa saada millään etu pyöriä kuriin viikon verran kun tunkkailin ilman jousia ja simmittelin tukivarsia niin sain jonniimoiseksi hyvää siitä ei varmaan saa ikinä.Hommaa jatketaan niin kauan kun ladalla ajellaan kilipaa.