Sivu 1/5
"Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 28.11.2007 18:58
Kirjoittaja ladaani_
Nyt se alkaa. Vihdoinkin!
Jo aloitettu turbotusprokkis olis tarkoitus jakaa kiinnostuneiden kera. Moottoriksi valittiin(luonnollisesti)1.6:nen vakiolohko, mäntiä en kylläkään ole vielä saanut hommattua. Olis jotkut td koneen männät hakusessa, n.80mm. Tappi saa olla 22mm, saadaan kyllä kanget koneistettua. Garrettin to3 turbo ja Megasquirtti ohjaamaan koko hässäkkää. Imusarjakin on vähän auki että tehdäänkö kaasarikoneen sarjasta leikkaa/liimaa periaattella vai hommaanko jostain romiksesta esim. dohc sierran imusarjan ja istutan siihen ladan kanteen sopivan laipan. Harisella olis just sopivia kaasuläppiä siihen sierra-härdelliin. Erillinen hukkis tulee kans ja dumppi. Välijäähdytin tulee myös Hariselta.
Tää nyt on tämmöstä Kaikkihan sen tietää-löpinää mutta kuvia alkaa tulla sitä mukaa kun edetään. Tarkotus olis olla sillä Jurvassa ensi elokuussa.
Eli vielä osista:
-moottoriaihio on
-isovenakansi on
-öljynlauhdutin on
Puuttuu:
-turbo tulee alkuvuoden puolella, vasta
-megaruuttaa ei ole vielä tilattu
-hukkis ja cooleri ostamatta
-sopivat männät, 80-81mm jostain sopivasta koneesta, saa tarjota jos ylim.
-sääd. nokkapyörä kyselyn alla
-ryöstölaippa öljycoolerille
Varmaan tosta osalistasta puuttu muutakin mutta se on vaan suuntaa antava.
Re: "Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 28.11.2007 20:22
Kirjoittaja pappa- igor
td koneiden männt ovat vaan yleensä pirun painavia, esim. ässä-audin mäntiin(81mm) tai takosiin verrattuna... ja jos et halua että turbo alkaa ahdistamaan samantien kun se alkaa ahtaa niin suunataisin katseen johonkin hyvään(tuoreempaan) esim.masterpower tai garretin GT sarjan fööneihin... ja eikös sun garretin kolmosessa ole itsessään hukkista

Re: "Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 28.11.2007 20:38
Kirjoittaja ladaani_
Ei ole hukkista siinä. Ei se kai ole virallisesti g:n 3, vaan siinä on käytetty sen painekotelo ja jonkun muun pakopesä. On Lehtimäen tekemä.
Re: "Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 28.11.2007 20:41
Kirjoittaja ladaani_
Oishan toi mestarivoima ihan varteenotettava mutku...saan ton hybridin aika halvalla. Eikä pitäis ahistaa, oli kaverilla turbo-Omegassa 1.5bar ahdoilla, n.350 hv. Pitäs tohon Ladaan piisata.
Re: "Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 28.11.2007 21:59
Kirjoittaja miksu
m20 bmw männät pitäis olla hyvin lähellä. ja niitä taitaa löytyä wisecon luottelosta.
Re: "Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 28.11.2007 22:19
Kirjoittaja ladaani_
Taitaa mennä wisecot "vähän" yli meikäläisen budjetista. Jos olis käytettyjä hyväkuntosia niin sitten. Tai sitten ne s2 audin männät.
Re: "Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 29.11.2007 16:21
Kirjoittaja ladaani_
Tänään on tullut jo 3 vastausta käytetyistä s2 audin männistä. Alta 200e kaikki joten mielestäni kohtuulliset budjettimännät mitkä kuitenkin kestävät.
Edittiä tohon turbon tyyppiin: eli ei ole garrettin 3:sen vann to4:sen painekotelo. Voi tulla aika korkeella heräävä kun siinä Omegassa kuulemma kunnolla heräs vasta n. 4000 rpm kohdalla.
Re: "Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 29.11.2007 19:49
Kirjoittaja ladaani_
Yritin tossa vartti sitten Ladaa käymään parkkipaikalta, seissyt siinä noin 2 kk. EI MIHINKÄÄN!
Pensaa tuli mutta kipuna oli hukassa. Avasin sen verran jakajankantta että kärjet on n. 5 mm kokoinen hiiltynyt mötti
Että näin! Onneksi kone vaihtuu...
Re: "Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 30.11.2007 10:51
Kirjoittaja micco
pappa- igor kirjoitti:td koneiden männt ovat vaan yleensä pirun painavia, esim. ässä-audin mäntiin(81mm) tai takosiin verrattuna...
Mahtaako tuommoiset madalletut dieselin männät olla muutenkaan yhtään sen parempi vaihtoehto kuin ladan orkkikset?
Ainakin siihen turboladaprojektiin jonka ostin viime talvena oli sovitettu jotkut dieseliwolkkarin männät ja kanget ja vielä oikein liekkirenkaatkin oli tehty. Sitten oli paskalla kaasarisysteemillä sulatettu ne männät...
Ehjistä hiluista on näköjään kuvatkin vielä jäljellä:
http://i29.photobucket.com/albums/c266/ ... G_1388.jpg
http://i29.photobucket.com/albums/c266/ ... G_1386.jpg
http://i29.photobucket.com/albums/c266/ ... G_1385.jpg
Re: "Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 30.11.2007 17:13
Kirjoittaja ladaani_
Joo kyllä männiksi tulee audi s2 männät.
Ja jälleen suunnitelmat muuttuu.(IHME)
Koriksi otetaan paperiton nappis takapihalta ja kone rakennetaan siihen, jää toi punanen ennalleen. Eipähän tarvi leiman kanssa puljata. Ja saahan siihen sitten vaikka siirtokilvet hakea jos siltä tuntuu. Muuten systeemi jatkuu ennallaan. Paitsi tulee melko varmaan vielä kaaretkin. Tehdään se vaikka Roadsport A:n säännöillä niin ei mene sitten kova työ ns. hukkaan.
Re: "Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 30.11.2007 21:23
Kirjoittaja ladaani_
Noniin....imusarja ongelma on ratkastu. Imusarjaksi/kaasuläpiksi tulee "loistavat" Mikuni-Solex tuplat, mitkä on muuten pilattu mutta niissä on timmi läppäakseli. Eli kaikki reijät tukkoon vaan paitsi tärkein ja rakentaa toiseen paikka kaasuläpän asentoanturille. Laipat on kannen päähän jo valmiina, niissäkin oli aika homma kun tossa isovenasessa siirrettiin kanavia sivuttain että saatiin hyvän malliset. Laipasta vaan sitten pätkät putkea mihin tehdään paikat suuttimille ja bensakiskon kiinnikkeet. Sitten toinen laippa mihin tulee ns. läppärungot.
Re: "Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 1.12.2007 22:47
Kirjoittaja ladaani_
Nyt varmistui se, että siitä tulee kilpa-auto. Historic race Finlandin sivuilta voi käydä katsomassa Roadsport A:n kalustoa, katotaan sitten että pärjääkö siellä tämmösellä budjettiratkaisulla.
http://www.historicrace.fi
Re: "Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 1.12.2007 23:17
Kirjoittaja Mara
Mitenkäs, kun toi turbotus on ilmeisesti tavoitteena, kelpaako se ahdettuna tonne luokkaan?
Ei oikein noi luokitusjutut ole tuttuja.

Re: "Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 2.12.2007 10:36
Kirjoittaja iigorr
ei vissiin suuremmin ole koneesta rajoituksia. teho/paino suhteella mennään.
Re: "Ferrarin" turbotus-projekti
Lähetetty: 2.12.2007 10:36
Kirjoittaja ladaani_
Roadsportit a, b ja c on tarkoitettu ennen vuotta 1985 luokitelluille autoille joidenka luokitus mennyt vanhaksi(muistaakseni). Se, miten autot jaotellaan luokittain, muodostuu teho/paino kertoimesta. Tarkemmin kannattaa katsoa sieltä HRF:n sivuilta kohdasta säännöt ja sieltä se Roadsport. Eli kelpaa ahdettunakin, itse asiassa melkein valtaosa sen luokan (Rs A) autoista on ahdettuja.