Sivu 1/2
juristaa 2107
Lähetetty: 28.11.2007 18:29
Kirjoittaja Team perseauki racing
kävin tuossa ruplahymyllä kärryn kanssa lenkin ja normaalisti juristi vasta satasessa nyt oli 80 hirmveää pitää vauhtina, eli niinkuin tuolla mainitsin perä oli ilmeisesti kumia polttamalla (tai siis yritetty) hajotettu ja satasessa ravisti löysät housuun. no vaihdoin ehjän perän sekä kardaanin mihin syksyllä vaihdoin uudet ristikot, molemmat ovat olleet hilajaisia tosin eri autoissa kiinni...
no ravistus lakkasi mutta muuttui n satasen vauhdissa jurinaksi, mutta kärry perässä meno oli hirveää ja niin myös meteli.... ääh jatkuvasti pikkuvikoja
kärryssä vika ei ole, on viime kesänä ostettu uutena ja hirveästi ei ole perässä roikkunut, vetoakselit näyttivät ehjiltä ja laakerit pyörivät käsin pyörittämällä hyvin...
tosin täytyy vaihtaa takaisin aavikko vältykselleinen perä kunhan appiukko kerkiää purkamaan
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 29.11.2007 10:52
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Ladan kardaanissa on tasauspainot ja puuttuuko ne?
Kun kardaani otetaan irti perästä, niin eikö se pitäisi merkata, että tulee samaan kohtaan takaisin.
Jos vaihdettu perä, niin lähinnä pitäisi laittaa sen perän kardaani.
Joku asiantuntija voi tarkemmin kertoa.
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 29.11.2007 11:06
Kirjoittaja Jokari
Mun ymmärtääkseni kardaanin asennolla ei ole mitään merkitystä, jos se vain on tasapainossa. Itse heitin käytetyn kardaanin ihan summassa kiinni, eikä ole juristellut eikä täristellyt.
Mulla täristi ja äänti ihan sairaasti, kun eräs "ammattilainen" teki kardaanirempan, oli vetänyt kahdesta kohtaa haarukoiden takaa putken ihan lommolle ja lisäksi toinen ristikko pyki niin perkeleesti toiseen suuntaan. Ja vielä entinen Konelan asentaja...
Oisko silti mahdollista että risteissä on jotain fibaa? Jos kerran kuormitusta tulee lisää ja ristien kulmat muuttuvat...
Silkkaa arvailua.
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 29.11.2007 13:05
Kirjoittaja Stefa
Ristikoiden asento toisiinsa nähden ei saa muuttua. Sillä, että mitenpäin se kardaani on perän ja lootan välissä ei ole mitään merkitystä. Kun nuo ristikot aiheuttavat ilmiön, että kulmanopeus ei ole vakio kierroksella silloin kun on "murtoa", niin ristikot tulee olla sellaisessa asennossa, että kun toinen kiihdyttää, niin toinen jarruttaa. Olikohan suorassa, vai 90-astetta, ei enää muista

Mutta tuolla tiedolla voi jo katsoa että kaikki on ok. Eli jos vaikka toinen ristikko on 30-astetta kääntyneenä toiseen nähden, niin varmasti juristaa.
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 29.11.2007 14:52
Kirjoittaja Team perseauki racing
no kardanaali vika kävi itsellä mielessä mutta edellisessä kopassa kardaani oli hiljainen... voishan tuota kokeilla vaihtaa tuo omaan kardaaniin ristikot, rupiaa ottamaan jo pattiin, rojekteja on liiankin kanssa ja tuo tuli hommatua buickin tilalle ja buickin konekkin on jo leväällään...
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 29.11.2007 16:29
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Kardaani on tasapainoitettu kokonaisena siten, että kuminivel on ollut kiinni kardaanissa. Jos puretaan siten, että irroitetaan kuminivelen Booreista täytyy merkitä se asento jossa se on ollut. Samoin täytyy merkitä kaikki kardaanin osat toisiinsa nähden, että tulevat samaan asentoon. Jos on sattunut purkamaan ilman merkitsemistä täytyisi katsella tarkkaan, jos saisi jotain vihjettä (naarmut, maalivalumat, ruostetäplät jne.) asennosta. Vanhakonsti on laittaa 2:si vesiletkun klemmaria kardaaniin ja kokeilemalla ja klemmareiden asentoa muuttamalla etsiä vähiten jyrinää aiheuttavaa kohtaa. Isotöinen, siihen kyllä jo vaihtaa nivelet romulta haettuun toiseen kardaaniin. Vihje, tarkastakaa, että kardaanissa on kuminivel kokonaisena mukana. Sillä taas on edessä se sama jyrinä, jos kumia ei ole.
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 29.11.2007 16:45
Kirjoittaja säätänä
muistaakseni sitä kartaania ei saa perämurikaan kiinni muutaku yhdellä lailla eli sitä ei saa väärin
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 29.11.2007 20:12
Kirjoittaja Team perseauki racing
ihmetyttään kyllä tähän asti on kelvannu ku nurkalta jonkun kardaanin on katellu ja kiinni... ronkeli malli tämä ruplahymy.
eikä kyllä oo niin lämminkään kun edelliset, äsken tallilla kirosin ja vaihdoin hanankin uuteen, samalla tutkin tuota kardaani hommaa, ihan ok kardanaalilta näyttää mutta tuli mieleen että lada mistä sen otin niin siinä oli komea amis pyllisty, liekkö epänormaali kulma vaikuttanut jotenkin..
no kuhan vaihdan perän niin vaihdan vetoakselit samalla, tuli mielleen että kun perä on hajotettu niin voipi olla ottanu jonmpikumpi vetari ottanu itteensä. sekä täytynee kokeilla tuohon omaan kardaaninsa vaihtaa ristikot...
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 30.11.2007 15:04
Kirjoittaja Team perseauki racing
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Kardaani on tasapainoitettu kokonaisena siten, että kuminivel on ollut kiinni kardaanissa. Jos puretaan siten, että irroitetaan kuminivelen Booreista täytyy merkitä se asento jossa se on ollut. Samoin täytyy merkitä kaikki kardaanin osat toisiinsa nähden, että tulevat samaan asentoon. Jos on sattunut purkamaan ilman merkitsemistä täytyisi katsella tarkkaan, jos saisi jotain vihjettä (naarmut, maalivalumat, ruostetäplät jne.) asennosta. Vanhakonsti on laittaa 2:si vesiletkun klemmaria kardaaniin ja kokeilemalla ja klemmareiden asentoa muuttamalla etsiä vähiten jyrinää aiheuttavaa kohtaa. Isotöinen, siihen kyllä jo vaihtaa nivelet romulta haettuun toiseen kardaaniin. Vihje, tarkastakaa, että kardaanissa on kuminivel kokonaisena mukana. Sillä taas on edessä se sama jyrinä, jos kumia ei ole.
tämä olikin uutta... työn puolesta joskus koneistamossa kardaanin tasapainotukseen perehdyin, ainakin siellä oli pelkkä keppi penkissä, liekkö sitten tehtaalla eri meininki.... tuo klemmari konsti kävi mielessä mutta näin talvisi motivaatio auton alla könyilyyn on hiukka matalalla
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 30.11.2007 16:55
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Aikoinaan tehtaanedustajat, jotka olivat Suomessa ja pitivät koulutustilaisuuksia ja kursseja, tarkastivat takuuseen vaihdetut osat, samoin takuuilmoitukset, kertoivat asian näin olevan. Heidän pääasialli toimipaikkansa oli Konela oy. Monissa muissa kardaaneissa osat ovat tasapainoitettu yksittäin. Ladassa kokonaisena ja sanoivat vielä sen kumin kanssa, se kolmipistekiinnitin joka on vaihteiston pääakselinpäässä kiinni, on painoitettu erikseen. Vuoden 1981 jälkeisiä juttuja en tiedä, en edes mallinumeroita. Poislukien 110HB:n meillä 112:n.
Kumidonitsi
Lähetetty: 1.12.2007 12:45
Kirjoittaja AI
Höh! Kaksi kertaa olen Ladan kardaaniin vaihtanut ja kerran vaihdattanut sen kuminivelen uuteen eikä ole minkäänlaista tasapainotusongelmaa ollut. Mitenkäs pirussa jos uuden kuminivelen vanhaan kardaaniin vaihtaa, voi edes tietää mihin asentoon se laitetaan?
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 1.12.2007 14:57
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Tehtaanmiesten mukaan pitäisi tasapainottaa kardaani sen uudenkumin kanssa. Ohjeet kardaanin korjaukseen löytyvät varmasti myös vanhoista korjaamokäsikirjoista. En ole kuullut, että se kumi olisi mennyt rikki, muuten kuin jonkun ulkopuolisen voiman vaikutuksesta, esim. kolarin tms. Onko v81 jälkeen kardaanit tasapainoitettu yksittäisinä osina, sitä en tiedä.
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 1.12.2007 15:05
Kirjoittaja AI
Ukki kirjoitti:En ole kuullut, että se kumi olisi mennyt rikki, muuten kuin jonkun ulkopuolisen voiman vaikutuksesta
Kyllä se kumi kuule 30 vuodessa alkaa hapertumaan! Esim. -71:n kardaanin nivel oli täynnä halkeamia sekä repeytymiä ja jyräytti aina liikkeelle lähdössä.
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 1.12.2007 15:06
Kirjoittaja Jokari
Harvemmin se kumilimppu rikki menee, mut tuppaa halkeilemaan pahasti. Lisäksi se menee ihan veteläksi jos uuteen vertaa, joka taas aiheuttaa herkästi ravistusta lähdöissä...
Eipä ole uudella limpulla + hyväkuntoisella käytetyllä kardaanilla ravistellut lähdöissä vielä kertaakaan, täytyy koputtaa puuta.
Re: juristaa 2107
Lähetetty: 1.12.2007 21:07
Kirjoittaja Stefa
Ukki kirjoitti:Vanhakonsti on laittaa 2:si vesiletkun klemmaria kardaaniin ja kokeilemalla ja klemmareiden asentoa muuttamalla etsiä vähiten jyrinää aiheuttavaa kohtaa. Isotöinen, siihen kyllä jo vaihtaa nivelet romulta haettuun toiseen kardaaniin.
Ei tarvitse kokeilla. Auto vaan pukeille ja noin 200km/h kyytiä. Kaveri auton alle tussin kanssa ja katsoo mihin kohtaan tussi ottaa kiinni. Kardaani taipuu epätasapainosta, niin tussi ottaa painavalle puolelle kiinni. Sitten vain tussin jälkien vastapuolelle noita klemmareita. Toki voi huonompaa ihmistä pikkuisen jänskättää kun kardaani pyörii 7krpm 15cm naamasta, mutta siksi kannattaa se kaveri laittaakkin auton alle
