Sivu 1/3
öljynpaine
Lähetetty: 15.11.2007 22:50
Kirjoittaja juice2106
1600 takpotkun kone, öljyä on koneessa maksimi merkkiin mutta kylmänä ja kuumana öljynpaine ei nouse n. 1bar korkeemmalle, (harvoin n.2bar paikkeille). tyhjäkäynnillä laskee nolla viivalle mutta ei kuitenkaan syty öljynpainevalo. voiko pumppu olla väljä, anturi huonona vai onko 21033 mittariston öljynpaine mittari vain suuntaa antava( mittari kuitenkin selvästi kohoaa ) kone käy normaalisti.. mikämikä?
ja vielä kysymys että onnistuuko vaihtaa äljypumppua moottoria irroittamatta? saako öljypohjan pois välistä jos vain nostaa moottoria hieman?
haulla katsoin mutta ei toivottua vastausta löytynyt
Re: öljynpaine
Lähetetty: 16.11.2007 7:23
Kirjoittaja Lada-Jussi
mä en ole koskaan nähnyt 2103/2106 malllien öp-mittaria mikä näyttäis normaalia lukemaa, joten suhtaudun niihin vähän varauksella.
öljypumppu pitäisi olla vaihdettavissa kun konetta nostetaan vähän. Tästäkään ei omakohtaista kokemusta mutta kirjallisuus neuvoo näin tekemään
Re: öljynpaine
Lähetetty: 16.11.2007 8:05
Kirjoittaja ,_,/ukka
juice2106 kirjoitti:voiko pumppu olla väljä?
Voi sitä vaäljää olla niin paljon ympäri konetta, että pumpun vaihto ei juuri tilannetta paranna. Veikkaisin kuitenkin että mittari näyttää väärin.
,_,/ukka
Re: öljynpaine
Lähetetty: 16.11.2007 8:23
Kirjoittaja pressa
vaihda kunnolliset öljyt ja kunnollinen suodatin, silloin ainakin on voitelua. kunnon öljyissä ja suodattimissa ei lue bilte.. eikä moto...
Re: öljynpaine
Lähetetty: 16.11.2007 9:42
Kirjoittaja veli alexei
Olen ymmärtänyt, että se öljynpainemittari on melko summittainen eli hyvä jos jotain näyttää. Kyllä sitten vasta kannattaa suuremmin huolestua, jos se öljynpainevalo syttyy ajossa. Tuo mittari on vaan vatsahaavan kehittämistä varten.
Re: öljynpaine
Lähetetty: 16.11.2007 9:56
Kirjoittaja Nonnis
Mielenrauhan vuoksi voi toki asentaa jonkun laadukkaamman mittarin.
Lähetetty: 16.11.2007 10:43
Kirjoittaja Jusu
juice2106 kirjoitti:21033 mittariston öljynpainemittari vain suuntaa antava
Tämä on se pääsyy. Ilmeisesti turakki ei ole koskaan kuullutkaan mittalaitteiden kalibroinnista ja vimpain lieneekin lähinnä sitä varten, että se näyttää siellä tapahtuvan ylipäätään jotakin.
2107:n öljynpainemittarissa onkin sentään jo luovuttu asteikosta, joten ei ole vaaraa saada halvausta liian pienien lukemien vuoksi.
,_,/ukka kirjoitti:Voi sitä väljää olla niin paljon ympäri konetta, että pumpun vaihto ei juuri tilannetta paranna.
Näinhän se vanhassa autossa tahtoo usein jo olla. Tuon oman Ladani nykyisen moottorin öljypumppu oli aikoinaan sen mitatessani kaikilta välyksiltään vielä kelvollinen, mutta öljynpaine oli vain huono. Vaihdettuani sinne myöhemmin toisesta vähemmän ajetusta moottorista paremman pumpun, öljynpaineet kyllä hieman paranivat, mutta eivät kuitenkaan nousseet sen toisen moottorin tasolle.
Runkolaakerithan taitavat olla ensimmäisiä voitelukohteita siinä järjestelmässä ja jos niissä on vähänkin enemmän välystä niin öljynpaineet hupenevat sitäkautta. Sitten kun öljynpaine on huono, mikään kohde ei saa enää kunnollista voitelua ja pannu on sitten aikanaan kaikilta osin valmista tavaraa.
juice2106 kirjoitti:Onnistuuko vaihtaa öljypumppua moottoria irroittamatta? Saako öljypohjan pois välistä jos vain nostaa moottoria hieman?
Kyllä onnistuu, kun irrottaa moottorin kumityynyistään ja nostaa sitä niin paljon kuin kaikki oheislaitteet antavat myöten. Hommassa olisi vain hyvä olla joko gynekologin sorminäppäryys (ne ¤/&"#?* ruuvit) tai hyvät hermot tai mieluummin molemmat. Minulla kun ei kumpaakaan ole, niin irrotan mieluummin koko moottorin.
Re: öljynpaine
Lähetetty: 16.11.2007 11:06
Kirjoittaja IlkkaHe
Jos moottoria irroittelee, niin runkolaakerit melekeempä sama vaihtaa myös, eivät maksa kuin kolmenkympin pintaan ja saa melkeen joka varaosa liikkeestä ympärimaan...
Re: öljynpaine
Lähetetty: 16.11.2007 21:12
Kirjoittaja rammracing
Moi!
Kyllä se moottori sitten sen ajastaa näyttää et mis oli väljää ja oliko pumppu kunnossa,mut vaiha ekaks anturi siihen ja mittaa kunnon mittarilla paineet ni ei tartte ajaa pelko perseen alla ja miettiä ,koska joku veivi taikka laakeri oksentaa
T:A.Rämä RAMM RACING
Re: öljynpaine
Lähetetty: 16.11.2007 21:17
Kirjoittaja ladoilla radalle
itsellä on ollu käytännön kokemuksia että kaikissa "halppis" suodattimissa ei ole takaiskuventtiiliä ja aina käynnistäessä kestää tovi ennenkuin paineet nousevat ja joissain autoissa tämä ilmenee laakeri kolinana käynnistäessä ennen paineen nousua.. eli suosittelen laatu suotimia..
Re: öljynpaine
Lähetetty: 16.11.2007 21:39
Kirjoittaja Jokari
Idän Ihme 1 kirjoitti:pressa kirjoitti:vaihda kunnolliset öljyt ja kunnollinen suodatin, silloin ainakin on voitelua. kunnon öljyissä ja suodattimissa ei lue bilte.. eikä moto...
Mitäs se pressa selittää? Kyllä Motonetistä on saanut mm. Boschin suodattimia ja öljyjä jos minkälaisia.

Usein suodattimien merkki on vaihtunut viime käynnistä johonkin toiseen, mutta vähintään parikymmentä Motonetin tarvikesuodatinta käyttäneenä minulla ei ole ollut mitään ongelmia.

Juu no pressa taitaakin olla niitä miehiä, jonka mielestä ainoa hyväksyttävissä oleva öljy on Mobil.
Motonetistä saa tosiaan samoja suodattimia kuin muistakin varaosaputkista, mm. Fram, Mann, Teho ja ties mitä. Eipä ole tullut vielä vastaan suodatinta jonka kyljessä lukisi Motonet...
Öljyissä on toki eroja, mut tärkeimpänä kannattaa kattoa API-luokitusta. Nykypäivänä et ainakaan Suomesta saa sellaista öljyä, joka ei luokituksiltaan riittäisi takavetoon.
ladoilla radalle kirjoitti:itsellä on ollu käytännön kokemuksia että kaikissa "halppis" suodattimissa ei ole takaiskuventtiiliä ja aina käynnistäessä kestää tovi ennenkuin paineet nousevat ja joissain autoissa tämä ilmenee laakeri kolinana käynnistäessä ennen paineen nousua.. eli suosittelen laatu suotimia..
No onneksi kuitenkin suurimmassa osassa on toi takaiskuventtiili. Kannattaa sijoittaa se vajaa kymppi laatusuodattimeen, niin ei tartte ihmetellä.
Ja sen takaiskuventtiilin puutteenhan näkee helposti, jos laipan rei'istä näkyy suoraan suodattimen sisään, niin venttiiliä ei ole. Tollaset suodattimet kannattaa jättää sinne hyllylle ainakin takavedon kanssa.
Re: öljynpaine
Lähetetty: 17.11.2007 6:29
Kirjoittaja ,_,/ukka
ladoilla radalle kirjoitti:itsellä on ollu käytännön kokemuksia että kaikissa "halppis" suodattimissa ei ole takaiskuventtiiliä ja aina käynnistäessä kestää tovi ennenkuin paineet nousevat ja joissain autoissa tämä ilmenee laakeri kolinana käynnistäessä ennen paineen nousua.. eli suosittelen laatu suotimia..
Tämä muuten pätee muihinkin kuin Ladaan, vaikka itse olen olettanut että jo 80-luvun autoissa takaisku olisi jossakin öljykanavassa. Vaihdoin tuohon camryyn öljyt syksyllä. Auto oli päivän pari seisonut ja ruuvasin suodattimen irti. Ei tippaakaan öljy ollut siellä, siis täysin kuiva. Siistihän se oli vaihtaa, kun normaalisti tuollainen alaviistoon asennettu suodatin kusee sisältönsä pitkin koneen kylkeä. Kestää vaan öljypumpulla tovin ennen ku saa käynnistyksen jälkeen pumpattua kanavat täyteen öljyä.
Uusi suodatin tuli motonetistä, on ulkomitoiltaan reilusti suurempi ja siinä näytti olevan takaiskukin.
,_,/ukka
Re: öljynpaine
Lähetetty: 17.11.2007 11:01
Kirjoittaja Nonnis
Clean-filtterit on ollut aina tyhjiä, eli niitä en suosittele käytettäväksi. Muiden kanssa ei ole ollut ongelmia. En tiiä myykö Motonet Clean filteria, Häijään Säästömarketissa niitä ainakin on. Olen jo suunnitellut jonkin sortin reklamaatiota, mutta en ole saanut aikaiseksi.
Re: öljynpaine
Lähetetty: 17.11.2007 15:31
Kirjoittaja Jaska HKI
Kyllä Bilteman suodattimissa ainakin ennen oli ongelmia.Yhdeltä tutulta posahti moottoritiellä uusi Sierran kone kun sisäkalut eivät sietäneet uuden öljypumpun painetta vaan tukkivat virtauksen.Vika haarukoitiin öljynsuodattimeen ja kun kuitti oli tallella niin Biltema maksoi koneremontin.Aikoinaan halkeilevat ja naputtavat Biltema jarrulevyt oli suorastaan "klasikko"

Re: öljynpaine
Lähetetty: 17.11.2007 15:51
Kirjoittaja audiq
^ Jos ne sisäkalut ovat pysyneet suodattimessa, niin pitäisi siellä koneessa öljy kiertää, vaikka suodatin olisi tukossakin.

Mutta hyvä, jos Biltema maksoi remontin.
