Sivu 1/1
Ryypyn toiminta
Lähetetty: 14.11.2007 16:18
Kirjoittaja 1300ällä
Terve vaan kaikille forumilaisille.. Ostin tuossa kesällä 1200L:n 1300 moottorilla, ja äskettäin varaosapeliksi toisen 1200L:n..
Täytyy laittaa noista kuvia myöhemmin kun saan otettua..
Mutta nyt olisin kysyny tuosta ryypyn toiminnasta..
Nimittäin tuossa paremmassa autossa ryyppy ei oikein mielestäni toimi niinkun pitäis,
eli vaikka autoa kylmänä käynnistäessä ryypystä on apua niin heti kun on lähtenyt käymään
pitää ryyppy laittaa pois tai korkeintaan puoleen väliin muuten rupee tuhkehtumaan ja sammuu.. Sillä taas onko ryyppy puolessa välissä tai alaspainettuna ei näyttäisi olevan mitään merkitystä..
Mutta sitten tuossa toisessa romussa tuo ryyppy pelaa juuri niinkuin mielestäni pitääkin,
eli kierrokset nousee ja laskee sen mukaan kuinka paljon ryyppyä annostelee.. Kun taas tosiaan tuossa toisessa ei ole mitään vaikutusta kierroksiin (paitsi että alentavasti jos nostaa kahvan ylös asti..)
Mistäs voisi johtua??
Re: Ryypyn toiminta
Lähetetty: 14.11.2007 17:16
Kirjoittaja ladamaster
Mitä vuosimallia 1300L on?
Minulla oli samanlainen ominaisuus -77 2103 mallissa. Netistä löysin venäjältä sivun, missä neuvottiin vääntämään yhtä kaasuttimen vipua pysyvästi toiseen kulmaan, jotta ryyppy vaikuttaisi kaasun määrään.
Nyt toimii niin kuin pitää.
Kaasutin on ilman alipainesäätöä oleva versio.
Re: Ryypyn toiminta
Lähetetty: 14.11.2007 17:39
Kirjoittaja Jaska HKI
Ei riitä että ryypytinläppä sulkee ilmavirtausta (rikastaa seosta).Jos kaasuläppä ei samalla avaudu niin tukehtuuhan se.Niillä on oltava yhteys.
Re: Ryypyn toiminta
Lähetetty: 14.11.2007 19:28
Kirjoittaja Jaska HKI
Kyllä siellä pitäisi olla yhdystanko,joka pakoittaa kaasuläpän avautumaan sitä enemmän,mitä enemmän ryyppyä vetää.
Rikastimen säätö:
1.Varmista että rikastimen vaijeri liikkuu herkästi.Tarvittaessa voitele sisävaijeri kevyesti.
2.Tarkista rikastinläpän toiminta kaasuttimessa.Siirrä vipu auki-asentoon ja varmista että läppä sulkeutuu täysin,kun vipu vapautetaan.
Re: Ryypyn toiminta
Lähetetty: 15.11.2007 10:14
Kirjoittaja lada 1200s
Onkos tuossa uudemmassa ozon kaasuttimessa, jossa on alipaineella kakkoskurkku,
sama systeemi kaasuläpän avauksessa ryyppy päällä? Vai jokin alipainesysteemi.
Lähetetty: 15.11.2007 10:49
Kirjoittaja Jusu
Sama systeemi, eli ryyppyvivulta kaasuvivulle pieni tanko jonka mutkaa vääntämällä voidaan säätää sen pituutta.
Re: Ryypyn toiminta
Lähetetty: 16.11.2007 17:09
Kirjoittaja 1300ällä
Kiitoksia vastauksista, niin se laatokka jossa ryyppy ei toimi on -89.. eli viimeistä vuosikertaa pöllönsilmästä.. sitä en tiiä onko kaasutin joskus ehkä vaihdettu kun moottori ainakin on..
Se jossa se toimi niinku pitääkin, on mallia -86..
Täytyy tutkiskella asiaa, eli tarkoittaakos tuo jaskan ensimmäinen kommentti että sielä pitäisi nähdä
2 läppää liikkumassa yhtä aikaa kun vivusta vedetään...?
Re: Ryypyn toiminta
Lähetetty: 16.11.2007 17:32
Kirjoittaja Jokari
1300ällä kirjoitti:K
Täytyy tutkiskella asiaa, eli tarkoittaakos tuo jaskan ensimmäinen kommentti että sielä pitäisi nähdä
2 läppää liikkumassa yhtä aikaa kun vivusta vedetään...?
Kyllä. Tosin kaasuläppää on aika vaikea nähdä ylhäältä päin (ja ryyppyläppähän peittää näkyvyyden), mut näkeehän sen liikkeen kaasarin kyljestäkin...
Re: Ryypyn toiminta
Lähetetty: 16.11.2007 17:40
Kirjoittaja Jaska HKI
Kun rikastimen toimintaa aletaan tutkia on ensiksi tutkittava ilmansuodattimen kunto...jos suodatin on tukkeutunut niin se antaa samat oireet kuin juuttunut rikastin.
Rikastinsysteemissä olevia vikoja:
-vaijeri rispaantunut.....takeltelee
-vaijerin kuori taittunt ...takeltelee
-rikastinnupin tanko vääntynyt...rikastin ei avaudu kunnolla vaan rikastin jää päälle
-rikastimen palautusjousi poikki.....rikastin ei automaattisesti pyri palaamaan aukiasentoon
-vaijerin pää löysällä kiinnitysmutterissaan kaasuttimessa.....ainoastaan vaijeri liikkuu kun nupista vedetään
-vaijerin kuori irti pidikkeestään....rikastin menee päälle,mutta ei välttämättä palaa takaisin
-rikastimen nupin kiinnitysmutteri kojelaudassa löysällä.....rikastimen epätarkka toiminta
Rikastimen vaijerin säätö:
Tarkistetaan siten,että rikastimen vipua työnnetään käsin poispäin vaijerin kuoren kiinnityspisteestä niin pitkälle kuin se menee.Jos se menee vielä pidemmälle kuin se rikastimen nupista painamalla menee,vaijeri voi olla liian kireällä ja se on säädettävä.Kun jättää vaijerin sisuksen hieman löysälle,rikastinläppä varmasti avautuu.Löysyyden näkee siitä että vaijerin sisus tekee pienen mutkan vaijerin kuoren ja vaijerin kiinnnitysvivun välillä.