Sivu 1/2

turboladan polttoainejärjestelmästä?

Lähetetty: 31.3.2004 8:28
Kirjoittaja jokke78
Minkäslaisia polttoainejärjestelmiä Ladaan turbon asentaneilla on käytössä? Bensan painehan ei varmaan vakiopumpulla riitä ahdoilla?

Lähetetty: 31.3.2004 11:02
Kirjoittaja Stefa
Vaatii lisäpumppua kun ahtoja laitetaan, esim ruiskun bensapumppu käy mainiosti. Suurin osa taitaa kaasarilla olla ainakin kilvellisistä. On modattuja vakioita ja ihan turboille tehtyjä. Eli aika kirjavaa. Kannattaa foorumia selailla, löytyy aika paljon juttua.

Lähetetty: 31.3.2004 14:18
Kirjoittaja Lada_VFTS
Itselläni on ruisku bemarin sähköpumppu, erillinen turbo käyttöön tarkoitettu bensanpaineensäädin ja weber DCOE40 vaakatupla. Tuntuu olevan ihan toimiva paketti.

Lähetetty: 1.4.2004 17:48
Kirjoittaja jokke78
Jeps, eli viikonloppuna purkaamolle pumppua etsiskelemään. Taidan nyt ainakin alkuun yrittää vakiokaasarilla selvitä.

Lähetetty: 4.4.2004 12:21
Kirjoittaja Lada_VFTS
Paineensäädin on laitettava joka tapauksessa maksaa n 40€

Lähetetty: 7.4.2004 9:48
Kirjoittaja jokke78
Tulipa mieleen, että säädettävä regulaattorihan olisi varmaan aika hyvä ratkaisu, voisi bensanpaineella säätää seosta? Silloin ei tarvitsisi suuttimien kanssa niin paljon arpoa? Kellään tällaisista kokemusta?

Toisaalta nuo voivat kyllä olla kalliita, purkaamolta voisi löytää sopivaan hintaan vaikka jonkun turbo-saabin regun samalla kun etsiskelee pumppua..

Lähetetty: 7.4.2004 12:30
Kirjoittaja micco
jokke78 kirjoitti:Tulipa mieleen, että säädettävä regulaattorihan olisi varmaan aika hyvä ratkaisu, voisi bensanpaineella säätää seosta? Silloin ei tarvitsisi suuttimien kanssa niin paljon arpoa? Kellään tällaisista kokemusta?

Toisaalta nuo voivat kyllä olla kalliita, purkaamolta voisi löytää sopivaan hintaan vaikka jonkun turbo-saabin regun samalla kun etsiskelee pumppua..
Kaasuttimissa on neulaventtiili jonka tehtävänä on pitää bensanpinta vakiona. Neulaventtiili kestää noin 0.3 bar suuremman paineen kuin mitä kaasarin imevän ilman paine tai kaasariin ahdettavan ilman paine on. Jos paine on suurempi alkaa kaasutin tulvia joten kaasuttimissa ei voi bensanpaineella säätää seoksia (kaasuttimen tulviessa tosin kone saa kakkua liikaakin).
Saabin K-jetronicin järjestelmäpaine on muistaakseni 5.2 bar joten jos laitat saapin regulaattorin kaasutinpeliin tulvii kaasutin todella rankasti ellei sitten posahda palasiksi. Suosittelisin siis että ostat sen 40 euron regulaattorin joka on tarkoitettu turpokaasuttimille.

Lähetetty: 7.4.2004 13:08
Kirjoittaja Lada_VFTS
Olen samaa mieltä, ruiskukoneissa on niin paljon isompi bensanpaine että todennäköisesti räjähdys on varma jos laitat ruiskun säätimen kaasarin kanssa ja lisäksi noissa alkuperäisissä säätimissä on harvoin säätömahdollisuus ja nuo toimii kaiken lisäksi vain alipaineella lukuunottamatta turbo vehkeitä. Bensan paine olisi oltava 0.2-0.3bar enemmän kuin ahtopaine läpi koko kierrosalueen. Itselläni kävi pieni vahinko paineiden säädössä paineet nousi 4 bar kun säätelin regulaattoria seurauksena tosta oli aika räjähdysherkkä tilanne kuuma turbo täynnä bensaa pakosarjan päällä kiehui bensa lisäksi bensaa lenti ympäri konehuonetta, että kehottaisin todella hommaamaan tuon kaasari turbon säätimen.

Lähetetty: 7.4.2004 14:53
Kirjoittaja jokke78
Ok, kiitoksia neuvoista. Täytyypä sitten käydä sopiva säädin ostamassa.
Ahtoa en kovin paljon ajatellut laittaa, joku 0.4bar saanee aluksi riittää. Bensanpaineeksi tulisi sitten ehkä joku 0.6bar maksimissaan. Tai no, paljonkohan hyväkuntoista vakiokonetta uskaltaisi ahtaa..? Cooleriakaan kun ei nyt tuohon taida tulla.

Lähetetty: 7.4.2004 16:22
Kirjoittaja Lada_VFTS
Itselläni ahtopaineet 0.4bar ja bensanpaineet 0.6-0.8bar(kaasari weber DCOE40 vaakatupla) ilman cooleria ei ongelmia ainakaan vielä huomenna tehomittaukseen niin selviää onnistuiko viritys:?:. hyväkuntoiseen vakiokoneeseen 0.5bar korkeintaan ellet halua tuhota :twisted: konetta täydellisesti.

Lähetetty: 29.4.2004 14:56
Kirjoittaja jokke78
Bensapumppua olen etsiskellyt, mutta tuntuuvat ruiskupumput olevan yleensä bensatankissa.. Osaakos kukaan sanoa, missä autossa olisi sopiva, kahden letkun väliin tuleva bensapumppu??

Lähetetty: 29.4.2004 17:07
Kirjoittaja Turbiini
Lada_VFTS kirjoitti:Itselläni ahtopaineet 0.4bar ja bensanpaineet 0.6-0.8bar(kaasari weber DCOE40 vaakatupla) ilman cooleria ei ongelmia ainakaan vielä huomenna tehomittaukseen niin selviää onnistuiko viritys:?:. hyväkuntoiseen vakiokoneeseen 0.5bar korkeintaan ellet halua tuhota :twisted: konetta täydellisesti.

Uskaltaa hyväkuntoista ahtaa enemmänkin minä ajelin täysin vakio sisuskaluilla ilman cooleria noin 0.7bar (joskus vähän ylikin) sitten coolerin kans aluksi samoilla paineilla kunnes nostin 1.1bar jonka jjäkeen hajosi kannen tiiviste ei muita vaurioita. Ja laakerit koneeseen kannattaa vaihtaa suosista jos suunnittelee ahtamista vaikka vanhat ei mitenkään oireilisikaan.

Lähetetty: 30.4.2004 11:58
Kirjoittaja Lada_VFTS
jokke78 kirjoitti:Bensapumppua olen etsiskellyt, mutta tuntuuvat ruiskupumput olevan yleensä bensatankissa.. Osaakos kukaan sanoa, missä autossa olisi sopiva, kahden letkun väliin tuleva bensapumppu??
Ainakin ruiskubemareissa on hyvät pumput(320i ja ehkä myös neloskoneiset).

kohta on turpo kiinni.. :)

Lähetetty: 17.5.2004 21:57
Kirjoittaja jokke78
Alkaa tarvittavat osat ja letkut olla kasassa paineensäädintä lukuunottamatta..

Nyt voisivat hyvät neuvot olla tarpeen. Minkähän kokoisia suuttimia kannattaisi alkuun kokeilla vakiokaasariin puolen baarin paineilla ja mistä vakiokaasarit ovat bensaa vuotaneet? Mitäs kaikkea vakiokaasareille on yleensäkin jouduttu tekemään turbokäytössä? Onko sillä joku saanut auton toimimaan "tarpeeksi hyvin" vai onko se ollut vain ns. väliaikaisratkaisuna?

Lähetetty: 17.5.2004 22:16
Kirjoittaja Stefa
Vakiokaasari taitaa ensimmäisenä vaatia läppäakselille stefoja ja kohokammion tiivistyksen ja paineistuksen. Seosmittari lähes pakollinen turbolla leikkiessä ettei mene ahdoilla laihalle, myös sytkään kannattaa panostaa.