Sivu 1/1
Öljyjen erot ladassa..?
Lähetetty: 20.10.2003 20:09
Kirjoittaja MaTo
ELi taas olis aika vaihtaa moottoriin uudet öljyt mutta tuli vaan mieleen et
tykkääkö lada
hyvää vai
huonoa ns. paremmasta öljystä esim. jotain "Hyper super folmulaa 5W-50" vai tyydynkö taas siihen halvimpaan 10W-30 öljyyn...?? jos joku viisaampi selittäis ni oisin taas vähän fiksumpi...

Lähetetty: 20.10.2003 20:19
Kirjoittaja Jaakkima
Mulla ei ainakaan tykännyt entinen Lada Mobilin 5W-50 Super Formulasta. Rupes paska koneessa kiertämään ja jätti öljypumpun paluuventtiilin(?) jumiin ja hävitti öljynpaineet. Vika tosin korjaantui kun täältä saamieni ohjeiden mukaan "ryntäytin" lämmintä konetta muutaman sekunnin ajan. Tätä ennen olin jo vaihtanut paksummat öljyt koneeseen. Sen jälkeen oli paineetkin kohallaan. Itse en enään laita niin hienoja öljyjä autooni.
öljyt
Lähetetty: 20.10.2003 20:48
Kirjoittaja IL02
Koneessa tällä hetkellä joku Teboilin 5W-50 öljy, aiemmin Mobil Rally Formulaa ja hyvin on toiminut. Öljynvaihtovälit olen tuplannut suositellusta 7500 km:stä 15000 km:iin. Uskoakseni kun käyttää sitä kalleinta ja parasta öljyä tämän voi ihan turvallisin mielin tehdä. Myös ympäristönäkökohdat puoltaa tätä menettelyä..
öljyä ladaan
Lähetetty: 20.10.2003 21:07
Kirjoittaja Jaska HKI
Jos kone on hyväkuntoinen ja tiivis kannattaa käytää parempia öljyjä se lisää moottorin käyttöikää.Jos kone on loppupuolella ja kulutus suuri ei sinne kannata kalliita öljyjä laittaa.Öljymerkin vaihto voi nostaa kulutusta väliaikaisesti ja erimerkkisiä oljyjä ei kannattaisi sekoittaa.Perään takavetoladaan kuuluu hypodivaihteiston,missä voimansiirto lautashammaspyöriin tapahtuu liukuvan hammaskontakrin kautta pintapaineiden keston takia hypodivaihteistoöljy.
Lähetetty: 21.10.2003 9:33
Kirjoittaja AI
Ei mitään synteettistä kamaa takaveto-Ladan moottoriin, aitoa sen olla pitää! Itselläni on jotain Grand Prix -merkkistä 10W40 tököttiä (maksaa 8,50 euroa 4 litraa), vaihtoväli 6-7 tkm eli kun alkaa väri muuttumaan tummaksi.
hmm
Lähetetty: 21.10.2003 18:35
Kirjoittaja Lada-Jussi
johan huolto-ohjekirjassakin sanotaan että Teboil 10W30 täytyy Ladassa käyttää ja sehän on sopivasti halvintakin. Aina pitää noudattaa valmistajan antamia suosituksia.
Re: Öljyjen erot ladassa..?
Lähetetty: 22.10.2003 15:52
Kirjoittaja juha_va
Tottakai kannattaa laittaa 10w30. Halvinta ja parasta. Ja jos vanhojen öljyjen hävittämisessä on ongelmia niin nehän voi vaikka sivellä auton pohjaan ruostesuojaksi.
Sellaset uudet 5w50 täyssynteettisethän tulee pohjapropun kierteitä pitkin ulos...
öljyt
Lähetetty: 22.10.2003 17:47
Kirjoittaja IL02
Kyllä ne 10W-30 öljyt ovat todennäköisesti herkempiä vuotamaan uloskin, mikäli autossa semmoista ongelmaa tuppaa olemaan, sillä moottorin käyttölämpotilassa tuo 10w-30 öljy on huomattavasti löysempää kuin esim. 5w-50 öljy. Siksi öljynkulutus ja öljyvuotojen todennäköisyys kasvaa käytettäessä noita halvempia (ja huonompia) öljyjä. Kylmänä taas 10W-30 öljy on jäykempää, jolloin se voitelee huonommin, lisää moottorin kulumista ja vaikeuttaa pakkaskäynnistyksiä. Kaikesta tästä voi mielestäni vetää sen johtopäätöksen, että esim. 5w-50 öljy on yksiselitteisesti parempaa ja suositeltavampaa, koska se säilyttää viskositeettinsa sopivana koko sen lämpötila-alueen, jossa Ladan moottori joutuu Suomen olosuhteissa toimimaan.

Re: öljyt
Lähetetty: 24.10.2003 21:47
Kirjoittaja juha_va
IL02 kirjoitti:Kyllä ne 10W-30 öljyt ovat todennäköisesti herkempiä vuotamaan uloskin, mikäli autossa semmoista ongelmaa tuppaa olemaan, sillä moottorin käyttölämpotilassa tuo 10w-30 öljy on huomattavasti löysempää kuin esim. 5w-50 öljy. Siksi öljynkulutus ja öljyvuotojen todennäköisyys kasvaa käytettäessä noita halvempia (ja huonompia) öljyjä. Kylmänä taas 10W-30 öljy on jäykempää, jolloin se voitelee huonommin, lisää moottorin kulumista ja vaikeuttaa pakkaskäynnistyksiä. Kaikesta tästä voi mielestäni vetää sen johtopäätöksen, että esim. 5w-50 öljy on yksiselitteisesti parempaa ja suositeltavampaa, koska se säilyttää viskositeettinsa sopivana koko sen lämpötila-alueen, jossa Ladan moottori joutuu Suomen olosuhteissa toimimaan.

Joo mutta itselläni on toisena autona fiat uno jonka ostin kesällä... laiton siihen jotain kallista 5w40 öljyä ja se alkoi vuotaa kuin seula... vuota oli kyllä aikasemminkin mutta se oli pienempää... nyt sitten olen lisäillyt sinne 2,5xhalvempaa teboilin 10w40 öljyä ja nyt sitä on koneessa noin 50% ja vuoto on nyt paljon pienempää... vuoto tulee tiivisteen välistä jostain siitä öljynsuodattimen läheltä. muttei kuitenkaan öljynsuodattimen tiivisteestä
Lähetetty: 8.11.2003 18:03
Kirjoittaja uZu
Ei ole harmainta aavistusta mitä öljyä larpassa oli kun se taloon tuli, mutta kun sinne vaihtoi 5-40w täyssynteettiset, alkoi sitä hävitä aika rajulla vauhdilla. Osa valui maahan, koska koneesta sai vaihdon jälkeen kiristella monia muttereita. Ainakin öljypohjan mutterit olivat kaikki TODELLA löysällä.
Nyt kun päräyttää auton käymään, alkaa se hetken kuluttua puskea ihan kiitettävästi harmaata savua perseestään. Lämpimänä tuntuisi pitävän tavarat sisällään.
Täytynee siirtyä johonkin halvempaan tavaraan...
Lähetetty: 8.11.2003 18:48
Kirjoittaja Igor
Hmm...Kummaa ostin itse 5w-50 täyssynteettistä öljyä kun sai halvalla ja talvi tulossa niin en todellakaan ole huomannut että ladani savuttelisi tai kuluttelisi öljyä...Öljyilläkin on jo ajettu 2000km eikä ole kuluttanut yhtään ja autollakin on jo ajettu yli 100000km.
Lähetetty: 8.11.2003 19:36
Kirjoittaja uZu
Kummaa nimenomaan. Edellisillä tuli ajeltua joku 10tkm, eikä se vienyt oikeastaan yhtään. Todella vähäistä oli kulutus. Nyt on ajeltu kai alle 2000km ja öljyä on mennyt muutama litra.
Eikä konekaan ole vasta kuin 93tkm ajettu. Tosin se on ollut aika rajussakin käytössä viimeiset 13tkm, mutta ei sillä mitään noin huomattavaa vaikutusta voi olla.
Tosin on välillä häirinnyt kun tuntuisi ettei se savuttele aina kylmänäkään, kun taas joskus se on todella pahaa.
Lähetetty: 8.11.2003 19:47
Kirjoittaja Vanja-eno
Hyvät herrat!
Jos koneessa on käytetty uudesta asti esim. 10/40W mineraalikuraa, niin ei kannata vaihtaa synteettiseen ja ohuempaan. Toisaalta, jos autossa on uudesta asti käytetty synteettisiä öljyjä, niitä kannattaa käyttää jatkossakin.
Eli öljylaatua ei kannata vaihtaa huonommasta ainakaan parempaan, päin vastoin voi jos on hölmö

Lähetetty: 8.11.2003 21:06
Kirjoittaja uZu
Miksi ei?
Entäs jos sitä purkaisi koneen ja putsaisi joka paikan, voisiko sitten vaihtaa tosienlaisiin öljyihin ilman ongelmia?
Saako niitä öljyjä sitten pysymään ikinä koneessa jos kerran on laittanut vääränlaista?

Lähetetty: 12.11.2003 22:58
Kirjoittaja Vanja-eno
Niin, ja vaihtaa kaikki tiivisteet (luonnollisestikin), sitten asia on eri. Eiköhän silloin ala syntsatkin pysymään sisällä eikä vanha paska lähde kiertoon. Mutta jos kone toimii normaali mineraalikuralla, niin turhaa lähteä aukomaan pataa vaan siksi että voisi käyttää parempia öljyjä
