Sivu 1/1
Ratin vaihto ja jarruista
Lähetetty: 27.3.2004 13:57
Kirjoittaja Hehtaari
Nyt kun on kirjotuksetkin ohi niin joutaa ladaa hoivaamaan. Eli ralliratti olisi tarkoitus vaihtaa tuon alkuperäisen tilalle. Ei varmaan kovin vaikea homma ole, mutta voisitteko kertoa kuitenkin pääpiirteittään vaihtotoimenpiteen. Kun se kuitenkin tössää johonkin kohtaan mulla

....jotain ruuvia en löydä tai vastaavaa.
Ja toinen kysymys koskee jarruja. Pyörät saa menemään lukkoon kun polkee polkimen konehuoneen puolelle ja eikä sittenkään tunnu menevän kaikki pyörät lukkoon. Pumppaamalla poljin nousee ja jarruvoima paranee. Eikä ilmaamalla ongelma paranu kun pariksi päiväksi. Mistähän se sitä ilmaa tuonne järjestelmään kerää? Ei oikein jaksa ilmatakaan muutaman päivän välein noita jarruja. Niin ja auto on 2107 1500(sl kai) -95.
Re: Ratin vaihto ja jarruista
Lähetetty: 27.3.2004 16:18
Kirjoittaja kapa
Hehtaari kirjoitti:Nyt kun on kirjotuksetkin ohi niin joutaa ladaa hoivaamaan. Eli ralliratti olisi tarkoitus vaihtaa tuon alkuperäisen tilalle. Ei varmaan kovin vaikea homma ole, mutta voisitteko kertoa kuitenkin pääpiirteittään vaihtotoimenpiteen. Kun se kuitenkin tössää johonkin kohtaan mulla

....jotain ruuvia en löydä tai vastaavaa.
Ja toinen kysymys koskee jarruja. Pyörät saa menemään lukkoon kun polkee polkimen konehuoneen puolelle ja eikä sittenkään tunnu menevän kaikki pyörät lukkoon. Pumppaamalla poljin nousee ja jarruvoima paranee. Eikä ilmaamalla ongelma paranu kun pariksi päiväksi. Mistähän se sitä ilmaa tuonne järjestelmään kerää? Ei oikein jaksa ilmatakaan muutaman päivän välein noita jarruja. Niin ja auto on 2107 1500(sl kai) -95.
Ratin vaihto menee niin, että irroitat ratinkeskiön päällisen, riippuu Ladasi mallista miten irtoaa. Vanhemmissa on ruuvit jotka pitää päällistä kiinni, aukeavat ratin puolien takapuolelta. Uudemmissa taitaa olla se keskiön päällinen ihan vaan painettu paikalleen, meisselillä nostaa reunaa ja ottaa sen pois. Tuosta en ole ihan varma kun en ole 2104/2105/2107 mallin rattia koskaan irroittanut. Ja sitten mutteri irti sieltä keskiön sisältä rattiakselin päästä, taisi aueta 24mm hylsyllä. Sitten vedät ratin pois, saattaa olla kovaakin kiinni, jos ei helpolla irtoa niin kierrä mutteri muutaman kierroksen paikalleen ja vedä sitten rattia irti. Kun ratti irtoaa niin ei pääse vetämisen voimasta iskemään päin naamaa vaan jää paikalleen. Sitten uusi ratti paikalleen ja mutteri kiinni. Ja keskiön päällinen paikalleen. Ja ennenkuin alat irroittaa rattia, niin käännä pyörät suoriksi, niin saat uudenkin ratin oikeaan asentoon.
Ilmaa voi päästä jarruihin jos pääsylinteri tai takapyöräsylinterit huonoja eli vuotavat, tai letkuissa/putkissa liitokset löysällä tai letku/putki rikki.
Itseasiassa omassakin Ladassa on sama ongelma, ei vaan kauheasti haittaa kun auto ei ole tällä hetkellä ajossa

Lähetetty: 27.3.2004 18:05
Kirjoittaja lada 1200s
Pienellä ulosvetäjällä saa ratin näppärästi pois. On useesti meinaan uskomattoman tiukassa.

Ratti pois.
Lähetetty: 27.3.2004 18:32
Kirjoittaja Jankos
2107:ssa otat irti sen ladamerkin mikä on keskellä rattia ja sitten hylsyllä avaat sen ison mutterin millä ratti on kiinni akselissa. Kun mutterin on irti otat ratista tukevasti ja vääntelet rattia, ei niinkuin normaalisti vaan eteen/taakse eli kun toisella kädellä työnnät niin toisella vedät jne.
Noin olen kaikista ladoista, mitä olen räplännyt, saanut ratin irti.
Lähetetty: 27.3.2004 21:36
Kirjoittaja Hehtaari
Tuli sitten takaisku ratin vaihdossa. Ei keskiö käynytkään.

On varmaankin samarankeskiö tai minkä auton liekään. Siinä oli tiheä boori.
Nyt minulle sitten saa tarjota formulingin rallirattiin sopivaa takavedoladan keskiötä.
Lähetetty: 30.3.2004 9:14
Kirjoittaja ossi
minä olin myös vaihtamassa rallirattia vanhan tilalle mutta spoorit oli erilaiset... mistäköhän saisi ladan spooreilla rallirattia??? taitaa ladassa olla ihan omanlaisensa neuvostoliittolaiset spoorit (joka ladassa erilaiset)...
Lähetetty: 30.3.2004 15:32
Kirjoittaja veli alexei
Ainakin "leikkaa ja liimaa-tekniikalla" saa sopiin...
Keskiö
Lähetetty: 30.3.2004 17:07
Kirjoittaja BAeMk51A
Mä ostin Luisin ratin ja keskiön. Keskiön joutui tilaamaan kesti kaksi päivää, tarjosivat mullekkin ensin samaran keskiötä, joka on hervottoman korkea. luisin keskiö sopi ainakin Momoon, Luisiin, Simoni racing-onko edes tuollaista

Ja saahan siihen rattiin tai keskiöön porattuakin.
Lähetetty: 30.3.2004 17:11
Kirjoittaja Warreossi
Autotarvikeliikkeet eivät enää myy Formuling-ratteihin keskiöitä,mutta joillain saattaa olla vielä vanhaa varastoa.AD-ketjun liikkeistä niitä aikaisemmin löytyi.Sprigalex-ratit alkavat olla jo rompetori löytöjä.Fiatin keskiöt käyvät myös Ladaan.
Lähetetty: 30.3.2004 19:18
Kirjoittaja HarZa
ossi kirjoitti: taitaa ladassa olla ihan omanlaisensa neuvostoliittolaiset spoorit (joka ladassa erilaiset)...
Mä heitin tänään käytetyn formulingin paikalleen ja meni ihan heittämällä. Sattu osuun ilmeisesti samanlaiset spoorit kohdalleen...

Vanha ratti irtos aika helposti kun otti miehekkäästi kiinni ja renkutti hetken.
Lähetetty: 30.3.2004 22:57
Kirjoittaja dadaa
Mun ladaan kävi ainaki fiat 127 keskiö "heittämällä". eli sellasta kannattais varmaan kokeilla/kysellä!
Lähetetty: 31.3.2004 10:47
Kirjoittaja j_rinta
mitäs alfan keskiö, onko siitä hajua? fiat ja alfahan nyt on periaattees saman konsernin autoja.. jalopuista rattia vaan alfan keskiöllä tarjottiin.