Sivu 1/1

Lada kärventää kärjettömän bokseja.

Lähetetty: 23.3.2004 12:47
Kirjoittaja NesteHukka
Hajosi jo toinen kärjettömän sytytyksen ohjausboksi. Tällä kertaa meno loppui kuin seinään.
Onneksi olin kilometrin päässä kotoa, niin ei mennyt kauaa, kun hain toisen boksin kotoa.
Sekin on se aikaisemmin hajonnut, mutta sillä pystyy ajamaan, kunhan ei käytä liippareita ja vilkkuja :wink:

Ajattelin kysyä vahvistusta epäilyilleni.
Minulla nuo boksit ovat olleet hieman epämääräisesti kiinni, tyyliin että laitetaan paremmin kun ehditään. Nivasta on nimittäin vähän vaikea löytää tasaista kiinnityspintaa tuolle.
Nyt pidän todennäköisenä, että nuo boksit kuolevat ylikuumenemiseen, koska lämpö ei siirry riittävän tehokkaasti auton koriin siitä alumiinilevystä.
Onko tälle teorialle tukijoita
Tuo tänään possahtanut boksi oli aika kuuma hajottuaan.
Puola on Ladan oma kärjettömän puola, joten sekään ei voi olla syypää. En myöskään usko, että niitä ihan tällaista tahtia posahtelisi muuten vaan.

Piuhat vaikuttaa kuoriltaan ehjiltä jne.
Ladani kylläkin lataa lähestulkoon 15V jännitteellä, mutta ei kai tuonkaan nyt pitäisi vielä olla liikaa?

Boksi on vakiona 1500 S ladan kattimallissa, niin tietäisikö joku, että miten boksi on siinä kiinni? Ilmeisesti suoraa peltiä vasten, ja onko siellä vielä lämmönjohtotahnaa välissä?

Kannattaa varmaan jokaisen jälkiasentelijan varmistaa, että boksi jäähtyy kunnolla!!!

Lähetetty: 23.3.2004 12:58
Kirjoittaja uZu
Kyllähän se suoralla pellillä on, mutta ei siellä tahnoja ole. En usko että se vaatii sen massiivisen alumiinihässäkän lisäksi yhtään mitään. En muuten ole koskaan edes huomannut sen poksin lämpiävän. :?
Oli muuten juttua Lada-rompulla noista sytytyspokseista. Jotkut mallit aiheuttavat ongelmia juuri pyyhkijöiden kanssa. Voi olla että muistan väärin, tarkistan vielä jossakin vaiheessa.

Oma hajosi talvella, lyhyen ajon jälkeen. Luulisi, että se olisi kesähelteillä pidemmillä reissuilla hyytynyt, jos jäähdytys olisi ongelma ollut.

....jännitteellä voisi muuten olla vaikutusta. Jännitteensädinhän tosta hajosi joku viikko ennen sytytyspoksia, ja ennen säätimen hajoamista pomppi jännnitteet välillä taivaissa.

Lähetetty: 23.3.2004 13:19
Kirjoittaja Jaska HKI
En usko,että se tarvitsee lisäkontaktia peltiin,muuten se olisi mainittu.Joissakin sytytysyksiköissä on lisärivat,jotka lisäävät jäähdytyspinta-alaa.Jokin jännitepiiki tuhoaa sytytysyksikön.Muistelen edesmeneellä nettisivuilla jonkun tieneen että jos autoa sammuttaessa pyyhkijät on tihkuasennossa voi sytytysyksikkö mennä.Konelankin huolto on ollut siitä tietoinen.

Lähetetty: 23.3.2004 13:35
Kirjoittaja NesteHukka
Hmm, olisi varmaan ihan hyvä kehitellä jonkunlainen häiriösuodin tuohon...

Onkos noita jännitteensäätimiä muuten ollut -90 Nivoissa monensorttisia?
Ajattelin vaan, että jos menisi kotimatkalla ostamaan uuden jännitteensäätimen.

Lähetetty: 23.3.2004 13:40
Kirjoittaja uZu
HUCO
1308090
W.Germany

LADA
21080 373 4910 70

Tuolla tavalla merkityt yksiköt rikkovat hall-anturin jos moottori sammutetaan pyyhkijöiden toimiessa hitaalla nopeudella.

Lähetetty: 23.3.2004 16:14
Kirjoittaja NesteHukka
Tuo vanhempi boksi joka pätkii liippareiden tahdissa on xxxxx-3734910- xx. äksällä merkityt ovat niin kuluneita, että niitä ei pysty lukemaan.
Tuossa viimeisessä numerossa tämä heti viivan jälkeen oleva ei kylläkään ole seiska, sen voi varmuudella sanoa. Se on 2, 3 tai 8.

Tarkistin muuten sen latausjännitteen, ja se on tasainen 14,75 akun navoista, joka minun mielestäni vielä pitäisi olla sallitun rajoissa.

Yhtenä mahdollisena rikkojana pidän mahdollista vuotoa sytytysjohtimista hall-anturin johtoihin. Nivassa niitä ei ole oikein saanut vedettyä niin, että olisivat joka kohdasta riittävän kaukan sytytysjohtimista. Täytynee yrittää parannella vielä.

Maadoitus?

Lähetetty: 23.3.2004 17:23
Kirjoittaja Jankos
Onko se jäähdtyslevy kunnolla maassa, ettei roiku ilmassa ja ole vain sen maadoitusjohdon kautta maassa? Mulla on jotenkin sellanen olo että sen pitää olla kunnolla maissa.

Lähetetty: 23.3.2004 17:30
Kirjoittaja Nonnis
No eipä ainakaan mun sytytyspoksi ole kuollut, vaikka se olikin pitkään nippusiteellä kiinni kytkinnestesäiliön kupeessa :oops:

Mutta se onkin merkkiä Volkswagen 8)

huijari

Lähetetty: 23.3.2004 17:38
Kirjoittaja Jankos
Kehtaatkin nonnis tunnustaa että ladassa on klonksvaakkenin osia! Ei se ainakaan parempi voi olla kuin ladankaan ;)

Lähetetty: 23.3.2004 18:41
Kirjoittaja NesteHukka
Oli pakko hakea Motonetistä boksi ensihätään, että pääsee eteenpäin.
Sen jälkeen huomasin, että tuo puolirikkinäinen varaboksini ilmeisesti rikkoi hall-anturin, koska käynti muuttui aika-ajoin todella epämääräiseksi, ei oikein osannut sanoa, käykö se yhdellä vai kolmella vai kaikkea siitä väliltä. Uudella boksilla tuo homma ei korjaantunut, niin vaihdoin samall rupeamalla varaosiksi ostamani aivan uuden jakajan, johtosarjan ja tämän tänään ostamani boksin. Nyt toimii taas kunnolla.

Laitoin boksin varmuuden vuoksi puretusta 175W prototyyppi lineaaripowerista jääneeseen jäähdytyslevyyn kiinni ja oikein piitahnan kanssa, niin ei ainakaan pitäisi lämmetä.

Heh, kuinka montaa mallia näitä Ladaan sopivia bokseja oikein on, kun tämä on nyt jo kolmas täysin erilainen :lol:

hmm

Lähetetty: 23.3.2004 20:32
Kirjoittaja Lada-Jussi
ohan noita kun venäläinen manuaalikin tuntee ainakin 5 erimallista joista toi xxxx-xxxxx-xx numeroitu on venäläinen vaihtoehto.....

oliskohan mun samarassakin vikaa sytytysboxissa, kun nähtävästi ei käy täysin joka sylinterillä.

Re: hmm

Lähetetty: 24.3.2004 8:09
Kirjoittaja NesteHukka
Lada-Jussi kirjoitti:
oliskohan mun samarassakin vikaa sytytysboxissa, kun nähtävästi ei käy täysin joka sylinterillä.
Niin mullahan tuo ongelma johtui hall-anturista.

Lähetetty: 30.3.2004 8:59
Kirjoittaja AI
Nyt minäkin muistan miksen omaani laittanut kärjetöntä sytytyssysteemiä. On se sentään kärkien viilailu paljon halvempaa kuin sytytysboksien vaihtelu, eikä tarvitse kävellä kotiin!

Lähetetty: 30.3.2004 17:03
Kirjoittaja Turbiini
Mulla ei oo vielä poksi palanu (hella merkkinen tarvike) vaikka on astetta rajumpi puola