Sivu 1/1

Ventiilivälysten tarkastus Samarassa

Lähetetty: 25.8.2007 17:54
Kirjoittaja Voitto
Liityykö ruisku-Samaran ventiilivälyksien tarkastamiseen rakotulkilla jotain ihme-kommervenkkeja, jotka olisi syytä tietää. Olen katsellut kaasari-Samaran ohjekirjasta (Alfamer) miten homma tehdään. Pitäisi kuulemma tarkistaa 30000 välein...

Re: Ventiilivälysten tarkastus Samarassa

Lähetetty: 25.8.2007 22:08
Kirjoittaja pressa
välysten mittaaminen ei vaadi mitään ihmeellistä
säätöhän sitten on vaihtamalla niitä säätökiekkoja oiken vahvuisiksi
lada pravdassahan oli juuri tästä juttukin kuvien kera

Re: Ventiilivälysten tarkastus Samarassa

Lähetetty: 26.8.2007 15:01
Kirjoittaja Jaska HKI
Nokkahihnan puolelta katsottuna

Venttiili täysin auki tarkistettava venttiili
1.................... 8 (nelossylinterin pako)
2.................... 7 (4:s imu)
3.................... 6 (3:s imu)
4.................... 5 (3:s pako)
5.................... 4 (2:s pako)
6.................... 3 (2:s imu)
7.................... 2 (1:s imu)
8.................... 1 (1:s pako)

Säätö kylmään koneeseen,tulpat pois,kun pala on paikoillaan pyöritä konetta siten että varmistuu palan paikallaolosta.Konetta taas ei saa pyörittää silloin kun yksikään pala puuttuu.Koska öljyt poistuvat nokka-akselista työn yhteydessä kannatta voidella nokka tuoreella öljyllä ennen koneen käynnistystä.Imu 0,2mmm,pako 0,3mm.

Re: Ventiilivälysten tarkastus Samarassa

Lähetetty: 26.8.2007 17:27
Kirjoittaja Jaska HKI
Lisää tuuma hylsyjä ruostuneisiin muttereihin:

5/32".......3,969........4mm
15/64".......5,953........6mm
5/16".........7,938........8mm
25/64"........9,922.......10mm
15/32".........11,906.......12mm
25/32".........19,844........20mm

Re: Ventiilivälysten tarkastus Samarassa

Lähetetty: 1.9.2007 21:19
Kirjoittaja Voitto
Jaska HKI kirjoitti:Imu 0,2mmm,pako 0,3mm.
Ohjekirjassa sanotaan että pakoventtiileille 0,35mm.

Re: Ventiilivälysten tarkastus Samarassa

Lähetetty: 6.9.2007 21:24
Kirjoittaja rotsi4
Jos välys on vähänkään yli 0.35 pakoventtiilissä niin venttiili alkaa naputtaa selvästi.

Mielestäni 0.3 on riittävä välys myös ruiskusamaraan,(kaasariautoissa suositellaan muistaakseni 0.3 välystä) silloin on myös välyksellä varaa kasvaa ilman naputuksen vaaraa. Autodatakin ilmoittaa 0.35 välyksen maksimiksi, se ei kyllä erottele eri moottoreita kovin järkevästi.

Se naputus alkaa muuten pänniä pidemmän päälle.

Re: Ventiilivälysten tarkastus Samarassa

Lähetetty: 6.9.2007 22:01
Kirjoittaja Voitto
rotsi4 kirjoitti:silloin on myös välyksellä varaa kasvaa ilman naputuksen vaaraa.
Olen aloittelija näissä moottorihommissa, mutta Alfamerin korjausoppaassa höpistiin jotain että pyörivän nokan ja venttiilin säätöpalan välinen kosketuskohta (johon väliin se rakotulkki työnnetään) ei juurikaan kulu vaan kulumista tapahtuu ennemminkin venttiililautasen (onko tämä oikea nimitys?) ja sylinterinkannen kosketuskohdassa. Tästä voisi äkkipäätään päätellä että se koneen kuluessa se välys enneminkin pienenee kuin kasvaa koska jousi pääsee painamaan täten venttiiliä aina ylemmäs ja ylemmäs. Olenko nyt jotain ymmärtänyt väärin?

Luulisi että on niin että nokan ja säätöpalan välinen kosketuskohta on paremmassa öljyssä kuin
venttiililautasen ja sylinterinkannen kosketuskohta koska tuo jälkimmäinenhän on moottorin kuumimpia kohtia(?) Ja nokka ja säätöpalahan eivät tarkkaan ottaen kosketa toisiaan vaan siinä on se öljy välissä.

Re: Ventiilivälysten tarkastus Samarassa

Lähetetty: 7.9.2007 7:21
Kirjoittaja Lada-Jussi
minäkin aloittelijana olen samoilla linjoilla, että venttiili pikkuhiljaa kaivautuu kanteen ja välys pienenee, itellä ei koskaan ole Samarassa ollut liian suuria välyksiä, aina ne vaan pienenee.

Jossain lähteissä on mainittu välyksen olevan 0,35 +/-0,05 jossain taas luki +/-0,005 kumpi sitten väärin, jälkimmäisellä tarkkuudella ei säätökiekkoja edes saa, eikä pysty mittaamaankaan niin tarkkaan.

Mun kokemusten mukaan Samaran kone nakuttelee aina, en tiedä tuleeko se venttiilikoneistosta vai mistä, mutta hiljaista Samaran konetta en ole koskaan nähnyt.

Re: Ventiilivälysten tarkastus Samarassa

Lähetetty: 7.9.2007 7:38
Kirjoittaja samarai
Joo aivan vastaavat kokemukset välysten pienenemisestä kuin Jussilla. Ei ole tosin tullut säädettyä kuin kerran tosta Samarasta välykset 100tkm:n aikana. Itsellä se säätäminen oli lähinnä säätöpalojen hiontaa tahkolla kun en viitsinyt lähteä niitä metsästämään liikkeistä. Siinä hiottaessa tuli samalla huomattua, että kovaa ainetta ne säätöpalat on. :)

Samaran kone nakuttaa.. en minä vaan ole huomannut. Sehän käy kun kello aina. :wink:

Re: Ventiilivälysten tarkastus Samarassa

Lähetetty: 7.9.2007 8:43
Kirjoittaja Pavlovits
Minulla käy kuin vanhanaikainen seinäkello.

Re: Ventiilivälysten tarkastus Samarassa

Lähetetty: 9.9.2007 13:15
Kirjoittaja rotsi4
Omassani ainakin oli pakoventtiilin välys muuttunut 0.37->0.4 mittauksien välillä, välys oli tosin ollut liian suuri. Ja käytetyt palat ovat myös ohentuneet, sen huomaa kun säätöä tarkistaa.
Kyllähän nokka-akseli kuluu väkisinkin, mutta ilmeisesti kulumat kompensoivat toisiaan ideaalitapauksissa.

Kyllähän monet samarat tehtaalta tullessaan käy hiljaa, ainakaan ompelukonemaista venttiilikoneiston rakutusta ei kuulu. Minulla kipupiste on siinä kun alkaa naputus kuulua sisälle pienillä radion voimakkuuksilla.