Kaasupurkausvalot
Lähetetty: 24.8.2007 10:20
Terve!
Asensin 11X-malliin kaasupurkausvalot. Takana asennus ja noin 3.000 km, myös pimeäajoa.
Tässä selostettu ratkaisu ei ole hyväksytty tieliikenteeseen, mutta sopii hyvin off-road -käyttöön (vast).
11X:ssäni on alkuperäisenä venäläisvalmisteiset Bosch-nelivalonheittimet, joissa ei ole linssitekniikkaa. Valoissa on alunperin H1-polttimot niin lähi- kuin kaukovaloissa. Kytkentä on luonnollisesti sellainen, että lähivalot palavat myös kaukovalojen ollessa päällä.
Ostin H1-kaasupurkausvalomuunnossarjat http://www.xenonkauppa.fi:stä. Luonnollisesti nelivalojärjestelmään tarvitaan kaksi sarjaa. Valitsin värilämpötilaltaan 4300 K -polttimot.
Asennus oli suhteellisen helppoa. Valonheittimien muovisiin takasuojakupuihin oli tehtävä johdotuksia varten halkaisijaltaan 25 mm reiät. Koska kaasupurkauspolttimot olivat hiemat H1-polttimoita paksummat, piti polttimonpidin avartaa 10 mm poranterällä.
Sytytin-muuntajayksiköille ("ballastit") löytyi 11X:n moottoritilasta hyvin paikkaa.
Muuntosarjat sopivat muutoinkin helposti paikalleen. Ainoa tarvittava muutos oli vaihtaa maadoitusjohtimien lattaliittimet rengasliittimiksi.
Asennustyössä tarvitsee vain normaaleja työkaluja, kuten 8 ja 10 millin avaimia, liitinpihtejä, puukkoa tai reikäporaa (25 mm), ruuvitalttoja, 10 mm poraa, mahdollisesti peltiruuveja ja sopivaa poraa jne.
Valot on suunnattava asennuksen jälkeen huolella. Lähivalon kirkkaus häikäisee vastaantulijoita pahoin, mikäli valo on liian ylös suunnattu.
Kokemuksia:
Kylmä (kesäinen ulkolämpötila) kaasupurkauspolttimo saavuttaa täyden kirkkauden alle 10 sekunnissa. Lämmin polttimo on kirkas välittömästi virran kytkemisen jälkeen.
Normaalissa kohtaamistilanteessa kaukovalo ei ehdi jäähtyä niin, etteikö se olisi välittömästi kirkas. Riittävä lämpö säilyy polttimossa ainakin 30 sekuntia.
Käytännössä kaasupurkauspolttimon hidas kylmäsyttyminen ei nelivalojärjestelmässä ole haitallinen.
Valojen kirkkaus ja valoteho on ylivoimainen H1-halogeeneihin nähden.
Kaasupurkausvalojen tehontarpeeksi ilmoitetaan 35 W polttimoa kohti (H1 55 W). Käytännössä asian huomaa siten, että valonheittimen lasi kuumenee vähemmän.
Jos ongelmia ei myöhemminkään ilmene ja kestoikä on ilmoitetun kaltainen, ei hankinta kaduta hiukkaakaan.
Tieliikennekäyttöön tai mahdollisen vian sattuessa valot voi hyvin nopeasti ja ilman työkaluja muuttaa normaaleiksi. Vain H1-polttimot tarvitaan. Luonnollisesti ballastien irrottamien, jos tarpeen, vie muutaman hetken ja vaatii sopivat työkalut.
SvS
Asensin 11X-malliin kaasupurkausvalot. Takana asennus ja noin 3.000 km, myös pimeäajoa.
Tässä selostettu ratkaisu ei ole hyväksytty tieliikenteeseen, mutta sopii hyvin off-road -käyttöön (vast).
11X:ssäni on alkuperäisenä venäläisvalmisteiset Bosch-nelivalonheittimet, joissa ei ole linssitekniikkaa. Valoissa on alunperin H1-polttimot niin lähi- kuin kaukovaloissa. Kytkentä on luonnollisesti sellainen, että lähivalot palavat myös kaukovalojen ollessa päällä.
Ostin H1-kaasupurkausvalomuunnossarjat http://www.xenonkauppa.fi:stä. Luonnollisesti nelivalojärjestelmään tarvitaan kaksi sarjaa. Valitsin värilämpötilaltaan 4300 K -polttimot.
Asennus oli suhteellisen helppoa. Valonheittimien muovisiin takasuojakupuihin oli tehtävä johdotuksia varten halkaisijaltaan 25 mm reiät. Koska kaasupurkauspolttimot olivat hiemat H1-polttimoita paksummat, piti polttimonpidin avartaa 10 mm poranterällä.
Sytytin-muuntajayksiköille ("ballastit") löytyi 11X:n moottoritilasta hyvin paikkaa.
Muuntosarjat sopivat muutoinkin helposti paikalleen. Ainoa tarvittava muutos oli vaihtaa maadoitusjohtimien lattaliittimet rengasliittimiksi.
Asennustyössä tarvitsee vain normaaleja työkaluja, kuten 8 ja 10 millin avaimia, liitinpihtejä, puukkoa tai reikäporaa (25 mm), ruuvitalttoja, 10 mm poraa, mahdollisesti peltiruuveja ja sopivaa poraa jne.
Valot on suunnattava asennuksen jälkeen huolella. Lähivalon kirkkaus häikäisee vastaantulijoita pahoin, mikäli valo on liian ylös suunnattu.
Kokemuksia:
Kylmä (kesäinen ulkolämpötila) kaasupurkauspolttimo saavuttaa täyden kirkkauden alle 10 sekunnissa. Lämmin polttimo on kirkas välittömästi virran kytkemisen jälkeen.
Normaalissa kohtaamistilanteessa kaukovalo ei ehdi jäähtyä niin, etteikö se olisi välittömästi kirkas. Riittävä lämpö säilyy polttimossa ainakin 30 sekuntia.
Käytännössä kaasupurkauspolttimon hidas kylmäsyttyminen ei nelivalojärjestelmässä ole haitallinen.
Valojen kirkkaus ja valoteho on ylivoimainen H1-halogeeneihin nähden.
Kaasupurkausvalojen tehontarpeeksi ilmoitetaan 35 W polttimoa kohti (H1 55 W). Käytännössä asian huomaa siten, että valonheittimen lasi kuumenee vähemmän.
Jos ongelmia ei myöhemminkään ilmene ja kestoikä on ilmoitetun kaltainen, ei hankinta kaduta hiukkaakaan.
Tieliikennekäyttöön tai mahdollisen vian sattuessa valot voi hyvin nopeasti ja ilman työkaluja muuttaa normaaleiksi. Vain H1-polttimot tarvitaan. Luonnollisesti ballastien irrottamien, jos tarpeen, vie muutaman hetken ja vaatii sopivat työkalut.
SvS