Sivu 1/1
Nivan kässäri + jarrupaineensäädin
Lähetetty: 26.7.2007 9:37
Kirjoittaja Nonnis
Voisiko joku nivamies joutessaan katsoa mistä käsijarrun kuuluisi mennä? Minä tempasin vanhan irti ja rupesin vasta jälkikäteen miettimään meneekö se niitten pienempien tankojen (mitä nyt ovatkaan) yli vai ali ja kuinka se asettuu pakoputken kohdalle niin ettei pala saman tien? Siis toki tiedän kohdat joihin se kiinnittyy mutta siitä ei aivan ole apua. Vai onko pakoputken todella tarkoitus polttaa käsijarruvaijerin vaippa?
Kuva olis kiva mutta suullisetkin selostukset kelpaa
Muoks. Lisäkysymys: Onko kellään kokemusta käykö takavedon jarrupaineensäädin Nivaan? Motonet tarjoaa samaa varaosaa, mutta Lada-Jussi informoi että Nivassa on omansa

Re: Nivan kässäri + jarrupaineensäädin
Lähetetty: 26.7.2007 11:28
Kirjoittaja Nipa
En pääse itsekkään nyt katosomaan koska on irti mutta muistelisin HUOM muistelisin! että pohjassa olevista riipukkeista ja tukivarsien alta ja takaakselissahan on kans ne riipuke paikat mutta koita ja katso tai siis tämän paremmin en osaa selostaa

..... jaaaaaaaaahasss...

iskikö sittenkin rakennus kipinä?? itäauto safari kutsuu

no minä hain motonetistä ja aijon pistää sen kiinni kun kerkiä...
Re: Nivan kässäri + jarrupaineensäädin
Lähetetty: 26.7.2007 11:56
Kirjoittaja Nonnis
Soitin siskolikalle jolla on kanssa Niva ja sillä menee toisella puolella tukivarren yli ja toisella puolen ali eli paljon apua
Muuten sillä kai ei niin merkitystä ole mutta tosiaan tuo pakoputken ohitus on dramaattisin kohta. Mutta eiköhän asia joskus selviä, kasauksella ei ole vielä kiire kun pitäs vielä sylinterit ja jarrupaineensäädin vaihtaa ja todennäköisesti sitten pirusti jarruputkeakin
Etujarrut on sitten oma lukunsa... aaargh.
Voipi olla ettei ihan itäautosafarille valmistu ja jos valmistuu, niin raaskiiko sen heti rikkoa siellä

Re: Nivan kässäri + jarrupaineensäädin
Lähetetty: 26.7.2007 14:21
Kirjoittaja Lada-Jussi
Jarrupaineen säätimestä tosiaan irkissä keskusteltiin ja osaräjäytyskuvan perusteella Nivan osassa on erillainen pusla tjsp siellä sisällä, lienee merkittävä ero, kun kautta aikain on Nivassa ja takavedossa kuitenkin eri osaa käytetty vaikka yhtenäistämistä muuten onkin harrastettu. Kiinnitykset yms on aivan samat kuin takavetoisen säätimessä, mutta tuo muuttunut osa on aika hallitseva mötikkä ko palikassa.
Re: Nivan kässäri + jarrupaineensäädin
Lähetetty: 26.7.2007 16:02
Kirjoittaja Nonnis
Jep mutta jos takavedon osaa on käytetty ja selvitty katsastuksesta niin sen haluaisin kuulla.
Ja kaivapa niistä kaavioistas miten käsijarruvaijeri menee

Re: Nivan kässäri + jarrupaineensäädin
Lähetetty: 26.7.2007 21:01
Kirjoittaja Lada-Jussi
Nonnis kirjoitti:
Ja kaivapa niistä kaavioistas miten käsijarruvaijeri menee

et sä kuitenkaa usko mun kaavioita, nii ihan turha mun katella

Re: Nivan kässäri + jarrupaineensäädin
Lähetetty: 26.7.2007 22:05
Kirjoittaja Nonnis
^Jäk jäk, hopihopi, niin ois sun tiedoista jotain käytännöb hyötyäkin

Re: Nivan kässäri + jarrupaineensäädin
Lähetetty: 27.7.2007 20:42
Kirjoittaja liero
entisenä nivamiehenä zuumailin wanhaa kuvaa ja mulla näkyi menevän lyhien tukivarsien yläpuolelta, en tiedä onko tuo oikein , leimasta se meni ko. asennuksella läpi...
onhan sulla se niva manuaali , eiks siinä nävy?
paineen säätimestä en osaa sanoa , itsellä riitti silloin wanhan purku + putsaus ja voitelu , näytti silmämääräisesti samalta kun takapotkussa....
Re: Nivan kässäri + jarrupaineensäädin
Lähetetty: 27.7.2007 23:19
Kirjoittaja lada 1200s
Nonnis kirjoitti:Jep mutta jos takavedon osaa on käytetty ja selvitty katsastuksesta niin sen haluaisin kuulla.
Ja kaivapa niistä kaavioistas miten käsijarruvaijeri menee

Asiasta kolmanteen, joskus aiemmin kyselit että ajetaanko nivaa jarrudynolle,
niin vastaus on että ajetaan.
Re: Nivan kässäri + jarrupaineensäädin
Lähetetty: 27.7.2007 23:46
Kirjoittaja pressa
Nonnis kirjoitti:Jep mutta jos takavedon osaa on käytetty ja selvitty katsastuksesta niin sen haluaisin kuulla.
ei saa ampua pianistia
jarrupaineen säädin antaa suuremman paineen takkse jos takapää alhaalla
säädin teke saman takavedossa ja nivassa
jos nivaan laittaa takavetoisen säätimen ja säätää sen tangon oikealle etäisyydelle pitäisi säätimen toimia oikein
säätimen toimivuutta ei katsastuksessa todenneta yleensä muuten kuin kokeilemalla että manta heilahtaa takoa vasten kun jarrua polkaisee
mikäli säädin ei toimi tai se on väärin säädetty voivat jarrut olla taka painoiset
takapainoisuus taas on talvella erittäin ikävää ellei peräti vaarallista
Re: Nivan kässäri + jarrupaineensäädin
Lähetetty: 29.7.2007 19:26
Kirjoittaja Nonnis
Purettiin eilen sekä Nivan että takavedon jarrupaineensäädin ja niissä tosiaan oli pienen pieni ero (selittäköön Jussi tarkemmin ja pistäköön vaik kuvaa, säätimet jäi sinne).
jos nivaan laittaa takavetoisen säätimen ja säätää sen tangon oikealle etäisyydelle pitäisi säätimen toimia oikein
Mistä hemmetistä sitä voi tietää mikä on oikea etäisyys?
PS Huittisissa ei ainakaan ajeta/ajettu dynolle entistä Nivaani.
Re: Nivan kässäri + jarrupaineensäädin
Lähetetty: 29.7.2007 22:06
Kirjoittaja pressa
Nonnis kirjoitti:Mistä hemmetistä sitä voi tietää mikä on oikea etäisyys?
ainakin takavetoisen tangon säätöön on ohjeet korjaus-rompulla
eli epäilisin että nivassakin on suurinpiirtein samallalailla tuo säätö
ja ellei mitään tietoa löydy niin säätää siten että tangon ja männän väli on 1mm kuormaamattomana
tällöin kun autoon istuu sisään on tanko jo kevyellä kosketuksella mäntään
Re: Nivan kässäri + jarrupaineensäädin
Lähetetty: 30.7.2007 0:26
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo eroa niissä säätimissä oli, mutta en oikein osaa selittää, kun en keksi osille järkeviä nimiä ja kuvaa ei nyt tähän hätään ole. "männän" yläpäässä oleva rengas oli Nivassa kehältään paksumpi ja männän pää sitten halkaisijaltaan kapeampi. Vazili heitti teorian niiden aiheuttamasta männän liikkeen nopeuden eroavuudesta. Ero ei siis ollut suuri, mutta ero kuitenkin on.
Re: Nivan kässäri + jarrupaineensäädin
Lähetetty: 3.8.2007 17:32
Kirjoittaja Nonnis
Menipäs jo hepreaksi tuo säätö, korjausrompusta ei kyl oo apua kun oon joskus erehtynyt ottamaan sen pdf-versiona
