Sivu 1/2
Weber vaihdettu => ei kule
Lähetetty: 18.3.2004 7:10
Kirjoittaja NesteHukka
Vaihdoin latuskaan eilen Weber 32/36 DGV kaasarin. Säädöt tuntuisivat aika sopivilta, koska kaikissa tilanteissa kone tuntuisi käyvän hyvin, eli ei röpöttele eikä paukuttele.
Ainoa mikä on, niin yläkierroksilla laite on jotenkin hengetön. Daaziin verrattuna tuntuu, niinkuin kannesta ja nokasta saatu hyöty olisi nyt poissa!
Seosongelmahan tuo on pakko olla, koska kaasukin aukeaa kokonaan, mutta mitenkähän nyt helpoiten selvittäisi täyskaasun seoksen, että kumpaan suuntaan se on pielessä?
Tulppien väristäkin jos aikoisi katsoa, niin pitäisi ajaa moottoritiellä kaasu pohjassa useamman kilometrin ja sitten sammuttaa täyskaasulta.
Vähän hankalaa tämä, kun yhden kaasarin systeemi ei anna niin helposti "merkkejä", mitä tuplilla.
Sitten toinen asia, elikkäs mitenkäs sytytysennakkoa pitää yleensä mulkkailla Ladassa, jos tehdään tällainen mieto viritys, että kannen palotilat ja vähän kireämpi nokka-akseli, muttei oikeastaan paljon puristussuhteen nostoa.
Kaasari
Lähetetty: 18.3.2004 8:40
Kirjoittaja Jankos
Pääsuuttimet on melko varmasti alamittaset, mikäli olisi liian suuret niin täytyisi olla ihan älyttömät että haittaisi käyntiä pahemmin...
Aukeaako tuossa ensin ykköskurkku ja sitten vasta kakkoskurkku eli onko vaiheittain aukeava? Jos vaiheittain niin aja pelkällä ykköskurkulla isoille kierroksille 5000-6000 ja jos vetää hyvin paina toinen kurkku auki. Mikäli puutuu tai ei tule paljon voimaa lisää niin kakkoskurkun suuttimet on pienet.
Ennakot on periaatteessa kaikissa melko samat. Pienillä puristuksilla voi tietysti pitää hieman enemmän ennakkoa. Ralliautossa maksimit on 34-36 astetta ja kyllä tuo pitäisi tuohonkin kelvata.
Re: Kaasari
Lähetetty: 18.3.2004 8:53
Kirjoittaja NesteHukka
Jankos kirjoitti:Pääsuuttimet on melko varmasti alamittaset, mikäli olisi liian suuret niin täytyisi olla ihan älyttömät että haittaisi käyntiä pahemmin...
Aukeaako tuossa ensin ykköskurkku ja sitten vasta kakkoskurkku eli onko vaiheittain aukeava? Jos vaiheittain niin aja pelkällä ykköskurkulla isoille kierroksille 5000-6000 ja jos vetää hyvin paina toinen kurkku auki. Mikäli puutuu tai ei tule paljon voimaa lisää niin kakkoskurkun suuttimet on pienet.
Ennakot on periaatteessa kaikissa melko samat. Pienillä puristuksilla voi tietysti pitää hieman enemmän ennakkoa. Ralliautossa maksimit on 34-36 astetta ja kyllä tuo pitäisi tuohonkin kelvata.
Se on vaiheittain aukeava, ja mekaanisesti, mutta kaasupoljin on vähän tunnoton sen suhteen, että koska toinen kurkku lähtee aukeamaan. Täytyy katsoa jos sitä saa jotenkin herkistettyä.
Meneekö tuo sytkä tuohon 34-36 välille silloin kun perusennakko on se vakio 5 astetta?
Mulla on vissiin liikaa ennakkoa ainakin nyt.
Fiatista tuli kyllä opittua viime kesänä, että nokka-akselin ajoituksella on aika paljon vaikutusta sytytysennakon tarpeeseen.
Ajoitus
Lähetetty: 18.3.2004 10:09
Kirjoittaja Jankos
En oikein tiedä ennakko asettuu kun en oikeastaan ikinä ole pelannut tuon perusennakon kanssa. Mulla on ajoituslamppu mihin saa säädettyä maksimiennakon ja tuolla sitten säädän maksimiennakon kierroksilla kohdalleen. Yleensä tuota jakajaa pitää modata niin että keskipakosäätö pienenee.
99 prosenttisesti maksimiennakot pitää olla tuossa 34-36 haarukassa, mikäli jotain muuta niin sitten on joku muu säätö pielessä.
Mutta mikäli omaat sytkälampun mikä näyttää sytytyshetken niin voit laskea maksimiennakon merkin paikan hihnapyörälle. Eli mittaat hihnapyörän ulkohalkaisijan ja jaat kymmenellä niin saat millit mitä maksimiennakon asteet on sivussa nollamerkistä. Eli tuon millimetrimatkan päähän teet hihnapyörään merkin vaikka maalilla ja sitten lampulla katsomaan maksimiennakoita kierroksilla.
Lähetetty: 18.3.2004 11:35
Kirjoittaja Stefa
Yläkierrosongelmaan vaikuttanee eniten tosiokurkun pääsuutin eli suuntaa aika helppo kokeilla kun tilailee jokusen suuremman suuttimen ja katsoo miten reagoi. Jos kysymyksessä käytetty kaasutin niin kannattaa se myös purkaa ja putsata huolella, eikä vain paineilmalla vaan jollain rasseilla suuttimet läpi jne. Kaasupilleistä löytyy niitä pillien putsaukseen tarkoitettuja rasseja, ovat hyviä myös kaasutin hommiin. Suuttimia löytyy webereihin ainakin
http://www.freetechnics.fi
Kävi kerran yammun et340 kelkan kanssa joka ei saanut bensaa että putsailin kaasarin parikin kertaa paineilman kanssa mutta ei korjaantunut, kun rassassin suuttimet läpi niin rupesi pelaamaan komeasti.
Korvakuuloltahan sytkän säätö suurinpiirtein kun ottaa tasakaasulla suurimmat kierrokset niin sytkä kohdallaan.
Lähetetty: 18.3.2004 11:45
Kirjoittaja NesteHukka
Joo, no mulla on tuossa pari muutakin Weberiä, niin niistä saa suuttimia ainakin porailtavaksi jos ei muuten.
Kyllä se voisi vähän tuohon kakkoskurkun suuttimeen viitata tuo homma.
Sytkää tuossa ruokatunnilla jo vähän kääntelin, että ei se ainakaan tuntuisi niitä kierroksia rajoittavan.
suutin kokoja
Lähetetty: 18.3.2004 17:49
Kirjoittaja evo2
1.6 Escort Sport -75 - 80
pääsuuttimet 130/125
ilmasuutin 160/125
seosputki F66/F66
tyhjäkäyntisuutin 50/45
tollasilla suuttimilla pitäis toimia. mistä vehkeestä se kaasari on?
Re: suutin kokoja
Lähetetty: 18.3.2004 18:05
Kirjoittaja NesteHukka
evo2 kirjoitti:1.6 Escort Sport -75 - 80
pääsuuttimet 130/125
ilmasuutin 160/125
seosputki F66/F66
tyhjäkäyntisuutin 50/45
tollasilla suuttimilla pitäis toimia. mistä vehkeestä se kaasari on?
Kaasari on ollut kuulemma korvauskaasuttimena jossakin autossa, mutta ei ollut tietoa että missä.
Otin kaasarin kannen auki ja tutkailin suuttimia. Toisiokurkun pääsuutin oli
hirmu iso. 185 peräti! Arvelin, että ei mitenkään voi olla ainakaan laihalla, joten vaihdoin sinne kokeeksi nyt ensin 160 suuttimen. Ykköskurkun suutinta en vielä katsonut, kun se toimii mielestäni aika hyvin.
Yläkierroksilla tapahtuu jo enemmän, mutta vieläkin vähän vaisu. En tiedä sitten pitäisikö kokeilla pienentää vielä lisää sitä kakkoskurkun suutinta...
Olis äkkiä kokeiltu, jos toi kävisi niinkuin tuplissa

-
Lähetetty: 18.3.2004 18:15
Kirjoittaja evo2
aina vanhoissa kaasareissa voi olla mitä suuttimia vaan, mut jos laittaa jonkun tiedossa olevan moottorin kaasarin suuttimet niin ei voi olla hirveesti mettässä. siitä sit on helppo muuttaa vaikka kymppi kerrallaan ja testaa sit pers tuntumalla. mut kaikki vaikuttaa kaikkeen. sytkä-suuttimet-ajotus-??.
Lähetetty: 18.3.2004 20:06
Kirjoittaja NesteHukka
Onko tietoa, että kummassa nokan ajoitus vaikuttaa tehoihin enemmän, kireämmässä nokka-akselissa vai ei niin kireässä?
Nolottaa melkein kysellä ihan perusjuttuja, mutta kun on periaatteessa vaan Fiatin twincameja rakennellut, niin toisessa moottorissa joutuu taas uusien asioiden eteen. Periaatteessahan noi tietysti noudattaa samoja sääntöjä, mutta mulla on noissa Fiat projekteissakin yleensä aina ollut lähes samankaltaiset nokat, että ei ole oikein kokemusta miten eriasteiset nokat käyttäytyy säädöissä.
Lähetetty: 18.3.2004 20:38
Kirjoittaja NesteHukka
Permanto! Tuli katsottua vielä sitä suutinta, ja siinä onkin vähän epäselvä se suutinkoon stanssaus. Katsoin suutinkokotulkilla, niin se onkin 135! Nyt siis tulikin rikastettua sitä kakkoskurkun seosta oikein kunnolla, eli 25:llä. Nyt on kyllä edelleenkin kysymysmerkki, että kumpaa kokeilisi seuraavaksi, laihentaa vai rikastaa...
Pakko kai kokeilla molemmat.
Kuitenkin kuulin tuossa, että 160:a isompi suutin olisi jo periaatteessa tuossa kurkussa mahdoton, eli minkäänlaisen koneen ei pitäisi sellaista vaatia.
Lähetetty: 18.3.2004 21:05
Kirjoittaja Turbiini
NesteHukka kirjoitti:Kuitenkin kuulin tuossa, että 160:a isompi suutin olisi jo periaatteessa tuossa kurkussa mahdoton, eli minkäänlaisen koneen ei pitäisi sellaista vaatia.
Paitsi turbokoneen mulla oli bemussa 250 suutin toimi loistavasti tosin bensaa meni erittäin paljon mutta kaikken se pysty vielä polttamaan. En kyllä ymmärrä miten, samakaasari myöhemmin datsunin turbotukses ja kone ei niillä suuttimilla jaksanu kiertää yli 3000 siinä toimi 175 taas ihan hyvin.
Suutin
Lähetetty: 18.3.2004 21:33
Kirjoittaja Jankos
Koita nyt vielä sinne ykköskurkkuunkin isompaa suutinta. Epäilisin että sekin on alakanttiin, koska tuossa kakkosessa auttoi reilu suutin.
Mutta toisaalta ykköskurkulla saa olla hieman laihahko seos ennemmin kuin rikas koska tulpat pysyy paremmin puhtaana normaaliajossa. Ja kun kakkoskurkussa on sitten isot suuttimet niin ei pitäisi ainakaan mennä laihalle. Kyllä muuten noi suuttimet saa olla aikalailla ylikokoa ennenkuin teho alkaa huomattavasti tippumaan.
Lähetetty: 18.3.2004 21:58
Kirjoittaja Turbiini
Mielestäni 1 kurkkuunkaan ei kannata jättää kovin laihoja seoksia, koska tuo imusarja on mitä on eli 1 kurkusta menee seokset paremmin 2/3 sylintereille ja 2 kurkusta 1/4 sylintereille. vai mitenpäin se nyt oli.
Lähetetty: 19.3.2004 10:30
Kirjoittaja ladaraider
Itselläni on 1600 Lada lievästi viritettynä eli jotain 110hp. 300 asteinen nokka ja puristuksia noin 11,5. kaasarina Dellorto 40 vaakaimut. Ennakkoa pistettiin noin 10 astetta ja nyt tuntuisi pelaavan tosi hyvin.