Etuvalojen säätö
Lähetetty: 3.7.2007 3:10
Menin siis puukuora-ajoni jälkeisenä päivänä katsastamaan taas Combin. Vajaat 3 kuukautta oli edellisestä leimasta. Ajattelin käydä kun päästömittaus oli vielä voimassa ja katsastusaika oli taas voimassa. Joensuussa oli kyllä kaikilla konttoreilla ilmainen pakokaasumittaus. No ajattelin varmistaa asian.
Edellisellä kerralla kun kävin syynissä niin pyysin KatsastusSetää katsomaan tarkasti paikat. Harvinaista varmaan, mutta tyypillistä minulle. Olinhan juuri ostanut vehkeen. Huomautti oikean etuvalon säädöstä silloin. Oli kuulemma liian alhaalla. Toinen huomautus, reikä takapyörän edessä oli korjattu oikein korkojen kanssa. Oikean etujarrun letkua en ollut suoristanut vaikka siitä mainittiin myös. Jarrupainesäätimestähän jo kirjoitin.
Siis edellisenä iltana säätämään valoa. Onneksi oli korjausopas ja kuljettajan ohjekirja. Molemmat kehottivat kääntymään ammattilaisten puoleen ellei... Ja minähän ellei eli minulla oli kiire ja itseluottamus kova. Kiitos Ladojen. Lampuissa kaksi helposti liikkuvaa ruuvipyörää ja eikun vääntelemään. En saanut autoa tasaiselle alustalle 5m päähän seinästä vaan tasaiselle alustalle 2m päähän seinästä. Valot päälle ja reilu vääntö. Valohan liikkui vaikka minne. Ihan minne vaan halusi sen sai osoittamaan. En tosin koskenut sivusäätöön vaan pelkkään korkeussäätöön.
Ei rukseja seiniin, ei viivottimia eikä suorakulmia, harpeista puhumattakaan. Valokuvioiden alalaidat vaan tasan. Sitten mietin, katsotaanpa tuota valosäätöohjetta vielä vähän. Näytti aivan kuin oikea etuvalo olisi suunnattava hieman ylemmä kuin vasen. No, en siitä niin välittänyt. Hipaisin sitä vähän ylemmä. Tuohan nousisi tietysti enemmän jos hommaa katselisi 5m päästä.
Ajattelin, että voinhan säätää valoa vielä katsastuksessa, jos se on sohottamassa taivaisiin. Näin ei kai oikeasti saisi ajatella. Luottavaisena vaan leimalle.
Kyttäsin tarkkaan, kun syynipoika otti Ladan paperit. Konttori aukesi klo. 9.00 ja Lada lähti liikkeelle kohti nielua viittä vaille. Huutelin heti katsastajalle, että tulen katsomaan ovatko valot kohdallaan. Liitin rekisteriotteen mukaan vielä edellisen katsastusraportin, mitä ei tietenkään kuulu tehdä, varsinkin jos korjauskehotuksia on. Olin kuitenkin varma omastani.
Katseltiin peliä ja kyllähän sitä kelpaa katsella ja koputella. Pakokaasutkin haisteltiin ihan huvin vuoksi. Ja sitten valot. Kaveri vain vilkaisi. Niiden nimi oli HYVÄ kuten Nilsiässä sanotaan. Sanoin säätäneeni käsivaralla ja hyvin olin kuulemma vetänyt. Kyllä sitä taas kelpasi rintaa röyhistellä.
Että semmosta on Ladan valojen säätö. Mitähän kivaa seuraavaksi? Kyllä kai niitä Kiinalaisia Vikoja alkaa jostain ilmetä. Ihmeen hyvin olen näin vasta-alkajaksi selvinnyt jo aika monesta jutskasta.
PS: Ei poijaat siitä RokkariPöyhösestä ois uskonu sillon 10v sitten, että se vielä joskus autoja (lue Ladoja) rassaa ja vielä onnistuu niille hyvää tekemään. Kaikkee.
Edellisellä kerralla kun kävin syynissä niin pyysin KatsastusSetää katsomaan tarkasti paikat. Harvinaista varmaan, mutta tyypillistä minulle. Olinhan juuri ostanut vehkeen. Huomautti oikean etuvalon säädöstä silloin. Oli kuulemma liian alhaalla. Toinen huomautus, reikä takapyörän edessä oli korjattu oikein korkojen kanssa. Oikean etujarrun letkua en ollut suoristanut vaikka siitä mainittiin myös. Jarrupainesäätimestähän jo kirjoitin.
Siis edellisenä iltana säätämään valoa. Onneksi oli korjausopas ja kuljettajan ohjekirja. Molemmat kehottivat kääntymään ammattilaisten puoleen ellei... Ja minähän ellei eli minulla oli kiire ja itseluottamus kova. Kiitos Ladojen. Lampuissa kaksi helposti liikkuvaa ruuvipyörää ja eikun vääntelemään. En saanut autoa tasaiselle alustalle 5m päähän seinästä vaan tasaiselle alustalle 2m päähän seinästä. Valot päälle ja reilu vääntö. Valohan liikkui vaikka minne. Ihan minne vaan halusi sen sai osoittamaan. En tosin koskenut sivusäätöön vaan pelkkään korkeussäätöön.
Ei rukseja seiniin, ei viivottimia eikä suorakulmia, harpeista puhumattakaan. Valokuvioiden alalaidat vaan tasan. Sitten mietin, katsotaanpa tuota valosäätöohjetta vielä vähän. Näytti aivan kuin oikea etuvalo olisi suunnattava hieman ylemmä kuin vasen. No, en siitä niin välittänyt. Hipaisin sitä vähän ylemmä. Tuohan nousisi tietysti enemmän jos hommaa katselisi 5m päästä.
Ajattelin, että voinhan säätää valoa vielä katsastuksessa, jos se on sohottamassa taivaisiin. Näin ei kai oikeasti saisi ajatella. Luottavaisena vaan leimalle.
Kyttäsin tarkkaan, kun syynipoika otti Ladan paperit. Konttori aukesi klo. 9.00 ja Lada lähti liikkeelle kohti nielua viittä vaille. Huutelin heti katsastajalle, että tulen katsomaan ovatko valot kohdallaan. Liitin rekisteriotteen mukaan vielä edellisen katsastusraportin, mitä ei tietenkään kuulu tehdä, varsinkin jos korjauskehotuksia on. Olin kuitenkin varma omastani.
Katseltiin peliä ja kyllähän sitä kelpaa katsella ja koputella. Pakokaasutkin haisteltiin ihan huvin vuoksi. Ja sitten valot. Kaveri vain vilkaisi. Niiden nimi oli HYVÄ kuten Nilsiässä sanotaan. Sanoin säätäneeni käsivaralla ja hyvin olin kuulemma vetänyt. Kyllä sitä taas kelpasi rintaa röyhistellä.
Että semmosta on Ladan valojen säätö. Mitähän kivaa seuraavaksi? Kyllä kai niitä Kiinalaisia Vikoja alkaa jostain ilmetä. Ihmeen hyvin olen näin vasta-alkajaksi selvinnyt jo aika monesta jutskasta.
PS: Ei poijaat siitä RokkariPöyhösestä ois uskonu sillon 10v sitten, että se vielä joskus autoja (lue Ladoja) rassaa ja vielä onnistuu niille hyvää tekemään. Kaikkee.