Sivu 1/1

Ovien avautuminen ja kiinnimeno

Lähetetty: 17.6.2007 22:24
Kirjoittaja Joen musikka
Kaikilla autoilijoilla ja automatkustajilla on oikeus sulkea auton ovi ilman tarpeetonta voimankäyttöä,siten että ovi sulkeutuu tiiviisti ja vähin äänin.Opiskelin aihetta Renaulteilla,mutten jaksanut paneutua aiheeseen perusteellisesti.
Eilen suivaannuin Iikorin kuskinoveen.Kun oli hyvä sää,levitin vanhan olohuoneen maton auton viereen,vähän olutta,ja...Ei niin vaan tarkistin mikä hannaa? Ovi oli selvästi liian takana,alareuna reuhotti ulkona ja voimaa vaadittiin viimeiseen hakaseen.Saranapuoli?Hirmu hyvässä timmissä väljyyksien suhteen.Mutta yksi apulaiteruuvi koholla,ehkäpä tehtaalta asti?KIINNI!Kokeilin ja tuumin että ovi on vääntynyt alkujaan,joten vastakappaleen säätökokeiluilla päädyin poistamaan yhden välilevyn.Ladassahan ei oo Torx-pultteja,kuten Rellussa.Kun saranat oli jämäkät,katsoin,että ovi nousi sulkeutuessaan.Siis mötikkää alemmas!Kun vielä vaakasäätöä kokeilin noin kymmenen kertaa,oli tulos tyydyttävä!
Joku fiksumpi voisi antaa perusneuvoja,hävettäähän se jos Ladan ovia suljetaan talkoovoimin!

Re: Ovien avautuminen ja kiinnimeno

Lähetetty: 18.6.2007 8:42
Kirjoittaja Latanisti
Itsekkin olen huomannut saman asian omassa käyttökuljettimessa.
Ovia saa paiskoa kuin mielipuoli, että menisivät kiinni.
Vähän hennompi tönäisy niin jää puoliksi lerpattelemaan auki.
Eli pittee tehdä samat toimenpitteet kuin sinäkin.
Olisihan se hienoa, kun ladan ovet menisivät samalla tavalla kiinni kuin mersun?
Lämmintä ladailua kaikille.. 8)

Re: Ovien avautuminen ja kiinnimeno

Lähetetty: 18.6.2007 9:59
Kirjoittaja pressa
Latanisti kirjoitti: Olisihan se hienoa, kun ladan ovet menisivät samalla tavalla kiinni kuin mersun?
minun ladassa menee ovet paljon helpommin kiinni kuin mersuissa
sata mersua vähintään joilla olen ajanut niin lujempaa on pitänyt ovea paiskata kuin minun ladassa
saranoiden ja lukon voitelu säännöllisesti

Re: Ovien avautuminen ja kiinnimeno

Lähetetty: 18.6.2007 10:12
Kirjoittaja Nonnis
Ainakin Sprinter-Mersun ovet menee huonommin kiinni kuin Ladan, paiskaamiseen ei meinaa aina isonkaan miehen voimat riittää.

Mutta jatkuvasti saan kuulla ukolta Volvon ovien paiskomisesta, kun olen tottunut Ladan ovia mätkimään.

Re: Ovien avautuminen ja kiinnimeno

Lähetetty: 19.6.2007 17:29
Kirjoittaja säätänä
joo tuo on aika karu pulma..
omia ovia jouduin potkimaan vauhdin kanssa että edes puoliski sain kiinni 8) 8)

Re: Ovien avautuminen ja kiinnimeno

Lähetetty: 21.6.2007 21:35
Kirjoittaja Joen musikka
Itse saranat on kyllä Ladassa jämerää tavaraa,sieltä ei klappia löydy!Rellujen ovia tiesi katsastusmieskin nostella,kuskinovi piti trimmata joka katsastukseen!

Re: Ovien avautuminen ja kiinnimeno

Lähetetty: 21.6.2007 21:37
Kirjoittaja Jokari
^^ Ainakin Venäjän takavetoladoissa tuntuu olevan luvattoman huonoja saranoita, tolla mun ruutalla on ajettu 71000 km ja kuskinoven toinen sarana on aivan väljä, jonka takia ovi rupeaa "makaamaan" kun sen aukaisee.
Tossa mun neuvostopelissä on kilsoja yli 100000 enemmän eikä saranoissa tunnu välyksiä :)

Re: Ovien avautuminen ja kiinnimeno

Lähetetty: 21.6.2007 23:01
Kirjoittaja Joen musikka
Piti käydä tarkistamassa;Atsteekissa (130 tkm)pientä klappia,Iikorin (180 tkm)saa vaikka kaataa kuskinoven avulla!Kassakaappilaatua! :D

Re: Ovien avautuminen ja kiinnimeno

Lähetetty: 27.6.2007 18:58
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Omassa Ladassani oli myös ongelma tämä ovien kova paiskiminen. Lukon vastakappaletta säädin hiukan alaspäin ja nyt menee paremmin kiinni.
Mersussani joudun paiskimaan ovia ja syy on kaksinkertaiset tiivisteet ja siksi ei tuulen suhinointia juurikaan esiinny.
Vanhoissa kuplavolkkareissa on sama laatu, eli on tiiviit ovet.

Re: Ovien avautuminen ja kiinnimeno

Lähetetty: 6.7.2007 21:15
Kirjoittaja ladaM
Kokeilkaas tuollaista: Saranan keskikappaleeseen porataan 3 mm metalliporalla reikä. Reiästä
voi saranan voidella moottorisahan terälevyn kärkipyörän voitelupuristimella. Jatkaa saranan ikää huomattavasti ja edesauttaa ovien toimintaa.