Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
tohoyn

Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja tohoyn »

Näkyykö toimivan korkeussäätimen vääntäminen päällä olevista ajovaloista silmämääräisesti?

Entä näkyykö se jotenkin muuten korkeudensäätösysteemissä, esim. lampuissa korkeussäätimen letkujen päissä olevissa kappaleissa?

- tohoyn
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja pressa »

kun ajat auton viidenmetrin päähän seinästä ja laitat valot päälle
kun väännät säädintä niin pitäisi selvästi ainakin pariukymmentäsenttiä valojen laskea
toki katsastuksessa pienempikin liike piisaa jos on niin uusi auto että korkeudensäätö pitää toimia
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja samarai »

tohoyn kirjoitti: Entä näkyykö se jotenkin muuten korkeudensäätösysteemissä, esim. lampuissa korkeussäätimen letkujen päissä olevissa kappaleissa?
- tohoyn
Siellä sen pyöreän kärkikappaleen liike on jotain pari senttiä kun toimiii normaalisti.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Joen musikka
Viestit: 2029
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Tutustuin juuri Iiikorin säätösysteemiin;ihmeellinen,eikä toimi!Eihän tuokaan tekniikka voi olla korvaamaton tai korjaamaton.Siispä tietoa jakeluun!
Ja tietenkin viimeistään Patentti-Jaska kertoo ratkaisun!
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Varmasti toimiva ratkaisu, mutta ei helpoin. Hae Venäjältä uusi järjestelmä. Kikka kakkonenkin on jossain foorumin kätköissä, mutta uusi on aina uusi.

Niin ja sitten jos ne letkut ovat murtuneet sieltä umpion päästä, niin vaihtoon menee joka tapauksessa.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jaakkima kirjoitti:
Niin ja sitten jos ne letkut ovat murtuneet sieltä umpion päästä, niin vaihtoon menee joka tapauksessa.
Minkä takia :roll: - onhan niissä letkuissa varaa lyhentää päästä monta senttiä. Meinaan jos sitä kerran yleensä alkaa korjaamaan. Puukolla vaan ensin irti se letku siitä piikinomaisesta liittimestä, sitten tasaa pään ja työntää uudestaan siihen liitososaan takaisin. Sitä ennen on kuitenkin tehtävä järjestelmän täyttö. Itse käytin aikoinaan täyttöön pakkasnestettä ja hyvin laite pelitti.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

samarai, miten täytit järjestelmän pakkasnesteellä? Otitko letkut irti valojen luota ja valutit nestettä täyteen?
warre 353w sedan,
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Tarkoitin että jos se on murtunut siitä säätimestä eli ei ole koko paikkaa mihin letkua työntää.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

No se homma menee kutakuinkin näin (tai näin mä sain sen ainakin toimimaan):

sylinterit ja säätösysteemi irti. Vanha neste (jos on) pois. Sitte avaat sen säätösysteemin.

VARO siellä on iso jousi, joka itsellä lensi juuri ja juuri silmä päälle otsaan. Kun sitä säätöruuvia pyörittää, niin molemmat männät liikku ylös ja alas, jousi muistaakseni estää sen, että ne männät ei pomppaa pois paikoiltaan (siis siellä säätimessä).

No kuitenkin. Kaikki hilut sieltä säätimestä pois. Sitten kaadetaan sitä pakkasnestettä niin paljon sinne kanviin, että molempien letkujen päästä valuu nestettä. Seuraavaksi pökätään lampumpään sylinterit paikoilleen niihin valuviin letkuihin, niin että ne sylinterit on "tyhjät".

Seuraavaksi kaadetaan niin paljon nesttä pois sieltä säätö systeemistä, että ainoassan siellä pohjalla olevat sylinterien reiät on täynnä tavaraa. Kasaus päin vastaisessa järjestyksessä.

Mulla ainakin näin rupes pelittään. Ohje ei ehkä ole maailman helppolukuisin, mutta siitä nyt varmaan saa suurinpiirtein ajatuksen miten tulis toimia.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Itse kyllä vaihtaisin suoraan uuden järjestelmän, kun kerran irroittelemaan pitää ryhtyä. Mutta tämä on vain minun mielipide.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
rotsi4

Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Millä sen säätöyksikön saa helposti auki?
Se on niin umpinaisen näköinen systeemi..
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

No sehän ei aukee ilman väkivaltaa.

Sellainen toimiva konsti on, että leikkaa viiltoja siihen "korkkiin" ja sitten taivuttaa auki. Ja siinä vaihees pitää varoa sitten sitä jousta. Kiinnittäessä sitten laitaa vaikka klemmarin ympärille niin pysyy kasassa.

Mutta jossa Venäjältä saa halvalla ja on helppo hakea niin suosittelen myös sitä ratkaisua.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyllä se musta kansi pitäisi lähteä irti, kun vaan raakasti vääntelee sitä ruuvimeisselillä reunoista kampeamalla auki. Se iso jousi sen alla on vaan muistaakseni siksi, että se vääntönappula "palauttaa" herkemmin. Se kaksipäinen mäntä pysyi kyllä kai pelkästään sen säätövivun allakin, mikä on yhdella ruuvilla kiinni - en kyllä enää niin tarkasti muista, kun siitä on jo ainakin 5v. kun sitä korjattua, samalla tavalla se muuten tuli tehtyä kuten THI-900:kin. Yksinkertainen tsydeemi se on kun sen purkaa, ainoastaan sen kannen takaisin laitto on sen jousen takia hieman hankala. Ne mäntien päissä olevat kumit kannattaa tarkastaa, ennenkuin kasaa. Itsellä nekin oli puoliksi irronneet ja nekin joutui uudestaan liimaamaan kiinni.

Uusi järjestelmä kyllä kannattaa vaihtaa, se on minunkin mielipide. Mutta voi kai sen ajankulukseen vaikka korjatakin. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Joen musikka
Viestit: 2029
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Iikorissa säätö on ääriasennossaan vasemmalla.Kun kääntää myötäpäivään,on jousivoima vastassa ja lamppupuolen männät on valmiiksi "imetyssä" asennossa.Kun lamppupuolen nupeista vetää,ne liikkuu ikäänkuin alipainetta lisäten.Tuntuu,että nestettä ois haihtunut jonnekin.
Entä jos letkun panisi mutkalle jarrunesteastiaan?Nestepinnan yläpuolelle pyörittäisi letkuun vulkanoituvaa teippiä niin löysälle,että senvoisi siirtää letkua pitkin.Teippipaketin päälle klemmari valmiuskireyteen.Nyt kumihanskat kädessä puhkaistaan letku pistopiikillä nestepinnan alapuolella.Alipaine imee järjestelmän täyteen nestettä.Nyt siirretään teippiklemmari reiän kohdalle ja kiristetään.Siivotaan jäljet ja aletaan veivailemaan valoja!
Onnistuisiko???
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Joen musikka
Viestit: 2029
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Vastaanpa omaan kysymykseeni:ei onnistuisi!
Hurjistuin tänään ja purin systeemin.Säätömöykyn kantta pyörittämällä saa puristusjousen löysättyä.Kansi on kiinni neppariperiaatteella ja avautuu ruuvarilla lengottamalla.Tuplamäntä on kiinni ruuvilla.Tuhkankuivien sylinterien pohjalla on männän kumit.Lamppupuolen sylinterit avautuu myös nepparityyliin esim. kärkipihdeillä.Jousimäntä painaa samanmoista kumia kuin edellä.
Tällöin alkoi säätösylkkään norua sinivihreätä litkua joka tosiaan muistutti pakkasnestettä!Päädyin noruttelemaan lisää nestettä lamppusylinterien kautta.Ilmaus oli työlästä,mutta onnistui.Kun letkut on täynnä,kannattaa funtsia värkin toimintaperiaatetta.
Esim. säätimen sylkät täynnä,mäntäpaketin ruuvi kiinni,sit lamppusylkästä kumi ala-asentoon ja jousimäntä nepparilla kiinni.Toimii,ainakin uutuuttaan!Ihmetyttää vain,mistä lie litkut haihtuneet!
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Vastaa Viestiin