Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
Näkyykö toimivan korkeussäätimen vääntäminen päällä olevista ajovaloista silmämääräisesti?
Entä näkyykö se jotenkin muuten korkeudensäätösysteemissä, esim. lampuissa korkeussäätimen letkujen päissä olevissa kappaleissa?
- tohoyn
Entä näkyykö se jotenkin muuten korkeudensäätösysteemissä, esim. lampuissa korkeussäätimen letkujen päissä olevissa kappaleissa?
- tohoyn
Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
kun ajat auton viidenmetrin päähän seinästä ja laitat valot päälle
kun väännät säädintä niin pitäisi selvästi ainakin pariukymmentäsenttiä valojen laskea
toki katsastuksessa pienempikin liike piisaa jos on niin uusi auto että korkeudensäätö pitää toimia
kun väännät säädintä niin pitäisi selvästi ainakin pariukymmentäsenttiä valojen laskea
toki katsastuksessa pienempikin liike piisaa jos on niin uusi auto että korkeudensäätö pitää toimia
Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
Siellä sen pyöreän kärkikappaleen liike on jotain pari senttiä kun toimiii normaalisti.tohoyn kirjoitti: Entä näkyykö se jotenkin muuten korkeudensäätösysteemissä, esim. lampuissa korkeussäätimen letkujen päissä olevissa kappaleissa?
- tohoyn
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
-
- Viestit: 2029
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
Tutustuin juuri Iiikorin säätösysteemiin;ihmeellinen,eikä toimi!Eihän tuokaan tekniikka voi olla korvaamaton tai korjaamaton.Siispä tietoa jakeluun!
Ja tietenkin viimeistään Patentti-Jaska kertoo ratkaisun!
Ja tietenkin viimeistään Patentti-Jaska kertoo ratkaisun!
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
Varmasti toimiva ratkaisu, mutta ei helpoin. Hae Venäjältä uusi järjestelmä. Kikka kakkonenkin on jossain foorumin kätköissä, mutta uusi on aina uusi.
Niin ja sitten jos ne letkut ovat murtuneet sieltä umpion päästä, niin vaihtoon menee joka tapauksessa.
Niin ja sitten jos ne letkut ovat murtuneet sieltä umpion päästä, niin vaihtoon menee joka tapauksessa.
Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
Minkä takiaJaakkima kirjoitti:
Niin ja sitten jos ne letkut ovat murtuneet sieltä umpion päästä, niin vaihtoon menee joka tapauksessa.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
samarai, miten täytit järjestelmän pakkasnesteellä? Otitko letkut irti valojen luota ja valutit nestettä täyteen?
warre 353w sedan,
Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
Tarkoitin että jos se on murtunut siitä säätimestä eli ei ole koko paikkaa mihin letkua työntää.
Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
No se homma menee kutakuinkin näin (tai näin mä sain sen ainakin toimimaan):
sylinterit ja säätösysteemi irti. Vanha neste (jos on) pois. Sitte avaat sen säätösysteemin.
VARO siellä on iso jousi, joka itsellä lensi juuri ja juuri silmä päälle otsaan. Kun sitä säätöruuvia pyörittää, niin molemmat männät liikku ylös ja alas, jousi muistaakseni estää sen, että ne männät ei pomppaa pois paikoiltaan (siis siellä säätimessä).
No kuitenkin. Kaikki hilut sieltä säätimestä pois. Sitten kaadetaan sitä pakkasnestettä niin paljon sinne kanviin, että molempien letkujen päästä valuu nestettä. Seuraavaksi pökätään lampumpään sylinterit paikoilleen niihin valuviin letkuihin, niin että ne sylinterit on "tyhjät".
Seuraavaksi kaadetaan niin paljon nesttä pois sieltä säätö systeemistä, että ainoassan siellä pohjalla olevat sylinterien reiät on täynnä tavaraa. Kasaus päin vastaisessa järjestyksessä.
Mulla ainakin näin rupes pelittään. Ohje ei ehkä ole maailman helppolukuisin, mutta siitä nyt varmaan saa suurinpiirtein ajatuksen miten tulis toimia.
sylinterit ja säätösysteemi irti. Vanha neste (jos on) pois. Sitte avaat sen säätösysteemin.
VARO siellä on iso jousi, joka itsellä lensi juuri ja juuri silmä päälle otsaan. Kun sitä säätöruuvia pyörittää, niin molemmat männät liikku ylös ja alas, jousi muistaakseni estää sen, että ne männät ei pomppaa pois paikoiltaan (siis siellä säätimessä).
No kuitenkin. Kaikki hilut sieltä säätimestä pois. Sitten kaadetaan sitä pakkasnestettä niin paljon sinne kanviin, että molempien letkujen päästä valuu nestettä. Seuraavaksi pökätään lampumpään sylinterit paikoilleen niihin valuviin letkuihin, niin että ne sylinterit on "tyhjät".
Seuraavaksi kaadetaan niin paljon nesttä pois sieltä säätö systeemistä, että ainoassan siellä pohjalla olevat sylinterien reiät on täynnä tavaraa. Kasaus päin vastaisessa järjestyksessä.
Mulla ainakin näin rupes pelittään. Ohje ei ehkä ole maailman helppolukuisin, mutta siitä nyt varmaan saa suurinpiirtein ajatuksen miten tulis toimia.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
Itse kyllä vaihtaisin suoraan uuden järjestelmän, kun kerran irroittelemaan pitää ryhtyä. Mutta tämä on vain minun mielipide.
Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
Millä sen säätöyksikön saa helposti auki?
Se on niin umpinaisen näköinen systeemi..
Se on niin umpinaisen näköinen systeemi..
Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
No sehän ei aukee ilman väkivaltaa.
Sellainen toimiva konsti on, että leikkaa viiltoja siihen "korkkiin" ja sitten taivuttaa auki. Ja siinä vaihees pitää varoa sitten sitä jousta. Kiinnittäessä sitten laitaa vaikka klemmarin ympärille niin pysyy kasassa.
Mutta jossa Venäjältä saa halvalla ja on helppo hakea niin suosittelen myös sitä ratkaisua.
Sellainen toimiva konsti on, että leikkaa viiltoja siihen "korkkiin" ja sitten taivuttaa auki. Ja siinä vaihees pitää varoa sitten sitä jousta. Kiinnittäessä sitten laitaa vaikka klemmarin ympärille niin pysyy kasassa.
Mutta jossa Venäjältä saa halvalla ja on helppo hakea niin suosittelen myös sitä ratkaisua.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
Kyllä se musta kansi pitäisi lähteä irti, kun vaan raakasti vääntelee sitä ruuvimeisselillä reunoista kampeamalla auki. Se iso jousi sen alla on vaan muistaakseni siksi, että se vääntönappula "palauttaa" herkemmin. Se kaksipäinen mäntä pysyi kyllä kai pelkästään sen säätövivun allakin, mikä on yhdella ruuvilla kiinni - en kyllä enää niin tarkasti muista, kun siitä on jo ainakin 5v. kun sitä korjattua, samalla tavalla se muuten tuli tehtyä kuten THI-900:kin. Yksinkertainen tsydeemi se on kun sen purkaa, ainoastaan sen kannen takaisin laitto on sen jousen takia hieman hankala. Ne mäntien päissä olevat kumit kannattaa tarkastaa, ennenkuin kasaa. Itsellä nekin oli puoliksi irronneet ja nekin joutui uudestaan liimaamaan kiinni.
Uusi järjestelmä kyllä kannattaa vaihtaa, se on minunkin mielipide. Mutta voi kai sen ajankulukseen vaikka korjatakin.
Uusi järjestelmä kyllä kannattaa vaihtaa, se on minunkin mielipide. Mutta voi kai sen ajankulukseen vaikka korjatakin.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
-
- Viestit: 2029
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
Iikorissa säätö on ääriasennossaan vasemmalla.Kun kääntää myötäpäivään,on jousivoima vastassa ja lamppupuolen männät on valmiiksi "imetyssä" asennossa.Kun lamppupuolen nupeista vetää,ne liikkuu ikäänkuin alipainetta lisäten.Tuntuu,että nestettä ois haihtunut jonnekin.
Entä jos letkun panisi mutkalle jarrunesteastiaan?Nestepinnan yläpuolelle pyörittäisi letkuun vulkanoituvaa teippiä niin löysälle,että senvoisi siirtää letkua pitkin.Teippipaketin päälle klemmari valmiuskireyteen.Nyt kumihanskat kädessä puhkaistaan letku pistopiikillä nestepinnan alapuolella.Alipaine imee järjestelmän täyteen nestettä.Nyt siirretään teippiklemmari reiän kohdalle ja kiristetään.Siivotaan jäljet ja aletaan veivailemaan valoja!
Onnistuisiko???
Entä jos letkun panisi mutkalle jarrunesteastiaan?Nestepinnan yläpuolelle pyörittäisi letkuun vulkanoituvaa teippiä niin löysälle,että senvoisi siirtää letkua pitkin.Teippipaketin päälle klemmari valmiuskireyteen.Nyt kumihanskat kädessä puhkaistaan letku pistopiikillä nestepinnan alapuolella.Alipaine imee järjestelmän täyteen nestettä.Nyt siirretään teippiklemmari reiän kohdalle ja kiristetään.Siivotaan jäljet ja aletaan veivailemaan valoja!
Onnistuisiko???
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
-
- Viestit: 2029
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Ajovalojen korkeussäätimen toiminta
Vastaanpa omaan kysymykseeni:ei onnistuisi!
Hurjistuin tänään ja purin systeemin.Säätömöykyn kantta pyörittämällä saa puristusjousen löysättyä.Kansi on kiinni neppariperiaatteella ja avautuu ruuvarilla lengottamalla.Tuplamäntä on kiinni ruuvilla.Tuhkankuivien sylinterien pohjalla on männän kumit.Lamppupuolen sylinterit avautuu myös nepparityyliin esim. kärkipihdeillä.Jousimäntä painaa samanmoista kumia kuin edellä.
Tällöin alkoi säätösylkkään norua sinivihreätä litkua joka tosiaan muistutti pakkasnestettä!Päädyin noruttelemaan lisää nestettä lamppusylinterien kautta.Ilmaus oli työlästä,mutta onnistui.Kun letkut on täynnä,kannattaa funtsia värkin toimintaperiaatetta.
Esim. säätimen sylkät täynnä,mäntäpaketin ruuvi kiinni,sit lamppusylkästä kumi ala-asentoon ja jousimäntä nepparilla kiinni.Toimii,ainakin uutuuttaan!Ihmetyttää vain,mistä lie litkut haihtuneet!
Hurjistuin tänään ja purin systeemin.Säätömöykyn kantta pyörittämällä saa puristusjousen löysättyä.Kansi on kiinni neppariperiaatteella ja avautuu ruuvarilla lengottamalla.Tuplamäntä on kiinni ruuvilla.Tuhkankuivien sylinterien pohjalla on männän kumit.Lamppupuolen sylinterit avautuu myös nepparityyliin esim. kärkipihdeillä.Jousimäntä painaa samanmoista kumia kuin edellä.
Tällöin alkoi säätösylkkään norua sinivihreätä litkua joka tosiaan muistutti pakkasnestettä!Päädyin noruttelemaan lisää nestettä lamppusylinterien kautta.Ilmaus oli työlästä,mutta onnistui.Kun letkut on täynnä,kannattaa funtsia värkin toimintaperiaatetta.
Esim. säätimen sylkät täynnä,mäntäpaketin ruuvi kiinni,sit lamppusylkästä kumi ala-asentoon ja jousimäntä nepparilla kiinni.Toimii,ainakin uutuuttaan!Ihmetyttää vain,mistä lie litkut haihtuneet!
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!