Sivu 1/2

Moottoriöljy?

Lähetetty: 10.5.2007 12:09
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Aikoinaan joskus 25-30v sitten ihmeteltiin sellaista asiaa, että minkälainen moottoriöljy mahtaa olla tehtaalta tulleissa uusissa Ladoissa. Ladat tulivat rekassa Raiposta Kajaaniin ainakin 6-8 tuntia ja rekkamies meni ja napsi autot käyntiin yli 40 asteen pakkasesta melkein ns. Palmunalta. Sen aikaiset muut öljyt olivat niissä lämpötiloissa vaseliinia. Kyselimme Konelasta sekä tehtaan miehiltä, eivätkä hekään tienneet. Olisimme halunneet samat öljyt omiin autoihimme. Silloin se jäi salaisuudeksi. Lienekkö se kuuluisa pakkaskäynnistyvyys ollut osittain niiden öljyjen ansiota. En tiedä tämän päivän tilannetta, että onko vielä samanlaatuiset kylmäkäynnistys ominaisuuksiltaan olevat ns. sisäänajoöljyt. Jokohan olisi jollakin tietoa asiasta.

Lähetetty: 10.5.2007 12:50
Kirjoittaja ladamaster
Muutaman uuden Ladan olen ostanut. Muistaakseni öljyt olivat jotain erikoista mallia, koska uutta ei muistaakseni saanut lisätä.?

Lähetetty: 10.5.2007 17:36
Kirjoittaja pressa
joskushan moottoreissa oli ns. hionta öljyt
eli niillä liukupinnat saivat viimeisen silauksen
siksi ensimmäinen vaihto piti tehdä jo kahdentuhannen kohdalla
siitä en ole varma onko ladoissa ollut näin mutta ainakin joissain wanhoissa autoissa

Lähetetty: 11.5.2007 9:50
Kirjoittaja Stefa
Ihan hyvä tapa nykyäänkin ajaa moottori sisään mineraaliöljyilla remontin jälkeen. Näin menetellen männänrenkaat hakevat paikkansa sylintereissä ja tiivistyvät kunnolla. Eli siis hyvä tapa moottorin rengastuksen ja hoonauksen/porauksen yhteydessä, normi laakerirempan jälkeen turhaa. Eikä sisäänajoa kannata myöskään hissutella liikaa, eli täyskaasukiihdytyksiä, mutta ei kovaa kierrättämistä. Tämä sen tuhannen pari, sitten synteettiset ja uusi suodatin sisään, niin tulee hyvä 8)

Re: Moottoriöljy?

Lähetetty: 13.5.2007 17:31
Kirjoittaja Tuomas
Ukki kirjoitti:Palmunalta.
Mikä se semmonen palmuna on? :shock:

Re: Moottoriöljy?

Lähetetty: 13.5.2007 19:57
Kirjoittaja Stefa
Tuomas kirjoitti: Mikä se semmonen palmuna on? :shock:
Tuntematon käsite opelistille :lol: :lol:

Lähetetty: 13.5.2007 20:10
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Palmunalta on yhdyssana sanoista Palmun alta tai sitten kirjoitusvirhe. Suotakoon tällainen mahdollinen mokaus Ukille anteeksi.

Lähetetty: 13.5.2007 20:13
Kirjoittaja larssi21074
Virossa on myytävänä takavetoladan omaa öljyä, 15w30 eli todella laajaviskositeettistä! Liekkö sit ihan ensiasennuslaatua.. :lol:
Pitää joskus ostaa vaikka ihan sen takia että se on niin hienossa kannussa, voi sitten ostaa irtoöljyä samaan kannuun ja uskotella että nyt on hyvää ainetta!

Lähetetty: 13.5.2007 20:23
Kirjoittaja lada-juntti
pressa kirjoitti:joskushan moottoreissa oli ns. hionta öljyt
eli niillä liukupinnat saivat viimeisen silauksen
siksi ensimmäinen vaihto piti tehdä jo kahdentuhannen kohdalla
siitä en ole varma onko ladoissa ollut näin mutta ainakin joissain wanhoissa autoissa
Esimerkki tälläisestä uudesta autosta, johon öljyt pitää vaihtaa 2000km:n jälkeen on Lada 110. Näin oli ainakin kesällä 2006.

Lähetetty: 13.5.2007 20:27
Kirjoittaja AI
larssi21074 kirjoitti:Virossa on myytävänä takavetoladan omaa öljyä, 15w30 eli todella laajaviskositeettistä! Liekkö sit ihan ensiasennuslaatua
Onko kallista? Haluu kanssa!

Lähetetty: 13.5.2007 21:03
Kirjoittaja larssi21074
En muista tarkkaa hintaa mutta tais olla kalliimpaa kuin perus mineraaliöljyt suomessa. Mineraaliöljyä tuo lada-öljykin on. Voishan tuota kokeeks pari kannua tuoda. :lol:

Lähetetty: 19.5.2007 2:23
Kirjoittaja Tuomas
larssi21074 kirjoitti:takavetoladan omaa öljyä, 15w30 eli todella laajaviskositeettistä!
Joko tuossa on peiteltyä ironiaa jota en ihan varmuudella havaitse, tai sitten oikeasti olet sitä mieltä että 15W-30 on jonkin mittapuun mukaan laajaviskositeettista? No, on se kai SAE 30 yksiasteiseen verrattuna :)

Lähetetty: 19.5.2007 9:15
Kirjoittaja pressa
kyllähän tuossa huumorinpilke paistaa silmäkulmasta
kun ensimmäiset takavetoladat tulivat linjalta oli käytössä yksiasteöljyjä ja todella niihin verrattuna tuo on todella laajaviskositettista
eihän 15w edes tule purkista ulos kovalla pakkasella

Lähetetty: 19.5.2007 11:53
Kirjoittaja Pavlovits
Vuonna -61 olin ensimmäistä kesää huoltsikalla töissä. Silloin olivat nuo moniasteöljyt jotain aivan uutta. Normaalisti öljyt lisättiin autoihin tynnyritavarasta mittakannulla. mutta nämä moniasteiset 10W30 ja 20W40 olivat litran ja puolen litran peltipurkeissa. Niiden menekkiä yritettiin lisätä henkilökohtaisella myyntikilpailulla. Tietystä myyntimäärästä sai mitähän lie ollut pannunalusia taij jotain muuta.
Tuolloin kun itsepalvelua ei ollut, tarkastivat letkunjatkeet miltei aina myös öljyt. ja melkeia aina sinne sai mahtumaan purkillisen.

Lähetetty: 19.5.2007 20:24
Kirjoittaja Tuomas
pressa kirjoitti:kyllähän tuossa huumorinpilke paistaa silmäkulmasta
Kyllähän siinä vähän sellaista oli havaittavissa, mutta niin hyvin verhottuna ettei ihan varmaa tunnistusta pystynyt tekemään :)