Sivu 1/1

Kolahtelua ja nakutusta perästä (1200L)

Lähetetty: 9.5.2007 11:27
Kirjoittaja Yogi
Mulla on jo pitkään kuulunut kolahtelua vetoa kytkettäessä/vaihdetta vaihtaessa. Nyt kolahtelu on koventunut hieman ja välillä kuulen selvästi esim.risteykseen hidastaessa selvää "täkätäkätäkätäkä" -pyörivää kolinaa (nimenomaan hidastaessa). Kardaanin ristit luonnollisesti -tuumasin, kardaani irti, ei välyksiä. Laitoin toisen kardaanin kiinni (ei välyksiä) -vika ei poistunut mihinkään. Kardaania pyörittäessä on jonkun verran välystä, ennen kuin perä ottaa kiinni ja. Onkohan tässä nyt perässä jotain sädädettävää vai mistä lähtisi hakemaan. Auto on 1200L -88 ja sillä on ajettu n. 140tkm. Jurinaa on kuulunut sieltä jo useita vuosia, ei tosin ole sen enempää voimistunut.

Lähetetty: 9.5.2007 15:15
Kirjoittaja meedio74
Tunkkaa toinen takarengas ilmaan(tai kummatkin), moottori käyntiin ja pyöritä rengasta eri nopeuksilla, jarruttele jne. Ota joku kaveriksi paikallistamaan mistä ääni lähtee.

Lähetetty: 11.5.2007 9:27
Kirjoittaja Stefa
Tuollahan on sellaiset ikäänkuin poskilaakerit joissa on säätö. Eli olisiko hammaskosketus kehno ja siitä seuraavaa välystä. Auki ja säätö.

Lähetetty: 11.5.2007 11:23
Kirjoittaja aropupu
Hmm,mulla halkesi toinen pieni vetopyörä,se piti samantyylisen kolkkeen... :roll:

Lähetetty: 11.5.2007 22:20
Kirjoittaja jta
Kuuluuko tuo pyörivä kolahtelu jo moottorijarrutuksella vaiko vasta sitten kun jarrua painaa? Meinaan jos kuuluu vasta sitten ku jarrua painaa niin kannattaa tarkistaa ettei renkaan pultit pääse hakkaan jarruihin.

Ja perähän ei koskaan oo täysin välyksetön. Eli on jonkin verran tuota välystä kun rengasta alkaa eri suuntaan pyörittään.

Lähetetty: 13.5.2007 2:23
Kirjoittaja Yogi
Voisiko väljä takapyöränlaakeri aiheuttaa tuota? Kuulen myös hidastuksen lopussa selvän hankaavan rahinan perästä, joka tuntuu kuulostavan loppupäässä olevalta laakerilta. Kolahdus kuuluu kovemmin varsinkin, kun esim. paikaltaan peruuttaa, jarruttaa ja painaa kytkimen pohjaan, silloin kolahtaa äänekkäästi. Ja tietysti aina, kun vaihtaa vaihdetta ja päästää kytkimen eli veto kytkeytyy. Ei kai auta kuin tutkia tarkemmin, mutta kyselen näin alustavasti, koska en ehdi tutkia ihan lähiaikoina.